"Lapsille luvassa tehokkaampi influenssarokotus"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tehokasta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tääki on söpö teoria :D oltko yrittänyt myydä sitä tutkimusaiheeksi!

Kannattaa ehkä lukea joskus jotain muutakin kuin kaksplussaa. Ja ihan vaikka televisiotakin katsomalla voisit edes vähän sivistää itseäsi.
Aiheesta on kyllä jo tehty ympäri maailman tutkimuksia, joten en nyt valitettavasti pääse tällä itse rikastumaan. Muutama viikko sitten tuli muuten ykköseltä aiheesta hyvä ohjelma, harmi että missasit senkin.

[QUOTE="Anne";30350611]No eiks ollukki :)
Tarkoitin nyt kuitenkin tässä tapauksessa, että kun ei muutoinkaan mitään sairasteta, edes perusflunssaa max 1x/5v, niin eipä ole tuntunut tarpeelliselta.[/QUOTE]

Sehän on tottakai hyvä asia että olette pysyneet terveinä. Miettikää kuitenkin että saatatte sairastua tosi vakavasti jos satutte saamaan tartunnan kun ette ole niin moneen vuoteen sairastaneet.

[QUOTE="...";30350621]Kannattaa ehkä lukea joskus jotain muutakin kuin kaksplussaa. Ja ihan vaikka televisiotakin katsomalla voisit edes vähän sivistää itseäsi.
Aiheesta on kyllä jo tehty ympäri maailman tutkimuksia, joten en nyt valitettavasti pääse tällä itse rikastumaan. Muutama viikko sitten tuli muuten ykköseltä aiheesta hyvä ohjelma, harmi että missasit senkin.[/QUOTE]

Ihminen saattaa kyllä menettää vastustuskykynsä kokonaan mutta hän on kyllä sillon melko sairas. Häntä hoidetaan sillon puhtaassa eristyksessä sairaalassa ja mikä tahansa infektio saattaisi olla henkeä uhkaava, vaikka kynsivallintulehdus.

Juu kannattaa hankkia tietonsa jostakin muualta kuin kaksplussalta ta netistä yleensä, tai töllöstä :)

Ihminen saattaa kyllä menettää vastustuskykynsä kokonaan mutta hän on kyllä sillon melko sairas. Häntä hoidetaan sillon puhtaassa eristyksessä sairaalassa ja mikä tahansa infektio saattaisi olla henkeä uhkaava, vaikka kynsivallintulehdus.

Juu kannattaa hankkia tietonsa jostakin muualta kuin kaksplussalta ta netistä yleensä, tai töllöstä :)

Älä jaksa jauhaa asiasta, josta et selkeästi tiedä mitään.

Ok, lapsesi vesirokko on siis laboriokokein varmennettu 3 kertaa. Miten monta kertaa te muut perheenjäsenet olette sairastaneet? Ihan mielenkiinnosta kysyn siis.

Vesirokko on vaarallinen tauti. Ainut syy miksi sitä ole saatu rokoteohjelmaan on se että se on niin kallis, tosi tyhmää.

Ensimmäistä kertaa ei varmennettu. Kun oli ihan selvä vesirokko ja lapsella oli tuolloin ikää 4v. Kaksi seuraavaa varmennettu, toisen kerran sai pk:sta kun siellä oli vesirokkoa, viimeisin tuli eskarista ja luokassa muitakin vesirokkoisia.
Luonnonoikku. Ja varmennettiin, koska kukaan ei meinannut uskoa, että vesirokko voi tulla useasti.
Nyt on hänetkin rokotettu, mutta mahtaako olla mitään virkaa hänen kohdallaan.

Kuopus ja keskimmäinen rokotettu 1-vuotiaana, mä oon sairastanut vesirokon päiväkoti-ikäisenä, samoin lasten isä.

Tulkoon vaan tehokkaampi. Meitä ei oo koskaa rokotettu eikä tautiakaa saatu. Töissäkään ei onneksi pakko ole käyä piikillä. Olen ajatellut että miksi rokottaa kaikkea vastaan, ehkä tilanne ois toinen jos jollakulla ois ollu paha influenssa tai terveydentila sellanen että tartunnat pahasta.

Tulkoon vaan tehokkaampi. Meitä ei oo koskaa rokotettu eikä tautiakaa saatu. Töissäkään ei onneksi pakko ole käyä piikillä. Olen ajatellut että miksi rokottaa kaikkea vastaan, ehkä tilanne ois toinen jos jollakulla ois ollu paha influenssa tai terveydentila sellanen että tartunnat pahasta.

Sinä olet potilastyössä, niinkö?
Jos olet niin oletko ajatellut miten moneen potilaaseen saatat tartuttaa influenssasi jos tartunnan saat?
Sehän on niin että hoitohenkilökunta halutaan rokottaa, ei niinkään sen takia että hoitaja voisi hyvin, vaan että potilaat eivät saisi tartuntaa. Siksi moni taho järjestää rokotukset erikseen sairaaloissa ym. että rokote olisi helposti otettavissa.
Ei siis ole niinkään kyse siitä hoitajan hyvinvoinnista vaan siitä että jos potilas saa influenssan saattaa se johtaa pahimmillaan jopa kuolemaan, mutta ainakin siihen että joudtaan antamaan kalliita lääkkeitä ja hoitoajat pitenee. On siis erittäin kustannustehokasta rokottaa hoitajat.

Kuten sanoin jo tuolla aikaisemmin, mikään tarttuva tauti ei ole kenenkään yksityisasia. On hyvin itsekästä ajatella että sama se miten muut voi kun tartutan heidät, kunhan minä ja minun perheeni voi hyvin.
Lisäksi, jos perheessä tai lähipiirissä on joku joka sairauden takia ei itse voi ottaa rokotetta, mutta influenssan sairastaminen olisi tervydellinen riski, on muiden läheisten tunnitettava vastuunsa siinä ettei tartuta heihin influenssaa.

Tässä vaiheessa on helppo sanoa että en sitten sairaana mene mummon luokse tai vauvaa katsomaan. Joo, hyvä niin, mutta influenssahan tarttuu jo vuorokausi ennen ensioireita. Siinä vaiheessa kun on tunne että on tulossa kipeäksi mutta vielä tulee sissinä töihin, on jo pitkälti toista vuorokautta ollut tartuttava -> riski muille.

Influenssa ei olisi niin suuri ongelma ellei se tarttuisi niin helposti. Ei tarvii paljon muuta kuin että joku aivastaa bussissa niin johan influenssa pääsee opportunistina leviämään seuraaviin uhreihin, ja matka jatkuu.
Influenssarokotuksen kohdalla terveiden ihmisten pitäisi muistaa miksi se otetaan, ei niinkään oman terveyden takia vaan kanssaihmisten, varsinkin niiden, joiden terveys/vastustuskyky ei ole paras mahdollinen.

Yhteistyössä