Ahdistusta ja stressiä työstä, mitä teen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras."

Vieras
Arvostaisin paljon, jos jaksaisitte lukea tämän tekstin ja vielä vastata siihen.

Olen muutama viikko sitten aloittanut työt koulunkäyntiavustajana koulussa. Olen siis 20-vuotias nuori, valmistuin koulukäynnin ohjaajaksi vuonna 2013 ja olen viime elokuussa aloittanut lasten ja nuorten erityisohjaajan ammattitutkinnon opiskelemisen aikuiskoulutuksena.
Kuitenkin työt aloitettuani minusta on alkanut tuntua, että en vaan yksinkertaisesti jaksa. Tuntuu, että viisipäiväinen viikko on liikaa koulutehtävieni lisäksi. Itse työ on sinäänsä ihan mukavaa, mutta koen myös etten ole päässyt kunnolla työyhteisön jäseneksi. Tässä kyseisessä koulussa jossa työskentelen, on paljon opettajia ja avustajia, joten tuntuu että työyhteisöön on vaikeampi päästä sisälle.
Mietin työasioita jatkuvasti ja iltaisin en saa unta, koska mietin vaan seuraavaa työpäivää ja miten vähän ehdin sitä ennen nukkua. Iltaisin ja öisin nämä työasiat ahdistavat vielä enemmän. Tuntuu, että ihan sama kuinka paljon nukun niin olen aamuisin aina väsynyt. Kun olen päässyt töistä, mietin taas että en ehdi tekemään mitään, koska kohta täytyy mennä nukkumaan ja töihin. Tuntuu että arki pyörii vain ja pelkästään työn ympärillä, vaikka teen vain 30h/vk. Viikonloputkin ovat niin lyhyitä, että en ehdi rentoutua vaan mietin vaan töitä. Kaiken lisäksi en ole saanut nyt työssäoloaikanani mitään kouluasioitani valmiiksi. Tiedän, että pärjäisin ja jaksaisin jos työpäiviä olisi vaikka vain kolme viikossa.
Haluaisin lopettaa työt, mutta toisaalta taas en "kehtaa", koska sosiaalinen paine on niin kova. Työsuhde on tehty määräaikaiseksi toukokuun loppuun asti, joten en tiedä voisinko edes lopettaa ennen kuin työsuhde virallisesti päättyy.
Minulla on huomenna työhöntulotarkastus, mutta tuntuu että en uskalla avata suutani näistä asioista siellä. Tiedän että varmaan pitäisi vain sanoa suoraan, etten jaksa tämän työn tuomaa painetta. Pitäisikö toivoa, että hän kirjoittaisi lausunnon jossa sanotaan etten sovellu työhön?
En jaksaisi selitellä kenellekkään, en kavereilleni enkä varsinkaan vanhemmilleni, että miksi lopetin. En halua, että kaikki ajattelee minun olevan "luuseri" ja laiska nuori, joka ei jaksa edes käydä töissä. Yleensä pystyn puhumaan äitini kanssa kaikista asioistani, mutta tästä asiasta en. Tiedän, että hän vain käskisi minun "ryhdistäytyä" ja minua lohduttautumaan sillä että työ loppuu jo toukokuun lopulla eikä siihen ole kauaa aikaa. En vaan rehellisesti tiedä jaksanko niin kauaa.
Esitän myös töissä todella reipasta ja iloista, joten en tiedä miten esittäisin asiani siellä. En halua, että minut tuomitaan vaan laiskaksi nuoreksi. Minulla on nyt jo ollu poissaoloja, koska välillä iltaisin minulla on lämpöä, en tiedä johtuuko sekin sitten siitä stressistä. Haluaisin jättää nämä ympäristöt hetkeksi taakseni ja lähteä au pairiksi pariksi-kolmeksi kuukaudeksi. Mitä teen?

Pääsetkö puhumaan jonkun kanssa paineistasi? Onko työssä joku erityinen seikka joka ahdistaa? Jos saisit asian sanottua vaikka työterv.huollossa, saattaisit kenties saada neuvoja ja lääkkeitäkin helpottamaan oloa. Onko jotain työnohjausmahdollisuutta tai epävirallista mahdollisuutta puhua jonkun toisen kanssa joka tekee samaa työtä?

En oikein tiedä kenen kanssa pystyisin näistä asioista puhumaan, sen takia kirjoitin tänne. Itse työssä ei ole mitään erityistä asiaa joka ahdistaa vaan pääasiassa koko työ ja se, että en saa hoidettua muita asioitani (esim koulujuttuja) sen ohella. Tiedän, että minun varmaankin pitäisi sanoa asiasta siellä työterveystarkastuksessa, mutta jotenkin tämä asia tuntuu vain niin nololta. Jotenkin hävettää puhua koko asiasta.. Jos muutkin ihmiset jaksaa ja pystyy käydä töissä niin miksen minäkin? :(

Onko sun pakko nyt tehdä sitä ammattitutkintoa? Mikset siirtäisi sitä vaikka parilla vuodella? Olet vastavalmistunut ja menee aikansa että kasvaa ammattilaiseksi. Ei mikään ihme, että moni asia tuntuu alussa hankalalta ja uuvuttavalta, kun olet vielä kokematon. Kannattaa puhua avoimesti asioista esim. pomosi kanssa siellä töissä. Et varmasti ole ainoa, jolla työ joskus tuntuu ahdistavalta ja väsyttävältä.

Työterveys on myös sitä varten, että sieltä voi saada apua työuupumukseen. Kerro siis ehdottomasti työterveystarkastuksessa tilanteestasi, jotta voisit saada apua. Työnantajan tekemästä sopimuksesta riippuen voi olla esim. mahdollista käydä psykologin juttusilla tms. Tai vaikka viikon sairasloma, että saisit aikaa palautua ja nukkua.

Entä voisitko jättää koulujutut nyt vain taka-alalle ihan suoraan työskentelyn ajaksi? Antaisit itsellesi luvan keskittyä yhteen juttuun kunnolla kerralla, ettei tarvitsisi stressata useasta asiasta samanaikaisesti. Ei se, miten hoidat asiasi, ole häpeä tai kuulu kenellekään muulle. Kaikki jaksavat eri tavalla ja riippuen muusta elämäntilanteesta.

Onko sun pakko nyt tehdä sitä ammattitutkintoa? Mikset siirtäisi sitä vaikka parilla vuodella? Olet vastavalmistunut ja menee aikansa että kasvaa ammattilaiseksi. Ei mikään ihme, että moni asia tuntuu alussa hankalalta ja uuvuttavalta, kun olet vielä kokematon. Kannattaa puhua avoimesti asioista esim. pomosi kanssa siellä töissä. Et varmasti ole ainoa, jolla työ joskus tuntuu ahdistavalta ja väsyttävältä.

Haluaisinkin lykätä sitä eteenpäin, mutta tuntuu että en pysty, koska sosiaalinen paine on liian kova. En halua kuulla sukulaisiltani että miksi minusta ei ole siihen jne (jätin aikaisemmin 16-vuotiaana lukion kesken ja sain ihmettelyä jos jonkinmoisilta tahoilta). En halua, että muut pettyvät minuun vaan haluaisin antaa vanhemmillenikin aihetta olla minusta ylpeitä.

Työterveys on myös sitä varten, että sieltä voi saada apua työuupumukseen. Kerro siis ehdottomasti työterveystarkastuksessa tilanteestasi, jotta voisit saada apua. Työnantajan tekemästä sopimuksesta riippuen voi olla esim. mahdollista käydä psykologin juttusilla tms. Tai vaikka viikon sairasloma, että saisit aikaa palautua ja nukkua.

Entä voisitko jättää koulujutut nyt vain taka-alalle ihan suoraan työskentelyn ajaksi? Antaisit itsellesi luvan keskittyä yhteen juttuun kunnolla kerralla, ettei tarvitsisi stressata useasta asiasta samanaikaisesti. Ei se, miten hoidat asiasi, ole häpeä tai kuulu kenellekään muulle. Kaikki jaksavat eri tavalla ja riippuen muusta elämäntilanteesta.

Kiitos viestistäsi. Ehkä yritän todella saada puhuttua näistä asioista siellä huomenna. Minut valittiiin tehtävään sen takia, että opiskelen lasten ja nuorten erityisohjaajan ammattitutkintoa. (Olen siis avustajana erityisluokassa) Tuntuu, että pitäisi luopua joko työstä tai koulusta. Kouluni kestäisi vajaan vuoden ja työni kaksi ja puoli kuukautta.

Alotappa ensi syksynä uudella pohjalla, menet normaali luokkaan tai muuhun vähemmän erityiseen työpisteeseen ja sitten kun se alkaa olla rutiinia, niin erityispuolelle, eihän sinulla vielä ole koulutustakaan sinne erityispuolelle, ei kannata aloittaa työssä kiipeämällä pylly edellä puuhun. Opettele ensin normaalipuolella työsi ja sitten vasta erityisiä, myös opiskelut kannattaa laittaa vasta työn rutinoiduttua uudelleen käyntiin. Terveisin koulunkäynninohjaaja normaaliluokasta.

Alotappa ensi syksynä uudella pohjalla, menet normaali luokkaan tai muuhun vähemmän erityiseen työpisteeseen ja sitten kun se alkaa olla rutiinia, niin erityispuolelle, eihän sinulla vielä ole koulutustakaan sinne erityispuolelle, ei kannata aloittaa työssä kiipeämällä pylly edellä puuhun. Opettele ensin normaalipuolella työsi ja sitten vasta erityisiä, myös opiskelut kannattaa laittaa vasta työn rutinoiduttua uudelleen käyntiin. Terveisin koulunkäynninohjaaja normaaliluokasta.

Niin.. se olisi ehkä järkevintä. Mutta mitä sanon työnantajalleni? Voiko määräaikaista sopimusta purkaa?

Kerro ihmeessä työterveystarkastuksessa omasta olotilastasi ja jaksamisestasi, sitä ei todellakaan tarvitse hävetä saati pelätä - työuupuminen on hyvin yleistä. Olisikohan sinulla mahdollisuuksia saada työsi tueksi työnohjausta? Tämän kautta voisit saada uutta näkökulmaa omaan työhösi sekä jaksamiseesi :). Ja jos opiskelu tuntuu nyt vapaa- aikasi kuorimittavalta, niin ota siitä etäisyyttä, siirrä vaikka reilusti tuonnemmaksi. Älä suinkaan lähde itseltäsi vaatimaan liikoja, vaan keskity nyt tähän tilanteeseen. Kouluttautua edit aina myöhemminkin, nuori ihminen kun olet.

:hug: - voimia ja usko pois, asiat järjestyvät kyllä :)!

Kerro ihmeessä työterveystarkastuksessa omasta olotilastasi ja jaksamisestasi, sitä ei todellakaan tarvitse hävetä saati pelätä - työuupuminen on hyvin yleistä. Olisikohan sinulla mahdollisuuksia saada työsi tueksi työnohjausta? Tämän kautta voisit saada uutta näkökulmaa omaan työhösi sekä jaksamiseesi :). Ja jos opiskelu tuntuu nyt vapaa- aikasi kuorimittavalta, niin ota siitä etäisyyttä, siirrä vaikka reilusti tuonnemmaksi. Älä suinkaan lähde itseltäsi vaatimaan liikoja, vaan keskity nyt tähän tilanteeseen. Kouluttautua edit aina myöhemminkin, nuori ihminen kun olet.

:hug: - voimia ja usko pois, asiat järjestyvät kyllä :)!

Kiitos :) Yritän saada puhuttua asioista huomenna siellä työhöntulotarkastuksessa. Tai kirjoitan vaikka kirjeen, jos tuntuu siltä etten saa kerrottua asiasta

[QUOTE="juuli";29676024]Työsopimuksen voi purkaa jos siitä sanotaan sun työsopimuksessa.
Mutta jos siitä ei lue niin karenssia tulee muutama kuukausi.[/QUOTE]

Työsopimuksessa ei ole muuten mainittu asiasta, kuin että minut täytyy todeta terveydellisesti sopivaksi tehtävään tai muuten työsuhde lakkaa olemasta voimassa.

[QUOTE="vieras.";29676130]Kiitos :) Yritän saada puhuttua asioista huomenna siellä työhöntulotarkastuksessa. Tai kirjoitan vaikka kirjeen, jos tuntuu siltä etten saa kerrottua asiasta[/QUOTE]

Hyvä juttu :)! Pidä huoli itsestäsi.

Ahdistaa taas ihan älyttömästi lähteä töihin. Olen koko yön pyörinyt sängyssä ja senkin vähän mitä olen saanut nukuttua olen nähnyt painajaisia töistä, enkä enää neljän jälkeen ole saanut nukutuksi. Olisipa se työhöntulotarkastus nyt heti aamusta eikä vasta iltapäivällä, että olisin päässyt heti puhumaan näistä asioista.. Tekisi mieli soittaa töihin etten tule, mutta mitään pätevää syytä ei ole.

Olet ollut vasta vähän aikaa töissä, odota nyt ainakin kuukausi? Olen sinua vuoden vanhempi, aloitin vuosi sitten hotellissa siivoojana, minulla oli täysin samoja ajatuksia. Lisäksi kun työni on vuorotyötä tuntui että olen ihan sekaisin. Kyllä valitettavasti kuulostaa vaan laiskalta, sinuna todellakin odottaisin, koska meneehän sinulla aikaa sopeutua ja tottua uuteen työhön ja elämään.

Mäkin stressaain työstäni aikoinaan kovasti, samallalailla kuin sinä. Mutta nyt on tullu pari mukulaa, niin jotenkin sitä ottaa työn paljon rennommin, elämässä on muutakin kuin työ.

Työ työnä, eikä niitä asioita ajatella kotona, koska siitä ei saa palkkaa.