Lapsi tarvitsee muutakin kuin ruokaa ja rakkautta. Pienillä tuloilla lapsi jää oleellisista asioista paitsi ja kärsii

  • Viestiketjun aloittaja "Tomi"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28838967]Onko tällaisia ihmisiä oikeasti olemassa? Ja jos on, kuinka paljon? Itse en taida tuntea yhtään. Sellaisia kyllä tunnen, jotka nauttivat asioista, joita rahalla saavat, mutta eivät he pidä niitä asioita minään kunnollisuuden edellytyksenä.[/QUOTE]

Jos luit aloituksen, tiedätkin jo sen verran että nuori joka ei ole matkustellut on muita tyhmempi. Eräässä toisessa viestissä arveltiin, että vanhemmat jotka vievät jälkikasvunsa ulkomaille ovat niitä kriittisesti ajattelevia vanhempia.

Palsta on palsta, ja harvoin oikeassa elämässä tulee tällaisten laukojia vastaan. Kuitenkin ihan tosielämässä on olemassa ihmisiä, joiden mielestä esim. vuokralla asuminen on huonon elämän merkki. On ihmisiä, jotka ostavat lapsilleen merkkivaatteita jottei heitä kiusattaisi (inhimillistä kylläkin). On ihmisiä, joiden mielestä köyhyys itsessään kertoo henkilön älykkyydestä -eikä mitään positiivista. On ihmisiä, joiden mielestä matka Savonlinnaan ei ole mistään kotoisin koska "siellä ei ole mitään kiinnostavaa" -toisin kuin Phuketissa.

On inhimillistä ja ymmärrettävää, että kukin haluaa olla pidetty ja yhteisönsä jäsen. Sen sijaan se, että joku ulkopuolinen rahanhimossaan seurauksista piittaamatta alkaa sanella niitä ehtoja joilla yhteisön pidetyksi jäseneksi pääsee, on täysi katastrofi.

Sen vaan sanon, että kun jatkuvasti päivitellään kuinka itsekkyys ja välinpitämättömyys ja saamattomuus lisääntyy, niin onko kukaan sattumalta huomannut kuinka samaan aikaan kulutus kasvaa koko ajan?
 
  • Tykkää
Reactions: Ultramariini
[QUOTE="vieras";28839020]Matkustamisella ei ole mitään tekemistä tyhmyyden tai fiksuuden kanssa. Ja nuo muutkin ominaisuudet riippuvat ihmisestä. Mutta se matkailu silti avartaa. Nykyään onneksi voi matkustaakin niin monella eri tavalla, esimerkiksi sohvasurffailu antaa jo ihan erilaisen kuvan paikallisesta elämästä kuin hotellissa asuminen :)

Mä olen esimerkiksi ollut Kiinassa viikon kiinalaisessa perheessä ja kyllä siinä pääsi todellakin näkemään paikallista elämää. Jopa enemmän mitä asuessani vuoden eräässä toisessa maassa, koska siellä asuin perheeni kanssa ja opiskelin ulkomaalaisten parissa, joten itse paikallisten elämään ei niin tutustunut vaikka kulttuuriin muuten toki.[/QUOTE]

Niin, jotain tuollaista itsekin hain tuossa vähän ylempänä!
 
"vieras"
Itse en ole irl tottunut tällaiseen asenteeseen ja ilmapiiriin, kuin esimerkiksi tässä ketjussa, joten en osaa sanoa oikein mitään. Hämmästyttää lähinnä, ihmeellistä kouhotusta koko ketju täynnä asioista, jotka mielestäni ovat aika mitättömiä
Oletko sä yleensäkään tottunut sellaiseen asenteeseen ja ilmapiiriin kuin palstalla? :D Mä ainakin voisin sanoa, että varmaan 90% ketjuista on täynnä sellaista ilmapiiriä mihin en ole koskaan törmännyt oikeassa elämässä. En ole esimerkiksi koskaan törmännyt ihmiseen, jota kiinnostaisi tuntemattoman imetys tai joululahjat tai joka olisi sitä mieltä, että lihavat ihmiset pitäisi viedä saunan taakse.
 
  • Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
"vieras"
Jos luit aloituksen, tiedätkin jo sen verran että nuori joka ei ole matkustellut on muita tyhmempi. Eräässä toisessa viestissä arveltiin, että vanhemmat jotka vievät jälkikasvunsa ulkomaille ovat niitä kriittisesti ajattelevia vanhempia.

Palsta on palsta, ja harvoin oikeassa elämässä tulee tällaisten laukojia vastaan. Kuitenkin ihan tosielämässä on olemassa ihmisiä, joiden mielestä esim. vuokralla asuminen on huonon elämän merkki. On ihmisiä, jotka ostavat lapsilleen merkkivaatteita jottei heitä kiusattaisi (inhimillistä kylläkin). On ihmisiä, joiden mielestä köyhyys itsessään kertoo henkilön älykkyydestä -eikä mitään positiivista. On ihmisiä, joiden mielestä matka Savonlinnaan ei ole mistään kotoisin koska "siellä ei ole mitään kiinnostavaa" -toisin kuin Phuketissa.

On inhimillistä ja ymmärrettävää, että kukin haluaa olla pidetty ja yhteisönsä jäsen. Sen sijaan se, että joku ulkopuolinen rahanhimossaan seurauksista piittaamatta alkaa sanella niitä ehtoja joilla yhteisön pidetyksi jäseneksi pääsee, on täysi katastrofi.

Sen vaan sanon, että kun jatkuvasti päivitellään kuinka itsekkyys ja välinpitämättömyys ja saamattomuus lisääntyy, niin onko kukaan sattumalta huomannut kuinka samaan aikaan kulutus kasvaa koko ajan?

Jokainen nuori kokee paineita olla riittävän hyvä, pitää tietynlaisia vaatteita ja näyttää hyvännäköiseltä. Se määrittelee ja kertoo nuorille paljon. Aikuisiällä sitten opitaan arvostamaan ja näkemään erilaisuutta, ajattelemaan omilla aivoilla.

Siksi ei voi sanoa minusta, että on törkeää ja ennenkuulumatonta luoda paineita ja kulutusympäristöä. Se kun on tätä elämää, ja kuuluu nuorten elämään vahvasti.
 
Kulinaristisia nautintoja vaille jäävien lasten lapsuus olisi toki aika kamalaa.
Ajatella: ankeaa ja ahdistavaa aurajuustoton asumus. :xmas:

( hei Moraalinvartija:wave: huomaatko kuinka pidän tätä keskustelun tasoa yllä )
Huomaan kyllä, kiitos siitä :xmas:
Nyt tunnen kuitenkin piston sydämessäni...mun lapsilla on ankea ja ahdistava aurajuustoton asumus :(
No, ehkä vien heidät huomenna tuonne asemalle syömään aurajuustoa, saadaan samalla vähän matkailua harrastettua :)

Josta tulikin mieleeni, että miksi ihmeessä ei pidetä yleisesti sivistävänä istua pahamaineisen lähiön juna-asemalla juoppojen kanssa? Se jos mikä olisi monelle avartavaa ja suvaitsevaisuutta kasvattavaa!
 
  • Tykkää
Reactions: Ultramariini
[QUOTE="vieras";28839031]Ei siellä ulkomailla tarvitse asua, että näkee ja kokee omakohtaisesti sen mitä on halunnut ja haaveillut. Siihen ei tarvitse kun viikon parin, että saa jo mukavasti kokemusta paikallisesta kulttuurista ja tapaa hauskoja, mukavia ihmisiä :) Saa mieltä lämmittäviä muistoja roppa kaupalla.[/QUOTE]

Nähdäkseen ja kokeakseen, mitä on halunnut ja haaveillut, ei tietenkään tarvitse asua ulkomailla. Mutta kun asuu ulkomailla, asuu ulkomailla - se on vähän eri asia ja ehkäpä siinä haetaan jo jotain muuta kokemusta kuin mitä siltä viikon tai kahden matkalta saa? Tai no, jokainen hakee mitä hakee. Itse olisin halunnut vain asua lempikaupungissani, koska tykkään siitä enkä saa siitä tarpeekseni. Saa nähdä, ehkä joskus se toteutuu. Tottakai voin käydä siellä ja viettää siellä aikaa, mutta kyllä se on minusta eri asia.
 
"Vieras"
Pakko sanoa harrastuksista. Moni lapsi harrastaa kun on pakko. Vanhemmat vaatii. Lasta viedään sinne tänne ja tonne.
Lapsi suorittaa. Vanhemmat on tyytyväisiä.
Jossain vaiheessa tulee kapina ja harrastukset jää.
Lapsi on sysätty useita kertoja vanhemmistaa eroon kun pitää harrastaa.

Lapsi joka on saanut tehdä juttuja yhdessä vanhemman on paljon onnellisempi.
Yhdessätekeminen on tuottanut lapselle suurta mielihyvää.
Se harrastuu kestää lapsella koko elämän ja on kantava voimavara.

Näin luennoi kouluttaja joka ollut paljon lasten parissa ja tehnyt siitä tutkimusta.
 
[QUOTE="Vieras";28839063]Pakko sanoa harrastuksista. Moni lapsi harrastaa kun on pakko. Vanhemmat vaatii. Lasta viedään sinne tänne ja tonne.
Lapsi suorittaa. Vanhemmat on tyytyväisiä.
Jossain vaiheessa tulee kapina ja harrastukset jää.
Lapsi on sysätty useita kertoja vanhemmistaa eroon kun pitää harrastaa.

Lapsi joka on saanut tehdä juttuja yhdessä vanhemman on paljon onnellisempi.
Yhdessätekeminen on tuottanut lapselle suurta mielihyvää.
Se harrastuu kestää lapsella koko elämän ja on kantava voimavara.

Näin luennoi kouluttaja joka ollut paljon lasten parissa ja tehnyt siitä tutkimusta.[/QUOTE]

tuossa on varmaan perää, vaikkei sekään tokikaan mikään ainoa totuus ole.
Harrastukset voivat myös olla pakoa kodin ahdistavasta ilmapiiristä.

Sen tiedän.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28839058:
Nähdäkseen ja kokeakseen, mitä on halunnut ja haaveillut, ei tietenkään tarvitse asua ulkomailla. Mutta kun asuu ulkomailla, asuu ulkomailla - se on vähän eri asia ja ehkäpä siinä haetaan jo jotain muuta kokemusta kuin mitä siltä viikon tai kahden matkalta saa? Tai no, jokainen hakee mitä hakee. Itse olisin halunnut vain asua lempikaupungissani, koska tykkään siitä enkä saa siitä tarpeekseni. Saa nähdä, ehkä joskus se toteutuu. Tottakai voin käydä siellä ja viettää siellä aikaa, mutta kyllä se on minusta eri asia.
Mikä sun lempikaupunki on?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28839079:
Berliini.
Tämä ketju on ollut niin typerä alusta loppuun, että ketään ei varmaan haittaa jos mennään off-topic :D

Miksi? Berliini on musta ihan kiva, tykkäsin erityisesti historiasta. Mutta tykkään esimerkiksi Munchenistä ja Pariisista paljon enemmän. Kauniimpia kaupunkeja, Berliini on vähän rosoinen.
 
  • Tykkää
Reactions: fortunate
"Hiphei"
Tässä ollaan sit jo *askat housuissa, 4 lasta ja netto tulot 3500€ (ennen oli 5000€).
Sain potkut paperiteollisuudesta, mitäs nyt?
Lapsista ei tule koskaan kunnon kansalaisia? Katkeria aina meille?
Euroopan matkan saa meille 600€ 5vrk :D Siihen ei budjetti vielä kaadu :)
Ps.pianoa ei kukaan halua edes soittaa meidän perheestä mutta kalassa tykätään käydä :)
 
"vieras"
Omat lapsemme harrastavat,soittavat ja urheilevat.Välineet ovat vimpan päälle. Ovat matkustelleet ja pääsevät kokemaan kulttuuria, hauskanpitoa...tmv. Olemme onnekkaita ja etuoikeutettuja pystyessämme tarjoamaan tämän lapsillemme.SILTIKIN tämä aloitus on jotain ihan uskomatonta!! En usko, että tämä "Tomi" on lukion opettaja,kahden lapsenisä ja junnujen valmentaja.Joku tässä aloitukseesa saa "hälyytyskellon soimaan",joku määrittelemätön....
 
[QUOTE="vieras";28839088]Tämä ketju on ollut niin typerä alusta loppuun, että ketään ei varmaan haittaa jos mennään off-topic :D

Miksi? Berliini on musta ihan kiva, tykkäsin erityisesti historiasta. Mutta tykkään esimerkiksi Munchenistä ja Pariisista paljon enemmän. Kauniimpia kaupunkeja, Berliini on vähän rosoinen.[/QUOTE]

No, mä tykkään ehkä juuri siitä rosoisuudesta. Tykkään siitä, että Berliinissä on paljon sellaista vaihtoehtokulttuuria, tykkään tosi paljon sen ilmapiiristä - tai no, täytyy myöntää, että olen viettänyt eniten aikaa siellä entisen Itä-Berliinin puolella, ja viihdynkin siellä paremmin kuin läntisellä puolella. Kaunis kaupunki se ei todellakaan ole samalla lailla kuin jotkut muut, mutta se on eri tavalla mielenkiintoinen. Ja sen kauneus on sellaista "punk-kauneutta", ehkä ;) Ja sen historia on toki todella mielenkiintoinen, ja se miten se näkyy nykyisin siellä.
 
[QUOTE="vieras";28839042]Oletko sä yleensäkään tottunut sellaiseen asenteeseen ja ilmapiiriin kuin palstalla? :D Mä ainakin voisin sanoa, että varmaan 90% ketjuista on täynnä sellaista ilmapiiriä mihin en ole koskaan törmännyt oikeassa elämässä. En ole esimerkiksi koskaan törmännyt ihmiseen, jota kiinnostaisi tuntemattoman imetys tai joululahjat tai joka olisi sitä mieltä, että lihavat ihmiset pitäisi viedä saunan taakse.[/QUOTE]

Enpä kyllä, siksi kirjoitinkin, etten ole tottunut sellaiseen asenteeseen, kuin "esimerkiksi tässä ketjussa".
Lohdullista kuulla muidenkin olevan sitä mieltä, ettei muutkaan pidä näitä juttuja ihan "perusjuttuina". :D
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28839094]Ei.. Kaikkein paras olisi jos eriarvoisuutta ja epäreiluutta ei olisi. Mutta ollaan kai kaikkialla missä on ihmisiä hieman "luokkatietoisia" ja vertaillaan toinen toisiamme? Työpaikoilla, harrastuksissa, koulussa you know.[/QUOTE]

Eikä se ole edes länsimaalainen keksintö. Savannin bambumajassa ei ehkä vertailla kenellä on hienoin älypuhelin, mutta omat vertailunsa ja nokkimisjärjestyksensä heilläkin on.
 
[QUOTE="vieras";28839094]Ei.. Kaikkein paras olisi jos eriarvoisuutta ja epäreiluutta ei olisi. Mutta ollaan kai kaikkialla missä on ihmisiä hieman "luokkatietoisia" ja vertaillaan toinen toisiamme? Työpaikoilla, harrastuksissa, koulussa you know.[/QUOTE]

Eriarvoisuutta ja epäreiluutta on varmaan ollut aina. Sekin on väärin, mutta valitettavasti ehkä kuitenkin ihmiselle hiukan luontaista. Varmaan luolaihmisetkin jo sorsivat heikompiaan (silloin se oli tietysti ymmärrettävämpää kuin nykyään). Siltikin olen opettanut lapsiani kohtelemaan muita mahdollisimman hyvin.

Nyt joku vaan on keksinyt tienata tällä hitosti rahaa, ja kun homma näyttää sujuvan kovin hyvin ei muutos varmaan ole ihan näköpiirissä. Markkinavoimat on päästetty asemaan, jossa ne yksiselitteisesti hallitsevat koko maailmaa. Toisin sanoen se voi olla Warren Buffet joka päättää, kiusataanko sinun lastasi ensi vuonna koulussa tai huolitaanko sinua enää työpaikan kahvipöytään. Ihan sen mukaan, mikä vaihtoehto tuottaa eniten rahaa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28839128]Eikä se ole edes länsimaalainen keksintö. Savannin bambumajassa ei ehkä vertailla kenellä on hienoin älypuhelin, mutta omat vertailunsa ja nokkimisjärjestyksensä heilläkin on.[/QUOTE]

Jep, niin se menee. Joka ikisessä kulttuurissa ja ryhmissä sitä on.
 
"sipsi"
Jaahas, maha on liian täysi lauantai-illan erikoista eli itse tehtyä pizzaa, joten en jaksanut kahlata ketjua läpi.

Sen sanon, että mielestäni lapsi kärsii monista asioista elämässään varmasti huomattavasti enemmän, kuin vanhempiensa pienistä tuloista. Itse olen suuresta sisarussarjasta, ja pienestä saakka tienannut itse omat "yleellisyyteni." Koti oli turvallinen ja hyvä, kärsinyt en lainkaan.

Itsellä on vain yksi lapsi (ei välttämättä oma valinta), ja hänellä on ollut mahdollisuus harrastaa enemmän kuin meillä isänsä kanssa aikanaan. Em kuitenkaan osaa sanoa, onko hän siitä asiasta johtuen ollenkaan onnellisempi, kuin minä olin hänen iässään.

Aika, hmmm, omituinen väite aloitusotsikossa mielestäni.
 
"vieras"
Eriarvoisuutta ja epäreiluutta on varmaan ollut aina. Sekin on väärin, mutta valitettavasti ehkä kuitenkin ihmiselle hiukan luontaista. Varmaan luolaihmisetkin jo sorsivat heikompiaan (silloin se oli tietysti ymmärrettävämpää kuin nykyään). Siltikin olen opettanut lapsiani kohtelemaan muita mahdollisimman hyvin.

Nyt joku vaan on keksinyt tienata tällä hitosti rahaa, ja kun homma näyttää sujuvan kovin hyvin ei muutos varmaan ole ihan näköpiirissä. Markkinavoimat on päästetty asemaan, jossa ne yksiselitteisesti hallitsevat koko maailmaa. Toisin sanoen se voi olla Warren Buffet joka päättää, kiusataanko sinun lastasi ensi vuonna koulussa tai huolitaanko sinua enää työpaikan kahvipöytään. Ihan sen mukaan, mikä vaihtoehto tuottaa eniten rahaa.
Kysypäs keltä tahansa miksi töissä täytyy käydä, kouluttautua ja sitoutua työhön? Varmasti jokaisella kolmen kärjessä on yhtenä syynä: raha ja elintaso.

Itsellänäkin se tulotaso on suurin motivaattori opiskella yliopistossa ja tehdä helkutisti töitä sen eteen että tutkinnon saan lopulta. Haluan tulevaisuudessa antaa lapsilleni ja perheelleni hyvän elintason, ilman rahaa se ei ole mahdollista.
 
Dbkfnkf
Anteeksi nyt vaan, mutta ihan hirveä aloitus. Minun mielestäni pitäisi nimenomaan mennä siihen suuntaan, että opetetaan lapset siihen, että kaikkea (eikä läheskään kaikkea) nyt vaan ei voi saada! Suuremman palveluksen vanhemmat sillä tekisivät, saataisiin kenties hieman pitkäjänteisempiä aikuisiakin kasvatettua.
Ja voi hyvänen aika, lukion opettaja päästää näpikseltään, että ne lapset ovat tyhmempiä, jotka eivät matkustele. Kaikki kulttuuri ei vaadi rahallista panostusta. Ja jostain Espanjan aurinkorannoilta tuskin sitä henkistä pääomaa hirveästi karttuu (tuskinpa vaan kovin korkeakulttuurisia kohteita suurimmalla osalla lapsiperheistä kohteet ovat!). Jessus sentään....
Sinä olet juuri loistava esimerkki palstalaisesta, joka ei edes halua ymmärtää alottajan pointtia. Tuskin ap mitään turkin rantoja nyt tarkoittikaan..

Kyllä moni lapsiperhe matkustelee ihan kulttuurin puitteissa. Paljon perheitä reissaa myös esim. Wienissä, Pietarissa, Tukholmassa, Roomassa jne..
 
"ville"
Sinä olet juuri loistava esimerkki palstalaisesta, joka ei edes halua ymmärtää alottajan pointtia. Tuskin ap mitään turkin rantoja nyt tarkoittikaan..

Kyllä moni lapsiperhe matkustelee ihan kulttuurin puitteissa. Paljon perheitä reissaa myös esim. Wienissä, Pietarissa, Tukholmassa, Roomassa jne..
Suomennapa sinä meille tyhmille aloittajan pointti.
 

Yhteistyössä