Lapsi vai lääkis?

• Viestiketjun aloittaja mitä ihmettä
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja sama edelleen:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Niin todellakin, mitä eroa on peruskoulupohjaisella ammattitutkinnolla joka on kaikkien pikkutyttöjen (ja aikuistumattomien aikuisten naisten) haaveammatti ja ehkä halutuimmalla yliopistotutkinnolla joka vaatii oikeasti hyvät paperit lukiosta ja terävän pään. Nämäkö sitten on jollekin ihan toisensa korvaavat vaihtoehdot?
No onko sillä taas väliä, että kenen haaveammatti se on? Itseään varten opiskellaan. Samaa asiaa kuitenkin se on. Kyllähän ap itse sisimmäässän tietää omaavansa terävän pään. Ei sielä eläinlääkiksessäkään kukaan toitota ympäriinsä, etteä hei minäpäs olen fiksu. Kyllä se opiksleku ja ammatti on se mitä siellä haetaan.

Mutta kun ne on kaksi eri ammattia???? Voi hyvänen aika sentään että on taas vaikeata ymmärtää....
No kyllä minä sen tiedän, mutta hyvin samankaltaisia! Tarkoitin, että jos pitää eläimistä, niin miksi ei eläintenhoitaja yhtä hyvin? Siihen kuvioon mahtuisi lapsikin aiemmin. Minusta tämä olisi ihan hyvä ratkaisu. Valmistuttuaan voi työskennellä eläinklinikalla eli samassa ympäristössä kuin eläinlääkärikin, tietysti hieman eri hommia, mutta sama työyhteisö ja kiinnostuksen kohde. Pääseväthän eläintenhoitajatkin mukaan moniin toimenpiteisiin jaottavat vastuuta esim. toipuvien eläinten hoidosta.
:headwall:
No, voitko nyt sitten kertoa mikä ideastani tekee niin äärettömän huononm että tarvitsee oikein päätä seinään lyödä? Kyllä mä tajuan että kyseessä ovat eri ammatit, mutta et voi kiistää, että hyvin samankaltaiset ja samassa ympäristössä pyoritään. Voihan siinä samalla sivistää itseään ja hankkia tietämystä vaikka lukemalla kotona. Jos ap:n unelma nyt on hoivata sairaita eläimiä ja antaa niille hoitoa, niin sitä pääsee eläintenhoitajakin tekemään varmasti.

Itse asiassa eläinlääkärinä joutuu paljon ikävämpiin toimenpiteisiin ja lopettamaan eläimiä jne. Toivottavasti ap on ottanut tämän myös huomioon. Hoitajana valmistuisi nopeammin ja saisi perheenkin nuorella iällä. Ja kuitenkin myös sen ammatin eläinten parista.
Heh... Tämä on hyvä... :). Kannattaa varmaan suorittaa yksi yliopistotutkinto (ja sekin ilmeisesti laajoin sivuainein), päästä eläinlääkikseen (jonne on tosi vaikeaa päästä) ja sitten hakeutua eläintenhoitajaksi, jotta saa olla eläinten kanssa tekemisissä...

opiskelemaan!
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin, olen siis 25-vuotias. Eläinlääketieteellisessä ei kotoa käsin opiskelu onnistu ja muutenkin tarkka lukujärjestys ja läsnäolopakko useimmilla kursseilla. Luulen, että kesken opintojen ei onnistu missään vaiheessa, joten menisi väkisinkin valmistumisen jälkeiseen aikaan. Nykyisessö työssä tienaan 2400/kk eli ihan kohtalaisesti. Mulla ei sinänsä kello tikitä, mutta miehellä taitaa jo tikittää.
Lähde opiskelemaan ihmeessä! 30 v. on hyvä ikä tehdä lapsia, ja sit on mieleinen työkin =) Onnea opiskelupaikan johdosta, itsekin toivon että olisin sinne mennyt aikanaan...

vieras
No ei niitä eläinlääkiksen opiskelupaikkojakaan välttämättä helposti tule! Totta kai otat opiskelupaikan vastaan ja aloitat opiskelun. Ikävää tietysti miehellesi, mutta voittehan aloittaa yrityksen, kun olet lähellä valmistumista. Iän puolesta sinulla ei ole mitään hätää.

sama edelleen
Ileisesti kaikki haluavat ymmärtää pointtini väärin, kuten aina täällä ihmiset tekevät. Vielä kerran, en ole väittänyt että olisivat sama asia, mutta kun ap pohti opintojen kestoa ja lapsenkin ilmeisesti haluaisi niin eikö eläintenhoitaja ole silloin varteenotettava jos sille alalle haluaa. Onhan hänellä jo yksi tutkinto, joten olisi myös korkeakoulutettu.

eiymmärrä
Ileisesti kaikki haluavat ymmärtää pointtini väärin, kuten aina täällä ihmiset tekevät. Vielä kerran, en ole väittänyt että olisivat sama asia, mutta kun ap pohti opintojen kestoa ja lapsenkin ilmeisesti haluaisi niin eikö eläintenhoitaja ole silloin varteenotettava jos sille alalle haluaa. Onhan hänellä jo yksi tutkinto, joten olisi myös korkeakoulutettu.
Jos ap HALUAA eläinLÄÄKÄRIKSI eikä ole vaan kiinnostunut paijailusta?

Vieras
Mutta ap mainitsi jo ettei halua vielä lapsia, joten asia on yksinkertainen.

sama edelleen
Alkuperäinen kirjoittaja eiymmärrä:
Jaa, no aika kylmä ihminen saa olla jos hakeutuu alalle eikä ole kiinnostunut asiasta. Ja lääkärinkö ei saa olla hoivaava? Ihme asenteita. Kerroppa minkä takia sitten ihminen menee eläinlääkäriksi jos ei kerta halua hoitaa eläimiä:eek: Sori vaan mutta sun loogikka ontuu ja pahasti.

tarkkaan ottaen
Sanoi että jos ei olisi päässyt kouluun, niin olisi ollut valmis lapseen ja oli jo miehelle luvannut. Miestäkin voisi ajatella vähän ja ap.llahan on jo yksi tutkinto ja työ! Ap kai nyt käy sitä naisille tuttua taistelua pään sisällään. Yhteiskunta luo paineita kouluttautua ja pyrkiä aina vaan kovempiin suorituksiin, missä pehmeät arvot?

Ap, sinulla tuntuu olevan hyvä mies, et varmasti kadu jos valitset lapsen. Opiskella ehtii.Ja jos kerran jo olet päässyt sisään niin pääset varmasti toistekin, voin sanoa myös omasta kokemuksesta. Itse hain muutama vuosi sitten tradenomin opintoihin, mutta en ottanut paikkaa vastaan kun lapsi teki tuloaan. Nyt hain uudestaan ja pääsin jälleen, aloitan nyt tammikuussa.

toinen
Jaa, no aika kylmä ihminen saa olla jos hakeutuu alalle eikä ole kiinnostunut asiasta. Ja lääkärinkö ei saa olla hoivaava? Ihme asenteita. Kerroppa minkä takia sitten ihminen menee eläinlääkäriksi jos ei kerta halua hoitaa eläimiä:eek: Sori vaan mutta sun loogikka ontuu ja pahasti.
Eli sun sanojen mukaan työnkuvat on samanlaiset??
Miksi joku haluaa lääkäriksi eikä lähihoitajaksi? Molemmat sun sujuvan logiikaan mukaan hoivaa;)

mua nauratti myös
Alkuperäinen kirjoittaja kommentin kirjoittaja:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Huh mitä vastauksia on ap saanut. Että kun on jo yksi yliopistotutkinto niin toista ei tarvitse :D ei, vaikka eroavat kuin yö ja päivä toisistaan. Yksi jopa ehdottaa eläintenhoitajaaksi opiskelua. Huh, haloo, kas kun ei lihanleikkaajaksi. Saa siinäkin olla tekemisissä eläinten kanssa :eek: Mä epäilen että ap tietään ihmisenkin lisääntymisestä ja muuhun asiaan liittyvästä enemmän kuin tämän palstan mammat yhteensä :p

Mikään ei estä yrittämästä lasta opintojen loppuvaiheilla. Oon ihan 100 % varma että ap pärjäisi lapsen kanssa ihan hyvin ja suorittaisi opintonsa loppuun.
Peesi!!

Mä nauroin kanssa tota eläintenhoitaja-kommenttia... ei helekutti sentäs... :LOL:
No mikäs siinä niin hauskaa oli? Mielestäni ihan hyvä vaihtoehto, kun ilmeisesti tykkää eläinten kanssa puuhailla. Pääseehän siinäkin hoivaamaan ja lääkitsemään eläimiä, jopa enemmän kuin eläinlääkäri. Koulutus vain kestää vähemmän aikaa. Vauvanteko ikä kun taas voi olla nopeastikin ohi.
Siis, please.... Mistä näitä ymmärtämättömiä ihmisiä tulee??? :D :D :D

mua nauratti myös
Alkuperäinen kirjoittaja toinen:
AIVAN! :D :D Logiikka on sama! Please, apuva!
Eli sun sanojen mukaan työnkuvat on samanlaiset??
Miksi joku haluaa lääkäriksi eikä lähihoitajaksi? Molemmat sun sujuvan logiikaan mukaan hoivaa;)

eläinlääkäri
No, opiskelemaan ois mun vastaus. Tosin kannattaa suhtautua sitten realistisesti... Noista aiemmista opinnoistasi vaikka saat noinkin paljon pisteitä, niin et kyllä voi laskea yhtä vuotta pois opinnoista, et millään muotoa. Eläinlääkis on niin koulumainen, että mitenkään et voi yhtä vuotta hypätä yli... todennäköisesti jonkin verran voit ekoina vuosina olla luennoilta pois tms, mutta koko vuotta et kyllä voi skipata. Eli lähtökohtaisesti aikaa valmistumiseen menee minimissään 6 vuotta ilman vauvavuotta välissä. Jonkin verran kyllä opiskelu on muuttunut, itse valmistuin vuonna 2003, mutta en usko että kovin paljon...

Mutta kyllä vauvan ja opiskelun voi yhdistää, mun kurssillanikin 2 sai vauvan opintojen välissä, toisella se myöhästytti valmistumista 2 vuotta, toisella 3. Minimissään se myöhästyttää vuoden (jos ei synnytys sitten osu tosi hyvään saumaan), sillä on paljon harjoitteluja yms, joissa ei kyllä voi esim. viimeisillään raskaana olla, samoin kuin esim. päivystys on hankalaa (esim. opsikelijoiden pitää käytänössä päivystysaikana ottaa röntgenkuvia yms). Ja tietenkin pikkuvauvan kanssa myös hankalaa, muttei mahdotonta.

Eli siis minusta käytännössä vaihtoehtosi ovat opiskella ensin, yrittää vauvaa sitten, vaikka opintoihin ja ehkä töissä oloonkin menisi 6-7 vuotta, et ole liian vanha sittenkään. Toinen vaihtoehto on yrittää yhdistää vauva ja opiskelut, tätä pitäisin rankempana vaihtoehtona mutta onnistuu kyllä niinkin (tosin suosittelen yrittämään vauvaa opintojen alkuvaiheessa ennemmin kuin lopussa, sillä klinikkavuosi (=5.opintovuosi) on kyllä mahdollisimman huono vuosi olla raskaana. Itse siis valitsisin ekan vaihtoehdon. Huono olen sanomaan kun itse ehdin olla töissäkin 5 vuotta ennen esikoista, jonka sain kun täytin 30 vuotta...

Ja teille muille kommentoineille:
Mitä tulee tuohon palkkakommenttiin, niin kyllä riippuu paljon mitä aikoo tehdä valmistumisen jälkeen. Jos tekee praktiikkaa yksityisellä asemalla toisen palveluksessa (kuten minä), niin bruttotulot on noin 3000eur/kk. Sitten taas kunnassa tms virassa saattaa kyllä tienatakin jopa 8-9000eur/kk mutta työajat on sitten mitä on. Että ei tätä työtä kyllä palkan takia opiskella/tehdä yksistään.
Ja tuon naurettavan kommentin eläintenhoitajaksi hakeutumisesta voi kyllä jättää omaan arvoonsa...

Olispa kiva vaihtaa sun kanssa ajatuksia vähän yksityisemminkin, mutta en tällä palstalla halua paljastaa itsestäni tämän enempää. Eläinlääkäripiirit on pienet, kaikki tuntee kaikki ja lisäksi asiakkaatkin saattais tunnistaa... mutta kysy lisää jos haluat jotain tietää :)

burgeoisie
Kun ei niitä voi kutsua tuollalailla "samaksi alaksi". Päiväkodin hoitaja ei ole sama kun lastenpsykiatri vaikka molempien työnkuvaan kuuluu lasten henkisen hyvinvoinnin tukeminen.

Juristiksi haluava ei tyydy alan sihteerin hommiin, tekniikka-alalle haluava yliopisto-opiskelija tuskin vaihtaisi yhtäkkiä mekaanikoksi tms.

AP:lle sanoisin, että yrittäisi vielä selvittää mahdollisuuksia yhdistää lapsi ja opiskelu. Ymmärrän ap:n miehen harmistuksen; vauva oli jo ikäänkuin ruvennut kasvamaan ajatuksissa. Viisi vuotta parisuhteessa on jokseenkin pitkä aika. Ehkä hän on myös kokenut, että heidän olisi aika ottaa seuraava askel suhteessaan ja miettii nyt, miltä seuraavat viisi vuotta sitten näyttäisivät. Haluaako mies olla mukana (puolisonsa kautta) opiskelijaelämässä 37-38-vuotiaaksi asti? Tiedän miehiä jotka ovat sanoneet, että haluavat lapsen alle 35v ja jos ei siihen mennessä ole tullut, niin jättävät lapsenteon muille.

Oma unelma-alani on juuri tuo ap:n jo opiskelema :D Joten itse ryhtyisin lapsentekoon hethet hänen tilanteessaan :LOL: Muttamutta, jokainen joutuu itse painimaan näitten kanssa...

just
Alkuperäinen kirjoittaja tarkkaan ottaen:
Sanoi että jos ei olisi päässyt kouluun, niin olisi ollut valmis lapseen ja oli jo miehelle luvannut. Miestäkin voisi ajatella vähän ja ap.llahan on jo yksi tutkinto ja työ! Ap kai nyt käy sitä naisille tuttua taistelua pään sisällään. Yhteiskunta luo paineita kouluttautua ja pyrkiä aina vaan kovempiin suorituksiin, missä pehmeät arvot?

Ap, sinulla tuntuu olevan hyvä mies, et varmasti kadu jos valitset lapsen. Opiskella ehtii.Ja jos kerran jo olet päässyt sisään niin pääset varmasti toistekin, voin sanoa myös omasta kokemuksesta. Itse hain muutama vuosi sitten tradenomin opintoihin, mutta en ottanut paikkaa vastaan kun lapsi teki tuloaan. Nyt hain uudestaan ja pääsin jälleen, aloitan nyt tammikuussa.
Tiedätkö, tradenomin ja eläinlääkiksen pääsykokeet on hiukka eri tasoa????

just
Hei haloo eläinlääkäri voi tehdä paljon muutakin kuin hoitaa eläimiä, tuo on niin väärä kuva että koiria vaan silitellään, kyllä tää on palveluammatti että ihmisistä pitää pitää enemmän kuin eläimistä....

eläinlääkäri
Niin siis onnea opiskelupaikasta! Kyllä tämä on ammatti johon kannattaa opiskella. Kannattaa kysyä itseltäsi kumman kanssa sun on helpompi elää, sen että lykkäsit lapsensaantia muutaman vuoden vai että jätit unelma-ammatin opiskelematta? Tällä alalla ne pääsykokeet on ne vaikeimmat, opiskelut kyllä sitten sujuu. Tsemppiä!

haloo
Alkuperäinen kirjoittaja just:

Tiedätkö, tradenomin ja eläinlääkiksen pääsykokeet on hiukka eri tasoa????
Samaa ajattelin... Tradenomiksi pääsee nyt kuka tahansa.

apua-papua

Tää on just näitä perinteisiä naisen tehtäviä... Kun mies kerta haluaa lapsen, niin sitten se tehdään, vaikka itse ei ole valmis. Ja kun ikääkin rupeaisi jo olemaan hurjat 30 vuotta ennen kuin niitä lapsia alkaisi tekemään.

Ap ehdottomasti opiskelemaan ja lapsensaantia ja opiskelua ei kannata yrittää yhdistää ellei ole kova vauvakuume itsellään päällä.

ai tradeksi kuka vaan?
Ai tradenomiksi pääsee kuka tahansa? Nyt ei taida olla tietoa asiasta teillä. Itse olen tradenomi ja jouduin hakemaan kolme kertaa ennen kuin onnisti. monet ihmiset meidän luokalla myös joutuivat. Yliopistoon on itse asiassa helpompaa päästä, kun sinne ei välttämättä edes lasketa pohjapisteitä. Amk:hon taas tarvitsee tietyn määrän pisteitä jotta pääsee edes pääsykokeisiin, että silleen.

Yliopistoon pääsyssä kaikilla on sama mahdollisuus, kun voi osallistua pääsykokeisiin vaikka olisi a:n paperit, amk:ssa katsotaan tarkemmin. Pääsykokeissa on myös haastattelu ja ehkä ryhmätehtävä, yliopistossa vain se koe, joka perustuu vuodesta toiseen samaan aineistoon. Amk:ssa pääsykokeen luonteesta ei voi etukäteen tietää.

Yhteistyössä