Lestadiolaisilta kaipaisin kysymykseeni vastausta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras

Tuli tuosta lestadiolaiseksi kääntymis-ketjusta mieleeni, että onko kuitenkin nykypäivänä yleistä, että lestadiolaiset nuoret harrastavat esiaviollista seksiä ja jos on niin kuinka siihen suhtaudutaan. Onko esiaviollinen seksi lestadiolaisten keskuudessa kovinkin tuomittavaa?

Niin ja sitä vielä kysyisin, että "saavatko" lestadiolaiset kuunnella pop-musiikkia yms. ja käyvätkö he baareissa?
Miten lestadiolaisten elämä oikeastaan poikkeaa ei lestadiolaisten elämästä
(muutenkuin kuin uskon asioissa)

Tarkoitus ei ole aloituksellani ketään loukata. Kysymykseni kumpuavat ihan mielenkiinnosta ja kuulemistani ennakkoluuloisista mielipiteistä lestadiolaisia kohtaan.

Kiitos vastauksista jo etukäteen :)

minä kysyn tässä samassa ketjussa että missä kohtaa raamatussa kielletään ehkäisy? vai perustuuko se ehkäisyn kielto johonkin muuhun? en ole saanut ikinä tähän vastausta :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin ja saavat nekin vastata, jotka oikeasti asiasta tietävät vaikkeivat lestadiolaisia olekaan...

empä usko että kukaan vastaa asiallisiin kysymyksiin. ne on hiljaa kun ei osaa itsekään vastata/perustella.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
minä kysyn tässä samassa ketjussa että missä kohtaa raamatussa kielletään ehkäisy? vai perustuuko se ehkäisyn kielto johonkin muuhun? en ole saanut ikinä tähän vastausta :(

Oisko se se kohta jotta "menkää ja täyttäkää maa"?

Tämä on LUULO / KUULOPUHE FAKTA elikkäs siis lessun aknssa eläneenäö ja asiaa kyselleenä hän ilmoitti että sen takia ei ehkäsyä että jokainen lapsi joka on tuleva on jumalan lapsi.. elikkäs siis jos kumin kanssa pelaat niin heität "mahdollisen" lapsesi roskiin tms.. tai pillerit ku on niin et halua ottaa vastaan jumalan antamaa lasta..

Esiaviollista seksiä ei harrasteta. Ja siksi lestadiolaisnuoret meneekin suht nuorina naimisiin. (Himot ne on hiirelläkin.) Eli esiaviollinen seksi on tuomittavaa. Mä luulen silti, että tietty osa sitä harrastaa, siitä ei vain puhuta. Pahiksia siis löytyy sieltä peräpenkeiltä.

Pop-musiikkia ei sallita. Baareja ei sallita. Nämä perustellaan niin, että ne houkuttaa syntiin ja että uskovainen ei istu siellä, missä pilkkaajat istuu.

Alkuperäinen kirjoittaja evvk:

en usko. maapallohan on jo ylikansoitettu ja -kuormitettu. kohta luonnonvaratkin loppuvat kun ihmisiä on liikaa. eikä tuo käsky kiellä ehkäisyä.

en usko. maapallohan on jo ylikansoitettu ja -kuormitettu. kohta luonnonvaratkin loppuvat kun ihmisiä on liikaa. eikä tuo käsky kiellä ehkäisyä.

Eihän raamatun kirjottamisen aikaan mitään ehkäisyvälineitä ollutkaan.

Tuo, miten elämä poikkeaa ns. taviselämästä on niin pitkä tarina, että en osaa sitä eritellä tai jäsentää. Jotenkin näin se menee, että KAIKKI asiat, mitä elämässä voi olla, peilataan sen uskon kautta ja se usko on se ykkönen, kaikki muu tulee sen jälkeen. Jopa puoliso ja lapset on kakkosia. Uskon kautta eletään ja ollaan. Se määrittää teot, puheet ja ajatukset.

Eihän raamatun kirjottamisen aikaan mitään ehkäisyvälineitä ollutkaan.

no esim. keskeytetty yhdyntä ja varmat päivät? varmasti käytössä jo silloin

Samoin anaaliayhdyntä ja suuseksi. Mutta ei nämä olekaan ehkäisyvälineitä mikään.

seksihän kuuluu vain avioliittoon.mutta mekin olemme ihan samoin tuntevia ihmisiä kuin muutkin ja kaikenlaista sattuu ja tapahtuu.se kuinka yleistä jokin on ,siihen en osaa vastata.

miten elämämme poikkeaa...
emme käytä alkoholia.(ja taas voi sattua ja tapahtua)
pyrimme olemaan käytökseltämme ja puheiltamme asiallisia.(ei kiroilua ja rivouksia yms.)
televisiota ei yleensäottaen ole ja netistäkin katsomme asiallisia ohjelmia.(ei seksi ja väkivaltaohjelmia yms.)

tässä jotain .

Siis tuo ehkäisykieltohan on täysin selvä asia. Ei siinä ole epäselvyyttä. JOS he sallisi ehkäisyn, niin lestadiolaiset häviäis maailmasta. Kun he ei sitä uskoaan levitä kovin suuriäänisesti, eli ovelta ovelle tai muuten, niin sen porukan täytyy kasvaa sisältä päin. Ja miten tämä hoituu??? Kieltämällä ehkäisy. Tätä ei vaan kovin mielellään ääneen lausuta.

En edelleenkään ole vl, enkä ole koskaan ollutkaan, mutta paljon olen/olen ollut heidän kanssaan läheisesti tekemisissä, koska suvussani on vanhoillislestadiolaisuutta.

Mun tietojen mukaan esiaviollista seksiä ei sallita, ja siksi parit menevätkin nuorina naimisiin. En siis usko sen olevan kovinkaan yleistä. Ei ole vl, jos harrastelee esiaviollisia suhteita.
Poppia tai muutakaan sävelellä soitettavaa musaa he eivät kuuntele. Kai saisivat, mutta tässäkin on se pointti, ettei sitten enää ole vl. Eivät käy baareissa, ehkä jossain kahvilassa voivat piipahtaa kahvilla.
Heidän elämänsä ei normaaliarjessa poikkea uskottomien elämästä. Arki sujuu siis lapsia ja kotia hoitaen, työssä käyden ja kyläillen muiden vl:n luona. Telkkaria heillä ei ole, mutta tietokoneen ja konsolipelejä olen heillä nähnyt. Sunnuntaisin he kokoontuvat rauhanyhdistyksille seuroihin, joissa puhuja puhuu ja jakaa uskonvahvistusta. Siellä lauletaan siionin lauluja ja virsiäkin ehkä. Kesällä heillä on suuri tapahtuma, suviseurat, jossain päin Suomea ja sinne osallistuu yleensä yli 60 000 seuravierasta. Tuo tapahtuma pykätään pystyyn talkoovoimin. Jos se kiinnostaa, niin sinne voi kyllä kuka tahansa mennä katsomaan ja kuuntelemaan. He eivät käytä alkoholia tai meikkejä, tukkaakin laittavat hillitysti, tosin on heilläkin siinä suhteessa oma muoti, olen huomannut tässä vuosien varrella =) Niin.. tässä kai nämä pääasiat, jotka mulla näin pikaisesti tuli mieleen.

Muista lestadiolaisista en tiedä, mutta vanhoillisten puolesta vastaan:

Esiaviollinen seksi on täysin kiellettyä (tokihan he sanovat että kieltoja ei ole, on vain omantunnon sanelemat "säännöt"...). Pussaaminenkin on ilmeisesti huono homma, eikä muutenkaan liika liki olla. Heillä onki tapana sanoa että "päivämiehen pitää mahtua väliin".

Eivät saa kuunnella pop-, rock-, disko, jazz tms musiikkia, eivätkä saa käydä baareissa (tosin tiedän joitaki nuoria, jotka on ollu "juoppokuskeina" kavereilleen). Kuin myös tanssi on kielletty (herättävät lihallisia himoja...)

Viettävät siis vapaa-aikaa vähän eri tavalla, eivätkä meikkaa tms.

Tuo toinen ketju antaa hyvin epäselvän kuvan asiasta. Vanhoillislestadiolaiset eivät hyväksy esiaviollista seksiä. Siksi me emme asu avoliitossa ja monesti nuoret menevätkin hyvin nuorina naimisiin. Tuo perustuu täysin raamattuun.

Vl-nuoret eivät harrasta seksiä ennen avioliittoa. Tai osa voi harrastaa, koska himot on hiirelläkin. Kuitenkin se on syntiä.

Toisessa ketjussa oli kuitenkin kysymys siitä, jos vl-nuori luopuu uskosta. Alkaa siis elämään ihan toisenlaista elämää kuin meidän piireissä yleensä. Sitä joku pohti, miten asiaan suhtautuisi. Tilanne ei ole helppo. Jotkut nuoret luopuvat uskostaan jo jopa 14-vuotiaana ja ovat täysin lapsia vielä. Emme voi pakottaa ketään uskomaan.

Kiitos asiallisista vastauksista... tulihan niitä lopulta :)

Varmaan kuulostaa tyhmältä kysymykseltä, mutta haluaisko joku vielä selittää, että mitä erilaisia "suuntauksia" lestadiolaisuudessa" on ? Tarkoitan siis sitä, että kun puhutaan vl.lestadiolaisuudesta jne.

Varmaan kuulostaa tyhmältä kysymykseltä, mutta haluaisko joku vielä selittää, että mitä erilaisia "suuntauksia" lestadiolaisuudessa" on ? Tarkoitan siis sitä, että kun puhutaan vl.lestadiolaisuudesta jne.

ne poikkeavat opillisesti toisistaan.ja liian pitkä juttu mulle kirjoitettavaksi.

Lestadiolaisuus on alkujaan ollut yksi joukko, mutta jo 1900-luvun alussa siellä tuli jotain erimielisyyksiä ja ainakin esikoislestadiolaiset erkani omaksi ryhmäkseen. Sitten on myös muita pienempiä ryhmiä. Ehkä niitä on noin 10 eri suuntaa nykyään. Nämä ovat siis jonkun opillisen riidan seurauksena hajaantuneet.

Nytkin on tämä ehkäisyjuttu, joka kohta hajottaa porukan.

Kuukkeloippas.

Alkuperäinen kirjoittaja KVG:

Kuukkeloippas.

Jep..niin taidan tehdä :)

Itse luulen että täällä ei niin paljon olle lessuja, koska niillä on paljon ystäviä, sisaruksia ja serkkuja joitten kanssa voivat kirjoitella sekä tavata. Myös koti työtäkin vähän enemmän mitä jollain jolla on vain yks lapsi niin eivät jouda täällä kirjoitella.

Yhteistyössä