Laskettuaika 2022

Mulla ne rannekkeet ollu juu käytössä välillä mutta ne alkaa jossaa kohtaa kutisee niin hirveesti et pakko ottaa pois
Lääkettä tarjottiin kyllä mutta ite en uskalla ottaa mitään ylimääräistä kehoon kun km taustaa jo muutenkin
Ehkä tää kohta tästä helpottaa kun siirrytään 2/3, toivossa on hyvä elää
Joo siis sama homma. En itsekkään halua syödä mitään lääkkeitä, ellei olisi aivan pakko. Tsemppiä ja kyllä se toivonmukaan muutaman viikon päästä helpottaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Alinna86
Mulla ne rannekkeet ollu juu käytössä välillä mutta ne alkaa jossaa kohtaa kutisee niin hirveesti et pakko ottaa pois
Lääkettä tarjottiin kyllä mutta ite en uskalla ottaa mitään ylimääräistä kehoon kun km taustaa jo muutenkin
Ehkä tää kohta tästä helpottaa kun siirrytään 2/3, toivossa on hyvä elää
Nesteytykseen kannattaa ehdottomasti hakeutua jossain vaiheessa. Mä olen ollut useammassa raskaudessa ja se on aina rauhoittanut tilannetta. Tässä raskaudessa olin rv 8+5 alkaen neljä päivää ihan osastolla nesteytyksestä ja sen jälkeen ei ole tarvinnut oksentaa enää ihan jatkuvasti ja jotain saa jo syötyä ja juotuakin. Olo on toki edelleen ihan hirveä. Olisi kyllä tosiaan kiva, jos tää pikkuhiljaa menisi ohi, mutta oman pahoinvointitaustani huomioiden en uskalla edes haaveilla että niin kävisi.
 
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89
Nesteytykseen kannattaa ehdottomasti hakeutua jossain vaiheessa. Mä olen ollut useammassa raskaudessa ja se on aina rauhoittanut tilannetta. Tässä raskaudessa olin rv 8+5 alkaen neljä päivää ihan osastolla nesteytyksestä ja sen jälkeen ei ole tarvinnut oksentaa enää ihan jatkuvasti ja jotain saa jo syötyä ja juotuakin. Olo on toki edelleen ihan hirveä. Olisi kyllä tosiaan kiva, jos tää pikkuhiljaa menisi ohi, mutta oman pahoinvointitaustani huomioiden en uskalla edes haaveilla että niin kävisi.
Viikko sitten sanottiin ettei vielä oo tarvetta sairaalaan.
"Vasta" 5kiloo tippunu paino. Ja painonlasku pysähtyi. Mut huomaan olossa muutoksen, oon ollut nyt joka päivä tosi väsynyt niin että päivisin nukahtaa väkisinkin sohvalle.
Toivottavasti pian helpottaa meillä molemmilla :)
 
  • Surullinen
Reactions: KirJoh89
Viikko sitten sanottiin ettei vielä oo tarvetta sairaalaan.
"Vasta" 5kiloo tippunu paino. Ja painonlasku pysähtyi. Mut huomaan olossa muutoksen, oon ollut nyt joka päivä tosi väsynyt niin että päivisin nukahtaa väkisinkin sohvalle.
Toivottavasti pian helpottaa meillä molemmilla
Ihan käsittämätöntä miten nihkeitä tuon tippaan pääsyn kanssa ollaan. 5kg on jo paljon ja vaikka paino ei olisi tippunut niin elimistö on aivan varmasti päässyt kuivumaan. Mulla oli paino tippunut vaan 2kg ja jatkuva oksentelu oli kestänyt vasta viikon ja silti jouduin olemaan sairaalassa neljä päivää ympärivuorokautisessa tipassa, että tilanne oli korjaantunut niin että päästivät mut kotiin. Lähetteen tehnyt tk-lääkäri ei tosin edes olisi lähettänyt mua nesteytykseen vaan kotiin, ohjeena koita vaan syödä säännöllisesti. Mutta erehtyi lopuksi kysymään vielä mitä mieltä itse olen nestetyksen tarpeesta ja sanoin että aiempien raskauksien kokemuksella tiedän että tarvitsen siihen kohtaan sen nesteytyksen.
 
  • Vau!
Reactions: Alinna86
Käärmeinen
Omaa napaa. Neuvola oli tänään, kaikki ok, paino vain vähän laskenut raskauden alusta (nyt rv 14+5). Oikeastaan "kunnon" oireet loistaa poissaolollaan - ajoittain on huono olo muttei mitään sietämätöntä. Tosin se iskee lähinnä silloin kun on kiire ja pitäisi jo olla jossain. Selkäkivut ovat vähän hellittäneet. Liikuntaa tulee työn ja lemmikkien kautta niin paljon että työmatkapyöräilyä on pitänyt vähän ajoittain karsia, jotta varmasti jaksaa.

Oksentanut en ole yhtään, mutta maha on kyllä lähes koko raskauden ajan ollut sekaisin ja se välillä pistää väsyttämään. Hemoglobiini oli 141, että se ei ainakaan väsytä. Sokerirasitusta suositeltiin, kun asiasta kysyin. Ekasta lapsesta en käynyt silloin ollessani vain 22-23-vuotias ja normaalipainoinen kun odotin. Nyt kun ikää on 8v enemmän, niin kuulemma olisi hyvä. Terkkari valisti, että polikliininen synnytys ei ole mahdollinen ilman raskausajan sokerirasitustestiä, tästä en ollut kuullutkaan.

Keilläs täällä on seuraavina ultrat?
 
@Aneliina Ohhoh! Täytyy varmaan mainita nyt neuvolassa et olo on huonontunut et pitäskö asialle tehä jotain. Omaankin korvaan toi 5kilon tiputus oli aika paljon mut kuulemma normaalia jos oksentaa.

Tsemppiä ultraan @Andune ! Tulethan kertomaan miten meni :)

@käärmeinen taidat saada nyt nauttia siitä kuuluisasta ja seesteisemmästä keskiraskaudesta, nauti :D
 
  • Tykkää
Reactions: Andune
@Alinna86 mainitse ihmeessä. Kannattaa myös tutustua hyperemeesi.fi -sivustoon, siellä on tosi paljon hyvää tietoa aiheeseen liittyen. On kyllä kamalaa miten huonosti terveydenhuollossa puututaan vakavaan raskaupahoinvointiin. Joo, pahoinvointi ja oksentaminen raskaana ollessa on normaalia, mutta jossain vaiheessa tulee raja vastaan eikä se ole enää normaalia vaan hoitoa vaativa tila.

Muhun iski kauhee flunssa ja kuumettakin on. Kävin koronatestissäkin, jospa ei olisi sitä sentään.

Niistä liikkeistä kun oli puhe. Saatoin ehkä tuntea eilen illalla ensimmäisen liikkeen. Ihan kuin olisi pieni kala pyrähtänyt mun sisälläni. Samanlaisia tuntemuksia muistelisin aiemmissa raskauksissa ekojen liikkeiden olleen. Täytyy seurailla tilannetta, jospa niitä alkaisi tulla lisää.
 
Täällä on kanssa huomenna varhaisultra! Alan melkein jo innostua siitä. Raskausoireet on edelleen todella vähäiset, nyt on muutaman päivän ollut pientä kuvotusta, jossen syö ja mahanippailut jatkuu sekä jalkojen levottomuus.

@Alinna86 kuulostaa todella rankalta tuo pahoinvointi! Toivottavasti pian helpottaa. Ja tsempit muillekin pahoinvoinnista kärsiville!

@Aneliinalle pikaista paranemista!
 
Käärmeinen
Millä rasvalla muuten rasvaatte vatsan ihoa? Pitäisi itsekin alkaa rasvaamaan, edellisestä raskaudesta tuli aikalailla arpia. Aamulla vatsaa ei vielä välttämättä erota, mutta iltaa kohti se kyllä jo turpoaa.
 
Millä rasvalla muuten rasvaatte vatsan ihoa? Pitäisi itsekin alkaa rasvaamaan, edellisestä raskaudesta tuli aikalailla arpia. Aamulla vatsaa ei vielä välttämättä erota, mutta iltaa kohti se kyllä jo turpoaa.
Ilman minkäänlaista ennakkokokemusta vastaan silti :D Itse tässä kans katselin vaihtoehtoja. Käytän pääasiassa luonnonkosmetiikkaa, joten ajattelin ottaa kokeilun Weledan hoitoöljyn. Sitä tosin en tiedä, milloin vatsaa kannattaisi alkaa rasvailemaan. Eli kuulen mielelläni suosituksia tästä.
 
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89
Tänään lääkäri sitten totesi hyperemeesin. Huomenna tiedän lähteäkö sairaalaan.
Luonnollisesti sairaslomaa tuli myös lisää. Olen kyllä todella todella väsynyt tällä hetkellä. Nukuin jonkuu 11h ja kohta käytävä silti päiväunille.

Huomenna starttaa rv 13 (12+0) ihanaa :love:

Täällä odottelen myös innolla muiden ultra kuulumisia:love:

Muoks. Ja kiitos @Aneliina Sivusto vinkistä, kävinkin eilen jo tutustumassa (y)
 
Tänään lääkäri sitten totesi hyperemeesin. Huomenna tiedän lähteäkö sairaalaan.
Luonnollisesti sairaslomaa tuli myös lisää. Olen kyllä todella todella väsynyt tällä hetkellä. Nukuin jonkuu 11h ja kohta käytävä silti päiväunille.

Huomenna starttaa rv 13 (12+0) ihanaa

Täällä odottelen myös innolla muiden ultra kuulumisia
Hei ompas hyvä kun sait diagnoosin ja mahdollista apua pahoinvointiin. :giggle:Nesteytys voisi kyllä tehdä hyvää.
 
Käärmeinen
Onnittelut Possu. ja Andune!

Aikalailla kaiken antanut olo työviikon jälkeen. Voi kun ei tarvis tässä raskaudessa jäädä saitsulle selkäkivun takia tai muustakaan syystä. Työ ei ole huippufyysistä, mutta käytännössä liikkeellä ja jalkojen päällä töissä tulee usein oltua koko päivä. Edellisessä raskaudessa pääsin/jouduin pitkälle sairaslomalle rv 30 kun jouduin koirahyökkäyksen uhriksi.

Kohtu tuntuu jo todella "isosti", varsinkin aamuisin kun selällään makaa. Ihana silitellä mahaa aamulla ennen ylösnousua ja illalla ennen nukahtamista <3 rv 15+0 tuli tänään täyteen, perjantai on kiva päivä kun alkaa viikonloppu ja uusi raskausviikko :-D
 
En ole tänne itse kirjoitellut alun jälkeen. Aloitin jälleen työt esikoisen syntymän jälkeen. On ollut aika kiireistä ja väsynyttä. Eilen käytiin neuvolassa kuuntelemassa sydänääniä ja sieltähän ne kuului. 170 kertaa minuutissa vahva syke ❤ oli tosi huojentavaa kuultavaa. Eka raskaus oli tuulimuna, joten se pelotti tosi paljon. Nyt vaan odotellaan ekaa ultraa. Tänään rv 10+6 :)
 
Mitä vitamiineja syötte? Muistelen että foolihappoa suositeltiin rv 12 saakka, olikohan näin? Se ja d on ollut ainut mitä on voinut ottaa silloin tällöin jos pysyy sisällä, harvemmin kyl pysyy, muita mulla ei oo. Yritysaikana kuitenkin söin foolihapot, raskausvitamiinit niin toivon et jotain hyötyä ois ollu kun nyt ei oo pystyn ottaa oikee mitään.
Neuvolassa ei kyl oikee suositeltukaan, eniten painotti kalsiumin tarpeeseen. Sitä ostinkin sellaisena jauheena jonka voi sekottaa vaikka mehuun jospa sen saisi edes pysymään sisällä :D
 
Mitä vitamiineja syötte? Muistelen että foolihappoa suositeltiin rv 12 saakka, olikohan näin? Se ja d on ollut ainut mitä on voinut ottaa silloin tällöin jos pysyy sisällä, harvemmin kyl pysyy, muita mulla ei oo. Yritysaikana kuitenkin söin foolihapot, raskausvitamiinit niin toivon et jotain hyötyä ois ollu kun nyt ei oo pystyn ottaa oikee mitään.
Neuvolassa ei kyl oikee suositeltukaan, eniten painotti kalsiumin tarpeeseen. Sitä ostinkin sellaisena jauheena jonka voi sekottaa vaikka mehuun jospa sen saisi edes pysymään sisällä
Foolihappoa käytetään rv 12 asti vain. Itse käytän foolia ja d-vitamiinia. Pitää selvitää saanko jatkaa raudan käyttämistä, kun siitä oli aijemmin sanomista
 

Yhteistyössä