Lapsi väkisin laitokseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eikö todella ole muuta vaihtoehtoa kun laitokseen kokonaan.
Tuntuu aika julmalta. Harvoinpa ketään muutakaan laitokseen suljetaan jos on väkivaltainen.
Toisaalta nää vastaukset kuvastaa niin nykyaikaa.. Pois vaan silmistä.
.

Niin. Yleensä sellaiset kun ilman syytä hyökkää pikkulapsen ja pph:n kimppuun ja haetaan poliisin toimesta pois viedään putkaan. Ja lopulta väkivaltaisuuden jatkuessa vähän toisenlaiseen laitokseen, jota myös vankilaksi kutsutaan.

En tajua, miksi se laitos on jotenkin niin kamala asia? Jos olisi samanlaista seuraa, mielekästä toimintaa, turvalliset rutiinit, tuettua elämistä omien kykyjen mukaan ja opiskelua/työskentelyä oman tason mukaan, mikä paha se on?

Laitos kun laitos oli se kodinomainen tai sairaala, on musta äärimmäinen ja huonoin ratkasu, itse olen laitoksessa ollut sossun päätöksellä siitä ei seurannu mitään hyvää, ja niitä "vahinkoja" mitä mulle siellä kävi korjaillaan vieläkin nyt 15 vuoden päästä..

Ap:lla todellakin vaikea tilanne. Niin vaikea, etten osaa siihen ottaa kantaa näin lyhyen kuvauksen perusteella.
Yksi asia kuitenkin pisti silmään. Moni sanoo että nuoren sijoittaminen laitokseen olisi hyvä nimenomaan siksi, koska "nuoremmat sisarukset säälittävät". En usko että se on noin yksiselitteistä. Rakastetun veljen vienti (pahimmassa tapauksessa väkisin) pois kotoa voi olla kovin vaikea asia käsitellä ja valtava suru, etenkin kun perheessä muutenkin vaikeita muutoksia meneillään.

[QUOTE="vieras";23356979]Kuulostaa siltä, että hänet kannattaa sijoittaa lapsi muualle ja pian. Sinä olet ehkäpä tottunut jo asiaan, sinulle tuo on arkea, mutta meille muille se kuulostaa pelottavalta. Onneksi hänestä tehtiin ilmoitus. Se on koko perheen parhaaksi.[/QUOTE]

Ei pelkästään koko perheen vaan kaikkien läheisten ja kansalaisten!!! poikahan voi tehdä ihan mitä vaan, kun oikeen hermostuu ja jolle kulle voi käydä huonosti!!!

[QUOTE="vieraana";23357729]Niin. Yleensä sellaiset kun ilman syytä hyökkää pikkulapsen ja pph:n kimppuun ja haetaan poliisin toimesta pois viedään putkaan. Ja lopulta väkivaltaisuuden jatkuessa vähän toisenlaiseen laitokseen, jota myös vankilaksi kutsutaan.[/QUOTE]

Niinpä, miksi toisia hyysätään kaiken maailman diagnoosien varjolla. Suljetulle kuuluu silloin jos on vaaraksi muille!

Suljettuun laitokseen tuollaisella käytöksellä kuuluu, tai vähintään jatkuvaan valvontaan sellaisten ihmisten taholta joilla on jatkuva mahdollisuus vahtia häntä ja fyysisesti ylivaltaisia ts. saa pidettyä hänet kurissa. On selvästi vaaraksi muille ihmisille, eikä sillä ole väliä mistä käytös johtuu. Jos kyseessä ei olisi ollut alaikäinen niin eiköhän hän olisi jo viranomaisten järjestämässä tahdosta riippumattomassa hoidossa.

Suljettuun laitokseen tuollaisella käytöksellä kuuluu, tai vähintään jatkuvaan valvontaan sellaisten ihmisten taholta joilla on jatkuva mahdollisuus vahtia häntä ja fyysisesti ylivaltaisia ts. saa pidettyä hänet kurissa. On selvästi vaaraksi muille ihmisille, eikä sillä ole väliä mistä käytös johtuu. Jos kyseessä ei olisi ollut alaikäinen niin eiköhän hän olisi jo viranomaisten järjestämässä tahdosta riippumattomassa hoidossa.

Peesaan. Ei multakaan oikein myötätuntoa heruisi kun olisin sen viattoman, pienen lapsen äiti, jonka kimppuun tuo kävi...

Rinnekoti ei minusta (mulla on lapsuusiän autismi) vaikuttanut "laitokselta" perinteisessä mielessä, mitä siellä itse olen vieraillut. Olimme äitini (siellä töissä) luona uutena vuotena ja paikalliset nuoret olivat diskoilemassa kykyjensä mukaan ja tulivat sitten katsomaan ilotulitusta. Osa asuu osastoilla, osa asuu omissa asunnoissaan alueella.

Mulla myös tuttuja siellä töissä, eikä se minusta mikään laitos ole. Ja onhan muitakin vaihtoehtoja, esim. ryhmäkodit. Ajattele se niin, että poikasi nyt muuttaa pois kotoa, ei niin, että nyt se "pistetään laitokseen". Muuttaahan monet muutkin 16-vuotiaat opiskelun perässä kotoa.

Kuten ap varmasti äitinä tietää, autistille on kamala paikka kun jokin muuttuu, jos ihminen saa hepulin kun väläytät väärrää kuvaa, niin totta hitossa saa hepulit siitä kun isä lähtee.

[QUOTE="ninni";23358240]Peesaan. Ei multakaan oikein myötätuntoa heruisi kun olisin sen viattoman, pienen lapsen äiti, jonka kimppuun tuo kävi...[/QUOTE]

Se oikeastaan riippuu sen "viattoman, pienen lapsen äidistä" heruuko vai ei.
Lapsi on lapsi on lapsi ja Sylvi Kekkosen sanoin "Sellainen äidinrakkaus, joka ulottuu vain omiin lapsiin, ei ole rakkautta ollenkaan."

Se oikeastaan riippuu sen "viattoman, pienen lapsen äidistä" heruuko vai ei.
Lapsi on lapsi on lapsi ja Sylvi Kekkosen sanoin "Sellainen äidinrakkaus, joka ulottuu vain omiin lapsiin, ei ole rakkautta ollenkaan."

Peesi. Aika käsittämätöntä että äidit täällä lynkkaa KEHITYSVAMMAISTA lasta. Pitäisi kyllä olla tiedossa että se lapsi ei sitä pahuttaan tee (kuten aika moni muu ihminen) vaan siksi koska on sairas. Viaton hänkin on, ei ymmärrä tekevänsä väärin. Miksei hänelle heru ymmärtämystä?

Peesi. Aika käsittämätöntä että äidit täällä lynkkaa KEHITYSVAMMAISTA lasta. Pitäisi kyllä olla tiedossa että se lapsi ei sitä pahuttaan tee (kuten aika moni muu ihminen) vaan siksi koska on sairas. Viaton hänkin on, ei ymmärrä tekevänsä väärin. Miksei hänelle heru ymmärtämystä?

En usko ettei tässä ymmärrettäisi kyseessä olevan kehitysvammainen, vaan siitä että tuollaista käytöstä ei voi hyväksyä KENELTÄKÄÄN. Jos henkilö on todistetusti muille vaarallinen, ei hänen todellakaan pitäisi liikkua vapaana. Aivan sama onko henkilö täysivaltainen vai ei.

En usko ettei tässä ymmärrettäisi kyseessä olevan kehitysvammainen, vaan siitä että tuollaista käytöstä ei voi hyväksyä KENELTÄKÄÄN. Jos henkilö on todistetusti muille vaarallinen, ei hänen todellakaan pitäisi liikkua vapaana. Aivan sama onko henkilö täysivaltainen vai ei.

Ok, eli pistetään ne kaksivuotiaatkin laitokseen jotka hiekkiksellä huitovat kavereitaan, samasta asiasta siis nyt kyse. Tämä lapsi tajuaan ihan yhtä vähän tekemisistään kuin kaksivuotias.

Myönnän että kysessä on paljon isompi ihminen kuin kaksivuotias, joka tietysti saa paljon pahempaa jälkeä aikaan. Siitä syystä tilanne on paljon vaarallisempi kuin kaksivuotiaan huitoessa. Olen myös samaa mieltä siinä että poika on pidettävä kurissa (siksi koska tosiaan saa pahaa jälkeä aikaan), en ota kantaa siihen mikä olisi paras keino koska en ole asiantuntija.

MUTTA se mikä mua rassaa on se että tosi rumin (jopa julmin) sanakääntein täällä puhutaan (ja arvostellaan) lapsesta joka on rakkainta maailmassa omalle äidilleen ja joka ei julmuuttaan pahaa tee vaan siksi että on sairas. Suurinosa täällä ei tosiaankaan taida tajuta sitä että lapsi ei ymmärrä tekevänsä väärin joten on todella väärin tuomita häntä siitä.

Poika ei ole käyttäytynyt väkivaltaisesti aikaisemmin, paitsi kaksi, noin puolenvuoden jaksoa (toinen kun mummo kuoli ja toinen kun muutettiin) ja ihan pikkulapsena ennen diagnoosia. Poikani ei siis mielestäni ole väkivaltainen hullu. Tämä olisi ollut ennaltaehkäistävissä sillä, että isä olisi alustanut lähtönsä ja siitä olisi ollut kuvat viikkojärjestyksessä ja sitä olisi harjoiteltu ensin lyhyemmillä jaksoilla. Mutta isä vain lähti, samana päivänä kuin aikeistaan ilmoitti. Ymmärrän siis hyvin miksi poika on sekaisin, kun kerran kaikki muutkin tässä perheessä ovat.

Nyt sovittiin sosiaalitoimen kanssa, että alkuun otetaan viikko laitoksessa, viikko kotona systeemi ja se alustetaan hyvin. Aloitamme ensi kuun alusta, jotta ehditään pojan kalenteriin asia merkkaamaan ja se pojalle sisäistämään. Ihan siksi, että yksin tämän lapsen hoitaminen on hemmetin kuluttavaa, kun koko ajan on valvottava ja vahdittava, kaikki on ennakoitava ja rutiinit on pilkuntarkkoja. Siksi se mieskin kai lähti.

On totta, että tämän ikäiset muuttavat jo muutenkin pikkuhiljaa omilleen. Mutta poika on kuitenkin pikkusisaruksilleenkin tärkeä ja nauttii kotiympäristöstä. Kamalalta tuntuisi repäistä poika pois kotoa yhtäkkiä. Ja kyllä minä sitä pikkulapsen äitiä olen murehtinut. Peruuttaisin tapahtuneen, jos voisin. Mutta poika ei sitä tahallaan tehnyt, eikä tuollainen käytös ole hänelle luonteenomaista. Yleensä pelkää vieraita, ja pakenee tilanteesta, jossa vieras hänelle puhuu/huutaa.

Vaikea tätä asiaa on ymmärtää, kun ei ole itse kokenut. Helppo on sanoa että poika laitokseen vaan. Kyseessä on kuitenkin minun rakas esikoiseni. Tämä on tätä meidän elämää.

Ei ole sairas. Ymmärrystä kyllä pitäisi löytyä vaikka on tapahtunut tällainen "väkivaltaisuusepisodi". Hän ei ole löytänyt/hänellä ei ole keinoja/ muuta tapaa reagoida muuttuneeseen tilanteeseen.

Auttaisiko väliaikainen lääkitys tilanteessa? Tässä tilanteessa en muita muutoksia tekisi hänen elämässään muuta kuin pakon edessä.

Totta on kyllä, että poika voisi alkaa itsenäistymään muuttaen esimerkiksi palvelukotiin, mutta tässä tilanteessa ei vielä. Hänelle tulee liian monta muutosta yhtäaikaa.
Nuoren itsenäistyminen olisi loppupelissä "hyväksi" koko perheelle.
Mutta näin minun on helppo ulkopuolisena todeta. Tilanne olisi varmasti aivan eri, jos omakohtaisesti olisin samassa tilanteessa. Katsantokanta olisi silloin erilainen.

Ok, eli pistetään ne kaksivuotiaatkin laitokseen jotka hiekkiksellä huitovat kavereitaan, samasta asiasta siis nyt kyse. Tämä lapsi tajuaan ihan yhtä vähän tekemisistään kuin kaksivuotias.

Myönnän että kysessä on paljon isompi ihminen kuin kaksivuotias, joka tietysti saa paljon pahempaa jälkeä aikaan. Siitä syystä tilanne on paljon vaarallisempi kuin kaksivuotiaan huitoessa. Olen myös samaa mieltä siinä että poika on pidettävä kurissa (siksi koska tosiaan saa pahaa jälkeä aikaan), en ota kantaa siihen mikä olisi paras keino koska en ole asiantuntija.

MUTTA se mikä mua rassaa on se että tosi rumin (jopa julmin) sanakääntein täällä puhutaan (ja arvostellaan) lapsesta joka on rakkainta maailmassa omalle äidilleen ja joka ei julmuuttaan pahaa tee vaan siksi että on sairas. Suurinosa täällä ei tosiaankaan taida tajuta sitä että lapsi ei ymmärrä tekevänsä väärin joten on todella väärin tuomita häntä siitä.

Ihan turhaan saivartelet. 2-vuotias ei ole ympäristölleen edes potentiaalisesti vaarallinen, mistä tässä oli kyse.

Ja tuohon ettei sairaita tai vammaisia saisi tuomita, niin mitäs mieltä itse olet vaikka Jammu Siltavuoresta? Ei hänkään ymmärtänyt tekevänsä väärin.

Ihan turhaan saivartelet. 2-vuotias ei ole ympäristölleen edes potentiaalisesti vaarallinen, mistä tässä oli kyse.

Ja tuohon ettei sairaita tai vammaisia saisi tuomita, niin mitäs mieltä itse olet vaikka Jammu Siltavuoresta? Ei hänkään ymmärtänyt tekevänsä väärin.

Mielenkiintoinen yhtäläisyysmerkki Jammu Siltavuoren ja toista lasta tönäisseen kehitysvammaisen lapsen välillä. Kertoo paljon merkinvetäjän kyvystä hahmottaa maailmaa ja ihmiselon nyansseja?

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="a p";23360515]Poika ei ole käyttäytynyt väkivaltaisesti aikaisemmin, paitsi kaksi, noin puolenvuoden jaksoa (toinen kun mummo kuoli ja toinen kun muutettiin) ja ihan pikkulapsena ennen diagnoosia. Poikani ei siis mielestäni ole väkivaltainen hullu. Tämä olisi ollut ennaltaehkäistävissä sillä, että isä olisi alustanut lähtönsä ja siitä olisi ollut kuvat viikkojärjestyksessä ja sitä olisi harjoiteltu ensin lyhyemmillä jaksoilla. Mutta isä vain lähti, samana päivänä kuin aikeistaan ilmoitti. Ymmärrän siis hyvin miksi poika on sekaisin, kun kerran kaikki muutkin tässä perheessä ovat.

Nyt sovittiin sosiaalitoimen kanssa, että alkuun otetaan viikko laitoksessa, viikko kotona systeemi ja se alustetaan hyvin. Aloitamme ensi kuun alusta, jotta ehditään pojan kalenteriin asia merkkaamaan ja se pojalle sisäistämään. Ihan siksi, että yksin tämän lapsen hoitaminen on hemmetin kuluttavaa, kun koko ajan on valvottava ja vahdittava, kaikki on ennakoitava ja rutiinit on pilkuntarkkoja. Siksi se mieskin kai lähti.

On totta, että tämän ikäiset muuttavat jo muutenkin pikkuhiljaa omilleen. Mutta poika on kuitenkin pikkusisaruksilleenkin tärkeä ja nauttii kotiympäristöstä. Kamalalta tuntuisi repäistä poika pois kotoa yhtäkkiä. Ja kyllä minä sitä pikkulapsen äitiä olen murehtinut. Peruuttaisin tapahtuneen, jos voisin. Mutta poika ei sitä tahallaan tehnyt, eikä tuollainen käytös ole hänelle luonteenomaista. Yleensä pelkää vieraita, ja pakenee tilanteesta, jossa vieras hänelle puhuu/huutaa.

Vaikea tätä asiaa on ymmärtää, kun ei ole itse kokenut. Helppo on sanoa että poika laitokseen vaan. Kyseessä on kuitenkin minun rakas esikoiseni. Tämä on tätä meidän elämää.[/QUOTE]

:hug: Tuo viikko-viiko-systeemi kuulostaa hyvältä. =) Varmasti on ollut iso muutos ja rankka paikka tuo miehen lähtö koko perheelle, hyvä että saat paremmin omaa aikaa käydä tapahtunutta läpi muidnekin lasten kanssa.

Minulla on kaksi autistista lasta, kylläkin alle kouluikäisiä kumpikin. Tunnepuolta haastavaan lapseen pystyn omalla tavallani hahmottamaan vaikka meillä on tuohon ikään vielä aikaa. Itsekin pidän itsestäänselvyytenä että lapset jossain vaiheessa muuttavat pois kotoa, sillä lailla tuettuun asumiseen mitä he tarvivat. Kuitenkin ajatus että 16v yhtäkkiä repäistään pois kotoa kuulostaa rankalle, varsmasti olisi ahdistava paikka niille sisaruksillekin joiden isä juuri muutti pois.

Voimia teille ja toivottavasti saatte mahdollisimman hyvin tukea raskaaseen tilanteeseen!

Tuo tuleva systeemi vaikuttaa hyvältä. Meinasinkin tulla ehdottomaan, että lisäätte vähän sitä laitoskäyntimäärää tuohon entiseen. Ehkä ne isällä vierailutkin tulevat kunnon alustuksen jälkeen vähitellen onnistumaan.

Mä en sanonut etteikö heitä saisi tuomita. Ja sinä lähdet saivartelemaan Kun Jammun vedät tähän asiaan, ihan eri asiasta kyse. Ja Jammuhan laitettiin laitokseen, ihan oikein mielestäni. Enkä mä lähtenyt sanomaan suuntaan enkä toiseen sitä miten tässä tapauksessa pitäisi toimia. Tuomitsin vain ne täällä palstalla huutelijat jotka ymmärtämätöntä lasta lynkkaavat. Kyseessä on kuitenkin vain vammainen lapsi joka on tönäissyt pienen lapsen ja aikuisen kumoon. (Tässä kohtaa voisi muuten kysyä että kuinka moni "terve" teini suljetaan loppuiäkseen laitokseen kun näin on tehnyt? ja ihan varmasti löytyy niitäkin eikä vain muutamaa..)

Mielenkiintoinen yhtäläisyysmerkki Jammu Siltavuoren ja toista lasta tönäisseen kehitysvammaisen lapsen välillä. Kertoo paljon merkinvetäjän kyvystä hahmottaa maailmaa?
Jos tarkkaan luet, niin en vetänyt yhtäläisyysmerkkiä näiden kahden ei-tekoaan-ymmärtävän ei-täysivaltaisen välille. Kyse oli siitä, onko vammaisella eri oikeudet kuin henkisesti sairaalla ja pitäisikö heitä molempia ymmärtää? Molemmathan ovat tavallaan viattomia, koska eivät itse voi vaikuttaa tilaansa.

Eikö todella ole muuta vaihtoehtoa kun laitokseen kokonaan.
Tuntuu aika julmalta. Harvoinpa ketään muutakaan laitokseen suljetaan jos on väkivaltainen.
Toisaalta nää vastaukset kuvastaa niin nykyaikaa.. Pois vaan silmistä.
Mites äidistä ja perheestä eroaminan vaikkuttaisi poikaan jos isänlähtökin otti noin koville.
Nyt on kuitenkin kyseessä lapsi joka tarvii erityistä tukea ja apua.
Itse en olisi valmis tuossa tilanteessa laittamaan lasta pois.
Katsokaa kaikki kortit ja avut ensin.
Kurjaa jos joutuu tuommosen kriisin keskellä laitokseen.
Laspi varmasti tuntee että ensin isä hylkää ja sitten loputkin perheestä :(
Todella miettisin onko muuta vaihtoehtoa kun viedä lapsi kokonaan laitokseen.

peesi, musta aika järkyttäviä mielipiteitä ja äkkipikaista tuomitsemista, POIS HIRVIÖ SILMISTÄ

kyllä vois vähä tutustua tapaukseen, ei musta kuulostanut kovin vakavalta, iso mieshän se on jo, mutta mitä vahinkoa onnistu saamaan aikaan? jos vähän faktoja sais.

meiän mummon puolsataakilonen koira on kanssa tönässyt pikkusen kumoon, ei sitä silti päiviltä oo päästetty..

[QUOTE="vieras";23357103]Kyllähän tuossa kiireellisen sijoituksen kriteerit täyttyvät[/QUOTE]

Ei tietenkään täyty kiireellisen sijoituksen kriteerit. Et taida nyt tajuta, että pojan karkaamiset ja reagointi vanhempien eroon ei vähene laitoksessa, päin vastoin hän olisi todennäköisesti vielä enemmän hukassa. Tai no reaktiot voi vähetä, jos laitoksessa pojalle annetaan esim rauhottavia lääkkeitä.

Kaipa tässä tilanteessa yhdinkysymys on äidin jaksaminen ja muut resurssit. Pystyykö äiti ottamaan vastuun autistisesta pojasta ja muista lapsista? Lastensuojelu tai kunnan sosiaalitomi varmaan haluaa tässä tilanteessa järjestää perheelle tukea, jotta poika voidaan hoitaa kotona. Äitinä ottaisin yhteyttä perheneuvolaan, jotta he voisivat kartottaa puolestani mitä kaikkea apua, myös taloudellista, voin saada. Seurakunnastakin voi saada akuuttiin kriisiin apua.

Ja sitten isä. Isän on oltava mukana vammaisen lapsensa hoidossa. Jos viikonlopputapaamisen eivät nyt onnistu, pystyisikö hän auttaa viikolla esim tapaamalla poikaa tämän kotona, viemällä poikaa uimaan,kirjastoon, pihalle puuhaamaan, kyläilemään, ulkolemaan, liikkumaan, bensa-aemalle kahville - mitä nyt miehet keskenään tekevätkään. Säännöllisesti lyhyitä aikoja muutaman kerran viikossa.

Lähtisikö isä yhdessä äidin kanssa pohtimaan asiantuntijan kanssa esinm perheneuvolaan kuinka oireilevan, autistisen pojan kanssa kannattaa toimia nyt kun perheessä on muutostilanne?

peesi, musta aika järkyttäviä mielipiteitä ja äkkipikaista tuomitsemista, POIS HIRVIÖ SILMISTÄ

kyllä vois vähä tutustua tapaukseen, ei musta kuulostanut kovin vakavalta, iso mieshän se on jo, mutta mitä vahinkoa onnistu saamaan aikaan? jos vähän faktoja sais.

meiän mummon puolsataakilonen koira on kanssa tönässyt pikkusen kumoon, ei sitä silti päiviltä oo päästetty..

Fyysistä vahinkoa ei pojalle, eikä pph:lle tapauksesta tullut. Lumihankeen oli tuupannut ja jäänyt paikalleen huutamaan ja pyörimään (ei varmaan tiennyt minne jatkaa, hämmentyi). Poliisi oli jo matkalla poikaa etsimään, kun soitin tietysti heti kun kuulin että poika lähti, niin sieltä leikkikseltä sitten pph soitti ja poika löytyi. Tietysti pikkulapsi ja pph olivat kovasti säikähtäneet.

Aika pöyristyttävää vetää tähän keskusteluun Jammu. Selvästi taas huomaa, että tämä ei ole oikea paikka tälläistä asiaa puida.

Ei tietenkään täyty kiireellisen sijoituksen kriteerit. Et taida nyt tajuta, että pojan karkaamiset ja reagointi vanhempien eroon ei vähene laitoksessa, päin vastoin hän olisi todennäköisesti vielä enemmän hukassa. Tai no reaktiot voi vähetä, jos laitoksessa pojalle annetaan esim rauhottavia lääkkeitä.

Kaipa tässä tilanteessa yhdinkysymys on äidin jaksaminen ja muut resurssit. Pystyykö äiti ottamaan vastuun autistisesta pojasta ja muista lapsista? Lastensuojelu tai kunnan sosiaalitomi varmaan haluaa tässä tilanteessa järjestää perheelle tukea, jotta poika voidaan hoitaa kotona. Äitinä ottaisin yhteyttä perheneuvolaan, jotta he voisivat kartottaa puolestani mitä kaikkea apua, myös taloudellista, voin saada. Seurakunnastakin voi saada akuuttiin kriisiin apua.

Ja sitten isä. Isän on oltava mukana vammaisen lapsensa hoidossa. Jos viikonlopputapaamisen eivät nyt onnistu, pystyisikö hän auttaa viikolla esim tapaamalla poikaa tämän kotona, viemällä poikaa uimaan,kirjastoon, pihalle puuhaamaan, kyläilemään, ulkolemaan, liikkumaan, bensa-aemalle kahville - mitä nyt miehet keskenään tekevätkään. Säännöllisesti lyhyitä aikoja muutaman kerran viikossa.

Lähtisikö isä yhdessä äidin kanssa pohtimaan asiantuntijan kanssa esinm perheneuvolaan kuinka oireilevan, autistisen pojan kanssa kannattaa toimia nyt kun perheessä on muutostilanne?

Isällä on nyt tärkeämpää tekemistä eli vieraan naisen vittu huollettavanaan.

Yhteistyössä