lapsettomuushoidot lisäävätkin syöpäriskiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Oletteko jo huomanneet tutkimuksen että lapsettomuushoidot lisäävät syöpäriskiä?

http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo10204.pdf

Itse olen saanut ovulaatio induktio hoitoja ja ivf:ää myös kokeiltiin vaikka ei onnistunut sitten kuitenkaan. Yksi lapsi loppujen lopuksi saatiin luomusti kun hoidot oli lopetettu mutta missään vaiheessa hoidoissa ei sanottu että nämä piikit ja hormonit sitten lisää sun syöpäriskiä tai lapsen riskiä. Monta vuotta tuli hoidoissa oltua ja aina kysyin että voiko näitä pitkään tehdä jne ja aina sanottiin että mitään ei ole haittaa..no saa nähdä iskeekö 10vuoden päästä sitten syöpä.

Jatkohoitoihin ei kyllä mennä, vaikka kävisikin niin että meille ei enempää lapsia tule.

Niin... Kyllähän nuo hormonit lisää syöpäriskiä. Vaihdevuosikorvauslääkkeiden nkohdalla siitä puhutaan mutta ei vissiin sitten tuossa lapsettomuushoidon yhteydessä. Kannattaisiko?

Myös lapsen saaminen tietyn iän jälkeen lisää syöpäriskiä. Samoin synnyttämättömyys. Imetys vaikuttaa asiaan, synnytykset jne. Teki siis niin tai näin, niin aina on lisääntynyt syöpäriski joltain kantilta katsottuna.

• Tykkää
Reactions: macy gray
Mä ainakin olisin halunnut tietää tuosta reilusti kohoneesta syöpäriskistä kun hoidoissa oltiin. Olisi varmaan jääneet hoidot vähemmälle.

Ei saisi ainakaan lääkärit esittää että nää on ihan luonnollisia hormoneja ja näistä ei mitään haittoja ole, päinvastoin. Mulle tuli vielä hoitojen seurauksena monta keskenmenoa, kaavintaa ja kohtutulehdusta. Nämäkään ei varmaan yhtään ole olleet kohdulle ja munasarjoille hyväksi.

[QUOTE="mamma";27838470]Imetyksen sanotaan kyllä vähentävän syöpäriskiä.[/QUOTE]

Ehkä sitä kirjoittaja juuri tarkoitti? Mä ainakin luin niin rivien välistä :) Syöpäriski on siis kohonnut, hankkiudut hoidoilla raskaaksi tai olet hankkitumatta (ei lapsia, ei siis imetystä).

Nuo tutkimukset on aloitettu kymmeniä vuosia sitten, joten eivät koske nykyisiä hoitoja. Vaikutuksia ei tiedetä. Ei niitä tehtäisi, jos riskit olisivat suuret. Perimä vaikuttaa enemmän, samoin lapsettomuuden syy vaikuttaisi olevan ratkaisevassa asemassa. Ei nuo tulokset ainakaan minua säikäyttäneet. Koen hysterisoinnin ihan turhaksi.

[QUOTE="Lissu";27838493]Ehkä sitä kirjoittaja juuri tarkoitti? Mä ainakin luin niin rivien välistä :) Syöpäriski on siis kohonnut, hankkiudut hoidoilla raskaaksi tai olet hankkitumatta (ei lapsia, ei siis imetystä).[/QUOTE]

OK :D Luetun ymmärtämisessä ongelmaa täällä päässä ;)

.Synnyttäminen merkitsee munasarjatoiminnan ajoittaista salpautumista, joka suojaa munasarja- ja
rintasyövältä

Toisaalta selvän ovulaatiohäiriön korjaamisen olettaisi olevan jopa terveellistä

On epäselvää, lisääkö tahaton lapsettomuus
todella syöpäriskiä vai selittääkö synnyttämättömyys riskin pienen lisääntymisen

Selvitettäessä eri ehkäisymenetelmien yhteyttä munasarjasyöpään, ilmeni
myös, että yli kaksi vuotta raskautta yrittäneillä oli suurempi riski sairastua munasarjasyöpään
kuin nopeasti raskaaksi tulleilla

.Lapsettomuuden taustalla saattaa olla myös endometrioosi, johon liittyy useiden tutkimusten mukaan lisääntynyt munasarjasyöpäriski pariteetista riippumatta. Riski on suurentunut etenkin
silloin, jos tauti on munasarjoissa (Vlahos ym. 2010). Laajassa ja hyvin tehdyssä ruotsalaistutkimuksessa endometrioosipotilailla (63 630 naista) munasarjasyöpää esiintyi enemmän kuin väestössä yleensä. (Oma huomio, että tämähän ei siis ole lapsettomuus hoidoista kiinni vaikka endometrioosia sairastavat usein joutuvatkin hakeutumaan hoitoon. Syy seuraus suhde siis "väärä" jos verrataan syöpään sairastumiseen)

kohtusyöpäriski oli lisääntynyt naisilla, joilla oli primaarin lapsettomuuden lisäksi hyperandrogenismia ja kiertohäiriöitä (Oma huomio, edelleen, syöpärisiki on olemassa ilman lapsettomuushoitoja)

- Lapsettomuus ja etenkin synnyttämättömyys lisää-
vät munasarja- ja rintasyöpäriskiä.

- Pienentynyt siittiöiden määrä voi olla merkki lisääntyneestä kivessyöpäriskistä.

- Toistetut ovulaatioinduktiohoidot saattavat altistaa kohtusyövälle.

- Koeputkihedelmöityshoidot (IVF) voivat lisätä
munasarjakasvainten ilmaantuvuutta.

- Vaikka IVF-hoidoilla syntyneillä lapsilla on todettu
tilastollisesti lisääntynyt syöpäriski, todennäköisyys sairastua on yksilötasolla pieni.