laskeskelinpa tuossa raskaana olevan kaverin ryyppyjä juhannukseni ratoksi...

  • Viestiketjun aloittaja vähän ihmettelen
  • Ensimmäinen viesti
r
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja r:
Mitä ilmoittaisit ja minne?? Ei todellakaan tarvitse.
siis onko tuo teidän mielestä riskitöntä???? voi vaikuttaa lapseen vaikka kuinka paljon, aivoihin ja muuten!
En ole väittänyt että olisin sitä mieltä, tuo on täysin omaa olettamustasi. Typeräähän tuollainen on raskaana olevalta, mutta ei myöskään ole mikään ilmoittamisen paikka minnekään.
 
sossu
Suomalainen ystäväni raskaana Espanjassa ja kuuluu siellä neuvolan piiriin. Oli kysynyt alkoholisuosituksista raskaana, ja neuvolan LÄÄKÄRI oli sanonut, ettei lasi pari ruuan kanssa haittaa tee.

Mäkin kannatan alkoholittomuutta koko raskausajan; mutta se on vain minun mielipiteeni. SUomessa on niin paljon alkoholisteja ja lisäksi vähän holhousmeininki auktoriteeteilta, että siksi täällä virallisesti suositaan nollalinjaa. Mikä on siis ehdottomasti hyvä, koska moni ongelmakäyttäjä saisi muusta luvan juoda itsensä kunnolla humalaan vaikka viikottain.

Olen ls-sossu, enkä ymmärtänyt yhtään, että minne ihmeeseen sinä olisit tästä ilmoittamassa? Neuvolan kyllä kuuluu tietää, jos raskaana oleva on huumekoukussa, juo viikottain itsensä tolkuttomaan humalaan jne, mutta silloin tällöin jopa pieni humala ei kuulu yhtään kenellekään.

AP, lopeta tuo kyttääminen ja hanki joku harrastus!
 
Olisko ollu esim ykköstä tms? Mä join raskausaikana alkoholitonta siideriä saunomisen yhteydessä ja jopa puoli pulloa ykkösolutta.:D Joku olis varmaan kauhistellu kun näkis, kun ei niistä selkeästi erota että onko niissä miten sitä alkoholia...

JA viinejäkin on tosi mietoja...
 
sossu
Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
Olisko ollu esim ykköstä tms? Mä join raskausaikana alkoholitonta siideriä saunomisen yhteydessä ja jopa puoli pulloa ykkösolutta.:D Joku olis varmaan kauhistellu kun näkis, kun ei niistä selkeästi erota että onko niissä miten sitä alkoholia...

JA viinejäkin on tosi mietoja...
Mutta kyllä se on ok juoda ihan normaalia olutta tai viiniä pieniä annoksia satunnaisesti raskausaikanakin. Ongelmakäyttö on tietysti asia erikseen ja siihen on puututtava.

Mutta täällä SUomessa tuo nollatoleranssi on otettu niin kirjaimellisesti vastaan, ettei täällä hyväksytä muuta. Ei muuten ole mitään tieteellistä näyttöä, että pieni satunnainen alkon käyttö raskaana aiheuttaisi yhtään mitään. Jos näin olisi, olisi alkon käyttö kielletty muissakin maissa raskausaikana. Jopa Ruotsissa ei olla nollalinjalla tässä, koska heillä ei ole näin suurta määrää ongelmakäyttäjiä.
 
just
Alkuperäinen kirjoittaja sossu:
Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
Olisko ollu esim ykköstä tms? Mä join raskausaikana alkoholitonta siideriä saunomisen yhteydessä ja jopa puoli pulloa ykkösolutta.:D Joku olis varmaan kauhistellu kun näkis, kun ei niistä selkeästi erota että onko niissä miten sitä alkoholia...

JA viinejäkin on tosi mietoja...
Mutta kyllä se on ok juoda ihan normaalia olutta tai viiniä pieniä annoksia satunnaisesti raskausaikanakin. Ongelmakäyttö on tietysti asia erikseen ja siihen on puututtava.

Mutta täällä SUomessa tuo nollatoleranssi on otettu niin kirjaimellisesti vastaan, ettei täällä hyväksytä muuta. Ei muuten ole mitään tieteellistä näyttöä, että pieni satunnainen alkon käyttö raskaana aiheuttaisi yhtään mitään. Jos näin olisi, olisi alkon käyttö kielletty muissakin maissa raskausaikana. Jopa Ruotsissa ei olla nollalinjalla tässä, koska heillä ei ole näin suurta määrää ongelmakäyttäjiä.
Sorry, SUOMESSA kyllä suositellaan ihan nollatoleranssia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sossu:
Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
Olisko ollu esim ykköstä tms? Mä join raskausaikana alkoholitonta siideriä saunomisen yhteydessä ja jopa puoli pulloa ykkösolutta.:D Joku olis varmaan kauhistellu kun näkis, kun ei niistä selkeästi erota että onko niissä miten sitä alkoholia...

JA viinejäkin on tosi mietoja...
Mutta kyllä se on ok juoda ihan normaalia olutta tai viiniä pieniä annoksia satunnaisesti raskausaikanakin. Ongelmakäyttö on tietysti asia erikseen ja siihen on puututtava.

Mutta täällä SUomessa tuo nollatoleranssi on otettu niin kirjaimellisesti vastaan, ettei täällä hyväksytä muuta. Ei muuten ole mitään tieteellistä näyttöä, että pieni satunnainen alkon käyttö raskaana aiheuttaisi yhtään mitään. Jos näin olisi, olisi alkon käyttö kielletty muissakin maissa raskausaikana. Jopa Ruotsissa ei olla nollalinjalla tässä, koska heillä ei ole näin suurta määrää ongelmakäyttäjiä.
Niin kyllä mustakin on ok jos joku nyt sen saunasiiderin juo, mutta itseäni jostain syystä arvelutti. Etenkin, kun tulen hiprakkaan jo siitä yhdestäkin. :D
Ja kun ei mulle ollu väliä niin ostin sitten alkoholittoman kun löysin hyvän makustakin :p
 
Alkoholista
Määrän ei tarvitse olla suuri, että sikiö vaurioituu. Ihmisen ei tarvitse olla kännissä kertaakaan raskausaikana ja fas vaurioita voi tulla, vaikka kerta annos oli kerrallaan 1-2. Tottakai tuo on idioottimaista, mutta minkäs teet.
 
sossu
Alkuperäinen kirjoittaja Alkoholista:
Määrän ei tarvitse olla suuri, että sikiö vaurioituu. Ihmisen ei tarvitse olla kännissä kertaakaan raskausaikana ja fas vaurioita voi tulla, vaikka kerta annos oli kerrallaan 1-2. Tottakai tuo on idioottimaista, mutta minkäs teet.
Korostan, että kannatan nollalinjaa, mutta missään tutkimuksissa ei ole todettu pienien, satunnaisten määrien aiheuttavan tuhoa/haittaa sikiössä.


FAS-lasta EI VOI SAADA, ellei ole humalahakuisesti juonut itseään suureen humalaan monta kertaa läpi koko raskauden. Pienistä määristä alkoholia EI SÄYNNY FAS-LAPSIA. Älä viitsi kirjoittaa valheita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Alkoholista:
Määrän ei tarvitse olla suuri, että sikiö vaurioituu. Ihmisen ei tarvitse olla kännissä kertaakaan raskausaikana ja fas vaurioita voi tulla, vaikka kerta annos oli kerrallaan 1-2. Tottakai tuo on idioottimaista, mutta minkäs teet.
Tämä ei pidä paikkaansa.Ihan turhaa hysteriaa taas lietsotaan. :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Alkoholista:
Määrän ei tarvitse olla suuri, että sikiö vaurioituu. Ihmisen ei tarvitse olla kännissä kertaakaan raskausaikana ja fas vaurioita voi tulla, vaikka kerta annos oli kerrallaan 1-2. Tottakai tuo on idioottimaista, mutta minkäs teet.
Sori mutta nyt en ihan usko, vaikka en juomista kannatakkaan...
Ikinä en ole kuullut että joku saisi fas-lapsen kun on juonut saunakaljan :LOL:
Tuosta kyllä uutisoitaisiin jos määrän tarvisi olla noin pieni!

Jotkut lääkärit jopa kehottavat ottamaan lasin viiniä, tuskin vammauttaa yrittävät :D

Ja jos joku fas-lapsen saanut on sanonut että joo mä join kyllä vaan 1-2 kaljaa niin uskotko? Joko valehtelee tai fas-diagnoosi on väärä.
 
Ilona
Jokainen tekee kuin lystää.. Ainoo mikä mua ihmetyttää noitten juovien mammojen kanssa on just se, että jos ei voi sen verran uhrautua, ettei joisi alkoholia, voiko tehdä mitään muitakaan uhrauksia lapsen eteen myöhemmin.. Aina ajatellaan vain itseä. Mut hei, ei oo meidän toisten tehtävä arvostella. Ihmisten arvot on niin erilaiset.
 
juu
Itse asiassa mielestäni Ilona-nimimerkki, niinkuin muutama muukin, on väärässä tässä että sitten ei muita uhrauksia voisi tehdä jos ei sitä yhtä kailjaa vaikkapa voi juhannuksena jättää juomatta raskaana ollessaan. Koska oikeassa elämässä ihan oikeasti äidin pitää myös uhrata joskus itselleen, jotta voisi lapsellensa antaa niin suuren osan elämästään. Tuskin tässä nyt on kyse tästä "ettei pysty olemaan juomatta" kun on kyse näin pienestä määrästä. Kyse on siitä, että ko raskaana oleva ei pidä tuota määrä haitallisena.

Tutkimuksia alkoholin haitoista on ollut ja ei ole oikeastaan todettu että pienestä määrästä olisi haittaa. Niin kuin sanottu, muissa alkoholinkulutuksen sivistysmaissa, on ihan ok juoda lasi viiniä vaikka ruoan kanssa jne. En tähän itse lähtisi, mutta on ihan turha kytätä toisten alkoholin käyttöä.

Sitten kun joku vetää räkäkännit useasti raskaana/pienten lasten kanssa yksin ollesssaan, KETÄÄN EI KIINNOSTA! Mikä on huomattavasti negativiisempaa kuin tämä mainittu esimerkki. Jotenkin uskomatonta, että silloin kun joku asia on ok, niin natistaan mutta sitten oikeista räkeistä asioista ei uskalleta puhua mitään.

Ja jos joku kehtaa väittää, että Fas-lapsi syntyy 1-2 annoksesta kaljaa, niin voi mennä vaan tutkimaan lisää asiaa. Ei todellakaan pidä paikkaansa. Jotenkin antaa typerän ja kiihkomaisen kuvan ihmisistä, jotka kehtavaat normaalijärkisten palstoilla tämmöstä höpönlöpöä syöttää. Itse tiedän äidin, joka toistuvasti veteli kunnon humalia raskaana ollessaan (80-luvulla) sekä poltti posket lommolla tupakkaa, ihan normaali lapsi tuli. En suosittele mutta kyllä siihen Fas-lapseen tarvitaan enemmän kuin pari kaljaa. Ja vähän useammin kuin kerran raskauden aikana.
 

Yhteistyössä