lasten syntymätodistuksen saaminen (siis jos on hukkunu, tai esim,palanu talon mukana)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua!!!!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En usko että ketään olikaan siitä eri mieltä, etteikö semmosta olis JOSKUS muinoin saanut. Mutta ei saa enää(koska tieto kulkee sähköisesti suoraan), tarvittaessa saa esim risteilyä varten maistraatista noudettua tai tilattua kotiin, maksaa 15euroa :)

No höpöhöpö. :D

Nimim: seitsemän lasta eikä ainuttakaan syntymätodistusta

Jokaisesta Suomessa syntyneestä lapsesta tehdään syntymätodistus = todistus siitä, että lapsi on syntynyt ja olemassa :) Nykyisin suurimmassa osassa sairaaloita syntymäilmoitus maistraattiin tehdään sähköisenä syntymätodistuksena suoraan synnytysosatolta. Tällöin vanhemmille ei tule mitään paperista syntymätodistusta. Aiemmin (ja yhä edelleen joissakin sairaaloissa) kätilö kirjoitti momena kappaleena syntymätodistuksen (vannoi kunnian ja omatuntonsa kautta, että lapsi on syntynyt ;) josta yksi jäi sairaalaan lapsen papereihin, yksi lähetettiin maistraattiin ja yksi annettiin vanhemmille. Tämä vanhemmille annettu oli alkuperäinen ja uniikki, sen jos hukkasi niin uutta ei olut mahdollista tilalle saada. Joten turhaan tappelette, olette kaikki oikeassa.

Isän kohtaa ei täytetä jos vanhemmat ei ole naimisissa. Suomessa äiti on automaattisesti yksinhuoltaja jos ei naimisissa ole, sitten isyyden tunnustuksessa tilanne muuttuu....

Minun tietojeni mukaan äiti oli silloin naimisissa. Voiko aviomies/isä kieltäytyä tunnustamasta lasta jos epäilee toisen lapseksi, niin sen takia ei ole tietoja täytetty?

Ei voi kieltäytyä. Käsittääkseni, jos on selvää, että isä on joku muu ja vanhemmat haluavat väärän isän lapselta pois niin taitaa olla sitten oikeusprosessi ja isyystutkimukset, jotta isyyden voi kumota.

[QUOTE="vieras";28970994][QUOTE="milleri";28970942]

Ei voi kieltäytyä. Käsittääkseni, jos on selvää, että isä on joku muu ja vanhemmat haluavat väärän isän lapselta pois niin taitaa olla sitten oikeusprosessi ja isyystutkimukset, jotta isyyden voi kumota.[/QUOTE]

Olen hieman hämilläni.. Voiko sellainenkaan olla mahdollista, että jos isä ei ole kerennyt synnytykseen mukaan, niin häntä ei ole sen takia mainittu syntymätodistuksessani?

Sillä ei ole mitään merkitystä kuka on synnytyksessä mukana. Jos anoppi on eikä isä ei, ei sitä anoppia merkitä isäksi. :)

Anopista puheenollen, anopilla on miehestäni syntymätodistus jonka olen itse nähnyt. Minä ja mieheni taas emme ole saaneet lapsestamme syntymätodistusta. Joten jokainen tällä palstalla on osittain oikeassa, sellaisen voi saada tai sitten ei, mutta ei ole yhtä oikeaa vastausta.. :)

Mun vanhemmat oli naimisissa mun syntyessä, mutta mun syntymätodistukseen on merkitty vain äidin tiedot. Ihmettelin joskus asiaa vanhemmille, mutta ne kertoi, ettei siihen liittynyt sen suurempaa dramatiikkaa kuin että kätilö ei ollut jaksanut kirjata isän tietoja lomakkeeseen. Ainoastaan äidin tiedot on pakolliset. Eli älä huoli. ;)

Yhteistyössä