Lestadiolaisuudesta haluaisin kysyä..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eewok
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Eewok

Jäsen
23.12.2004
723
0
16
Siis en mitenkään pahalla kysy enkä haasta riitaa, vaan työn puolesta tulen tekemään töitä lestadiolaisperheen kanssa ja kokeneemmat kehottivat etsimään tietoa internetistä, mitä minun pitää ottaa huomioon? Olisi kiva jos joku osaisi vastata..

Millaista työtä teet? Tai siis mitä sun pitäisi ottaa huomioon?
Mä en ole koskaan sen kummemmin ajatellut, että he tarvitsisvat erityiskohtelua, vaikka olen ollut töissä seurakunnalla.
Usein he itse kertovat, jos jotain poikkeavaa on.

:)

Muoks.
Vielä sen verran tarkennan, että meillä eteen tulleet asiat ovat olleet mm. sellaisia, ettei lasten joulu/kevätjuhliin ole toivottu naispappia tai kirkossa ei soiteta juurikaan muuta kun urkuja.
=)

No ei mitään. Toki käytöstavat ( ei kiroilua, ei kännäämistä yksin ko perheen tiloissa jne) ois hyvä olla, mutta ne nyt on kyllä hyvä olla ihan muidenkin kanssa asioidessa.

Lessut on ihan tavallisia ihmisiä, ei mitään friikkejä.

Alkuperäinen kirjoittaja monitoimityökalu:
Ei sun tarvi mitään niistä tietää. Ihan ihmisiä siinä kuin muutkin ja samaten hoidat työsi kuin muissakin perheissä.
Siis esim. nuo käytöstavat.. Eikö jokaisella pidä olla ne hallussa oli sitten missä vain töissä?!

no sitä vähän hain takaa tolla mun ryyppäämis ja kiroilukommentilla. Mutta oikeesti, ne on normaaleja eikä niitä tarvitse "huomioida". Lähinnä varmaan loukkaantuvat tai kokevat tökerönä jos heti kysyy, että miten pitää olla. Sehän on vähän niinku vihje, että ootte niin outoja, ettei tosikaan..

Okei, menen siis avoimin mielin!! Kiitos paljon vastauksista, sain ihan sellasen käsityksen muilta työntekijöiltä et pitäis kauheesti käyttäytyä eri tavalla ja ottaa heistä etukäteen selvää. En tosin löytänyt netistä "näin kohtaat lestadiolaisen" -ohjetta :D

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Alkuperäinen kirjoittaja monitoimityökalu:
Ei sun tarvi mitään niistä tietää. Ihan ihmisiä siinä kuin muutkin ja samaten hoidat työsi kuin muissakin perheissä.
Siis esim. nuo käytöstavat.. Eikö jokaisella pidä olla ne hallussa oli sitten missä vain töissä?!

no sitä vähän hain takaa tolla mun ryyppäämis ja kiroilukommentilla. Mutta oikeesti, ne on normaaleja eikä niitä tarvitse "huomioida". Lähinnä varmaan loukkaantuvat tai kokevat tökerönä jos heti kysyy, että miten pitää olla. Sehän on vähän niinku vihje, että ootte niin outoja, ettei tosikaan..

Toi on kyllä totta. Jos kuvittelee itsensä siihen tilanteeseen et joku tulee ja kysyy ekana et "miten mun pitää teillä käyttäytyä ku ootte erilaisia".. Mielummin haluisin ihan normaalin kohtelun..

Ihan semmoinen pikkujuttu tuli mieleen, että kun niillähän on ne omat tervehtimissanat, jumalan terve ym. niin ne on tarkoitettu lestadiolaisten välisiksi tervehdyksiksi, sun ei kuulu ei-lestadiolaisena niitä käyttää. Siis jos niillä vaikka joku pikkulapsi sanoo sulle jumalan terve niin vastaat vaan hei tai moi, ei sen kummempaa. Moni vois ajatella kohteliaasti vastata samalla tavalla mutta sen tervehdyksen idea on että sanot niin jos olet lestadiolainen, muuten et.

Alkuperäinen kirjoittaja Eewok:
Okei, menen siis avoimin mielin!! Kiitos paljon vastauksista, sain ihan sellasen käsityksen muilta työntekijöiltä et pitäis kauheesti käyttäytyä eri tavalla ja ottaa heistä etukäteen selvää. En tosin löytänyt netistä "näin kohtaat lestadiolaisen" -ohjetta :D

eiköhän aika moni kohtaa erilaisia ihmisiä erilaisine vakaumuksineen,ja kunnioituksesta se lähtee ja ei ole itse niin mustavalkonen ja muistaa vaitiolovelvollisuuden

Alkuperäinen kirjoittaja Sokeripala:
Ihan semmoinen pikkujuttu tuli mieleen, että kun niillähän on ne omat tervehtimissanat, jumalan terve ym. niin ne on tarkoitettu lestadiolaisten välisiksi tervehdyksiksi, sun ei kuulu ei-lestadiolaisena niitä käyttää. Siis jos niillä vaikka joku pikkulapsi sanoo sulle jumalan terve niin vastaat vaan hei tai moi, ei sen kummempaa. Moni vois ajatella kohteliaasti vastata samalla tavalla mutta sen tervehdyksen idea on että sanot niin jos olet lestadiolainen, muuten et.

Aivan.
Mulla oli yksi päivä kolme lasta hoidossa ja sitten pois lähtiessään 4v poika ottaa käsineen pois kädestään ja kädestä pitäen toivotti "Jumalan rauhaa".
Suloinen pieni mies. Toivotin hyvää päivän jatkoa ja pyysin tulemaan toistekin.

Yhteistyössä