Lasten lääkitys päiväkodissa

Mun käsittääkseni kyseessä ihan normaali säädös, jossa halutaan turvata sekä lasten että hoitohenkilökunnan turvallisuus. Ottaen huomioon miten ahtaalle nykyään on pk-henkilöstö ajettu suurien lapsiryhmien kera sekä aina vaihtelevien sijaisten kera, niin aina sattuu valitettavasti joukkoon tahoja, jotka kiertävät lääkitsemisen tavalla tai toisella sysäämällä sen vastuun muille - esim.ltot aika hanakasti jättävät asian lastenhoitajille...Lastenhoitajien peruskoulutukseen kuuluu kyllä lasten sairaanhoito, joten lääkelaskut ovat käytyinä ja ihan perusnormaalit lääkkeiden annot onnistuvat kyllä (ja ihan puhun normi antibioottikuureista silmätippojen kautta astma-/diabeteslääkityksiin asti). Ja käsittääkseni lääkärinlausuntuoa/todistusta tarvitaan myös kouluunkin, joten ihan tavallisesta toiminnasta kyse tässäkin asiassa eikä sen kummemmasta haloon nostamisesta. Tosin nyt olisi kyllä viimeistään aiheellista lähetä pk henkilökunnan päivittämään sitä omaa osaamisaluettaan lääkehoitojen suhteen, sillä on olemassa henkilökuntaajoiden ei ole tarvinnut lääkkeiden kanssa "lotrata" juuri ollenkaan - eli vink vink vaan päättäville tahoille :)!

Minä luulen että jossain on sattunu jotain.. vanhemmat on tuoneet lääkkeen päiväkotiin ja antaneet sen lapselle ja lääkettä on annettu liikaa tai väärälle lapselle tai väärää lääkettä tms ja hoitaja on toiminu vanhempien antamien ohjeiden mukaan.

Esim. Anna ja Tiina tulee hoitoon äidin kanssa äiti sanoo että tässä on Annan lääke ja tässä Tiinan lääkkeet on nimikoitu, mutta äiti on aamulla nimikoinu lääkkeet väärin ja lapsista toinen on allerkinen toiselle antibiotille ja saa siitä reagtion. Nyt hoitaja on vastuussa koska hän on antanu lääkkeen, vaikkakin äiti on ne annostellu!!

Eipä se taida avuttomuudesta olla kiinni. Lakiuudistuksella halutaan varmistaa asiakkaiden, eli lasten turvallisuus. Hoitajan täytyy tietää mihin lääkettä antaa, minkä vuoksi ja millaisia mahdollisia oireita on seurattava sekä ennen lääkkeenantopäätöstä (jos esim. kohtauslääke) tai haittavaikutuksia lääkkeenannon jälkeen. Eihän terveydenhuollossakaan kuka tahansa saa lääkkeitä antaa, vaikka heillä koulutus jo alalle onkin. Monissa laitoksissa on käytävä koulutus ja suoritettava lääkehoito läpäisevästi, jotta saa lääkkeenantoluvan. Tämä minun käsitys. Jos olen väärässä, tietävämpi korjatkoon.

Totta.

Ei enää niitä typeriä lappuja, jossa annetaan kouluttamattomalle työntekijälle mahdollisuus lääkitä lasta. On ihan hullua, että joissakin paikoissa lastenhoitajat (lähihoitajat) eivät saa lääkitä lasta lto:n pyynnöstä. Siellä katsotaan, että ovat etuoikeutettuja antamaan lapselle lääkettä. Lähihoitajan lääkehoidonkoulutus sivuutetaan kokonaan.
Hyvä herätys kaikille!

Uusimmat

Yhteistyössä