Lapsuudenaikaisia tuotteita, muistellaanko? :)

• Viestiketjun aloittaja Helinä-keijutar/
  • Ensimmäinen viesti
vm-81
He-Man salmiakkipurkat, missä tuli tarra mukana. Pikkuveljellä oli se keräilykirja niille, mulla oli My Little Pony- tarrakirja. Tosi harvoin kyllä sai noita ostaa, joten eipä kovin täyteen tulleet vihot. Hiusten 'kreppaaminen' raudalla oli koulussa kuuminta hottia, kivipestyt farkut ja varsilenkkarit.. No, näitä esiintyy edelleen.

Mummoni söi ja tarjoili aina Pectus-pastilleja, niitä ei kai enää myydä? Roopen rahat ja semmonen kiekon muotoinen suklaalevy/patukka, ihan älyttömän hyvää, mutta nimeä en muista.

TaoTao, Maija Mehiläinen ja Ville Vallaton -pätkät sunnuntai-iltaisin. Vähän myöhemmin Blossom ja ooh, L.A.Beat aka BH 90210. Mikä se oli se ohjelma missä oli se kehitysvammainen poika, Corky? Siskon nimi oli Rebecka ja poiskaystävällä oli HIV.

[QUOTE="vieras";29013497]Mulle on jäänyt kaikki mieleen varmaankin siksi, että 60-luvulla ei karkeilla ylenpalttisesti mässäilty. Kaupasta sai ostaa jonku purkan jossa kaksi palaa ja se riitti. Tai yhden tikkarin. Juomia vain joskus. Se oli varmaan enemmän yleinen asenne kuin rahakysymys, ei kaveritkaan saanu sen enempää. Ja pakkaukset oli pieniä. Joku 20g suklaalevy oli ihan pätevä juttu. :)[/QUOTE]

Ei meilläkään 70-luvulla herkkuja ollu kun tarkkaan ja pakkauskoot tosiaan pieniä. Mieleen on silti jääny. Ehkä siksi että se pillimehu oli herkkua jota sai harvoin. Ja sitä pillireikää joutu joskus etsimään kauan.

[QUOTE="vieras";29013658]Ville vallaton jugurtit oli hyviä!

Ja teini vuosina oli monen kaverin ja mun suosikki ne dödöt/hajuvedet Date nimeltään muistaakseni,tais olla jokaisessa eri väri ja naisen kuva...[/QUOTE]

Että ne oli imelän hajusia...

[QUOTE="Veera";29014335]Mimmosta toi Metsätähti jogurtti oli? Joku hatara muistikuva välkkyy takaraivolla..[/QUOTE]

Eikös ne pikarit olleet kuvitettu metsätähdillä? Punasi kippoja ainakin. Maistu vissii mansikalle ja toinenkin maku oli. Aivan tarkkaan en kyllä enää muista.

suklaapopcrnit, merkkiä en muista mutta nam :p
metsätähti-jugurtit
ne peikot, rollit vai mitkä lie ja sitten ne kädelliset & naamalliset "kumipallot" (miula oli violetti)
teinivuosilta tuoksut, jossa oli naisten kuvia. kainaloiden lisäksi niillä piti kuorruttaa koko kroppa :D
Ne peikot oli mun mielestä Trolli-peikkoja :D (Sopis jollekin trollaajalle avatar-kuvaksi semmonen :p) Sitten oli joku villitys sellaisita läpinäkyvistä värillisistä tuteista koruina.

He-Man salmiakkipurkat, missä tuli tarra mukana. Pikkuveljellä oli se keräilykirja niille, mulla oli My Little Pony- tarrakirja. Tosi harvoin kyllä sai noita ostaa, joten eipä kovin täyteen tulleet vihot. Hiusten 'kreppaaminen' raudalla oli koulussa kuuminta hottia, kivipestyt farkut ja varsilenkkarit.. No, näitä esiintyy edelleen.

Mummoni söi ja tarjoili aina Pectus-pastilleja, niitä ei kai enää myydä? Roopen rahat ja semmonen kiekon muotoinen suklaalevy/patukka, ihan älyttömän hyvää, mutta nimeä en muista.

TaoTao, Maija Mehiläinen ja Ville Vallaton -pätkät sunnuntai-iltaisin. Vähän myöhemmin Blossom ja ooh, L.A.Beat aka BH 90210. Mikä se oli se ohjelma missä oli se kehitysvammainen poika, Corky? Siskon nimi oli Rebecka ja poiskaystävällä oli HIV.
Kyllä pectuksia myydään. Papalla oli aina niitä ja tarjoili lastenlapsille.

Joku Milkshake jätski oli lempparini. Se oli sellaisessa pahvisessa purkissa ja kun sen antoi sulaa niin, tadaaaaa, siinä on pirtelö. Taisi paketissa olla mukana sekä pilli että lusikka.

Mustafa oli myös hyvä jätksi. Vaniljapuikko salmiakki kuorella ja sydämellä :p Ja rio cola ja joku sellainen pitkä kierteinen vihreä/oranssi oli parhaita mehujäitä.

Karkeista kaipaan toffoja ja sitä riisisuklaata keltaisessa paperissa. Sen riisisuklaan eteen olin/olisin valmis tekemään melkein mitä vaan.

Ala-asteella keräiltiin muovisia tutteja. Ei niillä kai muuta virkaa ollut kuin roikkua siellä sun täällä. Niitä oli kaulassa ja korvissa. Avainnippu oli niin täynnä niitä tutteja ettei mahtunut edes takin taskuun :D

Ja hyvin säännösteltyyn herkutteluun tottuneena ja siihen että kaikki jaettiin aina sisarusten kesken, oli aivan ihmeellistä saada kerran kummeilta synttärilahjaksi nykykokonen fazerin suklaalevy. Se oli paljon se siihen aikaan.

"vieras"
[QUOTE="kukkis";29014496]Pörripeikon suklaajuoma! Ja muistatteko tamagotsit? Vai onko tamagochi? Sit oli semmosiaihania yksittäispakattuja liivatekarkkeja, jotain spiderman etc.[/QUOTE]

Muistan nuo spiderman-lötkökarkit! Mulla on oikein mielikuva, kun olin joskus pienenä kipeänä kotona ja söin tuollaista spideman-karkkia. Niitä sai joskus 90-luvun alkupuoliskolla.

"vieras"
Pastirollit, super-jäätelöt, cocacola-jojot, jääkiekkokortit, playstation 1, NES & SNES, Sega megadrive, rio grande, kummelit, kyllä isä osaa, spiderman-limukka, LASIPULLOT, onnenpyörä, speden spelit, c-kasetti, game&watch käsikonsolit, vhs, view-master, jopo, pappatunturi, suzuki pv, honda monkey, dummy-makeiset, lipsi-mehujää, lankapuhelin, korvalappustereot, kiiltokuvien ja tarrojen keräily, panini-tarrat, RADIO MAFIA, suosikki-lehti, pelle-hermanni, rölli, markat, merkkarit ja kioskien karkkiostokset (20 pennillä ykköstä ja 50 pennillä vitosta :D ), nhl-lippikset, monivärikynät, superpallot,lokariautot, melodypops-tikkarit, nokian parhaat kännykät, hippo-pankit, puhelinkopit, puhelinkortit, kelloradiot, EURODANCE, RAVE HAPPYHC, kaikkien janoisten sankari, alfred j kwack, matkalla maailman ympäri, muumit.......................

Aikuinen nainen
Silloin ei todellakaan kaupoissa myyty minkäänlaisia makeisia, limsaa, jäätelöä, keksejä tai muitakaan vastaavia herkkuja. Eli todella onnekkaita olette te lapset jotka synnyitte 1970-luvulla tai sen jälkeen kun silloin ilmeisesti sitten jo sai joitain makeisia kaupasta. Tai oikeastaanhan minähän se tässä onnekas olen, kun en lapsena koskaan makeisia saanut enkä ole siksi niitä koskaan oppinut syömään, sillä en ole pilannut hampaitani makeisilla tai muilla sokeripitoisilla herkuilla niin minulla ei ole koskaan ollut minkäänlaisia ongelmia hampaiden kanssa, ei reikiä, hammaskiveä tai muitakaan ongelmia.

"vieras"
Jokohan joku mainitsi Roope Ankan kolikot, sellaisessa pienessä pussissa ja Käck-lakritsitoffee

Minulla ja monella kaverillani oli lapsena valkoiset karvahatut, jossa häntä takana :)

Silloin ei todellakaan kaupoissa myyty minkäänlaisia makeisia, limsaa, jäätelöä, keksejä tai muitakaan vastaavia herkkuja. Eli todella onnekkaita olette te lapset jotka synnyitte 1970-luvulla tai sen jälkeen kun silloin ilmeisesti sitten jo sai joitain makeisia kaupasta. Tai oikeastaanhan minähän se tässä onnekas olen, kun en lapsena koskaan makeisia saanut enkä ole siksi niitä koskaan oppinut syömään, sillä en ole pilannut hampaitani makeisilla tai muilla sokeripitoisilla herkuilla niin minulla ei ole koskaan ollut minkäänlaisia ongelmia hampaiden kanssa, ei reikiä, hammaskiveä tai muitakaan ongelmia.
no ompas teillä ollu suppeita kauppoja jos ei 60-luvullakaan myyty mitää noista.

Mikä oli sen tikkujäätelön nimi jossa se tikku olikin 'purkkaa'? :p

Niin paljon täällä on jo lueteltu ettei ihan heti tule mieleen mitä lisätä mutta hetken kun kaivelee muistojen lokeroita niin eiköhän sieltä muistu vaikka mitä... :) Love 80's! :heart:

Aikuinen nainen
no ompas teillä ollu suppeita kauppoja jos ei 60-luvullakaan myyty mitää noista.
Ei se ollut kyse kauppojen suppeudesta, vaan siitä että esimerkiksi mitään makeisia ei vielä silloin yksinkertaisesti ollut olemassa! Oli kauppa sitten kuinka iso tai pieni tahansa, niin siellä ei yksinkertaisesti ollut myynnissä esimerkiksi jäätelöä, makeisia tai limsaa, koska niitä ei yksinkertaisesti oltu vielä keksitty silloin!

"äitikkä"
Toffot ja Känkkä- ja Ränkkäpastillit oli mun lemppareita!
Noista kolmiotetrapillimehuista, itse muistelen 1999 syntyneelle tyttärelleni ostaneeni sellaisen jossain Helsingin reissulle, ehkä Korkeasaaressa? Joskus 2000 vuoden kesällä. Onko niitä ollut tuolloin enää edes olemassa?

efefr
Asuitteko jossain ihan korvessa? Mun -57 syntynyt isäni kertoili paljonkin lapsuutensa karkeista joita myytiin kioskissa pennillä vai olikose kymmenellä pennillä kappale. Helsingissä asui ja köyhästä perheestä oli kotoisin.

Minni-hiiri harmaana
Samalta ajalta ollaan ja kyllä meilläpäin (maalla) kaupasta karkkia sai. Ananaslimsa oli parasta ja sellanen jätskipikari, jossa oli purkkapallo pohjalla.

Aina ei tarvinnut lähteä edes kauppaan, kun kauppa-auto kulki kolmena päivänä viikossa.

Yhteistyössä