Lapsi väkisin laitokseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyseessä on kuitenkin vain vammainen lapsi joka on tönäissyt pienen lapsen ja aikuisen kumoon. (Tässä kohtaa voisi muuten kysyä että kuinka moni "terve" teini suljetaan loppuiäkseen laitokseen kun näin on tehnyt? ja ihan varmasti löytyy niitäkin eikä vain muutamaa..)

Villi veikkaus, että "terve" oikeustoimikelpoinen rikosoikeudellisessa vastuuiässä oleva teini pääsee moisen tempun jälkeen niin ikään lastensuojelun asiakkaaksi ja sitä kautta mahdolliseen psykiatriseen hoitoon ja/tai saisi syytteet pahoinpitelyistä. Mistäköhän keksit tuon loppuelämäksi laitokseen sulkemisen?

Villi veikkaus, että "terve" oikeustoimikelpoinen rikosoikeudellisessa vastuuiässä oleva teini pääsee moisen tempun jälkeen niin ikään lastensuojelun asiakkaaksi ja sitä kautta mahdolliseen psykiatriseen hoitoon ja/tai saisi syytteet pahoinpitelyistä. Mistäköhän keksit tuon loppuelämäksi laitokseen sulkemisen?

Höpö höpö.. Suurinosa näistä teineitä saa korkeintaan kotiarestia. Ei poliisille asti nämä ylilyönnit yleensä päädy..

Laitokseen kun kerran pistetään kehitysvammainen ihminen niin harvemmin sieltä enää pois pääsee. Laitostuu (taantuu) hyvin nopeasti, ja hänen tilansa kun missään vaiheessa odoteta paranevan (kehitysvamma ei parane) niin millä perustein luulet hänen pois pääsevän jos käytöksen takia sinne on laitettu. Miksi sinä sitten olit häntä laitokseen pistämässä, rangaistukseksiko..?

No höpöhöpö saa teini mitään syytteitä tai edes lastensuojelun asiakkuutta jonkun tönäisemisestä kumoon. Vähän suhteellisuudentajua kehiin.

Laitokseen kun kerran pistetään kehitysvammainen ihminen niin harvemmin sieltä enää pois pääsee. Laitostuu (taantuu) hyvin nopeasti, ja hänen tilansa kun missään vaiheessa odoteta paranevan (kehitysvamma ei parane) niin millä perustein luulet hänen pois pääsevän jos käytöksen takia sinne on laitettu. Miksi sinä sitten olit häntä laitokseen pistämässä, rangaistukseksiko..?

No MINÄ en häntä ehdottomasti ollut laitokseen laittamassa, vaan jatkuvaan valvontaan oli se sitten kotona tai muualla. Mutta yleisellä tasolla, kyllä musta vaarallinen henkilö tulee toimittaa yhteisön edun takia tahdosta riippumattomaan hoitoon kunnes paranee, vaikka sitten loppuelämäksi. Ja vaikka kyseessä olisi kehitysvammainen.

Edelleen kukaan ei ole vastannut siihen kysymykseen, tuleeko vammaisia ja mielisairaita ymmärtää yhtä paljon?

No höpöhöpö saa teini mitään syytteitä tai edes lastensuojelun asiakkuutta jonkun tönäisemisestä kumoon. Vähän suhteellisuudentajua kehiin.

Meinaatkos, että et ilmoita poliisille jos joku miehenkokoinen ja mahdollisesti aikuisen näköinen "teini" hyökkää ulkona kimppuusi ja kaataa sut ja lapsesi maahan? Aika tapaus olet. Vai ehkä tarkoitit, että jos poliisi on paikalla ja näkee tapahtuman, eivät puutu tapaukseen?

Meinaatkos, että et ilmoita poliisille jos joku miehenkokoinen ja mahdollisesti aikuisen näköinen "teini" hyökkää ulkona kimppuusi ja kaataa sut ja lapsesi maahan? Aika tapaus olet. Vai ehkä tarkoitit, että jos poliisi on paikalla ja näkee tapahtuman, eivät puutu tapaukseen?

"Miehenkokoinen ja mahdollisesti aikuisen näköinen teini hyökkää kimppuusi"?
Olisiko se pelottava teini vielä mahdollisesti Jammu Siltavuoren näköinen?
Mielenkiintoisia (ja kovin paljastavia) nämä yhteenvedot.
:D

Mutta nyt lopetan tämän tasoisiin juttuihin vastaamisen. Ap:n alkuperäinen aihe on koskettava ja hankala ja tunnen suurta myötätuntoa häntä, poikaansa ja muita lapsiaan kohtaan. Toivon todella että tilanteeseen löytyy kannustava ja pitkän päälle hyvää tuottava ratkaisu ja sen toiveen myötä en näe mielekkäänä ketjun kääntämistä jammuiluksi.

No MINÄ en häntä ehdottomasti ollut laitokseen laittamassa, vaan jatkuvaan valvontaan oli se sitten kotona tai muualla. Mutta yleisellä tasolla, kyllä musta vaarallinen henkilö tulee toimittaa yhteisön edun takia tahdosta riippumattomaan hoitoon kunnes paranee, vaikka sitten loppuelämäksi. Ja vaikka kyseessä olisi kehitysvammainen.

Edelleen kukaan ei ole vastannut siihen kysymykseen, tuleeko vammaisia ja mielisairaita ymmärtää yhtä paljon?

Tuohon sinun kysymykseen ei voi vastata kyllä tai ei yksiselitteisesti. Vammaiset ja mielenterveysongelmaiset eivät ole mikään yksi yhtenäinen joukko. Yhden ihmisen tekemisen perusteella ei voi/ei saa koko ryhmän olettavan toimia samalla tavoin.

Ymmärrys ja ymmärtäminen kaksi eri asiaa. Se, että on diagnoosi (kehitysvammainen tai mielenterveysongelmainen,) ei suoraan poista (rikosoikeudellista) vastuuta teoista.

"Miehenkokoinen ja mahdollisesti aikuisen näköinen teini hyökkää kimppuusi"?
Olisiko se pelottava teini vielä mahdollisesti Jammu Siltavuoren näköinen?
Mielenkiintoisia (ja kovin paljastavia) nämä yhteenvedot.
:D

Mutta nyt lopetan tämän tasoisiin juttuihin vastaamisen. Ap:n alkuperäinen aihe on koskettava ja hankala ja tunnen suurta myötätuntoa häntä, poikaansa ja muita lapsiaan kohtaan. Toivon todella että tilanteeseen löytyy kannustava ja pitkän päälle hyvää tuottava ratkaisu ja sen toiveen myötä en näe mielekkäänä ketjun kääntämistä jammuiluksi.

Kertoo aika paljon omasta tasostasi nuo typerät oletukset. Kysymyksiin et tietenkään vastaa kun menisi pohja jeesustelulta.

[QUOTE="mä";23358114]Ei pelkästään koko perheen vaan kaikkien läheisten ja kansalaisten!!! poikahan voi tehdä ihan mitä vaan, kun oikeen hermostuu ja jolle kulle voi käydä huonosti!!![/QUOTE]

miten niin voi tehdä ihan mitä vaan, onko jotain näyttöä?, ei kumoon tönäiseminen ole ihan mitä vaan, ennemminkin ympäristön järjestykseen laittamista, suorastaan itsepuolustusta tai mistä minä tiedän, ja tiedätkö sinä enemmän..

kai sinäkin voit tehdä ihan mitä vaan kun oikeen hermostut? yksi tilanne ilman mitään vahinkoja ja sitten johtopäätös, että väkivallan vaara kilometrin säteellä. Ilmeisesti poika ei yleensä edes ole missään ilman valvontaa, joten se asia on jo otettu huomioon, että ei ymmärrä tilanteita. 16 vuotta perheen kanssa, eikä perheessä ole tarvinnut pelätä? Minusta aika nuhteeton tausta, ei kuulosta arvaamattomalta. Kyllä tuolla vaarallisempia kavereita kulkee ilman mitään valvontaa.

Höpö höpö.. Suurinosa näistä teineitä saa korkeintaan kotiarestia. Ei poliisille asti nämä ylilyönnit yleensä päädy..

Laitokseen kun kerran pistetään kehitysvammainen ihminen niin harvemmin sieltä enää pois pääsee. Laitostuu (taantuu) hyvin nopeasti, ja hänen tilansa kun missään vaiheessa odoteta paranevan (kehitysvamma ei parane) niin millä perustein luulet hänen pois pääsevän jos käytöksen takia sinne on laitettu.

Mutta kuitenkin heillä on mahdollisuus "päästä pois".
Ottaen huomioon että näitä paikkoja on ihan suljetuista osastoista, autettuun ja tuettuun asumiseen ja kaikkea niiltä väleiltä. Monet ns.laitospuolen asiakkaista siirtyy asuntoloihin ja esim. terveydentilan heikentyessä asuntoloissa asuvat siirtyvät laitospuolelle. Samoin moni laitos- ja asumispalveluyksiköiden asiakkaat ovat siirtyneet perhehoitoon.
Vaikka kehitysvamma ei paranekaan niin se ei estä keh.vammaisia kehittymästä ja heidän muuttuvat elämäntilanteensa otetaan kyllä jatkuvasti huomioon, ketään ei lukita laitokseen "heitetään avaimet pois"- periaatteella. Ja omaisillakin on tässä myös sanansa sanottavana ja heillä on moniammatillinen työryhmä tukenaan.
Ja ketään ei yritätetä taannuttaa todellakaan vaan ylläpitää ja kehittää jo olemassa olevia taitoja ja laitoksista yritetään koko ajan luopua enemmän ja enemmän.

Minua nyt edelleenkin häiritsee tämä "laitos" ja "laitostuminen". Oletteko hyvät ihmiset koskaan käyneet tutustumassa esim. Rinnekoti-säätiön hoitokoteihin tai muihin ryhmäkoteihin? Ne eivät ole mitään laitoksia, joissa ihmiset pumpataan täyteen lääkkeitä tai sidotaan sänkyihin. Erityisesti ryhmäkodit ovat ihan koteja, joissa kaikilla omahuone ja yhteiset tilat. Ihan tavallisia isoja omakotitaloja.

Minua nyt edelleenkin häiritsee tämä "laitos" ja "laitostuminen". Oletteko hyvät ihmiset koskaan käyneet tutustumassa esim. Rinnekoti-säätiön hoitokoteihin tai muihin ryhmäkoteihin? Ne eivät ole mitään laitoksia, joissa ihmiset pumpataan täyteen lääkkeitä tai sidotaan sänkyihin. Erityisesti ryhmäkodit ovat ihan koteja, joissa kaikilla omahuone ja yhteiset tilat. Ihan tavallisia isoja omakotitaloja.

Niin ja ihan jokaisella on mahdollisuus päästä ns. kotilomille, matkoille, viriketapahtumiin ym.
Ja omaisilla on mahdollisuus vierailla tai hoitaa ns.paikan päällä esim. juuri lastaan.
Eivätkä laitospuolen hoitokoditkaan ole mitään riisuttuja ja kolkkoja vaan joka paikassa pyritään mahdollisimman kodinomaiseen ympäristöön, ihan tavallisineen elämänvaiheineen.

Mutta joka tapauksessa, toivottavasti ap asiat selviävät parhain päin.

Hmm. Mulla on poika joka on ollut aggressiivinen ja ailahteleva "normi" nuori. Hän kävi "laitoksessa" rauhoittumassa muutaman viikon ja joku sossu väläytteli nuorisokotia keskustelussa. Enpä jäänyt odottamaan huostaanottoa/sijoitusta vaan pakkasin meidän kimpsut ja kampsut ja muutimme lähimpään kaupunkiin ko pikkukunnasta. Poika pääsi erityiskouluun, terapiaan ja lopuksi muutti isälleen. Nyt poika asuu jo itsekseen ja ainakin viimeisen vuoden perusteella huomattavasti parempaan ollaan menossa. Toki ikääkin alkaa jo olemaan melkein 18v. Ei poika ole sisimmältään paha tai ilkeä, pikemminkin ylettömän herkkä, mutta juurikin nuo muutokset elämässä aiheuttivat melkoista heilahtelua tunne-elämässä. Ikikuuna päivänä en olisi poikaa laitokseen antanut asumaan vaikka sosku sitä mieltä olikin. Minä omani tunnen ja minä tiedän tässä tapauksessa parhaiten mikä pojalleni on hyväksi. AP:lle voimia!

[QUOTE="a p";23360710]Fyysistä vahinkoa ei pojalle, eikä pph:lle tapauksesta tullut. Lumihankeen oli tuupannut ja jäänyt paikalleen huutamaan ja pyörimään (ei varmaan tiennyt minne jatkaa, hämmentyi). Poliisi oli jo matkalla poikaa etsimään, kun soitin tietysti heti kun kuulin että poika lähti, niin sieltä leikkikseltä sitten pph soitti ja poika löytyi. Tietysti pikkulapsi ja pph olivat kovasti säikähtäneet.

Aika pöyristyttävää vetää tähän keskusteluun Jammu. Selvästi taas huomaa, että tämä ei ole oikea paikka tälläistä asiaa puida.[/QUOTE]

hyvä että poika löytyi nopeaan ja mitään suurta vahinkoa ei käynyt pojalle tai muille.
mutta 16v on jo liki aikuisen miehen kokoinen, eli ymmärrän sinänsä täällä olevia reaktioita. vaikka kyse olisi hetkellisestä tilanteesta joka johtuu isän lähdöstä niin onhan se totta että hallitsemattomasti käyttäytyvä henkilö ei oikein sovi tänne muiden joukkoon (siis jos vaarana on että muihin sattuu/ itseen sattuu)
te onneksi nyt saatte apua, joka sopii teille, eli toivottavasti tuo viikko_viikko järjestelmä toimisi ja pojalla olotila helpottaa, kovasti tsemppiä vaikeaan tilanteeseen :)

Moi oon nyt 14 ja jouduin laitokseen jo 12 vuotiaana tupakoinnista, juomisesta, poliisien kanssa käymisestä, lintsaamisesta mutta pahin syy miks tei sitä oli se että mua ei kohdeltu hyvin kotona oon täällä viellä 2 vuotta ja mä juttelen psykiatrille 1x vkl ja oon paranemaan päin. Mutta se että laittaisit sun pojan laitokseen voi olla joko hyvä tai huono juttu pojan mielenterveydelle, kokemusta löytyy esim. yritin ottaa hatkoja 1 vuoden sisällä ainakin 8x kuukaudessa, olin eristyksissä muista, ja sain LVR:rriä tosi paljon noiden hatkojen takia ja kaikki johtui vain siitä että ä jouduin tänne. Mutta nyt huomaan että tää on parantanut mun elämää.

Yhteistyössä