Lapsuudenaikaisia tuotteita, muistellaanko? :)

• Viestiketjun aloittaja Helinä-keijutar/
  • Ensimmäinen viesti
Mä muista yhtenä lapsuudesta 90-luvulta sellasen jäätelön, mikä oli automuotissa. Syötyään muotista tuli hiekkamuotti. Onko muilla muistikuvia vai oliko oman pikkukylän kyläkaupan erikoisuus?

Ja irtokarkit oli niin huippuja. 10mk viikkorahalla sai sellasen pussin, ettei melkein saanu pussin suuta ees kiinni :)

Limsat oli litran lasipulloissa, mm.punasta jaffaa.
Joo, kyl noita autojätskejä tuli syötyä.

"vieras"
Vielä ei olekaan mainittu wieniläistuuttia. Se oli hyvää!

Toinen jäätelömuisto taitaa mennä 70-luvun puolelle. Muistan syöneeni ihan pienenä nallenmuotoista toffeejätskiä. Siis tikussa pyöreä jätski, millä nallekorvat, ei mitään naamoja tai muuta. Nimestä ei ole tietoa. Muistaako kukaan muu? Tätä ostettiin joskus myymäläautosta ja on mun ensimmäisiä makumuistoja.

Mun äiti on syntynyt -57 ja heillä oli oma pieni kioski josta myytiin karkkia ym. herkkua muutamalla pennillä... :D Joten ei ole tainnut karkit olla ihan tuntematon juttu enää silloin... ;)
Iskäkin on kyllä kyläputiikista karkkia ostanu joskus harvoin ja syntyny 35-luvulla. Puhumattakaan äitistä 40-lukulaisena. Ja jädeäkin ne on syöneet.

• Tykkää
Reactions: NeLif
"miemie"
[QUOTE="Vieras";29015899]Muistaako kukaan sellaista salmiakkipatukkaa kuin PATU? Kovaa salmiallikarkkia ja keskellä vähän salmiakkijauhoa. Ehkä vähän pidempi kuin lakupatukka.[/QUOTE]

Mä muistan tän. Oli tosiaan pidempi lakupatukkaa ja todella kovaa. Sitä imettiin ja kun puras, niin sisällä oli salmiakkijauhoa tosiaan. Ei tehny pureskelu kauheen hyvää hampaille :D Se oli yks mun suosikeista.

"vieras"
[QUOTE="Vieras";29015899]Muistaako kukaan sellaista salmiakkipatukkaa kuin PATU? Kovaa salmiallikarkkia ja keskellä vähän salmiakkijauhoa. Ehkä vähän pidempi kuin lakupatukka.[/QUOTE]Tottakai. Sitä vain ainoastaan ärrältä, samoin kuin Black Peteäkin. Ja Dracula-tikkareita :p

virvatuli
Minulle tuli mieleen Chewitz-toffeet. Olivat herkkuani, varsinkin ruskeat ja banaaninmakuiset. En kyllä mene vannomaan tuosta kirjoitusasusta, että meniköhän se juuri noin.

"vieras"
Jossain vaiheessa oli sellasta vihreää limaa, Slimeä, joka oli purkissa ja sitäkin sai vain ärrältä. Se oli siis sellasta ällöttävää hyytelömäistä limaa joka oli niinku pilailutuote. Hitti yhteen aikaan, mullakin oli ala-asteaikoina sitä :D

"piip"
T-kaupasta sai mehujäitä, jotka olivat muistaakseni koiran/nallen muotoisia. Jotain vadelmaa ne kai maultaan olivat, ja oi miten hyviä!

Ja entäs roger rabbit -mehujäät, siellä sisällä oli joku lötköpötkö limanuljaska. :D

"Aloittaja"
Aloittajan "viikonloppu"-pussia en muista ellei kyse sitten olisi ollut Lauantaipussista? Lätkäliigakarkkeja, joku aski jotain hedelmäkarkkeja, pieniä autosalmiakkeja ja jotain sitkeitä hedelmäkarkkeja. Tosi herkullista!

En tarkoita lauantaipusseja, niitä on vieläkin, vaan Viikonloppupussia. Samantyylinen kuin lauantai muttei niin hyviä karkkeja. :) Joku pullea poika oli pussin kyljessä. Ainakin vaahtokarkkeja siellä oli.. ja jotain salmiakkia...

Muistaako kukaan Nasse-setä -karkkiaskeja? Hyviä karkkeja olivat. Ja ne Känkkäränkät.. :)

Entä mustat Zorron pään muotoiset salmiakit? Ne olivat niin pahoja että vedet tulivat silmistä kun niitä söi. :) Muistaako kukaan Karvinen -pussia? Muistaakseni tummanvihreä, iso.

Vuosimallia 1981
Se on mainittu useassa tälläisessä ketjussa mm. tällä palstalla. Minulla ei kuitenkaan ole minkäänlaista muistikuvaa, että minkälainen tuutti se oli? Minkälainen se siis oli, mitä se siis sisälsi ja koska niitä oli myynnissä? Minä olen syntynyt 1981 ja minulla ei ole tosiaan minkäänlaista muistikuvaa kyseisestä tuutista, kuten ei myöskään monista muistakaan 1980-luvun herkuista.

"nuuh"
Melody pops-tikkareita joita pystyi viheltelemään niin että äitillä meni usein hermot :D Fazerin sinisiä ohkaisia suklaanappeja sellaisessa pahvipurkissa, njam njam. Toffotoffeet, pippurinmakuinen jenkkipötkö, Macin farkut, anytimen huulipuna numero 138, fii-deodorantit ja blend tupakit.

tässä taidettiin hakea syötäviä, mutta meni yleiseksi muisteluksi koko ketju :D

nyykkärit "step by step, uuh beibeeeh".. (miula oli aiheeseen liittyvä, viivotinmainen rannekoru joka lyötiin käteen), pahviset kirjastokortit, black pete-karkit, tuttikorut..oi niitä aikoja :heart:

"Vieras"
Se on mainittu useassa tälläisessä ketjussa mm. tällä palstalla. Minulla ei kuitenkaan ole minkäänlaista muistikuvaa, että minkälainen tuutti se oli? Minkälainen se siis oli, mitä se siis sisälsi ja koska niitä oli myynnissä? Minä olen syntynyt 1981 ja minulla ei ole tosiaan minkäänlaista muistikuvaa kyseisestä tuutista, kuten ei myöskään monista muistakaan 1980-luvun herkuista.
Muistaakseni jäätelö oli väriltään keltaista ja keskellä, tuutin päällä oli nougatnappi.

hipsterström
[QUOTE="Vieras";29017333]Muistaakseni jäätelö oli väriltään keltaista ja keskellä, tuutin päällä oli nougatnappi.[/QUOTE]

Se oli tosi hyvä jäätelö, muistan itsekin.

[QUOTE="miemie";29016227]Mä muistan tän. Oli tosiaan pidempi lakupatukkaa ja todella kovaa. Sitä imettiin ja kun puras, niin sisällä oli salmiakkijauhoa tosiaan. Ei tehny pureskelu kauheen hyvää hampaille :D Se oli yks mun suosikeista.[/QUOTE]

Aika moni eri salmiakki tuntuu hävinneen markkinoilta. Onkohan noissa tiukentunut säädökset, ja todettu liian epäterveellisiksi?

"vieras"
[QUOTE="piip";29016306]T-kaupasta sai mehujäitä, jotka olivat muistaakseni koiran/nallen muotoisia. Jotain vadelmaa ne kai maultaan olivat, ja oi miten hyviä!

Ja entäs roger rabbit -mehujäät, siellä sisällä oli joku lötköpötkö limanuljaska. :D[/QUOTE]

Olisiko nuo koiran muotoiset olleet just niitä Doggie-mehujäitä? Ne oli niiiin hyviä ja muistelen minäkin, että vadelmaa tai mansikkaa maultaan.

1981
[QUOTE="Aloittaja";29016409] En tarkoita lauantaipusseja, niitä on vieläkin, vaan Viikonloppupussia. Samantyylinen kuin lauantai muttei niin hyviä karkkeja. :) Joku pullea poika oli pussin kyljessä. Ainakin vaahtokarkkeja siellä oli.. ja jotain salmiakkia...[/QUOTE]

Minä muistan, minä muistan!! Oli jopa parempi kuin lauantaipussi.

"Kifa"
Siwoista sai joskus 90-luvun alussa Reilu Satsi -karkkeja, olivat siis isoja perhekokoisia pakkauksia ainakin suklaarusinoita ja ranskalaisia pastilleja. Paras oli konvehtipussi joita usein ostettiin tuliaisiksi kun mentiin jonnekin kylään, siinä oli luullakseni Pandan valmistamia suklaamakeisia raidallisissa foliokääreissä. Muistaakseni ainakin mansikka- ja vadelmamarmeladi, toffee ja minttu.

Yhteistyössä