lasten syntymätodistuksen saaminen (siis jos on hukkunu, tai esim,palanu talon mukana)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua!!!!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Wiki:
"Lapsi saa Suomessa nimen seuraavasti: Sairaala lähettää tiedon syntyneestä lapsesta maistraatille. Jos lapsi syntyy jossakin muualla kuin sairaalassa, avustavan lääkärin, kätilön tai sairaanhoitajan on ilmoitettava syntymä. Muussa tapauksessa äidin tai lasta hoitavan henkilön on ilmoitettava syntymästä terveydenhuollon ammattihenkilölle, joka välittää tiedon maistraattiin. <b>Syntymätodistusta ei Suomessa käytetä. <b>Väestörekisterikeskus lähettää rekisteröintitiedot edelleen lasten vanhemmille. Vanhemmat antavat lapselle yhdestä kolmeen etunimeä ja ilmoittavat rekisteröintitiedot väestörekisteriin taikka evankelisluterilaiseen tai ortodoksiseen seurakuntaansa. Lapselle on annettava etunimi kahden kuukauden kuluessa hänen syntymästään."

Mä kävin kans viettämässä aikaani Satks:n synnärillä 2006 ja mitään lappuja en kotiin vietäväks saanu. Synnytyskertomus tuli sit perässä postin mukana.
Satks ei tosiaan ole enää vuosiin syntymätodistuksia tulostanut, koska niitä ei Suomessa oikeastaan missään enää tarvita. Mutta kyllä se syntymätodistuksen tulostustoiminto niillä edelleen synnärin tietojärjestelmässä on.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22135854:
Satks ei tosiaan ole enää vuosiin syntymätodistuksia tulostanut, koska niitä ei Suomessa oikeastaan missään enää tarvita. Mutta kyllä se syntymätodistuksen tulostustoiminto niillä edelleen synnärin tietojärjestelmässä on.

Juu, no en mä ainakaan vielä ole törmännyt tilanteeseen jossa sitä tarvis. Ja kun ottaa huomioon et munkaan todistusta ei ole tarvittu koskaan vaikka diplomaatin statuskin on ollut niin tuskin tarvii tirppakaan moisella paperilla mitään tekee.

Juu, no en mä ainakaan vielä ole törmännyt tilanteeseen jossa sitä tarvis. Ja kun ottaa huomioon et munkaan todistusta ei ole tarvittu koskaan vaikka diplomaatin statuskin on ollut niin tuskin tarvii tirppakaan moisella paperilla mitään tekee.
Lähinnä niitä kai tulostetaan enää ulkomaalaisille, jotka synnyttävät Suomessa ja palaavat heti synnytyksen jälkeen takaisin kotimaahansa.

Oma syntymätodistus on kyllä tallessa mutta lapset ei meilläkään ole moista saaneet. Vain synnytyskertomuksen ja paperin jossa on syntyneen lapsen terveystiedot, kummatkin neuvolakortin liite nimellä, piti ihan tarkistaa.

voi vittu, nyt mä ymmärrän miks provoiksi luulevien ketjujen ap:llä menee hermo.

siis mä olen oikeasti tosissani!!!!!!!

siis kyl kaikki mun kaverit on saaneet lapsistaan syntymätodistuksen ja mulla on omakin syntymä todistus tallessa tai sii oli.

no minen ole varmasti saanut minkään kaltaista todistusta pojasta :o
enkä ole kuullut että sisareni olisi saanut yhdestäkään 3 lapsestaan, enkä kyllä ole kuullut että äiti olisi saanut yhdestäkään meistä neljästä lapsesta (mutta tämä voi kyllä johtua siitä etten ole koskaan sellaista lappua olettanut edes olemassa olevan..)

Meillä on 6 lasta ja muistaakseni 1 tai 2 lapsista on saanu tuon todistuksen. Kaikki kuitenki syntyneet samassa sairaalassa. Toisaalta ois ihan kiva olla kaikista. Ja en ole kyllä keltään saanu synnytyskertomusta mukaani. Neuvolaan ovat lähettäneet. Äitiyskorttiin sit jotain kirjotettu synnytyksen kulusta.

Kätilön allekirjoittamalla syntymätodistuksella joka varmaan oikeasti on sellainen "muisto" vain, ei kyllä ole mitään lainvoimaa!
Väestörekisterikeskuksesta tai maistraatista saa OIKEITA asiakirjoja!!!

[QUOTE="Neith";22136667]no minen ole varmasti saanut minkään kaltaista todistusta pojasta :o
enkä ole kuullut että sisareni olisi saanut yhdestäkään 3 lapsestaan, enkä kyllä ole kuullut että äiti olisi saanut yhdestäkään meistä neljästä lapsesta (mutta tämä voi kyllä johtua siitä etten ole koskaan sellaista lappua olettanut edes olemassa olevan..)[/QUOTE]
Mulla on syntymätodistukset kummastakin lapsestani vuosilta 1986 ja 1991.

No tätä paperia tarvitsee esimerkiksi kun on lähdössä Ruotsin risteilylle vauvan kans jolla ei ole vielä Kela-korttia tai nimeä. Tämä korvaa henkilöllisyyspaperin laivaan noustessa.

En ole kenestäkään viidestä lapsestani saanut syntymätodistusta. Enkä kyllä ole lapsista ikinä tarvinnut ruotsin risteilyllä henkilöllisyystodistusta. Tiedän, että sitä voitaisiin kysyä, mutta koskaan elämäni aikana ei ole kysytty edes minulta ja olen reissun tehnyt kymmeniä kertoja.

Mun piti oikein käydä kaivamassa kaappia, mä sain joo heti salista lähtiessä lapun "ilmoitus syntymästä väestötietojärjestelmään", muuta lappua en ole saanut "synnytyskertomuksen" lisäks.

Mun piti oikein käydä kaivamassa kaappia, mä sain joo heti salista lähtiessä lapun "ilmoitus syntymästä väestötietojärjestelmään", muuta lappua en ole saanut "synnytyskertomuksen" lisäks.

Näin myös mulla, 04 synnyttäneenä. Muistan kun kysyin syntymätodistuksesta, niin hoitaja vastasi ettei niitä nykypäivänä enää anneta, tiedot siirtyvät sähköisesti. :)

Olen syntynyt -86 ja vieressäni on oma syntymätodistus, jonka synnytyksessä auttanut kätilö on täyttänyt. Mulla on vain kysymys ilmassa, että isän tietoja ei ole ollenkaan täytetty - onko muilla? Ja mistä saan selville, että miksi tätä kohtaa ei ole täytetty jos ei pysty äidiltään asiasta kysymään??

[QUOTE="milleri";28955873]Olen syntynyt -86 ja vieressäni on oma syntymätodistus, jonka synnytyksessä auttanut kätilö on täyttänyt. Mulla on vain kysymys ilmassa, että isän tietoja ei ole ollenkaan täytetty - onko muilla? Ja mistä saan selville, että miksi tätä kohtaa ei ole täytetty jos ei pysty äidiltään asiasta kysymään??[/QUOTE]

Isän kohtaa ei täytetä jos vanhemmat ei ole naimisissa. Suomessa äiti on automaattisesti yksinhuoltaja jos ei naimisissa ole, sitten isyyden tunnustuksessa tilanne muuttuu....

Mullakaan ei ole lapsista syntymätodistuksia. Ainoat paperit mitä on synnäriltä saanut on lasku ja lappu missä todetaan että synnytys meni miten meni ja että vauva syö, juo, käy ja kukkuu jne.

höpö höpö ap! :D suomessa ei ole mitään tommosia syntymätodistuksia. olet nähnyt unta.

Kyllä on. Mutta meilläkin on kahden nuorimmaisen todistukset "hukassa". En siis muista, minne olen ne laittanut tai olenko edes niitä saanut. Olen alkanut epäilemään, että jos kaikista sairaaloista ei sitä annetakaan mukaan, sillä esikoinen syntyi erissä kuin kaksi nuorempaa. Samoin synnytyskertomus. Ei mulla ole tallessa kuin ensimmäinen.

[QUOTE="juups";22138375]Näin myös mulla, 04 synnyttäneenä. Muistan kun kysyin syntymätodistuksesta, niin hoitaja vastasi ettei niitä nykypäivänä enää anneta, tiedot siirtyvät sähköisesti. :)[/QUOTE]

Olen synnyttänyt 2005 ja sain mukaan vauvan syntymätodistuksen.

Yhteistyössä