Lensi sitten kukkaset meidän olohuoneesta p.askaksi takapihalle!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja umbrella-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ah niin tuttua. Nyt kaksoset 1v 1kk ja toinen niistä (poika) kiipeilee koko ajan sohville. Varoa ei osaa, ei tietenkään. Sitten kun minä hädissäni ryntään käsinojalla keikkuvaa taaperoa "pelastamaan", se alkaa vain kikattaa ja keikkua vielä hurjemmin.

Alkaa olla sellainen tilanne, että tekisi mieli heivata sohvat ja nojatuolit yhteen makkariin ja pitää sen huoneen ovi kiinni, kunnes kaksoset ovat 2-vuotiaita tms. :kieh: Auta armias sitten, kun tyttökin alkaa kiipeillä. Koti on tietenkin sellainen, että keittiöstä ei näe olkkariin. Poika on todella vilkas ja nopea. En voi hetkeksikään jättää valvomatta. Ellei se sitten nuku. :/

Ei noi isommat ollu tollasia hurjia hulivilejä tossa iässä. Poika siis muutenkin koko ajan menossa, ei osaa oikein olla paikoillaan ja rauhallisena, aina pitää mesota. Matot saa kyytiä kun poika pistää hippulat vinkumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Pöppiäinen82:
Neuvolassa luulis nyt jotain mielipidettä antavan asiaan ja katsovan hiukan tilannetta.
Mulla vanhin täällä on kohta 6v likka ja osaa kyllä kokeilla mutta tietää että se loppuu kyllä just ja varmasti seinään sitten.

Siis joo, ei meilläkään tuon 7-vuotiaan kanssa mitään ongelmaa ole. Tarkoitin vaan, että kasvatuksesta luulin jo jotain tietäväni ja vaadin hyviä käytöstapoja jne. Eli en tosiaan ole antanut tuon kuopuksen käyttäytyä miten sattua, vaan kieltänyt, opastanut yms. mutta tuloksetta.

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Ah niin tuttua. Nyt kaksoset 1v 1kk ja toinen niistä (poika) kiipeilee koko ajan sohville. Varoa ei osaa, ei tietenkään. Sitten kun minä hädissäni ryntään käsinojalla keikkuvaa taaperoa "pelastamaan", se alkaa vain kikattaa ja keikkua vielä hurjemmin.

Alkaa olla sellainen tilanne, että tekisi mieli heivata sohvat ja nojatuolit yhteen makkariin ja pitää sen huoneen ovi kiinni, kunnes kaksoset ovat 2-vuotiaita tms. :kieh: Auta armias sitten, kun tyttökin alkaa kiipeillä. Koti on tietenkin sellainen, että keittiöstä ei näe olkkariin. Poika on todella vilkas ja nopea. En voi hetkeksikään jättää valvomatta. Ellei se sitten nuku. :/

Ei noi isommat ollu tollasia hurjia hulivilejä tossa iässä.

No, meillä tuo kuopus kiipeili sohville jo 9-10 kuisena eli nykyään hyppii ja tekee kuperkeikkaa niiden päällä enkä jaksa enää edes reagoida siihen mitenkään. Eikä tuo kiipeily meillä edes ole juurikaan se ongelma, tietty kun koittaa kuperkeikkaa siellä keittiön pöydän päällä tehdä, jossa kivilattia on alla niin pakko on siihen puuttua.

Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:

No, meillä tuo kuopus kiipeili sohville jo 9-10 kuisena eli nykyään hyppii ja tekee kuperkeikkaa niiden päällä enkä jaksa enää edes reagoida siihen mitenkään. Eikä tuo kiipeily meillä edes ole juurikaan se ongelma, tietty kun koittaa kuperkeikkaa siellä keittiön pöydän päällä tehdä, jossa kivilattia on alla niin pakko on siihen puuttua.

Meillä isommat oppi suht vaivattomasti käyttäytyyn nätisti sohvilla jne. Eivät ole pahemmin esim. pomppineet sohvilla tai sängyillä jne. Eikä kukaan ole kiivennyt ruokapöydälle. Tuo kaksospoika tulee varmaan sekoilemaan muidenkin puolesta. On rauhattomin 1v, jonka olen nähnyt. Olen kaatanut lelukoppia lattioille, antanut mehupulloa, herkkujakin, kaikkea mahdollista kokeiltu, että olisi edes hetken paikoillaan. 5 minuutin sisällä esim. sohvalta täytyy hakea 15-20 kertaa joskus, enkä liioittele.

Meillä pakko reagoida tuohon kiipeilyyn, koska poika ihan holtiton. Seisoo, syöksähtelee, heiluu käsinojalla jne.

Tykkäisköhän vaikkapa maalata sormiväreillä tai sitten kuningatarsoseella? Teippaa muutama iso paperi yhteen takaa ja laita lattialle tai pöydälle ja anna sotkea.

Meillä isommat oppi suht vaivattomasti käyttäytyyn nätisti sohvilla jne. Eivät ole pahemmin esim. pomppineet sohvilla tai sängyillä jne. Eikä kukaan ole kiivennyt ruokapöydälle. Tuo kaksospoika tulee varmaan sekoilemaan muidenkin puolesta. On rauhattomin 1v, jonka olen nähnyt. Olen kaatanut lelukoppia lattioille, antanut mehupulloa, herkkujakin, kaikkea mahdollista kokeiltu, että olisi edes hetken paikoillaan. 5 minuutin sisällä esim. sohvalta täytyy hakea 15-20 kertaa joskus, enkä liioittele.

Meillä pakko reagoida tuohon kiipeilyyn, koska poika ihan holtiton. Seisoo, syöksähtelee, heiluu käsinojalla jne.

Tykkäisköhän vaikkapa maalata sormiväreillä tai sitten kuningatarsoseella? Teippaa muutama iso paperi yhteen takaa ja laita lattialle tai pöydälle ja anna sotkea.

Joo, ymmärrän, et pitää reagoida kiipeilyyn jos meno on vielä holtitonta. Tosin holtitonta se meilläkin on, mutta ei enää niin, että heti päälleen putois.

Noita sormivärejä vois kokeilla, kiitos vinkistä. Siis niin, että poika olis valjaissa syöttötuolissa, muuten olis koko koti värissä.

Mulla ei nyt kyllä ole kokemusta taaperoista mut eikö ole aika tympeää elää lapsen ehdoilla ja järjestää kaikki sisustusta myöten uusiksi lapsen vuoksi?

Mä varmaan laittaisin tuollaisen tenavan metrin narulla johonkin kiinni ja ulottuville vain sallittuja asioita tai sitten johonkin leikkikehään. Huutakoot siellä sitten ruoan laiton ajan jos on huutaakseen. Juu pinna ei ole pisimmästä päästä...
No eipä nuokaan hyviä vaihtoehtoja ole, ja ymmärrän kyllä että sulla alkaa keinot loppua ja todellakin pääset helpommalla karsimalla rikkimenevät näkymättömiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Rötväles:
Mulla ei nyt kyllä ole kokemusta taaperoista mut eikö ole aika tympeää elää lapsen ehdoilla ja järjestää kaikki sisustusta myöten uusiksi lapsen vuoksi?

Mä varmaan laittaisin tuollaisen tenavan metrin narulla johonkin kiinni ja ulottuville vain sallittuja asioita tai sitten johonkin leikkikehään. Huutakoot siellä sitten ruoan laiton ajan jos on huutaakseen. Juu pinna ei ole pisimmästä päästä...No eipä nuokaan hyviä vaihtoehtoja ole, ja ymmärrän kyllä että sulla alkaa keinot loppua ja todellakin pääset helpommalla karsimalla rikkimenevät näkymättömiin.

Pahinpina hetkinä mulla on sellainen olo, että voisin noin tehdäkin, mutta olishan täällä sossutäditkin jo aika äkkiä jos lasta pidettäis päivät pitkät narun päässä. Mikä tappelu palstallakin on ollut pelkästään valjaiden käytöstä. Ja toisekseen, mä en usko enkä näe että lapsi on ilkeä. Hirveän energinen ja utelias ja äärettömän vilkas. Kuitenkin hän on yksi auringonpaiste, hyvällä päällä, nauravainen, tulee halimaan ja suukottamaan (kun ohitseni juoksee) jne. Ikää kuitenkin vasta 1v4kk joten en mäkään voi häntä pitää pahaisena ja ilkeänä kakarana jolle pitää näyttää paikkansa. Kyllä vilkkaat lapsetkin anasaitsevat rakkautta, ymmärrystä ja ovat yhtä arvokkaita kuin ne rauhalliset tapaukset.

Noista syistä meillä ei tod ole ollut piiiiitkään aikaan mitään kukkaruukkuja taaperon käden ulottuvilla eikä mitään muutakaan, mihin ei saisi koskea. Keittiön pöydällä pomppimisvaihe oli äsken, lopulta luovutin ja viis veisasin, kokkasin vaan kun ipana pomppi pöydällä ja tässä yhtenä päivänä tajuttiin, että nyt se on kyllästynyt siihen. Ikää siis 1v 9kk :D

:wave: Meillä on aivan samanlainen lapsukainen! Ikää 1v4kk ja vauhti ja touhuaminen aivan mielettömän uskomatonta!
Meillä on jo sellaisen kuukauden päivän tuo poika viihtynyt ainoastaan ja vähintään puolenmetrin korkeudessa. Jatkuvasti kiipee joka paikkaan ja kaikki tavarat mitä käteen pöydältä tai hyllyiltä saa puottaa alas.
Eikä tuossa vielä mitään, mutta kun meillä on 6 kissanpentua, niin arvaappa vaan kuinka monesti päivässä saan sanoa: laske se kissa alas... :whistle: :headwall:
Kämppä on välillä kun hävityksen kauhistus, johtuen ihan siitäkin, että olen yksin viikot näitten lapsien ja eläinlauman kanssa, lisäks käyn töissä, joten yksin kertaisesti ei ole aikaa kaikkia nurkkia nuolla. :/

Joten, tiedän kyllä miltä susta tuntuu :hug: :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja tuttua:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Piirustusvehkeet naaman eteen siksi aikaa kun teet ruokaa?

heh, meidän kohdalla tämä ainakin olisi itsemurhaisku pöytäliinalle jne...ja kiikuttaisi kynät jonnekkin minne äiti ei näe.

No, kun poika ei siis istu paikallaan.

Ei ikinä.

Eli kyntä kun laittaa naaman eteen niin korkeintaan 10 sekuntia voi niitä tutkia ja senkin ajan juoksee kynät kädessään. Yritetty yhdessä kyllä piirtää.
Ja ikää herralla 1v4kk ehkä ei vielä niin piirustus iässäkään, mut yritetty on kuitenkin.

Olisko mahdollista ett poika olis YLIVILKAS ? Ootteko neuvolasta kysyny ? Kuulostaa haastavalta hoidettavalta, jos ei oo ees kymmentä sekunttia paikoillaan .... Ettekä voi kyläillä ?!! Tuttavani sai HOMEOPATIASTA apua lapsensa ylivilkkauteen . Kannattaa kokeilla . =)

Niin ja pöytäliinaa meillä muuten ei edes voi pitää, poikahan vetää sen alas hetkessä. Kyläss testattu tämäkin. Tosin enää ei edes kyläillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mietin vaa:
Alkuperäinen kirjoittaja tuttua:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Piirustusvehkeet naaman eteen siksi aikaa kun teet ruokaa?

heh, meidän kohdalla tämä ainakin olisi itsemurhaisku pöytäliinalle jne...ja kiikuttaisi kynät jonnekkin minne äiti ei näe.

No, kun poika ei siis istu paikallaan.

Ei ikinä.

Eli kyntä kun laittaa naaman eteen niin korkeintaan 10 sekuntia voi niitä tutkia ja senkin ajan juoksee kynät kädessään. Yritetty yhdessä kyllä piirtää.
Ja ikää herralla 1v4kk ehkä ei vielä niin piirustus iässäkään, mut yritetty on kuitenkin.

Olisko mahdollista ett poika olis YLIVILKAS ? Ootteko neuvolasta kysyny ? Kuulostaa haastavalta hoidettavalta, jos ei oo ees kymmentä sekunttia paikoillaan .... Ettekä voi kyläillä ?!! Tuttavani sai HOMEOPATIASTA apua lapsensa ylivilkkauteen . Kannattaa kokeilla . =)

Niin ja pöytäliinaa meillä muuten ei edes voi pitää, poikahan vetää sen alas hetkessä. Kyläss testattu tämäkin. Tosin enää ei edes kyläillä.

Siis mä oon ehdottomasti sitä mieltä, että poika on ylivilkas taapero, kun en tosissani toista samanlaista ole koskaan nähnyt ja vuosien varrella lapsia paljonkin nähnyt, oon ollut päiväkodeissakin työharjoitteluissa, eikä sielläkään ole samanlaista vastaan tullut.

Ja ei tosiaan voida kyläillä, ei missään nimessä. Kylässähän on tavaraa käden ulottivilla vaikka millä mitalla ja kun tää poika juoksee täysillä paikasta toiseen heittäen kaikki käsille ulottuvat lattialle niin hulluahan se enää on edes kylään lähteä. Sylistä kiemurtelee heti pois eli toki voisin häntä kaikin voimin sylissä pitää hiki valuen ja pojan huutaen, mutta mitä järkeä sellaisessa kyläilyssä on? Ei ainakaan saa kaverin kanssa juteltua tai kahvia juotua. Ja siis edes toisessa taaperoperheessä kyläily ei onnistu, koska tää poika löytää sieltä sellaiset paikat mitkä perheen omalla taaperolla ei ole käynyt mielessäkään.

Homeopatiaa vois tietty kokeilla... Tosiaan neuvolaan meinasin soittaa huomenna.

Mutta esikoisemme oli hyvin pitkälti samanlainen, ei tosin näin vilkas mutta kuitenkin. Hän kuitenkin rauhoittui 3-4 vuotiaana ja nyt ekaluokkalaisena opettajakin juuri kuvaili häntä herkäksi ja rauhalliseksi pojaksi, joka ei välitunneillakaan riehu, enemmän lukija- ja mietiskelijätyyppiä jne. Eli mä elän toivossa, että tää pikku kakkonenkin tästä joskus vielä rauhoittuu...

Yhteistyössä