Lapsivuodeosastolla ollaan ja oma vauva on itkuinen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 140412
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

140412

Vieras
Mulla on kahden päivän ikäinen vauva joka on tosi itkuinen ja kärttyinen. Hän syntyi ihan LA:na mutta on pieni, 2,8 kg. Häneltä on katsottu valomittarilla keltaisuusarvoja tänään kaksi kertaa koska näyttää kellastuvan, ei olla pääsemässä ihan heti pois.

Tää on kolmen hengen huone mutta meitä on kaksi äitiä tällä hetkellä tässä huoneessa, ja toinen äiti avautui mulle äsken, että hän haluais nukkua yöllä, että voinko viedä vauvani kansliaan yöksi kun se itkee niin paljon. Viime yönä kuljin vauvani kanssa käytävillä parin tunnin ajan jotten häiritse vieruskaveria, hän on tosi nuivan oloinen nainen. Hänellä on vauva jonka olen kuullut itkevän yhden kerran koko aikana, sekin pientä kitinää ja muuten nukkuu koko ajan.

Tuntuu pahalta viedä vauva yöksi kansliaan mutta sen toisen äidin mulkoilu ja huomauttelutkin tuntuu pahalta. Miten mun pitäis tehdä että menee "etiketin mukaan"?

Hoitaja sanoi että jotkut vauvat vaan itkee enemmän, ja opetti vauvahierontaa jos on maha kipeänä. Imetän ja maitoakin pitäisi tulla ihan ok. Kuulemma menee ohi tämä alkusokki vauvalta jossain vaiheessa, mutta ei se lohduta kun nyt huutaa niin kauheasti. Mua ei niin haittaa huuto, vaan toi naapuri. :(

Minä olin synnytyksen jälkeen 6 hengen huoneessa jossa oli 5 äitiä vauvoineen! Arvaappa saiko siellä nukuttua kun koko ajan jonkun vauva itki tai kitisi...
Omani halusin antaa hoitajille yöksi että olisin saanut edes hetken nukkua mutta hyvin nihkeästi ottivat, pari tuntia pitivät kansliassa mutta heti kun eka kertaa inahti niin toivat takasin.

[QUOTE="vieras";26083165]Kysy jos pääset vauvan kanssa toiseen huoneeseen.[/QUOTE]

komppaan edellistä! ite olin 2 kk sitten osastolla ja hieman samanlaiset oli fiilikset...

No tuntuis kyllä, että minkä vauvan itkulle voi.. Eikö sillä emännällä ole korvatulppia? Herkät ihmiset yleensä pakkaa sellaiset mukaan synnärille..

Tsemppiä!! Minun esikoinen oli kanssa todella itkuinen, mutta ei siitä tässä enempää.. :)

Sano kätilölle että vierustoveria häiritsee ja on valittanut, ja haluat toiseen huoneeseen. ONNEA ja voimia, kyllä se siitä lähtee luttaantumaan! Itsellänikin oli nihkeä huonekaveri, olin niiiiiin onnellinen kun hän lähti kotiin.

Ei sun tarvi viedä lasta minnekään. Jos lapsella on huono olla, ihokontakti äidin kanssa voi helpottaa oloa ja laskea stressitasoa. Voit toki pyytää itsellesi ja lapsellesi omaa huonetta.

Toisaalta jos se naapuripedin äiti on hankalana niin sano että hankkii a) korvatulpat b) pyytää toista huonetta c) sopeutuu tuoksi pieneksi hetkeksi kun siellä synnärillä on.

Sano sille pellelle, että kohta se pääsee kotiinsa sen rauhallisen lapsensa kanssa ja enää ei tarvitse valvoa. Sä sen sijaan varmaan valvot seuraaavan vuoden.

Sanoisin, että se on voi voi. Pyytäisin päästä toiseen huoneeseen ja kertoisin syynkin.

Mutta jos eivät vaihda, ei mahda mitään. Itse en vauvaani laittaisi kansliaan tuon vuoksi. Sulla on oikeus olla vauvasi kanssa (ja sun vauvalla äitinsä kanssa). Tsemppiä!
Mutta on sillä toisella synnyttäneellä äidilläkin oikeuksia = saada levätä yöllä synnytyksen jälkeen.
Että ei se automaattisesti ole voi voi ja huoneet vaihtoon.

Kokeile ap kapalointia

• Tykkää
Reactions: Tara74
Mutta on sillä toisella synnyttäneellä äidilläkin oikeuksia = saada levätä yöllä synnytyksen jälkeen.

Kokeile ap kapalointia

Synnäri on, mikä on. Joo. Jokaisella on oikeus levätä. Mutta kun se nyt ei vaan aina tapahdu ihan optimaalisissa olosuhteissa, jos samaan huoneeseen pistetään monta äitiä ja monta vauvaa.

Siihen on jokaisen sopeuduttava, levättävä niissä olosuhteissa, mitkä on. Keneltäkään ei voida olettaa, että vauvan itkuisuuden vuoksi hän luovuttaa vauvan kätilöiden hoitoon. Huonetta voi pyytää saada vaihtaa (joko itse tai sitten se, ketä se häiritsee). Mutta kellään ei ole oikeutta minusta edes pyytää toiselta, että anna sun vauvasi kansliaan.

Ottakoon itse korvatulpat ja/tai pyytäköön huoneen vaihtoa kummalle tahansa äideistä (ja vauvoista). Mutta on kohtuutonta edes ehdottaa tuota, mitä tämä toinen äiti oli ehdottanut.

Kokeile ap kapalointia

On toki, mutta mun mielestä sillä pienellä vauvalla on enemmän oikeuksia / hän menee tarpeineen tuon toisen äidin mukavuudenhalun edelle. Ja pääasiallisesti vauvan etu on saada olla vierihoidossa oman äitinsä kanssa eikä kansliassa.

Sairaala harvemmin on mikään hotellitasoinen majapaikka, osastosta riippuen vauvat itkee, koneet hurisee, joku yskii, hoitajat kulkee jne. ja mielestäni siihen ei auta kuin löytää keinot sopeutua.

[QUOTE="hjkl";26083251]On sillä ap:n lapsellakin oikeuksia = saada olla äidin lähellä, jos äiti vaan jaksaa.[/QUOTE]

juu niin on mutta niin on myös sillä toisella äidilläkin oikeuksia.
Ei toinen automaattisesti jyrää toista vaan siihen pitäisi löytää sopuratkaisu.
Joka yleensä kallistuu sinne unirauhan puolelle jos muut keinot eivät auta.

Ite synnärillä ollessa poika oli sympatia itkiä kun joku parahti huoneessa itkemään niin poika itki myös ja se ei loppunut helpolla. Ja kyllä siinä lähti 2:n vauvat kansliaan että saatiin huoneeseen rauha (myös niille muille vauvoille jotka olivat maltillisesti)

Jos äiti haluaa vauvansa antaa kansliaan, se on aivan eri asia kuin se, että joku toinen sitä ehdottaa ja olettaa (?) niin tapahtuvan. Jos asiasta tulee ongelma, on sairaalan henkilökunnan tehtävä joko löytää hyvin itkuiselle vauvalle ja äidille oma huone tai sitten saada muut sopeutumaan tilanteeseen. Ei ole äidin velvollisuus luopua vauvastaan muiden hyväksi vaikka sitten vain kansliaan.

Jos muut on niin herkkiä, kannattaa seuraavalla kerralla miettiä yksityishuoneen hankkimista. =) Tai polikliinistä synnytystä.

Kokeile ap kapalointia

Kyllä tässä tapauksessa vauvan oikeudet menevät vierustoverin edelle. Missään nimessä en antaisi vauvaani kansliaan vierustoverin pyynnöstä. Vauvalle ihokontaksi ja imeminen ovat parasta "lääkettä" pahaan oloon.

• Tykkää
Reactions: Anatolia ja petite
juu niin on mutta niin on myös sillä toisella äidilläkin oikeuksia.
Ei toinen automaattisesti jyrää toista vaan siihen pitäisi löytää sopuratkaisu.
Joka yleensä kallistuu sinne unirauhan puolelle jos muut keinot eivät auta.

Ite synnärillä ollessa poika oli sympatia itkiä kun joku parahti huoneessa itkemään niin poika itki myös ja se ei loppunut helpolla. Ja kyllä siinä lähti 2:n vauvat kansliaan että saatiin huoneeseen rauha (myös niille muille vauvoille jotka olivat maltillisesti)

Anteeksi, mutta aika päätöntä. Ihankuin ne "maltilliset" vauvat olisivat jotenkin parempia ja paremmin käyttäytyviä. Eli vaativammat vauvat saavat heti kärsiä ja viedään äidiltä yöksi pois jotta ne "kiltit" vauvat saavat nukkua :D :D Ei siellä synnärillä montaa päivää olla. Kyllä sen kestää ne kiltit vauvat ja muut äiditkin.

Omani eivät hirveästi ole laitoksella itkeneet, mutta itse en kyllä siellä ole silti juuri nukkunut. Esikoisen kanssa su-ti laitoksella ja saldona yhteensä 4h unta. Nukuin kun pääsin kotiin.

Ihan samaa mieltä, kuin täällä moni muukin. Sinulla ja vauvallasi on oikeus olla yhdessä!

Ja vierustoverilla on tietysti oikeus levätä. Jos sinun vauvan itku häiritsee, niin hankkii sitten korvatulpat tai opettelee nukkumaan melusta huolimatta.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Minä pitäisin vauvan vieressäni. Ja sille toiselle äidille voisin sanoa että tämä ei ole viiden tähden hotelli vaan sairaalan lapsivuodeosasto: täällä on vauvoja, jotka yllätys yllätys saattavat itkeä. Että turpa tukkoon kotka ja keskity oman vauvasi hoitoon vaan :kieh:

Mun vauvojeni paikka on mun kainalossa, yks hailee mitä joku huonekaveri asiasta ajattelee.

Se toinen äiti voi vaikka...lähteä kotiin nukkumaan :)

Ei kukaan tahallaan vastasyntynyttä vauvaansa itketä.

• Tykkää
Reactions: Halin
Mulla oli joskus huonekaverin vauva tosi itkuinen. Laitoin korvatulpat ja peiton korvan yli. Kyllähän siinä heräili mutta ei voi mitään, ei tullut mieleenkään että olisin ehdottanut että vauva pois täältä.

kyllä mun mielestä pitää ottaa huomioon se toinen äitikin. en itsekään nauttisi, jos olisin samassa tilanteessa ja jonkun vauva huutais melkein koko ajan. tosin en mä varmaan sanomaankaan menis. vaan sen itkuisen vauvan äidin kyllä pitäis tajuata pyytää yksityishuone, tai viedä se vauva sinne kansliaan.

Yhteistyössä