Lempimausteenne ruoanvalmistuksessa?

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Mulla: paprika, curry, sipulijauhe, yrttisuola, ruohosipuli ja rakuuna. Tuota rakuunaa olen vasta vähän aikaa sitten ruvennut käyttämään ja se on ihanaa! Muita hyviä mausteita on erilaaset pippurit, cayennemauste, chili ja jauhelihamauste. Joskus tulee lorautettua ruokaan soijakastiketta tai makeaa chilikastiketta.

Mun vakiot lähinnä jauhelihan maustamiseen on pippuriseos (ei suolaa), pizzamauste ja paprikajauhe. Sipuli on tuoretta ei jauheena.
Kanaan käytän currya ja broilerimaustetta.
Kalaan taas sit valko ja sitruunapippuria ja tilliä.
Karjalanpaistiin ym liharuokiin sit kokonaisia mustapippureita ja laakerin lehtiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sipuli on tuoretta ei jauheena.

Kyllä mäkin käytän tuoretta sipulia, mutta sipulijauheen maku on hyvä. :p

Pitäis joskus ehkä kokeilla mut mulla jotenki ennakkoluuloja johtuen anopista. Se laitto ruokiin tosi paljon tuota jauhetta ja ei ainakaan sillain ollu hyvää.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Sipuli on tuoretta ei jauheena.

Kyllä mäkin käytän tuoretta sipulia, mutta sipulijauheen maku on hyvä. :p

Pitäis joskus ehkä kokeilla mut mulla jotenki ennakkoluuloja johtuen anopista. Se laitto ruokiin tosi paljon tuota jauhetta ja ei ainakaan sillain ollu hyvää.

Kokeile ensin turvottaa se jauhe vaikka mukissa vesitilkassa. Sama jos laittaa valkosipulijauhetta veteen ja vaikka tilkan öljyä, se turpoo ja mastuu lähes tuoreelta. Monet pizzeriat käyttävät tällaista "valkosipulia" pizzan päällä...

Hmm...niitä on monta! Maustekaappi on aika täynnä.

Kaikenlaiset perusjutut kuten mustapippuri, chili, kurkuma, korianteri, kaneli, neilikka, kardemumma...yrtit sekä tuoreena että kuivattuna. Ruoka ei ole mitään ilman valkosipulia. Sitruuna ja lime...

Monenlaiset lisäaineettomat maustesekoitukset. Curryt, tandoori masala...

Soijakastike on gutaa monessa ruuassa. Niin on kans tuore korianteri.

Yhteistyössä