Lapsiperheissä usein likasta ja todella sotkuista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Noinhan se valitettavan usein on...Itselläni on tuttavissa sekä ydinperheitä, että yh perheitä ja ihan molemmissa apn kuvailemaan ilmiöön törmää.

Nämä yht jotenkin vielä tajuan. Lapset sotkee tietyssä iässä KOKO ajan, ei riitä voimia ja hermoja siivota koko ajan.

Osa perheistä on semmoisia, joissa lapsilla ei ole pienimpiäkään sääntöjä.
Suklaapiparin kanssa kuljetaan kaikki huoneet läpi ja klähmitään ohimennen niin patterit, verhot kuin tuolitkin kaameaan suttuun...Sitten niitä tahroja ei poisteta vaan ne jätetään muhimaan paikoilleen.

Kun lapsi on syöttötuolissa syönyt, lattiaa ei puhdisteta, saati sitä syöttötuolia. Sanoohan sen järkikin, että viikon päästä samojen roiskeiden irroittamiseen menee ikä ja terveys sekä taltta ja vasara poikineen :(.

tää syöttötuoli asia on mua joskus ihmetyttänyt tällä palstalla. kun monesti lukenut että moni vie sen syöttärin oikeen suihkuun jossa sen pesee. luulis vain että olis tosiaan helpompaa joka syöttökerran jälkeen pyyhkästä rätiltä möhnät pois..
pätee minust muutenkin siivoamiseen, et kuin "tuo tuleessaan ja vie mennessään" ni ei mene edes hirveemmin aikaa siihen siivoiluun .

Ei tosiaan mene! Monet luulee että jos on siisti koti, sitä ollaan siivoomassa koko ajan. Ei se niin mee, mun silmät rekisteröi muita juttuja tehdessä mitä voin samalla tehdä. Ruokaa laittaessa esim. on helppo siivota keittiötä muutenkin jne. Aamulla pedit petataan heti noustua, pyykit lähtee kaappeihin samalla kun käy vaikka samassa huoneessa pakastimella. Niitä askareita tekee ihan huomaamattaan.
Ja oikeasti imuroimiseen ei mene millään yli puolta tuntia isossakaan talossa. Tai sitten on laiskaotteinen.
Parin viikon välein sit isompi ja tarkempi siivous, menee hommien määrästä ja siitä montako tekijää on riippuen 2-5 tuntia.

Miten imuroit 200m2 puolessa tunnissa? Meillä käy siivooja ja kyllä on tosi tomera. Puoli tuntia ei riitä millään. Muuten allekirjoitan tekstisi kyllä :).

Meillä tässä asunnossa sata neliöö karkeasti. Ja vartissa on perusimurointi tehty, joten pitäis 200 neliöö mennä puoleen tuntiin. Kun tekee rivakasti ja ennen imurointia nostelee tieltä tavarat ja pikkuiset huonekalut pois tieltä. Sitten kun on se isompi siivous kerran parissa viikossa, että siirrellään sohva, hella jne. paikoiltaan pois niin toki aikaa menee pidempään.

Alkuperäinen kirjoittaja dfgf:
Kaverin luona on aina tosi likaista. Kerran tulivat meille kylään ja kamun 6v poika sanoi että meillä on kiva käydä kun on puhdasta.
Mistä ihmeestä te sottaset äidit tiedätte onko lapsenne tyytyväinen sotkuunne?? :(

Pitää myös ymmärtää, että jos perheessä on 1 aikuinen ja vaikka 3 alle kouluikäistä lasta, voi sotkua olla ja sitä tulee...Semmoisen perheen aikuisen pitää olla mopin varressa KOKO ajan, jos haluaa, että paikat on siisteinä :(

Tunnen muutaman yh:n, jotka antavat lasten sekoittaa ja sutata, eivät kertakaikkiaan JAKSA kieltää joka käänteessä uhmaikäistä ja pääsevät helpommalla antamalla periksi :(

Olen ollut kolmen lapsen yh. Samalla meillä oli kaksi isoa koiraa, kaksi kissaa ja kani. Ja kävin töissä 8h päivässä. Enkä tosiaan voisi täällä kertoilla miten meillä olisi tahroja lattialla. Siistissä kodissa koko perhe voi paremmin!

Alkuperäinen kirjoittaja yök:
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
jaa, en mä niin tarkasti lattioita tuijottele että jotkut läikät siellä häiritsis :D
mun tavaroilel ei vaan ole paikkaa, ne pyörii paikasta a paikkaan b ja joskus ne löytyy paikasta c :D
ennen lasta oli vielä pahempi sotku, kun oli 4 kissaa ja koira + mies joka ei siivonnu :D liian vähän neliöitä ja liian paljon tavaraa.. nyt ei oo elukoita,isompi asunto joten se sotku mitä on leviää tasaisemmin ja tarvii siivota harvemmin :D
niin kauan kun asunnossa ei elä tuholaisia, astiat ei aksva hometta ja mikään ei ole alkanut maatua lattialle niin kaikki on hyvin.. mä en jaksa ressata sängyn petaamisesta, kun se menee sekaisin joka tapauksessa kun sänkyyn takaisin menee, keittiössä mahtuu ihan hyvin laittamaan ruokaa vaikka siellä olis tiskit ym pöydillä.. ja kun on tarpeeksi iso ruokapöytä niin siihenkin mahtuu roinaa ja silti mahtuu syömään :D
tämä on varmasti sellainen koti missä moni sais slaagin, mutta tässä kodissa asuu 3 onnellista,iloista ihmistä joita epäjärjestys ei haittaa :)

:x Mä varmaan yrjöisin teillä....

njääh, en usko.. ei täällä ole kukaan muukaan yrjönny :D mutta jos siisteystaso on hirveästi häirinny niin olen kyllä kertonu missä siivouskaappi sijaitsee ;)

Kyllä mun tutuilla on siistit kodit vaikka heillä olisi sessuja ja kissoja. Itselläkin oli ennen kolme kissaa ja ikinä ei kusi haissut tms. Imuroida tarvii useammin vain. Koira meille tulee kunhan lapset isompia.

Onko koirat ja kissat koko ajan sisällä näissä perheissä? Itsekin tunnen ihmisiä, joilla on siistit kodit JA koira, mutta ne koirat ovat suurimman osan ajasta ulkotarhassa tai narun päässä.

Meillä on tummat lattiat ja tosiaan 2 koiraa. VAIKKA imuroisin jokapäivä perusteellisesti, on karvoja lattialla ihan koko ajan...En silti mistään hinnasta elukoistani luopuisi...:D

No ne mun kolme kissaa kävivät vain valjaissa ulkona. Ja sellaisia sisäkoiria ovat että pakkanen koituu kuolemaksi, varsinkin kääpiövilliksellä :laugh: Ja kahdessa perheessä on kaupunkioloissa iso koira sisällä aina paitsi lenkeillä ja edelleen todella siistiä on. Se siisteys riippuu niin omistajasta ja hänen ahkeruudestaan.

Alkuperäinen kirjoittaja dfgf:
Kaverin luona on aina tosi likaista. Kerran tulivat meille kylään ja kamun 6v poika sanoi että meillä on kiva käydä kun on puhdasta.
Mistä ihmeestä te sottaset äidit tiedätte onko lapsenne tyytyväinen sotkuunne?? :(

Mun miehen vanhemmat ovat todella, todella sotkuisia ihmisiä. Siis sitä luokkaa että en päivääkään voisi elää sellaisessa sotkussa ja liassakin... Eivät stressaa sitten tippaakaan siivoamisesta ja suoraan sanottuna hajukin jomman kumman luona käydessä tarttuu vaatteisiin ja suihkuun on lapsikin vietävä. (ihania ihmisiä muuten kyllä!)
Mutta entäs heidän lapsensa? Molemmat pojat ovat hyvin siistejä ihmisiä! Ja molemmat kertoneet kuinka on ottanut lapsena päähän se sotkuisuus kun kavereilla ollut siistiä. Miehen veli on sinkkumies ja kämppä on todella mallillaan. Ja oma mies lajittelee pyykit valmiiks tummiin ja vaaleisiin, ja osaa ottaa imurin käteen kun tarve vaatii jne. Että ainakin kaksi elävää esimerkkiä tunnen, joille lapsuudenkodin sotkuisuus on punainen vaate.

Minä siis myös. Aiemmin tuolla kirjoittelin eli oma lapsuuskoti oli kaaos (ja on edelleen, vaikka ei ole lapsia ). Itse olen mennyt toiseen äärilaitaan eli olen siivousneuroottinen ja kärsin liasta ja pienestäkin epäjärjestyksestä ja minusta se on todella inhottavaa sekin. Paras olisi se keskitie. Mutta kaunista ja siistiä meillä todella on. Yritän vain sanoa, ettei siisteys silti ole hyvän ilmapiirin tai lasten edun tae kummassakaan ääripäässä. Yritän kaikkeni loiventaakseni omaa stressiäni, että sietäisin VÄHÄN murrosikäisteni erilaisia tavotteita siisteysasioissa. Heille jää takuulla mieleen, että äiti siivoili paljon ja ärsyyntyi sotkusta. Tunnen nyt jo syyllisyyttä SIISTEYDESTÄNI. Mutta todella inhosin myös sotkua lapsuudenkodissani. Ja ps. Olen muuten luova siisteysneurootikko ;).

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Noinhan se valitettavan usein on...Itselläni on tuttavissa sekä ydinperheitä, että yh perheitä ja ihan molemmissa apn kuvailemaan ilmiöön törmää.

Nämä yht jotenkin vielä tajuan. Lapset sotkee tietyssä iässä KOKO ajan, ei riitä voimia ja hermoja siivota koko ajan.

Osa perheistä on semmoisia, joissa lapsilla ei ole pienimpiäkään sääntöjä.
Suklaapiparin kanssa kuljetaan kaikki huoneet läpi ja klähmitään ohimennen niin patterit, verhot kuin tuolitkin kaameaan suttuun...Sitten niitä tahroja ei poisteta vaan ne jätetään muhimaan paikoilleen.

Kun lapsi on syöttötuolissa syönyt, lattiaa ei puhdisteta, saati sitä syöttötuolia. Sanoohan sen järkikin, että viikon päästä samojen roiskeiden irroittamiseen menee ikä ja terveys sekä taltta ja vasara poikineen :(.

tää syöttötuoli asia on mua joskus ihmetyttänyt tällä palstalla. kun monesti lukenut että moni vie sen syöttärin oikeen suihkuun jossa sen pesee. luulis vain että olis tosiaan helpompaa joka syöttökerran jälkeen pyyhkästä rätiltä möhnät pois..
pätee minust muutenkin siivoamiseen, et kuin "tuo tuleessaan ja vie mennessään" ni ei mene edes hirveemmin aikaa siihen siivoiluun .

Ei tosiaan mene! Monet luulee että jos on siisti koti, sitä ollaan siivoomassa koko ajan. Ei se niin mee, mun silmät rekisteröi muita juttuja tehdessä mitä voin samalla tehdä. Ruokaa laittaessa esim. on helppo siivota keittiötä muutenkin jne. Aamulla pedit petataan heti noustua, pyykit lähtee kaappeihin samalla kun käy vaikka samassa huoneessa pakastimella. Niitä askareita tekee ihan huomaamattaan.
Ja oikeasti imuroimiseen ei mene millään yli puolta tuntia isossakaan talossa. Tai sitten on laiskaotteinen.
Parin viikon välein sit isompi ja tarkempi siivous, menee hommien määrästä ja siitä montako tekijää on riippuen 2-5 tuntia.

Miten imuroit 200m2 puolessa tunnissa? Meillä käy siivooja ja kyllä on tosi tomera. Puoli tuntia ei riitä millään. Muuten allekirjoitan tekstisi kyllä :).

Meillä tässä asunnossa sata neliöö karkeasti. Ja vartissa on perusimurointi tehty, joten pitäis 200 neliöö mennä puoleen tuntiin. Kun tekee rivakasti ja ennen imurointia nostelee tieltä tavarat ja pikkuiset huonekalut pois tieltä. Sitten kun on se isompi siivous kerran parissa viikossa, että siirrellään sohva, hella jne. paikoiltaan pois niin toki aikaa menee pidempään.

Meillä ei ole koskaan tavaraa lattioilla, kun siivooja tulee eikä yleensä muutenkaan, mutta hän imuroi mattojen alta ja siirtelee huonekaluja ym. Se selittänee eron. Olen tarkka siitä, että hän saa keskittyä omiin töihinsä eikä lelujen keräilyyn tms. :). Loistava siivooja muuten - oikea helmi ).

Alkuperäinen kirjoittaja The Maiden:
Itse inhoan yllätysvieraita.

Samoin :D. Ei meillä koskaan saastaista ole, mutta vieraita varten pitää kyllä siivota ja siksi vierailusta olisi hyvä ilmoittaa etukäteen :D

minäkään en pidä yleensä yllätysvieraista. Ainakaan ajatustasolla, joskushan vierailu voi piristääkin.
Mutta minulle koti on sellainen rauhan linnake, erakkomaja, jossa saan olla rauhassa ruma.

Alkuperäinen kirjoittaja The Maiden:
Itse inhoan yllätysvieraita.

Samoin :D. Ei meillä koskaan saastaista ole, mutta vieraita varten pitää kyllä siivota ja siksi vierailusta olisi hyvä ilmoittaa etukäteen :D

minust taas yllärivieraat on kivoja.
eikä meillä käykään kuin vain kivoja ihmisiä kylässä - yllärinä tai ei :)

Just tuossa viikonloppuna oli ketju yllätysvieraista, harvat niistä tykkäs, nyt selvis syykin :D

Itse en koskaan mene minnekään vierailulle ilmoittamatta, enkä itsekään yllätysvieraita voi sietää.

Minusta kuuluu hyviin tapoihin ILMOITTAA, jos on tulossa kyläilylle. Muussa tapauksessa saa tyytyä kahviin ILMAN kastamista tai likaiseen vessaan :D ...Tai siihen, etten avaa ovea ollenkaan :whistle:

Eikö ne lapset kärsi tommosesta sotkusta, voiko semmosessa kodissa kukaan nauttia olemisestaan?

Hei tuommonenhan vaan lisää vastustuskykyä! :) Ja itse ainakin nimenomaan nautin sotkusta lapsena - tosin äitini oli hieman eri mieltä aiheesta..:D

Alkuperäinen kirjoittaja f-f:
Eikö ne lapset kärsi tommosesta sotkusta, voiko semmosessa kodissa kukaan nauttia olemisestaan?

Hei tuommonenhan vaan lisää vastustuskykyä! :) Ja itse ainakin nimenomaan nautin sotkusta lapsena - tosin äitini oli hieman eri mieltä aiheesta..:D

Minua ei ainakaan lapsena haitannut tippaakaan missä kunnossa koti oli, maja keskellä olkkaria oli mitä ihaninta.

Sen takia nyt neuroottisena-siivoushullu-aikuisena annan lapsille oikeuden elää ihan normaalisti ja siivoilen sitten hiljakseen jälkiä ettei mun psyyke järky.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Olen sanonut sen ennenkin, että siivous on yliarvostettua.
Lisäksi haluan uskoa teoriaan, jonka mukaan ihminen, jolla on sisäistä luovuutta kykenee kestämään paremmin pientä ulkoista kaaosta B)

Tähän täytyy vielä todeta, että olen täysin samalla kannalla. B)

Likanen ja sotkunen kämppä on kaks eri asiaa.. :) Meillä on usein sotkusta, mutta ei kuitenkaa likasta.. Tai siis tottakai likaakin tulee, mutta imuroin kuitenki about kerran viikossa ja lattiat pesen ehkä kerran kuukaudessa tai parissa. Ja tolulla suihkuttelen keittiön pöydän joka päivä ja rätillä vetelen tiskipöytää ja hanoja suihkuttelen tolulla aina sillon tällön. Vessan hanat, altaat ja vessan pönttö hoituu kans vessa tolulla noin viikon välein.. :)

Tää on niin sydämen aihe mulle, että täytyy pommittaa koko ajan viesteillä - sori. :D

Mutta oletteko huomanneet, että siivousintoilijoilla on pakonomanen tarve pyöritellä silmiään, yskiä merkitsevästi ja jaella neuvojaan ollessaan ei-niin-siistissä asunnossa? Kun taas pienen epäjärjestyksen kannattajat eivät varmasti koskaan sano, että "onpas teillä nyt turhan siistiä, miten tällaisessa kodissa voi elää"..

Ja siis ihan tosissaan. Meillä on nyt likainen liesi, viikon ruokalista siinä. Mua ei vois vähempää kiinnostaa tämäkään asia. Kenenkään terveyttä se ei uhkaa ja putsaan sen kun jaksan. Ihan näin esimerkkinä. Kissankarvojakin on matot täys eikä ne imuroimalla lähde. Petikin on petaamatta, voi voi. Miun mielestä ihmisen arvoa ei määrittele kämpän siisteys paitsi siinä vaiheessa, kun vessapönttö kasvaa hometta jne.. :)

En jaksanut koko ketjua lukea, mut ap:lle sanoisin:

Jos perheessä on monta lasta, ja erityisesti pieniä, niin silloin mun mielestä välillä voi jättää siivouksen väliin ja levätä.
Turha pyrkiä täydellisyyteen joka asiassa, aina ei tarvitse jaksaa.
Pienten lasten perheissä elellään usein jaksamisen äärirajoilla, sillon täytyy osaa hellittää, eikä vaatia itselät sitä että joka päivä kaikki nurkat ois tiptop.
Toki hygieenisyyttä ja yleistä puhtautta olis hyvä ylläpitää, mutta voin sanoa että meilläkin on usein tavara sielä tavara täällä, tiskialtaassa tiskiä, lattialla roskaa. Siivon päivällä ja illalla kun lapset on käyneet päikkäreille/yö unille.
Mutta välillä jos tuntuu etten jaksa, niin jätän siivoamatta ja siivoan seuraavana päivänä, ihan hyvällä omallatunnolla.

Ja jos sinua niin kovasti häiritsee käydä "sotkuisissa" perheissä, niin mikset pyydä heitä teille?

Mulla on iltarutiinina siivota tiskipöytä, tyhjentää puhtaat astiat astianpesukoneesta ja täyttää sinne uusi satsi astioita, imuroida ruokapöydän ympärys (yleensä vähän muualtakin) ja korjata lelut paikoilleen. Tää sama operaatio toistuu päiväuniaikaan, ja siitä huolimatta meillä on usein sotkuista. Kerran viikkoon pesen kaikki lattiat, keittiöstä joutuu pyyhkimään lattiaa useita kertoja päivässä.

Lasten kanssa järjestyksenpito vaatii huomattavasti enemmän aikaa kuin ennen, vaatehuolto, lattioiden pesu, lelujen järjestely. Kyllä 2 aikuista osaa laittaa astiat koneeseen ja sieltä pois, eikä me aikuiset lähmitä jääkaapin ovea, uunin luukkua ja ikkunoita niinkuin 2 puolitoistavuotiasta meillä tekee päivittäin. Olen ajatellut että teen sen mitä jaksan, ja paikat on paremmin tiptop sitten kun lapset on isompia ja voi odottaa että rasvatahrat joka ovessa ja ikkunassa vähän vähenee.

Alkuperäinen kirjoittaja f-f:
Tää on niin sydämen aihe mulle, että täytyy pommittaa koko ajan viesteillä - sori. :D

Mutta oletteko huomanneet, että siivousintoilijoilla on pakonomanen tarve pyöritellä silmiään, yskiä merkitsevästi ja jaella neuvojaan ollessan ei-niin-siistissä asunnossa? Kun taas pienen epäjärjestyksen kannattajat eivät varmasti koskaan sano, että "onpas teillä nyt turhan siistiä, miten tällaisessa kodissa voi elää"..

Ja siis ihan tosissaan. Meillä on nyt likainen liesi, viikon ruokalista siinä. Mua ei vois vähempää kiinnostaa tämäkään asia. Kenenkään terveyttä se ei uhkaa ja putsaan sen kun jaksan. Ihan näin esimerkkinä. Kissankarvojakin on matot täys eikä ne imuroimalla lähde. Petikin on petaamatta, voi voi. Miun mielestä ihmisen arvoa ei määrittele kämpän siisteys paitsi siinä vaiheessa, kun vessapönttö kasvaa hometta jne.. :)

Minäkin ihmettelen että mikä tarve siisteysintoilijoiden on alkaa jaella masennusdiagnooseja, miettiä perhetilannetta (yh vai ei), antaa neuvoja jne. Yhdenkään ei-niin-täydellisen-siistin en ole koskaan kuullut arvostelevan toisten tapaa elää. Tämä ketju jotenkin vahvistaa sitä, etten enää kaipaa niitä liian siistien perheiden lapsia tänne leikkimään, taitaa meidänkin koti päätyä tänne pällisteltäväksi. Taitaa saada naapurinkin lapsi etsiä leikkikaverit muualta.

Meillä on juuri sellaista mitä ap kuvaili.

Tässä ok-talossa pyörii kaksi taaperoa, kaksi isoa koiraa ja kissaa. Maalla asutaan, etc. Meillä käy siivooja kerran viikossa jolloin imuroidaan ja pestään lattiat ja muut pinnat, wc ja vaihdetaan lakanat. Siivous on perusteellinen, kolmelta ihmiseltä menee 2,5 tuntia, eli yhteensä tehdään töitä 7,5 tuntia. Lisäksi imuroin itse pari kolme kertaa viikossa + siivoilen muutenkin koko ajan. Mielestäni olen jatkuvasti nostelemassa tavaroita ja siirtelemässä niitä paikalleen.

Tästä huolimatta meillä on lattiat ihan kamalassa kunnossa. Pyykit on ympäri kämppää, kun muksut kanniskelee niitä. Tiskaan pari kertaa päivässä aina ruuan laiton jälkeen, mutta silti KOKO ajan on tiskialtaassa joku astia lillumassa. Käytän osittain kertakäyttöastioita, jotta tiskiä ei tulisi niin paljon, mutta sitten ne pahviastiat leviää ympäri kämppää, kun muksut ja mies antaa elukoille niitä nuoltavaksi, Ja joka paikka on tungettu tavaraa täyteen, kun yritän laittaa niitä muksujen ulottuvilta pois. Meillä ei ole kunnollisia säilytystiloja ja lisäksi mies on oikea "kasakuningas", eli hänen tavaransa leviävät myös joka ainoalla mahdollisella vaakapinnalla.

Tulkaa nyt joku ihmeessä kertomaan, mitä hit*oa minä teen väärin, kun en saa paikkoja pysymään siisteinä ja puhtaina. Käytän päivittän todellakin tunteja erilaisiin siivoamistoimenpiteisiin, mutta se ei auta, kun muksut ja eläimet (+mies) sotkee ja levittelee tavaroita. Meillä tilanne on siis kuusi vastaan yksi...

Suoraan sanottuna sotkuinen ja/tai likainen koti tai vaikkapa hoitamaton, rojua siellä täällä lojuva pihamaa antaa omistajastaan leväperäisen kuvan. Samaa se on toimistotyössä; siistit pöydät ja kansiot omaavalla työntekijällä on parepit ojennuksessa mutta menepä kysymään jotain tositetta tai tilausvahvistusta sotkuiselta työkaverilta, etsimiseen menee puoli tuntia röykkiöiden keskeltä.
Kyllä se vaan laiskan kuvan antaa jos joku hella puskee viikon ruokalistaa, kyllähän siinä alkaa paikat repsottaa jos niitä ei kunnossa pidä. Ja puhdistaminen lisää monen tuotteen ja esineen käyttöikää huomattavasti.
Esimerkkinä laiskuudesta olen ennenkin kertonut tuttavaperheestä joilla terassia ympäröi jäätyneet/kastuneet täydet roskapussit. Tupakalla käydessä jättävät siis roskat siihen terassiin nojailemaan. Eivät viitsi kantaa niitä kivenheiton päässä olevaan roskalaatikkoon. Vaikkapa siinä tupakkaa poltellessa. Toissa kesänä oltiin heillä illanvietossa ja miehen kanssa aamutupakalla kannettiin pussit roskiin. Niitä oli 17!!! Tällaista en millään ymmärrä. Heillä muuten kaunis piha, nainen on oikea multasormi ja kukkapenkit hehkuvat kauneuttaan. Sitten kuitenkin grillauspergola pursuaa kaksi viikkoa vanhoja grillausjätteitä ja puolitäysiä, homeisia maitopurkkeja.... En ymmärrä.

Yhteistyössä