Joudun sitten itse maksumieheksi...

Netissä on hyvät ohjeet ja lomakkeet perunkirjoituksen tekoon. Isoin aika siinä menee papereiden odotteluun.

Minä en itse tehnyt perunkirjoitusta sen takia, koska isäni oli asunut myös ruotsissa, ja en olisi sieltä osannut tilata papereita.

Käsittääkseni perunkirjoituksen hinta muodostuu siitä, miten paljon aikaa se ottaa ja miten monesta paikkaa joutuu niitä papereita tilaamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Onko sulla niiden sun sisarusten nimet ja syntymäajat? Oletko koettanut soittaa väestörekisterikeskuksen osoitepalveluun jos heidät näin löytäisit?

Syntymäaikoja ei kummastakaan, toisesta tiedän koko nimen, toisesta etunimen. Poliisit ei ainakaan ole kumpaakaan tavoittaneet...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Onko sulla niiden sun sisarusten nimet ja syntymäajat? Oletko koettanut soittaa väestörekisterikeskuksen osoitepalveluun jos heidät näin löytäisit?

Syntymäaikoja ei kummastakaan, toisesta tiedän koko nimen, toisesta etunimen. Poliisit ei ainakaan ole kumpaakaan tavoittaneet...

Eikös virkatodistuksessa lue kaikkien lasten nimet?

Alkuperäinen kirjoittaja ev:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Eikös virkatodistuksessa lue kaikkien lasten nimet?

Mä en oo ehtinyt vielä niin pitkälle, koska en uskalla asioita nyt viedä eteenpäin, ennenkuin oon saanut lainopillista neuvoa. Poliisit ovat tiedot saaneet, mutta eivät ole näistä sisaruksia tavoittaneet.

Ok. Anteeksi, ei ollut tarkoitus olla mitenkään tyly. Mulle tuli vaan mieleen kun ystäväni äiti kuoli ja hän haki äitinsä virkatodistuksen niin siitä selvisi, että hänellä on ollut isosisarus joka tosin oli kuollut jo vauvana.

No mut älä mieti ennen kuin olet käynyt sen asianajajan luona. Muista vaan, että 3 kk kuolemasta pitäs olla perunkirjoitukset pidetty. Tosin siihen saa melko helposti jatkoaikaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Sirkkeli:
No mut älä mieti ennen kuin olet käynyt sen asianajajan luona. Muista vaan, että 3 kk kuolemasta pitäs olla perunkirjoitukset pidetty. Tosin siihen saa melko helposti jatkoaikaa...

Pakko tässä tilanteessa kyllä saadakkin, kun ei ensinnäkään oo tietoa, koska isä on kuollut... :( Hänet löytäneiden mukaan ehtinyt olla kuollena jo tovin... lisäksi sitten se, että kaikki asianomaiset ja tarvittavat paperit saadaan kasaan.

Perunkirjoja tehtäessähän ne muutkin sisarukset selviää ja kutsutaan paikalle kuulemaan kirjoitukset.
Mun isällä ei ollut muuta kuin velkaa ja yhteensä jäi tileille n 800 euroa rahaa, joista maksettiin kaikki hautauskulut, myös kahvitukst ja mitä jäi vajaaksi maksoi hänen sosiaalitoimistonsa.
Kukaan ei suostu ottamaan mitään perintöä vastaan, ei edes muutamaa euroa, muuten sieltä tulis ne velatkin mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri:
Perunkirjoja tehtäessähän ne muutkin sisarukset selviää ja kutsutaan paikalle kuulemaan kirjoitukset.
Mun isällä ei ollut muuta kuin velkaa ja yhteensä jäi tileille n 800 euroa rahaa, joista maksettiin kaikki hautauskulut, myös kahvitukst ja mitä jäi vajaaksi maksoi hänen sosiaalitoimistonsa.
Kukaan ei suostu ottamaan mitään perintöä vastaan, ei edes muutamaa euroa, muuten sieltä tulis ne velatkin mukana.

Eipä tässä pesässä taida kulujen jälkeen jäädä mitään, ei taida isän eläke kattaa ees sitä siivouslaskua,mikä raivausporukalta tulee sitten kun ovat asunnon tyhjentäneet. Sossu tosiaan maksaa sitte hautauskulut, mutta ne perunkirjoitukset sitte taitaa jäädä mun maksettavaksi... tuskin nämä mun sisarukset haluaa olla missään tekemisissä koko asian kanssa.

jos "peset kätesi" hommasta, sossu hoitaa hautauksen halvimman mahdollisen vaihtoehdon mukaan. saat toki tulla siunaukseen, usein sossusta annetaan toimeksianto hautaustoimistolle ja myös omaisen yhteystiedot, et hänelle ilmoitetaan missä ja milloin hautaus on. toiveet hautapaikasta voidaan huomioida silloin jos se ei tule kalliimmaksi kun se halvin vaihtoehto.

Jos papereita pitää jostain syystä saada myös ulkomailta niin yhteys tuonne UM:öön ja he tilaavat tarpeelliset asiakirjat. Tosin niissä on sitten ihan mukavat kulutkin esim Australia ja ote virkatodistuksesta niin 140e per sivu. Verottajalta tosin voi saada luvan olla hankkimatta ko papereita mikäli pystyy osoittamaan ettei niissä oleva tieto ole ns ajantasalla olevaa.
Meillä ei tarvinnut tilata papereita perunkirjoitukseen Australiasta ja Malesiasta, koska kummankaan maan väestörekisteritiedot eivät olleet ko ajankohtana luotettavat.

Yhteistyössä