Lestadiolaiset ja lapsettomuushoidot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin vaan

Vieras
Hei

Tuli yhtäkkiä mieleen, että onko lapsettomuushoidot "sallittuja" lapsettomuudesta kärsiville lestadiolaispariskunnille? Miten uskonto suhtautuu hoitoihin? Saavatko pariskunnat käydä kaikissa hoidoissa tai onko vain jotkut hoitomuodot sallittuja?

Mun kaveri on apteekissa töissä ja sano, että näitä hedelmöityslääkkeitä hakee todella paljon tosi nuoret. Hän on itse alle 30 ja sano, että häntä huomattavasti nuoremmat hakee niitä yllättävän paljon. Että ehkä se nuoruuskaan ei aina takaa niitä lapsia ja toisekseen olen jostain lukenut, että yhden lapsen saaneet kärsivät eniten "lapsettomuudesta" eli uudelleen raskautuminen on hankalaa.

Käsittääkseni ovat ihan sallituja niin kauan kun pelataan omilla munasoluilla ja siittiöillä. Ja nuori ikä ja terveet elämäntavat ei tosiaan ole sen lastensaamisen tae. Itselläkin meni useita vuosia ennen kuin saatiin lapsi.

Toivottavasti joku lestadiolainen tulee vastaamaan tähän ketjuun mun puolesta, kun itse voin vain arvailla heidän mahdollista kantaansa tähän. Luulen itse, että kaikki heistäkään eivät välttämättä noita hedelmöityshoitoja hyväksy, kun osa saattaa ajatella, että se menee jo tavallaan "Jumalan" leikkimiseksi jos aletaan tavallaan "väkisin" tehtailemaan lapsia. Ja moni heistä voi ajatella myös, että toisille Jumala suo lapsia ja toisille ei ja silloin kun niitä ei tule niin sille on jokin tarkoitus mihin ihmisen ei pidä puuttua. Tämä oli siis vain omaa arvailua eli toivottavasti joku osaa heistä tulla kertomaan miten tuo asia menee niissä piireissä.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Käsittääkseni ovat ihan sallituja niin kauan kun pelataan omilla munasoluilla ja siittiöillä. Ja nuori ikä ja terveet elämäntavat ei tosiaan ole sen lastensaamisen tae. Itselläkin meni useita vuosia ennen kuin saatiin lapsi.

Juuri näin.

Perusajatus on se, että jos jumala on tarkoittanut, ettei pari saa omia lapsia niin eivät he sitä saa myöskään lapsettomuushoidoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja vl:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:

Juuri näin.

Perusajatus on se, että jos jumala on tarkoittanut, ettei pari saa omia lapsia niin eivät he sitä saa myöskään lapsettomuushoidoilla.

on olemassa sairauksia, joita hoitamalla nainen voi sitten tulla raskaaksi. ja lääketiede auttaa monesti näiden sairauksien hoitamisessa, toki näitä käytetään hyväksi. mutta ajattelen itse niin, että jos en voisi saada lapsia, en lähtisi niitä "tekemällä tekemään" (esim. vierata munasoluja tai siittiösoluja) vaan tyytyisin silloin siihen, ettei meille anneta lapsia. mutta kuten sanoin, jos joku sairaus tms on esteenä, ettei nainen raskaudu, ei ole lestadiolaisten mielestä mitään väärää siinä, että tuota sairautta pyritään hoitamaan tai poistamaan, jos sitten raskautuminenkin onnistuisi. esim. että tiettyä hormonia ei erity tarpeeksi, munasarjoissa tai muualla jotain häikkää jne. tiedän myös kaveripiirissämme pariskuntia, jotka ovat sanoneet, etteivät lähde mihinkään tutkimuksiin, missä lapsettomuuden syytä selvitetään, vaan ovat sitten ilman lapsia jos eivät "luonnollisesti" ala odottaa.

vl, ja äiti myös vihdoin: saimme molemmat rakkaat lapsemme lapsettomuushoitojen avulla. Jumalan kädessä on jok'ikinen hoidon monimutkainen vaihe - jos Jumala sallii raskauden, se etenee kaikkien vaiheittensa läpi loppuun saakka. Jos ei salli, niin ei etene. Mielestäni hoitojen tärkein eettinen rajanveto kulkee siinä, että alkaneille uusille elämille = hedelmöityneille munasoluille on tarjottava elämän mahdollisuus, jotta Jumalan työ voi toteutua. Tämä voi tuntua raskaalta, jos alkioita on paljon, mutta läheskään kaikki eivät kiinnity. Eräs tuttavani kävi läpi kaikki 20 pakastettua alkiotaan, nyt hän on raskaana odottaen kaksosia, eikä enää yhtään alkiota pakasteessa. Jumalan tahto oli että näistä kahdestakymmenestä kaksi saa elämän (jos raskaus etenee loppuun saakka). Tänään itselleni tehtiin kahden (viimeisen) alkion siirto, ja jos Luoja suo, raskaus alkaa. Tässäkin prosessissa aivan koko uusi elämä on Jumalan sallimuksen varassa. Lapsettomuus on kipeä asia erityisesti lestadiolaiselle pariskunnalle, rohkaisen hakemaan apua, kuitenkin pohtien tuon eettisen näkökulman loppuun saakka.

Jos lapsia ei saa, niin se on Jumalan tahto. Lapsettomuushoidot ei mene minun jakeluuni ei-vl:nä, koska lestadiolaiset eivät myöskään saa ehkäistä. Sama asia kuin ottaisitte ehkäisyn käyttöön, ja
se olisi sitten Jumalan käsissä pettääkö ehkäisy vai ei.

Näyttää että teille on vain pääasia että naiset lisääntyy ja lisääntyy.
Lapsettomuushoitoja en vaan käsitä, kun on myös ehkäisykielto!

Ja vaikka en ole vl, niin useita vuosia elänyt lestadiolaisten "piireissä". Että aivan tietämätön en teidän asioista ole.

vl, ja äiti myös vihdoin: saimme molemmat rakkaat lapsemme lapsettomuushoitojen avulla. Jumalan kädessä on jok'ikinen hoidon monimutkainen vaihe - jos Jumala sallii raskauden, se etenee kaikkien vaiheittensa läpi loppuun saakka. Jos ei salli, niin ei etene. Mielestäni hoitojen tärkein eettinen rajanveto kulkee siinä, että alkaneille uusille elämille = hedelmöityneille munasoluille on tarjottava elämän mahdollisuus, jotta Jumalan työ voi toteutua. Tämä voi tuntua raskaalta, jos alkioita on paljon, mutta läheskään kaikki eivät kiinnity. Eräs tuttavani kävi läpi kaikki 20 pakastettua alkiotaan, nyt hän on raskaana odottaen kaksosia, eikä enää yhtään alkiota pakasteessa. Jumalan tahto oli että näistä kahdestakymmenestä kaksi saa elämän (jos raskaus etenee loppuun saakka). Tänään itselleni tehtiin kahden (viimeisen) alkion siirto, ja jos Luoja suo, raskaus alkaa. Tässäkin prosessissa aivan koko uusi elämä on Jumalan sallimuksen varassa. Lapsettomuus on kipeä asia erityisesti lestadiolaiselle pariskunnalle, rohkaisen hakemaan apua, kuitenkin pohtien tuon eettisen näkökulman loppuun saakka.

Aivan sama, kunhan lisäännytte ja saatte sinne ry:lle uusia höynäytettäviä.

Menee teillä kyllä niin ristiin rastiin näkemykset!

No ei tietenkään sovi käyttää lapsettomuushoitoja kun ei saa ehkäistäkkään =) sehän nyt on päivänselvä asia tässä tapauksessa. Toisin sanoen se on Jumalana leikkimistä jos menee hoitoihin koska muuten Jumala on tarkoittanut että kyseinen pariskunta elää ilman lapsia.

Minusta tämä on enemmän eettinen kuin autuuden kysymys: ei autuutta ansaita lapsia saamalla tai saamatta jättämällä, silloinhan se olisi teko. Pointti oli se, että JOKA TAPAUKSESSA lapsen saaminen on viime kädessä Jumalasta, myös hedelmöityshoidoilla. Eivät nekään aina onnistu.

Hedelmöityshoidot läpikäyneenä olen pohtinut asiaa ankarasti ja tullut kyllä siihen lopputulokseen, että kyseessä on niin valtavan suuri asia sekä ihmiselämän etiikan että uskomisen näkökulmasta, että helpompi olisi olla menemättä hoitoihin, jos lapsettomuuden suru on kestettävissä. Ihminen puuttuu prosessissa moniin asioihin:
- luonnonvalinnan sijasta ihminen valikoi siittiön ja munasolun niiden laadun perusteella ja tuo ne yhteen (mikroinjektiossa näin)
- hyvälaatuiset alkiot (ylimääräiset) pakastetaan ("jo idullasi minä sinut tunsin.."); en ole varma, mitä tapahtuu huonolaatuisille ?? enkä halua tässä vaiheessa tietääkään
- sulattamisprosessissa alkioita "menehtyy", kaikki eivät selviä; ihmisen kehittämä prosessi tämäkin
- pakastetut alkiot ovat alkaneita ihmiselämiä (sieluja?) ja sillä vakavuudella niihin tulee suhtautua.

Paljon isoja kysymyksiä. Ehkä olisi helpompi elää ilman näitä. Mutta jokainen päättää itse. Joka tapauksessa autuutta ei ansaita teoilla, ei näilläkään asioilla.

Minusta tämä on enemmän eettinen kuin autuuden kysymys: ei autuutta ansaita lapsia saamalla tai saamatta jättämällä, silloinhan se olisi teko. Pointti oli se, että JOKA TAPAUKSESSA lapsen saaminen on viime kädessä Jumalasta, myös hedelmöityshoidoilla. Eivät nekään aina onnistu.

Sama asia sitten jos käyttää ehkäisyä; ei sekään aina onnistu, ja ehkäisyn pettäminen on viime kädessä Jumalasta!

Mitä mieltä sinä itse olet sitten ehkäisystä? Tuolla ajattelutyylilläsi myös ehkäisy olisi sinulle OK.

Minun käsittääkseni voivat käyttää lääkkeitä, ottaa vastaan niin muna kuin siittiösoluja, mutta EIVÄT käyttää alkioita. Näin siksi, että osa alkioista hävitetään eivätkä uskonsa vuoksi hyväksy alkaneen elämän lopettamista.

Eikö tuossa ylempänä nimimerkki "vl" kirjoittanut, että kaikille hedelmöittyneille alkioille on tarjottava mahdollisuus kehittyä ja syntyä.

Yhteistyössä