Lasten huoltajuudesta eron jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tumpula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tumpula

Vieras
Mä en ole eroamassa, kaverin tilanteen vuoksi kyselen...

Millaiset mahdollisuudet lasten isällä on saada huoltajuus jos äiti haluaa huoltajuuden myös ja on ihan normaali hyvä äiti? Isän motiivina on lähinnä se ettei se halua maksaa elatusmaksuja. :headwall:

Nykyään suositaan yhteishuoltajuutta, jos ei ole mitään erityistä syytä antaa yksinhuoltajuutta jommalle kummalle vanhemmalle. Kertomasi syy ei riitä perusteeksi yksinhuoltajuuden saamiselle.

Yhteishuoltajuushan niillä varmaan säilyy eron jälkeenkin.
Lähivanhemmuudesta en sitten tiedä, vuoroviikkosysteemi voi olla sellainen ratkaisu mitä lastenvalvoja ehdottaa.

Aika harvassa tapauksessa jos äidillä ei oo isoa ongelmatiikkaa elämänhallinnassa ni isä sais huoltajuuden vain siks et haluu. Käräjäoikeudessa se tietty loppupelissä määritellään, mut kyllä se kuitenki useimmiten äidille mennee. Äiti se yleensä on joka ihan todistettavasti on enemmän aikaa lasten kanssa ollu (poikkeuksia tietty on), mut jos ihan normi äiti ni.

Alkuperäinen kirjoittaja Tumpula:

Millaiset mahdollisuudet lasten isällä on saada huoltajuus jos äiti haluaa huoltajuuden myös ja on ihan normaali hyvä äiti? Isän motiivina on lähinnä se ettei se halua maksaa elatusmaksuja. :headwall:

Huoltajuus ja elatusmaksut eivät oikeastaan liity mitenkään yhteen.Elatusmaksujen suuruus sitten riippuu monesta tekijästä.

Äiti siis haluaa yhteishuoltajuuden niin että isä saa olla lastensa kanssa lähes aina halutessaan. Isä haluaa yksinhuoltajuuden.

Kaveri vaan meinaa olla aika paniikissa ja pelkää menettävänsä lapsensa. Mä en tosin voi uskoa että lasten isä saisi vaatimuksiaan läpi...

Minkä ikäisiä lapsia? kyllähän pienet lapset kuuluu jäädä äidille jos äiti huolehtii heistä kunnolla. Yhteishuoltajuus varmasti jää ja äiti on lähihuoltaja. Näin se yleensä menee. Oikeuden kauttahan voi sit hakea yksinhuoltajuutta jos haluaa, jos toinen ei siihen ole suostuvainen. Mutta siihen tarvitsee todella hyvät perustelut. Tuota viikko viikko systeemiä voi tosiaan ehdottaa..

no mitkä ne äidin motiivit on?saada ne elarit?

Miksi pitää alkaa tappeleen huoltajuudesta..

Alkuperäinen kirjoittaja nedra:
Huoltajuus ja elatusmaksut eivät oikeastaan liity mitenkään yhteen.Elatusmaksujen suuruus sitten riippuu monesta tekijästä.
Liittyy se siten, että jos tämä lapsen isä saa yksinhuoltajuuden, ei hän itselleen joudu elatusmaksua maksamaan.

Usein on vielä niin et jos isä uhoaaki siinä eron kiivaimmassa tiimellyksessä et vie lasten huoltajuuden jne. niin ne ei lopulta kuitenkaan toteudu ihan sikski et se lasten kanssa yksin elämän eteenpäin vieminen on aika rankkaa :/

Alkuperäinen kirjoittaja sivullinen:

No ei kai nyt kukaan hyväntähen sentään elareiden vuoksi lapsia tee tai halua :o huokaus mikä kommentti :o

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Liittyy se siten, että jos tämä lapsen isä saa yksinhuoltajuuden, ei hän itselleen joudu elatusmaksua maksamaan.
Todennäköisyys siihen on kuitenkin aika pieni,jos nyt on kyse ihan normaaleista ihmisista.Ja maailma on pullollaan mitä ihmeellisimpia tapauksia,jos isä hakee vain yksinhuoltajuutta,mutta ei lähihuoltajaksi.
:D

Eron kiivain vaihe on takana jo, aluksi näytti että asiat sujuu yhteisymmärryksessä mutta asiat muuttui sitten. Toimiva yhteishuoltajuus oli tähän asti, nyt mies on keksinyt haluavansa lapset kokonaan itselleen. Lapset ovat reilusti alle kouluikäisiä.

Todennäköisyys siihen on kuitenkin aika pieni,jos nyt on kyse ihan normaaleista ihmisista.Ja maailma on pullollaan mitä ihmeellisimpia tapauksia,jos isä hakee vain yksinhuoltajuutta,mutta ei lähihuoltajaksi.
:D
Mä ymmärsin tuon ap:n kirjoituksen siten, että tämä isä olisi nimenomaan hakemassa huoltajuutta itselleen ja vain itselleen.

Ööh... No jos se vaikka ei halua luopua lapsistaan?

Eron kiivain vaihe on takana jo, aluksi näytti että asiat sujuu yhteisymmärryksessä mutta asiat muuttui sitten. Toimiva yhteishuoltajuus oli tähän asti, nyt mies on keksinyt haluavansa lapset kokonaan itselleen. Lapset ovat reilusti alle kouluikäisiä.

Ei varmasti tule saamaan kokonaan itselleen jos normaaleja ihmisiä. Ihan turha edes lähteä oikeuteen asiaa viemään!

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä ymmärsin tuon ap:n kirjoituksen siten, että tämä isä olisi nimenomaan hakemassa huoltajuutta itselleen ja vain itselleen.

Juuri näin. Ei halua maksaa lasten äidille elatusmaksuja joten haluaa tuhota hyvin sujuneen yhteishuoltajuuden ja hakea yksinhuoltajuutta itselleen, ilmeisesti vaikka oikeuden kautta. :/

Alkuperäinen kirjoittaja muumuu:

No ei kai nyt kukaan hyväntähen sentään elareiden vuoksi lapsia tee tai halua :o huokaus mikä kommentti :o
Niinkö väitin?

En vaan tajuu et miksi täällä aina morkataan isiä jotka haluu pitää yhteishuoltajuuden.Äidit on niit supermammoi joil on oikeus tehdä vaik ja mitä.
Niin ja huoltajuus tietenkin kuuluu sit äidille.

Joo ehkä törkee kommentti,mutta opettelisivat sopimaan sotkunsa aivan itse.jo lastenkin vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja huokaus vaan itselles:
En vaan tajuu et miksi täällä aina morkataan isiä jotka haluu pitää yhteishuoltajuuden.Äidit on niit supermammoi joil on oikeus tehdä vaik ja mitä.
Niin ja huoltajuus tietenkin kuuluu sit äidille.

Joo ehkä törkee kommentti,mutta opettelisivat sopimaan sotkunsa aivan itse.jo lastenkin vuoksi.

Mutta kun tämä äiti ei halua yksinhuoltajuutta vaan yhteishuoltajuuden. Isä sen sijaan ei suostu enää yhteishuoltajuuteen vaan haluaa yksinhuoltajuuden.

Nih.

Älkää nyt hyvät ihmiset unohtako, että huoltajuusmuodolla (yksin/ yhteishuolto) ei ole mitään tekemistä elatusmaksujen kanssa.
Molemmat vanhemmat ovat elatusvelvollisia huoltomuodosta huolimatta.
Lisäksi sillä, ovatko vanhemmat yhteishuoltajia vai lähihuoltaja yksinhuoltaja ei ole mitään merkitystä myöskään tapaamisiin.

On siis kolme täysin erillistä asiaa:
1) Huoltajuusmuoto (yhteis- tai yksinhuoltajuus)
2) Lähihuoltajuus (joko vuoroviikko tai toinen vanhemmista lähivanhempi)
3) Elatusmaksut (molemmat vanhemmat ovat elatusvelvollisia lapseensa nähden)

Eihän tässä isä välttyisi lastaan elättämästä jos lapsi asuisi hänen kanssaan. Totta kai hän omalla osuudellaan maksaa lapsesta aiheutuvat kulut.
Minä en kyllä ymmärrä miksi äiti katsoo menettävänsä lapsensa, jos he asuisivat isänsä kanssa. Saisihan hän edelleen tavata lapsiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Voi voi:
Minä en kyllä ymmärrä miksi äiti katsoo menettävänsä lapsensa, jos he asuisivat isänsä kanssa. Saisihan hän edelleen tavata lapsiaan.

No ei normaali äiti luovu lapsistaan tuosta vaan! Hyvänen aika sentään!

Saisi varmaan sen joka toinen viikonloppu... Ja tiedän taustoja sen verran että en todellakaan toivo isän pääsevän lähivanhemmaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja mutzi81:

No ei normaali äiti luovu lapsistaan tuosta vaan! Hyvänen aika sentään!

Normaali isäkö sitten luopuu?Jeesus mitä sakki täällä taas liikenteessä..

Yhteistyössä