lasten aterioista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
miten te teette, jos lapsenne ei pidä jostain tietystä ruuasta?
valmistatteko kyseistä ruokaa kuitenkin aina joskus ja tarjoatte sitä lapsellenne vai ettekö vain enää valmista sellaista ruokaa?

kun meillä on 3v. lapsi, jolla on useampiakin ruokalajeja, joita ei kerta kaikkiaan suostu syömään (esim. kana ja riisi). en ole enää aikoihin edes tarjonnut kanaa ja riisiä hänelle, koska saa raivarit jo siitä, että niitä on lautasella. jos olen valmistanut muulle perheelle kanaa ja riisiä, tarjoan 3-vuotiaalle usein edellispäivän ruokaa. teenkö täysin väärin?
itseäni tympäsee kun lapsi ei syö kaikenlaista ruokaa, mutta toisaalta enhän voi ja halua pakottaakaan.
sama juttu monien kasvisten kohdalla, esim. lihakeitosta jättää kasvikset syömättä ja syö vain perunat ja lihat. raakana kyllä syö esim. porkkanaa ja hedelmiä. sekin hassua, että porkkanaa ei syö raasteena, mutta kokonaista kuorittua porkkanaa tykkää nakertaa...

Kyllä mä muutamia kertoja kokeilen tehdä ruokalejeja, mutta jos ei vaan uppoa poikaan (2v2kk) niin jätän pois "ruokalistalta". Ei aikuisetkaan kaikista lajeista tykkää :)

Jos ei ole jostain ruoasta tykännyt tai saa raivarit niin en ole tarjonnut enää kyseistä ruokaa hänelle. Lapselle on sitten jotain muuta silloin... Meillä naudan suikaliha ja riisi aiheuttaa tän

Pääasia ettet lähde neuvottelemaan eri vaihtoehdoista 3v:n kanssa, laitat annoksen minkä syö ja jos siitä vielä kitisee niin sitten ei tule muuta. Ei suomessa oo ykskään lapsi nälkään kuollut. Tuttava laittoi lapselle 3 eri ruoka-vaihtoehtoa ja niistä sitten lapsi sai valita mikä maistuu....mulla nousi karvat pystyyn :O.

Meillä on 4 ja 5v:n kanssa sovittu, että kaikkea maistetaan mut pakko ei ole syödä (en kylläkään tarjoa muutakaan ruokaa tilalla, vaan saavat odottaa seuraavaa ateriaa). Me pidettiin "perhekokous" jossa laadittiin yhdessä äidille ruokalistarunko. Kaikki saivat nimetä lempiruokansa 5-10 kpl:tta, niin lapset kuin vanhemmatkin. Ja niistä sitten koottiin lista jääkaapin oveen. lapset tietää, että jos tänään syödään iskän lempiruokaa, huomenna siskon lempparia niin ylihuomenna mun lempparia jne. Pitävät reiluna systeeminä, vaikka tietty välillä purnaavat, lapsia kun ovat ;) Tuon ikäiset ymmärtävät kyllä jo, että ihmiset tykkäävät eri ruuista ja kaikilla on oikeus saada joskus lemppariaan.

Alkuperäinen kirjoittaja a:
Alkuperäinen kirjoittaja kahden äiti:
Meillä aina kaikille sama ruoka. Jos ei kelpaa, voi olla syömättä.

Näin meilläkin. Miten ne lapset ikinä oppii syömään uusia makuja jos ne saman tien tiputetaan pois ruokavaliosta?

Peesi. Jonkun yhden ruokalajin täydellisen inhon voi ymmärtää ja katsoa läpi sormien mutta kun alkaa oleen monia inhokkeja niin huh.... etenkin kun kyse on noinkin perusruuasta kuin teillä

Yhteistyössä