Lapsiperheissä usein likasta ja todella sotkuista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No niinpä. Mitä ihmettä ne siellä kodissa sitten tekee, kun ei aikaa pieneen siivoamiseen riitä? Siis monikin näistä on ihan kotiäitejä,

Mä itse en jaksa päivästä toiseen tehdä vain kotihommia ja siivoilla. Itse tykkään tehdä käsitöitä yms.., joista tulee myöskin sotkua

:ashamed: Nyt meillä remppa kesken ja sekin tuo kivasti sotkua.

3 lasta+2 kissaa+1 iso koira. 120 neliötä. Meillä on ihan kauheen näköstä AINA! asutaan vielä okt:ssa joten kesät talvet on noita sisään ja ulos juoksijiota. Yksin yritän pitää hommaa kasassa ja en siinä onnistu. Ottaa niin päähän kun siivoo ja yhessä punaisessa sekunnissa on kaikki taas hujan hajan! luovuttannu taiston koska aika aikaansa kutakin! mun mielest maailman tärkeintä ei ole se että kämppä on kuin sisustus lehdestä vaan se että kaikilla hyvä olla. Myös loppuunajetulla äitillä romukasan keskellä :D

Mun äitini oli kova siivoamaan. Lapsena leikit leikittiin lasten huoneissa ja muu kämppä oli aina tiptop. Niin se periytyi myös mulle, vaikkei olisi uskonut kun muistelee miltä mun huone näytti teininä :D Lapseni leikkivät omissa huoneissaan, jotka siivotaan ennen iltapuuhia. Jos pelataan jotain lautapeliä, sitä pelataan keittiön pöydällä ja sanomattakin muksut siivoaa sen pois kun lopettavat.
Minustakin se siisteys on kiinni enemmän ihmisestä itsestään kun siitä, onko perheessä lapsia. Jos lapsiperheessä on tosi sotkuista, pakostakin miettii onko asiat kovin hyvin..

Tervetuloa meille, et ainakaan sotkua nää. 3 lasta+lasten kaverit juoksee kahdessa kerroksessa ja voin todeta, että puhdasta meillä on aina, joskus voi joitain leluja lojua lasten jäljiltä. Liekö perua kotoa, meillä oli kotona aina puhdasta.

Joskus tuntuu vähän turhalta olla pesemässä joka viikko jalkalistoja, roskiskaappia, jääkaappia tms (ei vieraille näkyvää), mutta eipä pääse kämppä likaantumaan B)

Alkuperäinen kirjoittaja Ärrimurri:
Jees, meillä on sotkusta (vaikka ei kyllä omasta mielestäni likaista) ja ei, lapsi ei kärsi. Enemmän ne kärsii ympäristössä jossa ei saa sotkea ja leikkiä vapaasti. Miksi ylipäätään ihmiset pitää siisteyttä jonain suurimpana hyveenä? Siis oikeesti, MIKSI pitäisi olla siistiä, jos asukkaat viihtyvät?

samaa mieltä..

Alkuperäinen kirjoittaja j:
Mun äitini oli kova siivoamaan. Lapsena leikit leikittiin lasten huoneissa ja muu kämppä oli aina tiptop. Niin se periytyi myös mulle, vaikkei olisi uskonut kun muistelee miltä mun huone näytti teininä :D Lapseni leikkivät omissa huoneissaan, jotka siivotaan ennen iltapuuhia. Jos pelataan jotain lautapeliä, sitä pelataan keittiön pöydällä ja sanomattakin muksut siivoaa sen pois kun lopettavat.
Minustakin se siisteys on kiinni enemmän ihmisestä itsestään kun siitä, onko perheessä lapsia. Jos lapsiperheessä on tosi sotkuista, pakostakin miettii onko asiat kovin hyvin..

miksi se tarkottais ettei kaikki ole hyvin?
mä en näe vain tarpeellisena joka päiväistä imurointia, pölyjen pyyhintää, tai edes lelujen keräystä.. ilalla koen turhaksi kerätä lelut jotka lapsi 8 tuntia myöhemmin räjäyttää laatikoista pois.. kun sen 8 tuntia meillä nukutaan... ;)
tyhjennän aj täytän astianpesukonetta silloin kun sattuu huvittamaan, ja muun ajan astiat saa olla siinä missä ovat.. pyykit saa olal lattialla jos ne eis iinä ketään häiritse.. ja lattiat saa olal sotkuiset jos siltä tuntuu.. :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lapsemme alkaa olemaan siinä iässä, että leikkii kavereiden luona ja kyläillään enempi tämänkin takia lapsiperheissä.. Järkkyä, mikä siivo monessa kodissa on! En nyt tarkoita jotain pientä sotkua lastenhuoneessa tai muutamia leluja olohuoneessa, vaan ihan yleistä likaisuutta ja epäjärjestystä. Joka hyllyllä on epämääräistä tavaraa epämääräisessä järjestyksessä, pyykkiä löytyy lattioilta ja sohvan reunalta, rasvatahroja (ja leivänmuruja) joka paikassa, keittiön tiskiallasta ei pestä, vessassa haisee pissa jne.. Eikö ne lapset kärsi tommosesta sotkusta, voiko semmosessa kodissa kukaan nauttia olemisestaan? Ja ei ole tarkotus loukata ketään, vaan pohtia, miksei vanhemmat jaksa/viitsi siivota.

Tulisit tänne. Meillä haisee ripulipaska! :xmas:
Meillä on joka paikka täys rasvasia näpinjälkiä. Ehkä olen laiska, mutta en vaan viitsi pyyhkiä jokaista katkaisijaa, ovenpieltä tai kaidetta 10 x päivässä. Vessassa haisee pissa. Vaikka pesen sen kunnolla useamman kerran viikossa + pyyhin pesuaineella lattialle tulleet pissat monta kertaa päivässä. Pyykkiä löytyy millon mistäkin, samoin puhtaita vaatteita. lapset niitä levittelee.
No onneksi meille ei tarvitse kutsua nirppanokkia lastensa kanssa leikkimään. Pysykööt siivoushullut siisteissä kodeissaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Jos lapsiperheessä on tosi sotkuista, pakostakin miettii onko asiat kovin hyvin..

mä en näe vain tarpeellisena joka päiväistä imurointia, pölyjen pyyhintää, tai edes lelujen keräystä.. ilalla koen turhaksi kerätä lelut jotka lapsi 8 tuntia myöhemmin räjäyttää laatikoista pois.. kun sen 8 tuntia meillä nukutaan... ;)
tyhjennän aj täytän astianpesukonetta silloin kun sattuu huvittamaan, ja muun ajan astiat saa olla siinä missä ovat.. pyykit saa olal lattialla jos ne eis iinä ketään häiritse.. ja lattiat saa olal sotkuiset jos siltä tuntuu.. :D

Mulle tulee sellainen mielikuva, että äiti on masentunut tms, eikä jaksa huolehtia kodistaan :(

Jotkut ihmiset ovat törkyisiä oli lapsia tai ei. Ei kulje esim. lapsiluvun kanssa käsi kädessä, paljon olen vieraillut siisteissä kodeissakin joissa on useita lapsia.
Meillä siivotaan ahkerasti, joka päivä jotain ja yleissiisteyttä pidetään yllä automaattisesti. Siisti, raikas ja tunnelmallinen koti kynttilöineen on meille jokapäiväinen ilo.
Mä en suoraan sanottuna voi ymmärtää miten lian ja sotkun keskellä voi elää, ja aikuisilla ihmisillä ei ole tavaroille omia paikkojaan. Siinä on jossain menty vikaan.

Meillä on sotkusita, etenkin nyt kun olen ollut tosi väsynyt yövalvomisista ja aikaisista heräämisistä töihin. Meillä kaksi lasta, ja kumpikin vanhemmista käy töissä. Meillä käy myös siivooja joka toinen viikko, eli sen jälkeen aina on siistiä.

Meidän tyttö ja naapurin tyttö ovat hyviä kavereita, ja leikkivät aina toistensa kanssa, MEILLÄ. Meillä saa tehdä majaa, saa leikkiä olohuoneessa ja saa leikkiä tytön huoneessa millä haluaa. Toisin on naapurin luona. Nyt tosin pistin vähän stopin, ja sanoin että saavat vuorotellen leikkiä toistensa kotona, eipä ole muuten viikkoon leikkineet yhdessä. Mulla nimittäin meni hermo, kun naapuri totesi tyttöään hakiessa eteisestä että onpa teillä kaikki levällään. No niin oli joo, esim. sen naapurin tytön kaikki kamat pitkin eteistä. Heillä on ihanan siistiä aina, tytön äiti myy kaiken kirppareilla ja tyttö itkee vanhojen lelujensa perään. Ja juu, meillä on kamaa joka paikka täynnä, on hyllyillä tavaraa ja lattioilla kasoja jne kun ei ne mahdu mihinkään.

Ja hyvä ap, toivon ettet päästä lastasi meille leikkimään, ihan oikeasti vituttaisi että joku meidän tuttu täälä palstalla huutelisi tuollaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Siisti, raikas ja tunnelmallinen koti kynttilöineen on meille jokapäiväinen ilo.
Mä en suoraan sanottuna voi ymmärtää miten lian ja sotkun keskellä voi elää, ja aikuisilla ihmisillä ei ole tavaroille omia paikkojaan. Siinä on jossain menty vikaan.

Aamen.
Minusta siisti koti on äidin (ja/tai isän) lahja perheelle.

Mä esim. kerään olohuoneesta lapsen lelut koriinsa ennen kuin alan illalla rentoutua telkkarin ääressä. Oon aika visuaalinen ihminen ja häiritsisi jos lelut olisivat levällään jos niillä ei kukaan leiki. Ja koskaan ei ole sitten kaameassa kunnossa koti kun ne lelut, joilla ei leikitä ovat paikoillaan odottamassa.
Tietysti jos esim. olohuoneen lattialle on rakennettu muovielukoille navetta isolla vaivalla, se saa siinä olla niin pitkään kun leikki kiinnostaa vielä seuraavanakin aamuna.

Jos lapsiperheessä on tosi sotkuista, pakostakin miettii onko asiat kovin hyvin..

Vaikka ma jo aiemmin tossa totesin, että yleensä näissä sotkuisemmissa kodeissa on ollut kohtalaisen sotkuista jo ennen lapsiakin, niin joskus toki siisteilläkin ihmisillä voi koti mennä mullin mallin. Näin näytti käyvän myös serkulleni ja mun mielestä ihan ymmärrettävää, kun vauva valvotti, niin asiat eivät olleet silloin "hyvin". Aina siis ei ongelmat ole isoja eikä pysyviä, vaan hetkelliset (alle 1v) "ongelmat" voivat hyvinkin saada lapsiperheessä sotkun aikaiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Minä taas säälin niitä lapsia jotka joutuvat elämään sen siivoushysteerikon vallan alla. Mitään ei saa tehdä, kun hengittäessäkin sotkee ja äidille linnan siivo on tärkeämpää kuin lasten onni. Nöy tänks :D Se kultainen keskitie varmaan parasta tässäkin, tosin itse en muista ikinä lapsena sitä oliko kylässä sotkuista vai ei mutta sen kyllä muistan jos ei saanut mitään tehdä ja ennen kuin sisälle pääsi niin karjuttiin ottamaan kengät pois.

Auts :(! Minä olen tällainen ja juuri aioin tätä puolta tuoda esiin. Meillä on kolme lasta, joista kaksi jo yläasteella. Olen itse elänyt sotkuisessa kodissa lapsena ja nyt mennyt itse toiseen äärilaitaan :(. Olen usein väsynyt ja kireä epäjärjestyksen vuoksi. Koittakaapa pitää tip top 200m2 ja käydä töissä. Mies ja lapset osallistuvat kyllä. Mutta koska todella olen sitä mieltä, että lasten pitää saada touhuta, maalata sormiväreillä ym., niin homma käy hermoille ja sitten tunnen syyllisyyttä, kun kodin ilmapiiri kärsii äidin siivousneuroosista. Pakko-oireinen tai bakteerikammoinen en ole, mutta kiukkuinen pikkusotkuistakin. Ei hyvä tämäkään. Joo ja kaunista ja viihtyisää on ja meillä kyläilee kuka vain mielellään, mutta jaksamiseni on kiikun kaakun.

Mulle tulee sellainen mielikuva, että äiti on masentunut tms, eikä jaksa huolehtia kodistaan :(

jaa :D no en ole enää masentunut, mutta aina olen ollut vähän hälläväliä tyyppi :D
mä käytän mieluummin sen siivoukseen menevän ajan johonkin muuhun.. miten se vaikuttaa mihinkin onko tänään imuroitu, luututtu, kaikki pinnat puhtaina, kaikki tavarat paikoillaan..
mä henk koht mieluummin räjäytän lapsen kanssa leluit ympäri asuntoa, pötkötän sohvalla lukemassa kirjaa, lähden ulos.. kuin siivoan joka päivä..
tavarat löytyy sieltä mihin ne on jättänyt, eikä kaikille tavaroille edes ole omaa paikkaa :D
mä tykkään sisustaa, tehdä kodista kauniin mutta sitä siivousta mä en jaksa.. käytän aikani mielekkäämpään toimintaan :D

Meillä on aina sellainen hallittu kaaos. Aikoinaan olin pilkun tarkka lähes kaikesta, kunnes fysiikka petti ja oli pakko myöntää itselleen etten ole huono äiti vaikka en pysty enää kotiani siivoamaan. Jos mun kotini siisteystaso ei kelpaa niin ei meille ole pakko tulla kylään.

jaa :D no en ole enää masentunut, mutta aina olen ollut vähän hälläväliä tyyppi :D
mä käytän mieluummin sen siivoukseen menevän ajan johonkin muuhun.. miten se vaikuttaa mihinkin onko tänään imuroitu, luututtu, kaikki pinnat puhtaina, kaikki tavarat paikoillaan..
mä henk koht mieluummin räjäytän lapsen kanssa leluit ympäri asuntoa, pötkötän sohvalla lukemassa kirjaa, lähden ulos.. kuin siivoan joka päivä..
tavarat löytyy sieltä mihin ne on jättänyt, eikä kaikille tavaroille edes ole omaa paikkaa :D
mä tykkään sisustaa, tehdä kodista kauniin mutta sitä siivousta mä en jaksa.. käytän aikani mielekkäämpään toimintaan :D

Ah, meitä on muitakin... :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Lisäksi haluan uskoa teoriaan, jonka mukaan ihminen, jolla on sisäistä luovuutta kykenee kestämään paremmin pientä ulkoista kaaosta B)

Mä olen sen verran natsi esteetikko etten voisi edes mennä nukkumaan, jos tiskit on pöydällä..

Alkuperäinen kirjoittaja hiisi:
Siisti, raikas ja tunnelmallinen koti kynttilöineen on meille jokapäiväinen ilo.

Aamen.
Minusta siisti koti on äidin (ja/tai isän) lahja perheelle.

Kyllä se on. Mun mies tekee tällä erää pitkää päivää kun työn lisäksi on käynnissä talon rakennus, joten todellakin haluan että kun mies illalla tulee, on vastassa viihtyisä koti, valmis ruoka ja monesti terassilla jo kynttilöitä vastaanottamassa. Silloin kun mies oli koti-isänä, ei minunkaan ikinä tarvinnut töistä tultua ryhtyä siivoamaan ja kokkailemaan. :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Olen sanonut sen ennenkin, että siivous on yliarvostettua.
Lisäksi haluan uskoa teoriaan, jonka mukaan ihminen, jolla on sisäistä luovuutta kykenee kestämään paremmin pientä ulkoista kaaosta B)

Tuosta teoriastasi. Mä olen huomannut että luovilla ihmisillä usein on kotona kaaos. Ja sitten niillä vähemmän luovilla ja mielikuvituksettomilla taas on todella siistiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
3 lasta+2 kissaa+1 iso koira. 120 neliötä. Meillä on ihan kauheen näköstä AINA! asutaan vielä okt:ssa joten kesät talvet on noita sisään ja ulos juoksijiota. Yksin yritän pitää hommaa kasassa ja en siinä onnistu. Ottaa niin päähän kun siivoo ja yhessä punaisessa sekunnissa on kaikki taas hujan hajan! luovuttannu taiston koska aika aikaansa kutakin! mun mielest maailman tärkeintä ei ole se että kämppä on kuin sisustus lehdestä vaan se että kaikilla hyvä olla. Myös loppuunajetulla äitillä romukasan keskellä :D

Opeta koko perhe siistiksi, niin ei tarvitse yksin kärsiä ;) Minä olen opettanut lapset arvostamaan toisen tekemää työtä, ja lapset siivoavat itse huoneensa joka ikinen päivä iltaisin ja ovat ylpeitä ja iloisia, kun huone on siisti. Aamulla kun lähdetään, koti jää siistiksi ja on kiva tulla töistä kotiin, kun vastassa ei ole kaaos.

Jotkut ihmiset ovat törkyisiä oli lapsia tai ei. Ei kulje esim. lapsiluvun kanssa käsi kädessä, paljon olen vieraillut siisteissä kodeissakin joissa on useita lapsia.
Meillä siivotaan ahkerasti, joka päivä jotain ja yleissiisteyttä pidetään yllä automaattisesti. Siisti, raikas ja tunnelmallinen koti kynttilöineen on meille jokapäiväinen ilo.

mä peesaan sua täysillä :D

Sitä en ymmärrä että jos sotku häiritsee niin ei siivota mutta kaikillehan lievä kaaos ei todellakaan ole mikään päänvaiva ja silloin asia o.k.
Minä en voi elää sekamelskassa koska tulee huono olla kotona ja siksi pidän himan siistinä joka päivä, mies ei niin välitä pienestä ja häntä ei tästä syystä imurin varressa juuri näy.

Yhteistyössä