Lapsivesitutkimus, riskiluku 1:90, mennäkkö vai eikö?? Pelottaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Merika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Merika

Jäsen
02.09.2007
363
0
16
Apua!
Kävin tänään neuvolassa ja neuvolatäti kysyi, että mitäs kuuluu? kun niissä veriarvoissa oli poikkeamaa yms. Olin aivan kauhuissani, kukaan ei ollut ilmoittanut mulle, että arvot ei ole ihan ok. Niskaturvotus oli 2,3 Tulosten olis pitänyt tulla ennen itsenäisyyspäivää. Nyt viikkoja 16+6 ja pitäs päättää huomenna ja mennä 28.1. Olen itkenyt koko illan ja aamun. Onko todennäköisyys kuitenkin 90% terve vauva. Ajatus siitä,että olisi sikiöllä pahoja ongelmia pelottaa. Haluanko varmistuksen, että kaikki on ok vai odotanko toukokuun loppuun. Esikoinen terve tyttö.
Jos kaikki ei olisi ok, joutuisin päättämään tapanko tämän pienen alun vatsaani ja synnytän sen väkisin. Aamulla en tuntenut sen liikkeitä, mutta nyt päivällä se on liikkunut ihan varmasti -ihan kun tietäis et olen hädissäni.
En pystyis kyllä tekee mitään keskeytystä( ehkä jos sillä ei olis mahdollisuuksia elää), miks sit mennä kun on keskenmenoriski 1:200 vai mitä se on. Sattuuko muuten se koe?

Ihanaa jos joku vastais. Miehestä se on ihan hölynpölyä eikä kannata mennä, oneks ajattelee noin en kyllä kestäiskään jos sillä olis toinen mielipide. Aika rankka yllätys kun luulin, :( että kaikki ok.

Minä en menisi. Mutta jokaisen on se päätös tehtävä itse. Itsekään en keskeyttäisi raskautta ja ottaisin vastaan sen lapsen joka minulle annetaan. Minulle ei siis myöskään ole tuota tutkimusta tehty, joten en voi sanoa sattuuko se. ehkä se seikka on kuitenkin toissijainen. Muista syistä se päätös mennä tai ei mennä kuitenkin tehdään. Voimia sinulle!

Miekään en menisi, koska todennäköisyys saada terve lapsi on noin suuri ja toimenpiteen keskenmenoriski kuitenkin 0,5%, vaikka eihän sekään iso ole. Vammaisen lapsen ottaisin vastaan jokatapauksessa, tiesin siitä etukäteen tai en.
Me odotetaan ensimmäistä lasta. Niskaturvotus oli normaali, eikä haluttu niihin maksa- ja munuaissairausseuloihin, mitä meille tarjottiin. IVF:llä saatiin tämä lapsi alulle ja sillon päätettiin, että vaikka olis tulossa karvaton apina (vaikka sitähän ihminen taitaa olla ;) ) niin se on meiän lapsi ja rakas sellaisenaan.

Me aikanaan odotettiin esikoista keskenmenon jälkeen. Alussa ja taas viikolla 11 oli verivuotoa ja huoli kova. Sitten menin siihen verikokeeseen, kun en nuorehkona odottajana sitä ymmärtänyt kyseenalaistaakaan. Mulle soitettiin kesken päivän töihin, että tuletko lapsivesipunktioon huomenna, riski on 1/230. Kyselin mukä se normaalisti on ja mun riskit oli muistaaksein 100 kertaiset muihin saman ikäisiin odottajiin. Päätin, että mennään. Oli istukka edessä joten tehtiin istukkabiobsia ( muistaakseni rv17 ) ja siinä keskenmenoriski oli 1/100. Tulos VIIPYI vaikka piti tulla viikossa. Lopulta lähes kk kuluttua soitin ja kaikki ok. Päätin, että enää en mene verikokeeseen. Mutta se oli minun päätös. Kun tunsin liikeet, päätettiin, että jos ei ole "tappava" poikkeama, kaikki otetaan. Mulla on oikein terve ( ja rasittava) teiniriiviö tyttö joten meille ratkaisu oli oikea. Seuraavia odottaessa en käynyt kuin ultrassa. Voimia sulle minkä ratkaisun teetkin.

Me käytiin esikolta silloin aikoinaan lv-punktio. Keskenmeno riski prosentti on kuitenkin mielestäni niin pieni.
Halusimme valmistautua asiaan jos uutiset olisivat olleet huonoja.
Tuolla on asiasta enemmän keskustelua ja muiden kokemuksia:
http://keskustelu.kaksplus.fi/t614185,875

Kävin lv-punktiossa pari kuukautta sitten (rv 16), ja muistan sen pelon ja epävarmuuden liiankin hyvin...En pelännyt kipua, eikä toimenpide sattunutkaan lainkaan (ei edes tavallisen verikokeen vertaa) - lääkäri oli kokenut, ja kertoi koko ajan mitä oli tekemässä, ja toimenpide oli ohi noin minuutissa. Mutta pelkäsin aivan hulluna keskenmenoa ja muita mahdollisia komplikaatioita - onneksi niitä ei ole tullut.
Tuo 0.5% riski on kuulemani mukaan maailmanlaajuinen - esimerkiksi Jenkeissä kuka tahansa gyne saa tehdä punktioita, ja aina ei kokemus riitä. Suomessa km-riski voi olla pienempi, sillä täällä punktioita tekevät käsittääkseni vain erikoislääkärit. Mutta olipa riski miten pieni hyvänsä, jonkun kohdalle se kuitenkin joskus HARVOIN osuu :(
1:90 riskiluvulla riskisi saada down-lapsi (sillä sitä ne verikokeet mittaa) on 1.1% - eli noin 1 lapsi sadasta on down. Keskenmenoriski punktiossa on 0.5%, eli hieman matalampi. Punktiossa toki saa selville monia muitakin kromosomihäiriöitä, mutta puhdas punktiotulos ei kuitenkaan takaa tervettä lasta, sillä useat huomattavasti downia vakavammat kehitysvammat eivät tule esille tutkimuksissa. Auttaisiko päätöksessäsi, jos puntaroisit kahta "huonointa" vaihtoehtoa: 1) menet punktioon, jossa saatat menettää terveen sikiön (99% riskiluvullasi siis ei-down -sikiöitä) tai 2) et mene punktioon ja saatat saada yllätys-down-lapsen? Miten jaksaisit eri vaihtoehtojen kanssa? Todennäköisin vaihtoehto kuitenkin edelleen on, että punktio ei aiheuta keskenmenoa, ja että vauvasi on terve.
Apua moniin kysymyksiin löytyy myös Vernerin (kehitysvammaliitto) neuvontasivuilta, jonne voi lähettää omia kysymyksiä. Paljon paljon voimia teille :hug:

Yhteistyössä