Lapsuudenaikaisia tuotteita, muistellaanko? :)

• Viestiketjun aloittaja Helinä-keijutar/
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Ei se ollut kyse kauppojen suppeudesta, vaan siitä että esimerkiksi mitään makeisia ei vielä silloin yksinkertaisesti ollut olemassa! Oli kauppa sitten kuinka iso tai pieni tahansa, niin siellä ei yksinkertaisesti ollut myynnissä esimerkiksi jäätelöä, makeisia tai limsaa, koska niitä ei yksinkertaisesti oltu vielä keksitty silloin!
60-luvulla käytiin kuussakin ja karkkeja ei oltu keksitty?!

hipsterström
Auton muotoiset karkkiaskit oli huippuja. Suklaapopcorneja sai siwasta joskus 90-luvun alussa.

Mitäs muuta... jumalattoman isot litteät merirosvotikkarit. Ja Taffelin juustonaksut oli paljon väkevämpiä silloin.

"vieras"
Ei se ollut kyse kauppojen suppeudesta, vaan siitä että esimerkiksi mitään makeisia ei vielä silloin yksinkertaisesti ollut olemassa! Oli kauppa sitten kuinka iso tai pieni tahansa, niin siellä ei yksinkertaisesti ollut myynnissä esimerkiksi jäätelöä, makeisia tai limsaa, koska niitä ei yksinkertaisesti oltu vielä keksitty silloin!
Tää nyt ei kyllä pidä alkuunsakaan paikkaansa, että 50-60 luvuilla ei olis ollu kaupassa karkkeja tai että niitä ei olis edes keksitty! Karkkihyllyt on ollu kaupoissa jo 40-luvulla. Sä olet tosiaan eläny jossain perämetsässä.

Mä 60-l alussa syntynyt, sisko 59 ja ihan takuulla on kaupoissa ollut karkkeja ja valikoima todella runsas. :D Me vielä asuttiin ihan kaupan vieressä ja karkkiosastio oli tosi iso, yhtä iso kuin nykyäänkin.

,,,
Mä muista yhtenä lapsuudesta 90-luvulta sellasen jäätelön, mikä oli automuotissa. Syötyään muotista tuli hiekkamuotti. Onko muilla muistikuvia vai oliko oman pikkukylän kyläkaupan erikoisuus?

Ja irtokarkit oli niin huippuja. 10mk viikkorahalla sai sellasen pussin, ettei melkein saanu pussin suuta ees kiinni :)

Limsat oli litran lasipulloissa, mm.punasta jaffaa.

"miemie"
Mulla oli lapsena, eli 80-luvulla sellainen lelu joka oli peneelinmuotoinen ja kova. Mutta kun sen aukas, niin sisällä oli pienen pienet poika ja tyttö hahmot ja niitten talo huonekaluineen.

Oli siis penaalin muotoinen "nukkekoti". Muistan että niillä olis ollut keinu siinä pihalla ja talo oli kaksikerroksinen. Muistaako kukaan tälläistä penaalin muotoista "nukkekotia"?

Muistan siitä voi jotain, mutta en paljoa. Rakastin sitä todella paljon.

nuuu
Ei ihan oikeesti :LOL: dinosaurukset käveli maan päällä 1960-luvulla eikä karkkia ollut keksitty :LOL:

"miemie"
Mä muista yhtenä lapsuudesta 90-luvulta sellasen jäätelön, mikä oli automuotissa. Syötyään muotista tuli hiekkamuotti. Onko muilla muistikuvia vai oliko oman pikkukylän kyläkaupan erikoisuus?

Ja irtokarkit oli niin huippuja. 10mk viikkorahalla sai sellasen pussin, ettei melkein saanu pussin suuta ees kiinni :)

Limsat oli litran lasipulloissa, mm.punasta jaffaa.
Mä muistan tuon jäätelön joka automuotissa :) Miten muistelen että sitä olis ollut myös mehujäänä... tai sit kotona itse tehtiin muotteihin mehujäätä ennekuin muottia alettiin käyttää hiekkaleluna :)

Ja kyllä, 10markalla sai ison karkkipussin :D

"Vieras"
Ihanaa nostalgiaa...NKOTB ja muistaako kukaan fazerin minttusukalaalevyä? Se oli šellainen geisha- levyn kokoinen, maitosuklaa ja minttutryffeli?? Täyte...ihan sairaan hyvää, sitä kun saisi...

"vieras"
Samalta ajalta ollaan ja kyllä meilläpäin (maalla) kaupasta karkkia sai. Ananaslimsa oli parasta ja sellanen jätskipikari, jossa oli purkkapallo pohjalla.

Aina ei tarvinnut lähteä edes kauppaan, kun kauppa-auto kulki kolmena päivänä viikossa.
Muistan molemmat :D
Mä tykkäsin kahvinpapukarkeista jotka näytti oikeilta, tuoksui taivaalliselta ja niissä oli jotain kahvisokerivettä sisällä. Ne oli pakattu pieneen kahvisäkkiin.
Nykyäänkin niitä on mutta täyte on jotain mössöä ja maku on ihan muuta.

"Vieras"
Höpsistä. Jo esim. Päätalo muistelee 1930-luvun Pohjois-Suomeen sijoittuvissa lapsuusmuistoissaan makeisia ja limsaa, toki olivat harvinaisempia herkkuja. Ja jäätelöä tehtiin jo joskus 1800-luvulla, yhdellä tutulla tosi vanha jäätelökone.

"miemie"
[QUOTE="miemie";29015545]Mulla oli lapsena, eli 80-luvulla sellainen lelu joka oli peneelinmuotoinen ja kova. Mutta kun sen aukas, niin sisällä oli pienen pienet poika ja tyttö hahmot ja niitten talo huonekaluineen.

Oli siis penaalin muotoinen "nukkekoti". Muistan että niillä olis ollut keinu siinä pihalla ja talo oli kaksikerroksinen. Muistaako kukaan tälläistä penaalin muotoista "nukkekotia"?

Muistan siitä voi jotain, mutta en paljoa. Rakastin sitä todella paljon.[/QUOTE]

Tälläinen se oli, ihana. saispa tuollaisen jostain vielä...

Naaaaam
Mun mummoni täyttää seuraavaksi 91-vuotta ja jo hän muistelee usein lapsuusaikansa karkkeja. silloin niitä oli vähän mutta olipa kuitenkin. Isäni syntyi 40-luvulla ja hän muistelee taas jo vaikka minkälaisia karkkeja.

"Iiik"
[QUOTE="hyppis";29013439]Muistaako kukaan sellaisia muistaakseni "oransseja"jäätelöpuikkoja, urheilujätskejä? Vähän kun joku ville vallaton, muttei niissä ollut suklaata.
Ainakin lapsena tuntui että ne oli tosi hyviä...[/QUOTE]

Milloin tämä oli? Mä muistan sellaiset ihanat vähän vaaleanpunaiset, paperikin oli muistaakseni vaaleanpunertava ja siinä oli ehkä sinisiä pieniä kuvioita... Se jäätelöpuikko katkesi ihanasti lohjeten terävästi ...riks!
Mutta tämä oli seitkytluvulla eli taidan olla väärässä ketjussa. Olen muumio.

"vieras"
[QUOTE="vieras";29013298]Muistaako kukaan Fazerin Muffins tms. nimisiä isoja pehmeitä suklaapäällysteisiä patukoita.[/QUOTE]

Voi olla, että tähän oli jo vastattukin... Luulen, että tarkoitat Muffelia.

90-luvun lapsena tosiaan nuo Mamma-91:n mainitsemat namut. Max -jäätelön lisäksi uimarantojen kiskoista suurin herkku oli Rio-cola mehujää ja sellainen tähden muotoinen mehujää, joka raksui suussa :D Lisäksi noista OukkiDoukeista oli sellaisia kiekkoja, joissa sisällä pelkkää jauhetta. Myös mustat pääkallokarkit oli ihan eri luokkaa silloin kuin nyt.

Barbien sijasta me leikittiin sellasilla puoliksi nukeilla, puoliksi Legomaisilla leluilla. En kykene millään muistamaan niiden nimiä. Tosiaan nukke oli nukke kangasvaatteineen, mutta esim. niiden lemmikit ja kodin tavarat oli legomaisia.. Jonkun nuken nimi oli ehkä "Emma".

Tamagotchit, GameBoyt ja toki Pokemonit on ihan priceless lapsuusmuistoja.
mua jäi vaivaa tää, muistan leikkineeni samanlaisilla.. nyt on kova googletus käynnissä :D

Yhteistyössä