lestadiolaisuus..

  • Viestiketjun aloittaja m
  • Ensimmäinen viesti
vierass
Alkuperäinen kirjoittaja Mä tiedän sellasen lestadiolaiperheen...:
Niillä on ainakin kymmenen lasta, mutta kyllä ne on puhtaita, hyväntuulisia ja hyvinpuettujakin. Niillä on ihan tavallinen sievä ok-talo, joku aika uusi farmariauto ja ei ainakaan niiden lapset juokse pitkin katuja. Ihan nätisti leikkii ja hyppii trampoliinilla pihallaan. Joskus ne isommat vahtii niitä pienempiä, mutta onko se nyt niin kamalaa?
samaa mieltä! ihmisiä kun on niin monenlaisia!
 
pepi
Alkuperäinen kirjoittaja joanna:
miten se uskonto taas tähän liittyy? hellari,lesta,vapis,lutku,ateisti,satanisti jne..kaikista ryhmistä löytyy hyvin kasvatettuja ja huonosti kasvatettuja kakaroita.

kaikki on kasvatuksesta kiinni,ei uskonnosta.joillekin on vaan aivan sama mitä ne omat mukulat puuhaa,eikä kanneta vastuuta edes heidän teoistaan.

pitäis olla joku testi mikä pitää suorittaa ennen kun saa tehdä lapsia..
mä olen ihan samaa mieltä,työturvallisuuspassi,anniskelupassi,hygieniapassi,äitiyspassi,isyyspassi,naimispassi(lue rippikoulu),seksuaalivalistus/opetuspassi.... listaa voisi jatkaa loputtomiin. Mutta olen myös sitä mieltä,että antaa kaikkien kukkia,kukkia vaan. Jokainen tallaa tyylillään :) =)
 
kuule nyt
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kuulemma jättävät herran haltuun lapset kun päästävät keskenään ulos. muutama vuosi sitten oli se hukkumistapaus missä vanhemmat olivat laittaneet lapsen pulkalla laskemaan jäälle ja jää petti ja lapsi hukkui... tietenkin yrittivät pelastaa mutta olivat vanhemmat kommentoineet siihen että se oli jumalan tahto.
niin KUULEMMA.

Mustamaalausta sanon minä, näitä välinpitämättömiä on kaikissa.
Tunnen, vieras, tapauksen taatusti paremmin kuin sinä. Tuo oli pahasti väritetty näkemys asioista. Hyvää yötä vaan sulle ja toivottavasti huomenna ei ole niin huono päivä.

 
ATEISTI
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kuulemma jättävät herran haltuun lapset kun päästävät keskenään ulos. muutama vuosi sitten oli se hukkumistapaus missä vanhemmat olivat laittaneet lapsen pulkalla laskemaan jäälle ja jää petti ja lapsi hukkui... tietenkin yrittivät pelastaa mutta olivat vanhemmat kommentoineet siihen että se oli jumalan tahto.


Ateistienhan pitäis olla sitten vissiin super lapsirakkaita?
NIIN MUUTEN OLENKI !
 
Turkilmas
Mä tunnen joitakin lestadiolaisperheitä, eikä ole yhdestäkään pahaa sanottavaa. Oikeastaan päinvastoin, onnellisia ja tasapainoisia ihmisiä jotka eivät turhia hötkyile. Erään perheen 3 veljestä (jo aikuisia omine perheineen) ovat aivan loistotyyppejä. Heidän jokaisen kanssa olen käynyt mielettömän hyviä keskusteluja.

Ja kaikkien lapset ovat oikein tasapainoisia ja onnellisia, eikä yhtäkään heistä jätetä heitteille.
 
minä vuan
olen eräässä suviseurassa käynyt moikkaamassa luokkakaveriani... no siellä sitten pari pikku poikaa tuli ilvuilemaan minulle kun minä olin meikannut, sanoi minua syntiseksi.. no sitten siinä juteltiin jonki kanssa.. esim. on syntiä muuttaa omaa ulkonäköään meikillä, korvareillä, no sitten kysyttiin että eikö ole syntiä polttaa tupakkaa jota siellä aika iso osa ihmisistä teki, onhan se omien keuhkojen tuhoamista ja jumalan luomia nekin ovat... mutta pojat vastasivat että ei ole... oltiin vähän ymmällään kyllä, mutta kuitenki oppi niille on kova ja etenkin vanhoillislestadiolaiset eivät enää tunne sukulaistaan jos eroaa uskonnosta, näin minä olen ymmärtänyt lestadiolais kaveriltani...
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja minä vuan:
olen eräässä suviseurassa käynyt moikkaamassa luokkakaveriani... no siellä sitten pari pikku poikaa tuli ilvuilemaan minulle kun minä olin meikannut, sanoi minua syntiseksi.. no sitten siinä juteltiin jonki kanssa.. esim. on syntiä muuttaa omaa ulkonäköään meikillä, korvareillä, no sitten kysyttiin että eikö ole syntiä polttaa tupakkaa jota siellä aika iso osa ihmisistä teki, onhan se omien keuhkojen tuhoamista ja jumalan luomia nekin ovat... mutta pojat vastasivat että ei ole... oltiin vähän ymmällään kyllä, mutta kuitenki oppi niille on kova ja etenkin vanhoillislestadiolaiset eivät enää tunne sukulaistaan jos eroaa uskonnosta, näin minä olen ymmärtänyt lestadiolais kaveriltani...
No Lars Leevihän poltti itse kuin korsteeni. :D
 
Kas kun en ole moista huomannut, tosin omat penskatkin pitää niin maan perusteellista meteliä, että ei siinä paljon lestadiolaisnaapureiden lapsien äänet kuulu. Sen olen kyllä huomannut, että hein äiti siellä hiekkiksen vieressä on aina ja sieltä moikkailee kun ohi menen. Terveisiä vaan naapureihin. :wave:
 
Täytyy sanoa, että lessulapsissa en ole vielä tähän ikään mennessä huomannut moitteen sijaa. No, yks tyttö oli vähän äänekäs, mutta sekin tasottui sitten kun alkoi saada lapsia vuoden välein.
 
Mäkin olin siskon kanssa pienenä ulkona kerrostalon pihalla ja ilman vanhempia.
Olin 4 kun muutimme ok taloon ja sielläkin olin aamusta iltaan pihalla jos olimme kotona.
Eikä olla lestadiolaisperhe.

Parempi että lapset leikkivät pihalla kuin istuvat päivät pitkät sisällä.
 
Mie en puhu negatiivisesti lestaadiolaisista vaan ainakin meijän naapuriperheen isä,nuori lestaadiolaismies, juo olutta ja polttaa tupakkaa.Koskaan en ole humalassa nähnyt!Taitaavat olla ihan tavallisia suomalaisia ihmisiä.
 
höhlää
Melko höhlää...

Jos lestadiolaiset pukeutuu muodikkaasti, omistaa hienon talon ja auton sekä mahdollisesti trampoliinin jne, niin heitä haukutaan tekopyhiksi jne ja ihmetellään, mistä he saavat rahansa.
Jos taas jotkut lestadiolaisista eivät pukeudu nätisti, eivät omista isoa hienoa taloa eivätkä erittäin suurta autoa, niin heitä syytetään lasten hoidon ja rakkauden laiminlyönnistä ja mistä milloinkin!

Hävetkää te, jotka haukutte/moititte/arvostelette/juoruatte toisista! Te ootte erittäin pahansuopia, ettekä todellakaan tutustumisen arvoisia!! Hävetkää myös te, jotka omistatte mielestänne mukavia lestadiolaisia omaisia/kavereita/naapureita/tuttavia, ja silti päälle haukutte niitä.

Onnittelut teille, jotka ootte osannut/uskaltanut/halunnut puhua lestadiolaisista hyvään sävyyn, vaikka ette välttämättä edes niitä sen kummemmin tunne. Te ootte mahtavia ihmisiä, kun ette mene tuohon halpamaiseen haukkumiseen mukaan.

Päättäkää te pahansuopaiset ihmiset, mitä mieltä oikeen aiotte olla... Jos on jotain pahaa sanottavaa jostain, niin kannattaako niitä kaikkea ääneen sanoa!? Se antaa teistä aika huonon kuvan...
 
Äiskä
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Täällä kerran tosi hyvin eräs lestadiolainen äiti- ihminen kirjoitti että he haluaisivat erota uskosta sillä se on heille enempi pallo jalassa hommaa entä jumalanlahjaa.

No eipä kyseinin äiti uskovainen ollutkaan kerta noin puhui..! Meni vaan massan mukana vaikka omakohtainen usko ei ollut kunnossa.
 
vieras
Ohhoh! Mä taas olen ajatellut perhekerhoissa ja kahvilassa, että lestadiolaiset huolehtivat lapsistaan parhaiten.
Ovat aina nätisti puettuja, iloisia ja hyvin hoidettuja.
 
vieras
Kun minulla oli muutama vuosi sitten erittäin vaikeaa lapsen kuoleman jälkeen, juuri lestadiolaiset ystävät ottivat yhteyttä ja olivat korvana suruissani vaikka itse olen tavis luterilainen. Monet muut ihmiset kiersivät kaukaa ja pelkäsivät ottaa kontaktia. Hyvät kokemukset heistä vain vahvistuivat.
 
tere
En lukenut koko ketjua, ihan pari juttua riitti. Kyllä työ ootta typeriä ku tuollalailla menette yleistämään. Meitä ihmisiä on moneen junaan jokaisessa uskonnollisessa ja ei-uskonnollisessa yhteisössä. Ahdasmielisiä olette!
 
IhanIhmeJuttu
Sitä mie en ymmärrä, että tehdään hirmuinen liuta lapsia ja niiden kanssa ei olla .... annetaan kasvaa niinkun siat pellossa, samalla hommataan jo uusia. Eikä ole kyllä siitä kiinni onko lestadiolainen tai joku muu.
 

Yhteistyössä