Lapsiveden vähyys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolissaan

Vieras
Tietääkö joku, pystyykö itse päättelemään jostain, että lapsivettä olisi liian vähän? Tuntuuko vauvan liikkeet jotenkin selvemmin tai erilailla? Onko kellään kokemuksia?

Ja ennen kuin joku ehtii vastaamaan että kannattaisko mennä lääkäriin tarkistamaan asia, niin OLEN TÄNÄÄN MENOSSA! Mutta aika on vasta iltapäivällä ja uteliaisuudesta kyselenkin teiltä, jos jollain olisi omakohtaista kokemusta asiasta. Raskausviikkoja minulla on 37+5 ja mietinkin mitä asialle tässä vaiheessa tehdään jos lapsivettä on liian vähän? Vaatiiko toimenpiteitä?

Kiitos vastauksista! (toivottavasti niitä tulee)

Lapsiveden vähyys näkyy ultrassa ja sf-mitassa.
Lapsiveden määrään voivat vaikuttaa monet tekijät, esim. istukan toiminta ja myös lapseen liittyvät tekijät. Mutta jos lapsivettä on liikaa / liian vähän, ei välttämättä kyse ole mistään vakavasta.

Mistä päättelit, että lapsivettä on liian vähän?
Esikoista odottaessa oli liian vähän lapsivettä, mutta sitä oli kuitenkin niin paljon, että synnytystä ei käynnistetty etuajassa. Syy lapsiveden vähyyteen ei koskaan selvinnyt.

Esikoista odottaessani noin 8v sitten minulla oli lapsivettä liian vähän. Minulla sf-mitta pieneni, jonka vuoksi minut lähetettiin äitipolille ja siellä ultrassa asia selvisi. Minulla oli lopussa sf-mitta vain 24,5, "suurimmillaan" se oli 28, josta sitten lähti pienenemään melko nopeasti.

Itse en syytä kysellyt, että mistä lapsiveden vähyys johtui. Ja minulla se ainakin hieman vaihteli. Välillä sitä oli enemmän ja välillä taas vähemmän. Olin viimeisen kuukauden aikana välillä sairaalassa ja välillä kotona.

Synnytys käynnistettiin minulla viikkoa ennen laskettua aikaa. Lisäksi minun tapauksessa vauva ei kasvanut viimeisen kuukauden aikana yhtään. Sillekään eivät osanneet sanoa syytä. Terve tyttövauva syntyi, joka painoi 2650kg ja oli 45cm pitkä.

Toivottavasti sinullakin on kaikki hyvin ja kaikki sujuu hyvin. =)

Epäilen siitä, että olisi vähentynyt kun lapsi tuntuu erittäin selvästi mahan päältä. Ja kohdussa tuntuu seikkailevan ilmaa/ilmakuplia. Tällaisia tuntemuksia ei ollut esikoisesta. Ja eilen neuvolassa kätilökin huolestui --> hän minut lääkärille laittoikin. tiedä sitten mitä on, onko kyseessä vain iso vauva??

Minulla todettiin edellisessä raskaudessani rv 37, että lapsivettä on vähäisesti (vain muutama lammikko) ja että vauva oli lopettanut kasvamisen (minua ultrattiin loppuraskaudessa viikoittain riskitekijöitteni takia). Koska istukan virtaukset olivat hyvät ja vauvalla näytti ctg-käyrien mukaan olevan kaikki hyvin, tilannetta vain seurattiin seuraavan kahden viikon ajan kahdesti viikossa ultralla ja käyrillä. Synnytystä alettiin käynnistellä täysin epäkypsässä tilanteessa rv 38+6, koska muista riskitekijöistäni johtuen raskautta ei haluttu päästää yliaikaiseksi. Kiire ei kuitenkaan vielä ollut. Cytotecit käynnistivät synntyksen ja tyttö syntyi seuraavana päivänä ja täysin terveenä, tosin hieman pienikokoisena viikkoihin nähden (2690 g ja 47 cm). Syytä kasvuhidastumaan tai vedenvähyyteen ei selvinnyt.

Minä en kyllä mistään itse huomannut veden vähyyttä ja esim. jos liikkeet tuntuivat selvemmin, ajattelin sen johtuvan vain siitä, että vauvalla alkoi käydä tila ahtaammaksi.

Minulla todettiin edellisessä raskaudessani rv 37, että lapsivettä on vähäisesti (vain muutama lammikko) ja että vauva oli lopettanut kasvamisen (minua ultrattiin loppuraskaudessa viikoittain riskitekijöitteni takia). Koska istukan virtaukset olivat hyvät ja vauvalla näytti ctg-käyrien mukaan olevan kaikki hyvin, tilannetta vain seurattiin seuraavan kahden viikon ajan kahdesti viikossa ultralla ja käyrillä. Synnytystä alettiin käynnistellä täysin epäkypsässä tilanteessa rv 38+6, koska muista riskitekijöistäni johtuen raskautta ei haluttu päästää yliaikaiseksi. Kiire ei kuitenkaan vielä ollut. Cytotecit käynnistivät synntyksen ja tyttö syntyi seuraavana päivänä ja täysin terveenä, tosin hieman pienikokoisena viikkoihin nähden (2690 g ja 47 cm). Syytä kasvuhidastumaan tai vedenvähyyteen ei selvinnyt.

Minä en kyllä mistään itse huomannut veden vähyyttä ja esim. jos liikkeet tuntuivat selvemmin, ajattelin sen johtuvan vain siitä, että vauvalla alkoi käydä tila ahtaammaksi.

Yhteistyössä