lestadiolaisuus..

  • Viestiketjun aloittaja m
  • Ensimmäinen viesti
mie vaan
Ihmettelempä minäkin.. Miten vaikea on tutustua ei-lestadiolaisiin.. Itse haluaisin ystäviä muistakin ihmisistä.. Joo, olen lestadiolainen, mutta en tuo sitä asiaa julki, kuin toisen kysyessä.. ehkä se voi paistaa läpi kun en kiroile, muutempa se ei välttis näy.. Yritän elää normaalia elämää.. Lapsia meillä on kolme, eikä valitettavasti enempää tule.. Miten muuttaa ihmisten ennakkoluulot?? Minä en paassaa uskonnosta, mulle on aivan sama mihin uskoo tai ei usko.. Meillä ei lapsia pelotella eikä pakoteta mihinkään uskonnon varjolla.. Joten en tuntus olevan "uhka" / este ystävyydelle.. Laittakaapa mielipiteitä kiitos! käyn ne kohta lukemassa :)
 
Mä en tiedä lestaadiolaisten tavasta kasvattaa lapsiaan yhtään mitään. Mutta itse en jaksa ymmärtää miksi niitä lapsia on tehtävä niin paljon mitä kroppa kestää. Johan siitä kärsii koko perhe. Yksikin 16 lapsen äitee on nykysin 100 llapsen mummo, eikä edes muista niiden nimiä, mitä iloa sellaisesta mummosta on, joka tuskin kerkee edes yhtyttä pitämään lapsenlapsiinsa? varmaan joo on kauheen läheiset välit ollut kaikkiin 16 lapseen. Epäilen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Onko teistä normaalia tuo lestadiolais lasten kasvatus? Meidän pihassa laitetaan lestadiolais lapset heti kun oppivat kävelemään keskenään tuonne ulos. Siellä ne sitten huutavat ja mekastavat tosiaankin vailla käytöstapoja. Vanhemmilla taitaa liian kiire olla pukata lisää niitä maailmaan. Ja en todellakaan ole ainoa joka tämän on havainnut.
Luulisi että joka lapsi tarvitsee sen aikuisen kasvattamaan ja tukemaan, eikä 5 vuotiasta isoveljeä kasvattajaksi.

En voi tätä vaan käsittää.
VArmaankin juuri tämän takia ovat lapset keskenään. :whistle:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kuulemma jättävät herran haltuun lapset kun päästävät keskenään ulos. muutama vuosi sitten oli se hukkumistapaus missä vanhemmat olivat laittaneet lapsen pulkalla laskemaan jäälle ja jää petti ja lapsi hukkui... tietenkin yrittivät pelastaa mutta olivat vanhemmat kommentoineet siihen että se oli jumalan tahto.
Tämän kuulee aina.Ihan sama missä lestadiolaisessa perheessä lapselle jotain tapahtunut niin alkaa juttua tulemaan että vanhemmat olisivat juuri noin sanoneet.Alan epäillä tämän todenperäisyyttä.
 
Hohhoijaa
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Mä en tiedä lestaadiolaisten tavasta kasvattaa lapsiaan yhtään mitään. Mutta itse en jaksa ymmärtää miksi niitä lapsia on tehtävä niin paljon mitä kroppa kestää. Johan siitä kärsii koko perhe. Yksikin 16 lapsen äitee on nykysin 100 llapsen mummo, eikä edes muista niiden nimiä, mitä iloa sellaisesta mummosta on, joka tuskin kerkee edes yhtyttä pitämään lapsenlapsiinsa? varmaan joo on kauheen läheiset välit ollut kaikkiin 16 lapseen. Epäilen.
ymmärtämystä sit tartteeg? Yks päivä pohdit jotain tsunamilegendaa ja nyt tätä
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hohhoijaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Mä en tiedä lestaadiolaisten tavasta kasvattaa lapsiaan yhtään mitään. Mutta itse en jaksa ymmärtää miksi niitä lapsia on tehtävä niin paljon mitä kroppa kestää. Johan siitä kärsii koko perhe. Yksikin 16 lapsen äitee on nykysin 100 llapsen mummo, eikä edes muista niiden nimiä, mitä iloa sellaisesta mummosta on, joka tuskin kerkee edes yhtyttä pitämään lapsenlapsiinsa? varmaan joo on kauheen läheiset välit ollut kaikkiin 16 lapseen. Epäilen.
ymmärtämystä sit tartteeg? Yks päivä pohdit jotain tsunamilegendaa ja nyt tätä
Taidat olla lestaadiolainen, kun sua ärsyttää noin kovasti mun ajatukseni.
No tyhmyydestä ei kärsi koko pää vaan koko perhe.
Uskonnot pitäis lailla kieltää. Ne kun saa enenmmän pahaa aikaan mitä hyvää.
 
minä
Minua ei häiritse suurperheiden lapset, jotka osaavat käyttäytyä. Vaikka äänekästä leikkiä onkin.
Vaan lapset jotka huutelevat kaikenlaisia kirosanoja koko ajan.
Olimme tässä vähän aikaa sitten laivalla, niin siellä n. 10v. poikia liikkui ilman vanhempia. veet ja peet koko ajan puheessa mukana. Kiva siinä sitten omien pienten kanssa vieressä. Tarkkaan katsellaan, että mitäs nuo nyt sanovat ja tekevät.
 
Hohhoijaa
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Alkuperäinen kirjoittaja Hohhoijaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Mä en tiedä lestaadiolaisten tavasta kasvattaa lapsiaan yhtään mitään. Mutta itse en jaksa ymmärtää miksi niitä lapsia on tehtävä niin paljon mitä kroppa kestää. Johan siitä kärsii koko perhe. Yksikin 16 lapsen äitee on nykysin 100 llapsen mummo, eikä edes muista niiden nimiä, mitä iloa sellaisesta mummosta on, joka tuskin kerkee edes yhtyttä pitämään lapsenlapsiinsa? varmaan joo on kauheen läheiset välit ollut kaikkiin 16 lapseen. Epäilen.
ymmärtämystä sit tartteeg? Yks päivä pohdit jotain tsunamilegendaa ja nyt tätä
Taidat olla lestaadiolainen, kun sua ärsyttää noin kovasti mun ajatukseni.
No tyhmyydestä ei kärsi koko pää vaan koko perhe.
Uskonnot pitäis lailla kieltää. Ne kun saa enenmmän pahaa aikaan mitä hyvää.
mut säälittää sun kaltaset ihmiset! Vai ihan lailla kieltää?mitä hyvää sä saat aikaan ja riittääkö aikas muuhun ku toisten kyyläykseen?
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kuulemma jättävät herran haltuun lapset kun päästävät keskenään ulos. muutama vuosi sitten oli se hukkumistapaus missä vanhemmat olivat laittaneet lapsen pulkalla laskemaan jäälle ja jää petti ja lapsi hukkui... tietenkin yrittivät pelastaa mutta olivat vanhemmat kommentoineet siihen että se oli jumalan tahto.
Tämän kuulee aina.Ihan sama missä lestadiolaisessa perheessä lapselle jotain tapahtunut niin alkaa juttua tulemaan että vanhemmat olisivat juuri noin sanoneet.Alan epäillä tämän todenperäisyyttä.
Mä taas uskovaisena ajattelen asian niin, että lapset ovat hetken aikaa riippuvaisia vanhemmista. Ja vanhempien kuuluu huolehtia lapsista. Eikä niitä lapsia kuulu jättää ihan yksikseen esim. ulos.
Mulle on annettu tehtävä. Minulle on annettu lapset, joista minun kuuluu huolehtia.
 
samasta asiasta joskus puhunut
meillä on ollut paljon lestadiolaisia naapurissa ja on tälläkin hetkellä. Kaikille perheille on ollut yhteistä juuri tämä lasten "hoitamattomuus". Eli tosiaan heti kävelemään pystyvät juoksevat ulkosalla ihan itsekseen, ovat pukeutuneet epäsopivasti (tosiaan kylmillä syysilmoilla pelkässä vaipassa, talvella ilman sukkia, liian vähissä vaatteissa jne.) jne. Vaaratilanteita sattuu ja itseä hirvittää - ja ärsyttää.

Enkä sano tätä mollatakseni lestadiolaisia, minullakin on suvussa paljon samaa uskontoa edustavia. Haluan itse nostaa tätä aihetta esiin, jospa se saisi joitakin samalla lailla käyttäytyviä vanhempia (oli sitten lestadiolaisia tai ei) miettimään käytöstään ja ehkä korjaamaan sitä...
 
niinhän sitä luulis, kun ei oikeasti tiedä mistään
onko kaikki rikkaat ahneita roopeankkoja ja uraihmisillä noussut pissipipoon?onko kaikki nuoret äidit vastuuttomia bilehileitä ja kaikki kauniit pintaliitäjiä?onko kaikki ylipainoiset säälittäviä sohvaperunoita ja kotiäidit tyhmiä verkkahousu-rasvaletti-jenkkakahvamammoja?no joo, meitähän on moneksi, mutta säälittävimpiä taitavat olla "minä tiedän kyllä kaiken"-ihmiset.ja hyvää talven jatkoa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hohhoijaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Alkuperäinen kirjoittaja Hohhoijaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Mä en tiedä lestaadiolaisten tavasta kasvattaa lapsiaan yhtään mitään. Mutta itse en jaksa ymmärtää miksi niitä lapsia on tehtävä niin paljon mitä kroppa kestää. Johan siitä kärsii koko perhe. Yksikin 16 lapsen äitee on nykysin 100 llapsen mummo, eikä edes muista niiden nimiä, mitä iloa sellaisesta mummosta on, joka tuskin kerkee edes yhtyttä pitämään lapsenlapsiinsa? varmaan joo on kauheen läheiset välit ollut kaikkiin 16 lapseen. Epäilen.
ymmärtämystä sit tartteeg? Yks päivä pohdit jotain tsunamilegendaa ja nyt tätä
Taidat olla lestaadiolainen, kun sua ärsyttää noin kovasti mun ajatukseni.
No tyhmyydestä ei kärsi koko pää vaan koko perhe.
Uskonnot pitäis lailla kieltää. Ne kun saa enenmmän pahaa aikaan mitä hyvää.
mut säälittää sun kaltaset ihmiset! Vai ihan lailla kieltää?mitä hyvää sä saat aikaan ja riittääkö aikas muuhun ku toisten kyyläykseen?
No en mä ainakaan täällä harmaan kyylää mitä joku toinen on mieltä uskonnoista :saint:
Avaa ne siniset silmäsi ja näe mitä uskontojen varjolla tapahtuu.
 
Vierailija
AP on avannut ihan turhan keskustelun, olisi otsikoinut viestinsä paremmin jotta olisimme ymmärtäneet mitä hän haekee takaa. Eli joko suurilapsisten perheiden ongelmat, tai asennevammaisuuteni lestadiolaisuuteen.

Haluan muistuttaa että niin lestadiolaisissa, ja ei lestadiolaisissa on aivan samalla tavalla erilaisia ihmisiä, ihan tavallisia ihmisiä.

Jos maailmankuva on niin yksinkertainen, että jakaa ihmiset lestadiolaisiin ja "ei-lestadiolaisiin", ja olettaa että kaikki lestadiolaiset tekevät samalla tavalla kuin yhdet lestat, kannattaa katsoa esimerkiksi iltasanomista mitä "ei-lestat" ovat tehneet, ja miettiä tekevätkö kaikki "ei-lestat" samalla tavalla.
 
Vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
No en mä ainakaan täällä harmaan kyylää mitä joku toinen on mieltä uskonnoista :saint:
Avaa ne siniset silmäsi ja näe mitä uskontojen varjolla tapahtuu.
Ei uskonto ole kuitenkaan sen enempää kuin maailmankuva, ja jokaisella on sellainen ihan omasta takaa, ei sitä voi kieltää. Vai onko jotenkin tuhoisampaa ajatella että on olemassa joku korkeampi voima, kuin ajatella että tallaamme vaan täällä ja kerran kuolemme ja sillä hyvä?

Uskontojen varjolla ei tapahdu ainakaan mitään sen karmeampaa, mitä tapahtu rahan, vallan ja muun vastaavan takia.
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija:
Uskontojen varjolla ei tapahdu ainakaan mitään sen karmeampaa, mitä tapahtu rahan, vallan ja muun vastaavan takia.
Ilman uskontoa aika moni sota olisi jäänyt sotimatta ja moni julmuus tekemättä. Kyllä uskonnon varjolla on tehty paljon enemmän pahaa kuin vaikkapa insestillä ja lasten seksuaalisella hyväksikäytöllä, jos näitä kummia vertailukohteita haluaa hakea.
 
Vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija:
Uskontojen varjolla ei tapahdu ainakaan mitään sen karmeampaa, mitä tapahtu rahan, vallan ja muun vastaavan takia.
Ilman uskontoa aika moni sota olisi jäänyt sotimatta ja moni julmuus tekemättä. Kyllä uskonnon varjolla on tehty paljon enemmän pahaa kuin vaikkapa insestillä ja lasten seksuaalisella hyväksikäytöllä, jos näitä kummia vertailukohteita haluaa hakea.
Ainakin itse harjoitan mieluummin uskontoa kuin insestiä.
 
Hohhoijaa
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Alkuperäinen kirjoittaja Hohhoijaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Alkuperäinen kirjoittaja Hohhoijaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Mä en tiedä lestaadiolaisten tavasta kasvattaa lapsiaan yhtään mitään. Mutta itse en jaksa ymmärtää miksi niitä lapsia on tehtävä niin paljon mitä kroppa kestää. Johan siitä kärsii koko perhe. Yksikin 16 lapsen äitee on nykysin 100 llapsen mummo, eikä edes muista niiden nimiä, mitä iloa sellaisesta mummosta on, joka tuskin kerkee edes yhtyttä pitämään lapsenlapsiinsa? varmaan joo on kauheen läheiset välit ollut kaikkiin 16 lapseen. Epäilen.
ymmärtämystä sit tartteeg? Yks päivä pohdit jotain tsunamilegendaa ja nyt tätä
Taidat olla lestaadiolainen, kun sua ärsyttää noin kovasti mun ajatukseni.
No tyhmyydestä ei kärsi koko pää vaan koko perhe.
Uskonnot pitäis lailla kieltää. Ne kun saa enenmmän pahaa aikaan mitä hyvää.
mut säälittää sun kaltaset ihmiset! Vai ihan lailla kieltää?mitä hyvää sä saat aikaan ja riittääkö aikas muuhun ku toisten kyyläykseen?
No en mä ainakaan täällä harmaan kyylää mitä joku toinen on mieltä uskonnoista :saint:
Avaa ne siniset silmäsi ja näe mitä uskontojen varjolla tapahtuu.
lapset heitteillä kun vanhemmat ryyppää, käyttää huumeita, pahoinpitelevät lapsiaan, surmaava jopa, moni lapsi elää pelon vallassa ja tuntee yksinäisyyttä. .
 
slörde
Musta tuntuu, että ap ei tunne kovin monta lestaperhettä, sen verran vieraalta tuo mun korviin kuulosti, vaikka olen itse ollut elämäni 23 ensimmäistä vuotta vanhoillislestadiolainen ja tunnen luultavasti hieman useampia lestaperheitä kuin ap.

Poikkeuksiakin varmaan löytyy, mutta yleensä ottaen lessuperheiden lapset on keskimääräistä paremmin kasvatettuja. Ja sellainen jälkihuomautus, että olen 7 vuotta sitten pakanoitunut, eli jättänyt noi uskohommat, eli tässä jutussa ei ole mitään lehmiä ojassa.
 
ä
EIKÖHÄN MEISSÄ KAIKISSA RYHMISSÄ LÖYDY HEITTEILLE JÄTTÄJIÄ.

Mun tuntemassa lestadiolaisperheessä lapset on hoidettu erittäin hienosti ja kasvatettu erittäin kohteliaiksi. ÄLÄ TULE YLEISTÄMÄÄN!
 
Järki käteen?
Alkuperäinen kirjoittaja joanna:
miten se uskonto taas tähän liittyy? hellari,lesta,vapis,lutku,ateisti,satanisti jne..kaikista ryhmistä löytyy hyvin kasvatettuja ja huonosti kasvatettuja kakaroita.

kaikki on kasvatuksesta kiinni,ei uskonnosta.joillekin on vaan aivan sama mitä ne omat mukulat puuhaa,eikä kanneta vastuuta edes heidän teoistaan.

pitäis olla joku testi mikä pitää suorittaa ennen kun saa tehdä lapsia..


Nii aivan. Täällä on taas jotain ihan turhia ruikuttajia liikenteessä.
Mun koko suku lestadiolaisia, lapset kasvatettu normaalia paremmin, annettu paljon rakkautta ja hyvä koti missä elää.
Te nyt kuulkaas vähän suurentelette tätä juttua :D

 
En jaksa koko ketjua lukea, mutta ei meidän pihapiirin lestadiolaisten lapset kyllä koskaan ilman valvontaa pihalla ole, ja hyvä käytöksisiä lapsia ovat kasvattaneet! Ennemmin tässä huolettaa noiden kai ihan tavan tallaajien lapset jotka riekkuu puoli pukeissa pienten sisarusten kanssa pihalla ja joskus kuulin et yks nelivuotias on pihalla monta tuntia eikä pääse sisälle ku äiti on bingossa.. :eek:
 
minäkin
Minä tiedän paljon lestadiolais-perheitä, mutta yhdessäkään EI jätetä lapsia heitteille, lapsia rakastetaan, niitä hoidetaan ja niistä huolehditaan, ovat hyvin puettuja jne.jne.
Taitaa olla ap:lla huono päivä? ;)
Eiköhän nämä asiat ole ihan PERHEKOHTAISIA, eikä suinkaan sidoksissa uskontoon tmv.
 
vieras, EX-LESTADIOLAINEN.
Alkuperäinen kirjoittaja minä vuan:
olen eräässä suviseurassa käynyt moikkaamassa luokkakaveriani... no siellä sitten pari pikku poikaa tuli ilvuilemaan minulle kun minä olin meikannut, sanoi minua syntiseksi.. no sitten siinä juteltiin jonki kanssa.. esim. on syntiä muuttaa omaa ulkonäköään meikillä, korvareillä, no sitten kysyttiin että eikö ole syntiä polttaa tupakkaa jota siellä aika iso osa ihmisistä teki, onhan se omien keuhkojen tuhoamista ja jumalan luomia nekin ovat... mutta pojat vastasivat että ei ole... oltiin vähän ymmällään kyllä, mutta kuitenki oppi niille on kova ja etenkin vanhoillislestadiolaiset eivät enää tunne sukulaistaan jos eroaa uskonnosta, näin minä olen ymmärtänyt lestadiolais kaveriltani...
kuulehan, minä vuan. nyt sekotat aika pahasti pari uskontoa keskenään. vaikka olen menettänyt lapsuudenuskoni, YKSIKÄÄN LESTADIOLAISISTA YSTÄVISTÄNI TAI SUKULAISISTANI EI OLE MINUA UNOHTANUT TAI OLLUT TUNTEMATTA. tämä liittyy taas jehovan todistajien uskoon.
 
Naapuri
Minun nappurissa asui useamman vuoden lestaadiolaisperhe, jolla oli todella monta lasta. Seurasin heidän elämää hyvin läheltä. Täytyy sanoa, että kyllä heidän lapsilla oli arvot kohdillaan ja turvallinen kasvuympäristö. Lähellä on myös aina paljon ihmisiä ketkä tukevat.
Lapset olivat aina puhtaita ja koti erittäin siisti. Parisuhdekkin näytti menevät erittäin hyvin.
 

Yhteistyössä