Lapsiperheissä usein likasta ja todella sotkuista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
joo mä en kans ymmärrä kuinka siivottomia ihmiset lapsiperheissä on.. onko siis ihan silkkaa laiskuutta? Kyllä hyvänen aika siihen siivoamiseenkin aikaa löytyy.. Mä en itse ainakaan päivääkään viihtyisi tuollaisessa kodissa. Yksi tuollainen tuttavaperhe on ja ei kyllä kauheen useasti lasten kanssa siellä vierailla.

Ei mulla ainakaan aina löydy. Siis aikaa.

Paitsi esmes tähän aikaan kuin nyt. Ja sitten en välttämättä enää jaksa.

Toisaalta, se on valintakysymys. Mä haluan pitää elämässäni ne asiat, jotka vie aikaa siivoukselta. Voisin toki lopettaa työnteon, ja heivata kaikki eläimet.
Sitten mulla olisi aikaa hinkuttaa lattialistoja hammasharjalla, mutten olisi onnellinen.

Epäilen, että jos mä eläisin elämääni hampaat irvessä, lapsetkin olisivat vähemmän onnellisia kuin nyt. Meillä on lähes aina jossain sotkua ja likaa, joskus enemmän, joskus vähemmän.
Mutta mulle on tärkeämpiäkni asioita olemassa, siivota voi sitten myöhemmin...

Alkuperäinen kirjoittaja koppis:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Meillä on tavarat usein paikoillaan, muttei kovin siistiä. Elukoitakin löytyy sisältä. Ja kuinka yllättävää (ei siis yhtään) lapsemme eivät koskaan näiden vuosien aikana ole nuhaa pahempaa sairastaneet. Että kauhistele ap vain rauhassa :) Lapsia ei likaisuus haittaa, enemmän niitä haittaisi nipot vanhemmat :))

Me ei pidetä jatkuvaa puunausta niin tärkeänä. MIelummin elämme pienemmän stressin alla likaisessa kodissa...

Ei meillä sentään perunankuoria tiskialtaaseen jätetä, mutta ei tosiaankaan joka päivä keittiön pöytiä tai tiskiallasta pyyhitä/pestä.

Tuohon viimeiseen kappaleeseen, että vaikka meillä ei olla mitään siivousintoilijoita, niin keittiön pöydän ja työtasot pyyhin vaikka kuinka monesti päivässä!

Pyyhi pyyhi, jos siitä onnelliseksi tulet :)

joo mä en kans ymmärrä kuinka siivottomia ihmiset lapsiperheissä on.. onko siis ihan silkkaa laiskuutta? Kyllä hyvänen aika siihen siivoamiseenkin aikaa löytyy.. Mä en itse ainakaan päivääkään viihtyisi tuollaisessa kodissa. Yksi tuollainen tuttavaperhe on ja ei kyllä kauheen useasti lasten kanssa siellä vierailla.

No niinpä. Mitä ihmettä ne siellä kodissa sitten tekee, kun ei aikaa pieneen siivoamiseen riitä? Siis monikin näistä on ihan kotiäitejä, eli kotona ollaan lasten kanssa ja touhuillaan, ymmärrän että siihen menee aikaa ja se on tärkeintä. Mut onko se nyt niin vaikeeta korjata astiat heti pöydästä ja pyyhkiä sotkut pois ja toisaalta niin opettaa lapsille siisteyttä, et vaikka iltasin korjataan lelut pois ja järjestellään koko koti? Ei se kovin kummoista vaadi kumminkaan toi kodin siistinä pito, ei meillä ainakaan tarttee olla koko ajan rätti kädessä ja kukaan ei sais mitään tehdä. Tai että ees kerran viikossa imurois ja pyyhkis pölyt, mutta kun joidenkin koti näyttää siltä kuin ei olis imuria nähnykkään kuukauteen saati siivousrättiä..

Meillä tiaa 125 m2, yksi lapsi. Imuroin 2 päivän välein (yläkerran joka päivä) ja moppaan kerran viikosaa. Vessat pesen 2 krt/ vko, ihan lattiatkin varrellisella juuriharjalla ja tolulla + suihkuttaen vettä päälle. Pesen 7 kg koneellamme pyykkiä varmaan koneellisen per ilta.

Silti; vessassamme haisee kissalle, koska lapsi harjoittelee potallakäyntiä kera huonon sihdin eikä mieskään tunnu aina osuvan pönttöön. Pyykkiä on usein kodinhoitohuoneen lattialla, koska lajittelen lakanat, pyhkeet, vaaleat ja tummat pyykit jne valmiiksi pinoihin. En ehdi kokopäivätyöni ja graduni vuoksi siivoamaan enempää; silläkin kustannuksella, että lapsi mahdollisesti traumatisoituu. Sille ei sitten mahda mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja koppis:
Meillä on tavarat usein paikoillaan, muttei kovin siistiä. Elukoitakin löytyy sisältä. Ja kuinka yllättävää (ei siis yhtään) lapsemme eivät koskaan näiden vuosien aikana ole nuhaa pahempaa sairastaneet. Että kauhistele ap vain rauhassa :) Lapsia ei likaisuus haittaa, enemmän niitä haittaisi nipot vanhemmat :))

Me ei pidetä jatkuvaa puunausta niin tärkeänä. MIelummin elämme pienemmän stressin alla likaisessa kodissa...

Ei meillä sentään perunankuoria tiskialtaaseen jätetä, mutta ei tosiaankaan joka päivä keittiön pöytiä tai tiskiallasta pyyhitä/pestä.

Tuohon viimeiseen kappaleeseen, että vaikka meillä ei olla mitään siivousintoilijoita, niin keittiön pöydän ja työtasot pyyhin vaikka kuinka monesti päivässä!

Pyyhi pyyhi, jos siitä onnelliseksi tulet :)

Tjaa, no en mä siitä onnelliseksi tule, mutta tuntuu vähän paremmalta tän ajoittaisen kaaoksen keskellä kuitenkin. Mä aloitan aina siivoukset keittiöstä. Se on jo paljon, jos edes se on siisti.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Meillä tiaa 125 m2, yksi lapsi. Imuroin 2 päivän välein (yläkerran joka päivä) ja moppaan kerran viikosaa. Vessat pesen 2 krt/ vko, ihan lattiatkin varrellisella juuriharjalla ja tolulla + suihkuttaen vettä päälle. Pesen 7 kg koneellamme pyykkiä varmaan koneellisen per ilta.

Silti; vessassamme haisee kissalle, koska lapsi harjoittelee potallakäyntiä kera huonon sihdin eikä mieskään tunnu aina osuvan pönttöön. Pyykkiä on usein kodinhoitohuoneen lattialla, koska lajittelen lakanat, pyhkeet, vaaleat ja tummat pyykit jne valmiiksi pinoihin. En ehdi kokopäivätyöni ja graduni vuoksi siivoamaan enempää; silläkin kustannuksella, että lapsi mahdollisesti traumatisoituu. Sille ei sitten mahda mitään.

Niin, pyykivuoria muuten olis varmaan vähemmän, jos lapsen vaatteita ei vaihdettaisi 2 krt/ päivä ja pyyhkeitä parin käytön välein. Lakanatkin vaihtuu vähintään viikon välein.

No niinpä. Mitä ihmettä ne siellä kodissa sitten tekee, kun ei aikaa pieneen siivoamiseen riitä? Siis monikin näistä on ihan kotiäitejä, eli kotona ollaan lasten kanssa ja touhuillaan, ymmärrän että siihen menee aikaa ja se on tärkeintä. Mut onko se nyt niin vaikeeta korjata astiat heti pöydästä ja pyyhkiä sotkut pois ja toisaalta niin opettaa lapsille siisteyttä, et vaikka iltasin korjataan lelut pois ja järjestellään koko koti? Ei se kovin kummoista vaadi kumminkaan toi kodin siistinä pito, ei meillä ainakaan tarttee olla koko ajan rätti kädessä ja kukaan ei sais mitään tehdä. Tai että ees kerran viikossa imurois ja pyyhkis pölyt, mutta kun joidenkin koti näyttää siltä kuin ei olis imuria nähnykkään kuukauteen saati siivousrättiä..

Sulla ei liene kovin karvaavia eläimiä. Meillä karvapallot juoksee parin tunnin päästä imuroimisesta ja tasoilla on karvoja hetkessä. Jos perheessä on kovin karavaavia eläimiä niin on varma, että kämppä on yhtä likainen päivässä kuin jonkun eläimettömän kodin asunto puolessa vuodessa. Eläinpöly kun sotkee melkoisen paljon paikkoja (erityisesti karvaavat koirat).

:D Ymmärsitköhän nyt vähän väärin.. Jos sä siivoilet noin usein, teillä ei voi olla sotkusta sillä tavalla, kuin ensimmäisessä viestissä kirjoitin.

Minun täytyy imuroida ainakin kaksi kertaa päivässä ja silti meillä on aina muruja lattialla. Ihmettelen kyllä millaista elämää vietetään perheessä jossa viikkoimurointi riittää :whistle: Meillä siivoamiseen menee ainakin kolme tuntia joka päivä ja silti siistinä koti ei koskaan ole :D

Mä olen ajatellut että on hyvä opettaa lapsille kodin huoltamista ja kunnossapitoa. Oppivat pienestä pitäen että kodista täytyy huolehtia, ei se itsekseen pysy kunnossa ja siivossa. Vatteet eivät puhdistu itsekseen, tiskit eivät peseydy itsekseen ym. Lapset ovat vielä niin pieniä etteivät yksin tee mitään siivous/järjestelyhommia, mutta esim. lelujen keräämiseen osallistuvat joka ilta.
Ja jos täytys valita niin mielummin sekainen kämppä, kuin likainen.

Alkuperäinen kirjoittaja heh:

Sulla ei liene kovin karvaavia eläimiä. Meillä karvapallot juoksee parin tunnin päästä imuroimisesta ja tasoilla on karvoja hetkessä. Jos perheessä on kovin karavaavia eläimiä niin on varma, että kämppä on yhtä likainen päivässä kuin jonkun eläimettömän kodin asunto puolessa vuodessa. Eläinpöly kun sotkee melkoisen paljon paikkoja (erityisesti karvaavat koirat).

Eläimiä meillä ei kyllä joo ole. Mutta ei ole kyllä niissä sottaperheissäkään, joten ei voi ihan senkään piikkiin pistää sitä niiden sekamelskaa. Pahin tapaus oli sellainen, että veskissä oli lasten potta, johon pissat oli kuivunu.

:D Ymmärsitköhän nyt vähän väärin.. Jos sä siivoilet noin usein, teillä ei voi olla sotkusta sillä tavalla, kuin ensimmäisessä viestissä kirjoitin.

Kuule, kyllä voi! Pissan hajuinen vessa, sotkuiset lattiat (taapero + sähkölämmityksen aiheuttama pölyäminen tekee sen) ja pyykkikasat ovat ihan arkkipäivää meillä. Tämä asunto pysyy kuosissa n. 30 minuttia siivouksesta, se nyt vaan on niin eikä asia lopulta mua edes häiritse. Jotkut eivät vaan tunnu tajuavan, että toiset lapset ovat aivan mestareita saamaan kämpän näyttämään pommin jäljiltä olevalta alle aikayksikön. Kunhan tuo lapsi tuota kasvaa, alkaa varmaan puurokin hällä osumaan useammin suuhun lattian sijasta ja maitomukit kaatumaan harvemmin ynnä pissavahingot pysymään kurissa... Sitä se on kun harjoitellaan, kyllä tää vaihe menee ohi.

Meillä on just sellasta, lattiat on välillä niin pee-askassa ettei paljain jaloin tai sukilla viitsi kävellä. Sohvista tulee anopilta aina kommenttia kun tulee käymään: "onko näissä vähän jotain likaa?"
Opettelin äitiyslomalla hetkeks pitämään kodin siistinä, mutta kun menin töihin ja rupesin tekemään 14-16 tuntisia päiviä, niin ei paljon kiinnostanut ruveta siivoamaan kun ruokakin on pakosta mun vastuulla.
Mies jäi hoitovapaalle. Häntä en vaan saa siivoamaan tai pitämään paikkoja järjestyksessä, sotkee pahemmin kuin meidän taapero! Mutta ei kai miehestäkään saa sanoa että sillä on aikaa siivota kun on hoitovapaalla, eihän naisellekaan saa niin kai sanoa, tai turpaan ainakin tulis jos palstalaisten mielenliikkeitä kuvittelee...

Musta ois iiiihanaa jos koti ois aina siisti, mutta se ei vaan mene meillä niin. Lapsi vaikuttaa kuitenkin tosi iloiselta ja on myös äärimmäisen terve ollut kahden elinvuotensa aikana, että kai se paskan keskellä eläminen tuo sitten sitä vastustuskykyä :D

No joo joo, siivoon heti huomenna, ei tarvi ilmottaa lastensuojeluun...

juuri näin. Siis ei mun mielestä kodin perussiisteys tarkoita sitä että hammasharjalla hinkataan lattialistoja naama norsunvitulla, vaan juurikin tuota päivittäistä/viikottaista mitä tuossa edellä kuvataan..
Siivottomia ja laiskoja ihmisiä, ei voi muuta sanoa..

juuri näin. Siis ei mun mielestä kodin perussiisteys tarkoita sitä että hammasharjalla hinkataan lattialistoja naama norsunvitulla, vaan juurikin tuota päivittäistä/viikottaista mitä tuossa edellä kuvataan..

No ei mulla henk.koht. riitä useinkaan jaksamista ruveta illalla järjestelemään torpan jokaista tavaraa paikalleen ja koukkimaan leluja lattialta. Että silloinkin kun ehkä olisi joku vartti ylimääräistä, että aika riittäisi, niin mä käytän sen ihan mielellään siihen että istun alas ja huokaisen.

Meillä ei näytä kukaan kärsivän siitä, että lattiassa on välillä jotain tahmaa, kodinhoitohuone on väärällään pyykkiä (monesti lattiallekin asti) ja kamat hujan hajan.
Nytkin tossa ois tiskit levällään, mutta mä en jaksa.

Mun tärkeysjärjestyksessä niin moni muu asia tulee ennen siivousta, että sitten se siivoilu usein jää sinne myöhemmäksi.
Se on vaan voi, voi. Tosin meillä ei tartte kyläillä sellaisten, joita ahdistaa. Pysykööt omissa siisteissä kodeissaan.

Meilla on sotkuista, sita en kiella. Kolme lasta pitavat huolen etta tavarat ei pysy paikoillaan ja lattia lainehtii leluista.
Likaista ei kuitenkaan ole. Kunnon siivous kerran viikossa ja keittion lattia pyyhitaan melkein joka ilta.

Ennen esikkoa oli siistiä ja puhdasta, kuin myös kakkosen aikaan, kaksosten synnyttyä on asioihin tullut tietynlainen tärkeysjärjestys.. Ensin lapset ja niiden tarpeet, sit minä ja mun jaksaminen, kolmanneksi eläimet ja sitten muut kuten siivoaminen. Ja näin mä oon onnellinen. Tosin kovin odotan aikaa, että joka ruokailun jälkeen ei tarvitsisi lattialle näyttää imuria ja luuttua. Ja 6hengen perheessä tulee pyykkiä enemmän kuin kerkeän pestä. Ja todellakin pyykit lojuu kodinhoitohuoneessa, jotta saan lajiteltua pyykit.

joo sottasia ihmisiä lastentarhan opettajat ,psygologit. olipa lapsia tai ei .ne ovat tuttava piirissä sikaisempia. tällä hetkellä. . itsellä 3 lasta eikä koskaan ollut sotkuista .olinpa töissä tai en .kouluikäisenä kyllä osasi vat laittaa astiat koneeseen ja huoneensa pitää järjestyksessä. kaikki paikalleen ja paikka kaikille tavaroille. siinä se.

Mun tuttavista joilla on lapsia, löytyy tasan yksi tommonen perhe. Kaikki muut siivoo ja järjestelee kotinsa kyllä. Tätä yleistä kaaosta ja sotkua olen itsekkin ihmetellyt heillä. Ja kaks pientä lasta leikkiin siellä todella likaisilla lattioilla. Perunoita kun on kuorittu tiskialtaaseen, mitä niitä turhaan siitä roskiin laittaa, nehän voi jättää siihen altaaseen niin kohta ne alkaa käymään ja parvi pikkukärpäsiä pörrää keittiössä. Myöskin lattiat ovat siinä kunnossa että sukat jää kiinni lattiaan ja lasten kanssa en koskaan vieraile heillä, yksin menen. Pesuhuoneen lattia on täynnä likapyykkiä, niin etten tiedä missä he peseytyvät. Vessanpöntölle en uskalla istua ollenkaan, kun on aivan sairaan törkynen.

Meil pestään latiat useaankin kertaan viikossa ja tiskikone pyörii päivitäin. Wc on aina siisti, mut pyykkiä saataa kertyä samoin lehtiä, mut ne ovat aina samassa paikassa ja muuten on siistiä.

En nyt osallistu kisaan siitä, miten usein meillä siivotaan, mutta kyllä lapsiasuntoa on vaikeampi pitää kuosissa kuin kahden aikuisen asuntoa. Ei meillä ole koskaan aiemmin vessassa haissut, hiekkaa ei ole kulkeutunut sisälle eikä kukaan ole murustanut ruokapöydän alusta. Pyykkiä ei ole ollut yhtä paljon eikä niitä käsittelemättömiä puhtaita vaatteitakaan. Eli siivoamista vaan on nykyään enemmän ja kotona vietetään enemmän aikaa, joten sotkuakin tulee paljon enemmän. En ainakaan itse saa aina kotia pidettyä niin siistinä kuin haluaisin. Saman olen huomannut muutaman kaverin luona. Kavereiden aiemmin kauniisti sisustetut ja siisti kodit ovat usein siivousta vailla, kun kylään menee.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti kolmelle:
Ei ole meilläkään koskaan tuon näköistä, mutta monella kaverilla joilla vasta 1 lapsi on kyllä kuvaamasi näköistä sotkua...:( Kai se on se laiskuus, ei lapsien lukumäärä. Itse viihdyn kauniisti sisustetussa, siistissä kodissa - voitte tulla vaikka heti kuvaamaan kotiani esim.Maalaisunelma -lehteen. :kieh:

Onko sinulla kaksi poikaa ja tyttö?

En usko, että kyse on vain lapsiperheistä vaan, että niissä perheissä ei kovin siistiä ole ollut ennen lapsiakaan. Tietty siinä vaiheessa kun on pieniä lapsia, jotka sotkevat ja elämä muutenkin hektistä, ei siivota ehdikään samallalailla ja sotkuisuus korostuu.

Ja minä kuulun tähän sakkiin, joka ei ole siisti ollut koskaan. Mulle riittää tietty siisteystaso ja en joka päivä huido rätin ja imurin kanssa koko kämppää. Toki meillä vessaa ja lavuaaria pestään, mutta huonolla tuurilla ne vieraat sattuvat tulemaan kylään juuri silloin, kun niitä ei juuri ole pesty :ashamed: Välillä meillä saattaa olla kuukausiakin ihan siistiä, mutta välillä kuten esim. nyt kun vauva valvottaa öisin ja keittiöremppa sotkettaa päivisin, niin täällä tuppaa olemaan juuri kuvailemasi sotkuista. Nyt siis täällä on ällön sotkuista ja kaipaisi siivoamista, mitä luonnollisesti tehdäänkin päivittäin, mutta ei koko kämppään kokoajan...

Lapsemme alkaa olemaan siinä iässä, että leikkii kavereiden luona ja kyläillään enempi tämänkin takia lapsiperheissä.. Järkkyä, mikä siivo monessa kodissa on! En nyt tarkoita jotain pientä sotkua lastenhuoneessa tai muutamia leluja olohuoneessa, vaan ihan yleistä likaisuutta ja epäjärjestystä. Joka hyllyllä on epämääräistä tavaraa epämääräisessä järjestyksessä, pyykkiä löytyy lattioilta ja sohvan reunalta, rasvatahroja (ja leivänmuruja) joka paikassa, keittiön tiskiallasta ei pestä, vessassa haisee pissa jne.. Eikö ne lapset kärsi tommosesta sotkusta, voiko semmosessa kodissa kukaan nauttia olemisestaan? Ja ei ole tarkotus loukata ketään, vaan pohtia, miksei vanhemmat jaksa/viitsi siivota.

puhdas koti on merkki hukkaanheitetystä elämästä :D

mä en ajksa ressata leivän muruista pölystä taikka tavaroiden epäjärjestyksestä.. elämässä on muitakin asioita :D
pyykit saattaa ennen koneeseen päätymistä löytyä juurikin ympäri asuntoa, lattioilta etc. mutta so what? kyllä ne kuitenkin koneeseen asti päätyy :D
likaisia astioita on tiskipöydällä,saattaa niitä olla ruokapöydälläkin.. mutta kyllä ne silti koneeseen asti päätyy sieltäkin jossain vaiheessa :D
imuroin kun tuntuu siltä, lattiat pesen jos huvittaa, ja jos ei huvita niin sitte seuraavalla kerralla :D kasvattaa kivassti lasten vastustus kykyäkin, kun ei ole liian puhdasta..

Mulla on yks tuttu joiden koti on mun silmissä kaatopaikka. Käytettyjä vaippoja pitkin sohvia ja ikkunalautoja (myös niitä paskavaippoja), likasia vaatteita, lapsillakin näyttää olevan samat vaatteet kahdetta viikkoa putkeen, keittiö haisee (tiskipöydät täynnä likasia astioita, missä pörrää pikkukärpäsiä), vessa haisee jo melkein oven ulkopuolelle, siellä on jopa paskaa seinissä, lattioilla kaikkee töhnää ja koiran kusta. Kyllä tulee harvoin käytyä, joskus ku siivoavat ni on sentään hiukkasen puhtaampaa, mut niiden siivouskaan ei ole sellaista mitä pitäs olla.

Yhteistyössä