Lapsi tarvitsee muutakin kuin ruokaa ja rakkautta. Pienillä tuloilla lapsi jää oleellisista asioista paitsi ja kärsii

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tomi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tomi"

Vieras
Palstan tuntien todennäköisesti kukaan ei halua ymmärtää pointtiani ja suurin osa haluaa tahallaan ymmärtää minut väärin. En väitä olevani asiantuntija, tai täysin oikeassa joka asiassa. Lapsesta voi kasvaa onnellinen ja tasapainoinen aikuinen ihan pelkällä rakkaudella ja ruualla.
Lapsen tärkeimmät tarpeet ovat rakkaus, rajat, turvallinen kasvuympäristö ja ruoka. En väheksy rakkauden ja yhdessä tekemisen merkitystä millään tavalla. Retki lähipuistoon vanhemman/vanhempien kanssa on huippu juttu ja varmasti lapsilla on kivaa.

Elämäni urheilua harrastaneena, junnujen valmentajana, kahden pianoa soittavan tytön isänä ja lukion opettajana haluan kuitenkin nyt purkaa mieltä askarruttavia asioita.

Monet vanhemmat väheksyvät harrastusvälineiden merkitystä. Ihan fyysisistäkin syistä on oleellista hankkia jalalle ja pelialustalle oikeanlaiset futiskengät tai luistimet tms. Pelaaminen on paljon mukavampaa ja monella tapaa miellyttävämpää, kun jalassa on kunnon kengät. Vääränlaiset kengät myös aiheuttavat jalkavaivoja.
Lätkän pelaaminen tai hiihtäminen on ihan erilaista ja motivoivampaa, mikäli välineet ovat kunnossa.
Joskus lapsen jalka vaatii kauden aikana esim. uudet futiskengät, vaikka vanhat olisivatkin kooltaan vielä sopivat.
Ymmärrän, että ensimmäisille harrastuskerroille ei välineitä hankita, sillä ei voi tietää aikooko lapsi käydä harkoissa koko kauden. Se on ok. Kaikilla ei ole varaa harrastuksen vaatimiin varusteisiin. Joskus se voi olla lapselle haitaksi. Olkoot kyseessä nyt mikä harrastus onkin.

Harrastukset ovat lapselle hyväksi katsottiin miltä kantilta tahansa. Jokainen harrastus on varmasti hyvä. Harva harrastus on ilmainen.
MIkäli lapsi haluaa ja aikoo edetä harrastuksessaan, se vaatii usein perheeltä myös rahallista panostusta.

Meillä meinasi molemmat tytöt lopettaa pianon soittamisen, koska meillä ei ollut pianoa. Suunniteltiin pianon ostoa vasta, kun tytöt ovat isompia. Lahjakkaita soittajia kun ovat ja innoissaan harrastuksestaan, olisi ollut järjetöntä jättää piano hankkimatta. Käytetty piano maksoi 4000e.

Lapsia kiusataan koulussa, jos heillä ei ole samaa, mitä muilla. Kiusaaminen on idioottimaista ja ketään ei pitäisi kiusata. Kyllä lapsi siitä kärsii, jos ei saa samaa mitä muut. Varmasti lapsella on paha mieli, jos ei saa sitä kännykkää, mitä muillakin on. Tottakai lapsen tekee mieli DC lippistä, jos kavereilla on ja häneltä jatkuvasti kysytään, miksi sulla ole.
Edellisessä keskustelussa joku äiti kertoi, että heille ei kukaan halua tulla leikkimään, koska heillä ei ole hienoimpia legoja ja pleikkaria, mitä muilla lapsilla on.

Sama äiti otti myös esiin pointin: matkailu ja kulttuuri. Matkailu ja kulttuuri on todella avartavaa, sivistävää ja siitä saa kokemuksia. Valitettavasti lähiuimarannalta ei saa samaa kokemusta, mitä kesäteatterista, museosta, Tukholmasta, Prahan linnasta tai autoreissulta ympäri Suomea.

Lukion opettajana huomaan aika nopeasti, jos joku nuori ei ole kokenut matkustelua/kulttuuria yhtä paljon, kuin ikätoverinsa ja se näkyy tyhmyytenä monessa asiassa, vaikka nuori itsessään olisikin motivoitunut ja mukava tyyppi.

• Tykkää
Reactions: ElaineH
Totta puhut. Fakta on se, että lapsen/nuoren TEKEE MIELI niitä juttuja, mitkä ovat in ja mitä muilla ovat ja kokevat itsensä alempi arvoiseksi, mikäli niitä ei saa. Vanhmmat eivät tätä tajua.

Minä olen köyhän perheen lapsi. En koskaan myöntänyt vanhemmille, että mua satutti ja vihastutti se, että en saanut samoja juttuja ja päässyt samoihin paikkoihin. Vanhemmilleni esitin, että en halua. ÄIti ja isä luuliva, että en oikeasti halua. Oikeasti en halunnut vanhemmilleni pahaa mieltä.

• Tykkää
Reactions: Merengue
Olen samaa mieltä. Itse sain lapsuudessa vähän liikaakin harrastuksia ja en arvostanut niitä.. Ulkomaanmatkat tosin oli jotain parasta jota haluan tarjota tuleville lapsilleni ilman epäilystäkään.

Mielestäni unohdit aika tärkeän asian: huolenpidon, turvan ja suojelun.

varmaan onkin näin. Mutta entä sitten kun sitä rahaa ei todellakaan ole? Pitäisikö meidän köyhien vanhempien nyt tuntea kauheaa syyllisyyttä siitä, ettei lapsemme saa samoja kokemuksia ja elämyksiä kuin rikkaamman perheen lapset? Voin sanoa, että tunnemme sitä joka tapauksessa, ei siitä tarvitse oikein erikseen huomauttaa :(

• Tykkää
Reactions: HeavyMetalMama-77
Meillä poika aloittaa koulun muutaman päivän päästä.
Olemme matkailleet mm. Suomessa paljon esim. kävimme juuri tällä viikolla Bombassa,
jossa olimme myös yötä. Kerroimme pojalle vähän Karjalan historiaa.
Ulkomailla on matkusteltu kerran vuoteen kuten Berliinissä ja rantakohteissa Bulgariassa ja Turkissa.
Olemme aina käyneet jollakin retkellä ja kertoneet jotakin ikätasoisesti maan historistoriasta.
Myös Tukholmat ja Tallinnat on käyty samalla tyylillä.
En tiedä teenkö lapsestani jotenkin matkustus hullun. mutta nämä eivät ole vaatineet
hirveää budjettia.

[QUOTE="Tomi";28838475]
Lapsia kiusataan koulussa, jos heillä ei ole samaa, mitä muilla. Kiusaaminen on idioottimaista ja ketään ei pitäisi kiusata. Kyllä lapsi siitä kärsii, jos ei saa samaa mitä muut. Varmasti lapsella on paha mieli, jos ei saa sitä kännykkää, mitä muillakin on. Tottakai lapsen tekee mieli DC lippistä, jos kavereilla on ja häneltä jatkuvasti kysytään, miksi sulla ole.
Edellisessä keskustelussa joku äiti kertoi, että heille ei kukaan halua tulla leikkimään, koska heillä ei ole hienoimpia legoja ja pleikkaria, mitä muilla lapsilla on.[/QUOTE]

Kirjoitit olevasi lukion opettaja - oletko oikeasti? Mitäs mieltä olet - voiko kiusaamisen ehkäistä ostamalla lapselle kaikki trendituotteet ja samat asiat, mitä "muilla" on? Onko mielestäsi kiusaaminen väistämätöntä, jos näin ei tee? Mitä sanoisit vanhemmalle, joka ei osta kaikkea mahdollista jostain muusta syystä kuin rahan takia?

[QUOTE="Tomi";28838475]Sama äiti otti myös esiin pointin: matkailu ja kulttuuri. Matkailu ja kulttuuri on todella avartavaa, sivistävää ja siitä saa kokemuksia. Valitettavasti lähiuimarannalta ei saa samaa kokemusta, mitä kesäteatterista, museosta, Tukholmasta, Prahan linnasta tai autoreissulta ympäri Suomea. [/QUOTE]

Miksi oletat, että pienituloiset käyvät vaan lähiuimarannalla tai muuten viettävät aikaa yksipuolisesti? Mikä estää menemästä vaikka mainitsemaasi museoon?

[QUOTE="Tomi";28838475]Lukion opettajana huomaan aika nopeasti, jos joku nuori ei ole kokenut matkustelua/kulttuuria yhtä paljon, kuin ikätoverinsa ja se näkyy tyhmyytenä monessa asiassa, vaikka nuori itsessään olisikin motivoitunut ja mukava tyyppi.[/QUOTE]

No mitenkäs se sitten ilmenee? Ja entäs, jos ei ole matkustellut, mutta on kuitenkin "kokenut kulttuuria" - tai päinvastoin?

Joku raja kuitenkin tuossakin. Tuskin kenenkään lapsen elämä tuhoutuu jos ei saa kaikkea mahdollista. Ja pienillä tuloilla pystyy kyllä järkkäämään kaikkea tarvittavaa jos käyttää rahansa oikein. Me ollaan virallisen luokituksen mukaan pienituloisia,nettotulot yhteensä noin 4 tonnia/kk.meillä kaks lasta ratsastaa,kaks soittaa pianoa,yks viulua,.aina on pystytty ostaa kunnolliset välineet harrastuksiin, lapset matkustaa joka vuosi, jne. mutta mä oon myös silti sitä mieltä ettei lapselle tarvi antaa puolta valtakuntaa ja kuuta päälle.se,että jotakuta kiusataan siks ettei sillä oo kaikkia hienoimpia vehkeutä,on meidän aikuisten vika.kuka mahtaa ooettaa lapsille että köyhä,jolla ei oo kaikkea, on huonompi kun muut? Ne lasten asenteet lähtee aikuisista ja peiliin saa katsoa jokainen.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
no tuota vaikka me olemme pineituloisia sasten harrastuksista ei ole luovuttu. Saavat käydä judossa ja siihen kuuuluvilla leireilä ja kilpailuissa , oman tahdoin mukaan.
kun tuota vanhinta ei ole kiinnostanut enää vuosiin judo ja hän on kiinnostunut seurakunnan jutuista niin sen olen hänelle suonut. On nyt ollu isoskoulutuksessa ja nuorten leireillä ym. Minä maksan myös 19.vuotiaan tytären judon, minusta se on niin tärkeä että milellni teen sen häne puolesta. Meillä on koton tietokoneet , nyt vaikka kotona on enää kaksi poikaa, omans asaivat nuo kotoa muttanee t mukaansa. Lapsilla on älypuhelimet ja vaatteitakin löytyy. Edellenkin väitän että pienituloisen lapsi sa usien enmmän kuin sen "rikkaan" jolle kaikki on ostettu osamakulla tai velaki. lapsi ei tarvitse omakotitaloa tai omaa huonetta( tosin meidn pojilla on omat huoneet) lapsi ei trvitse uusint alumia vain siksi että se on kallis. ja tiesän peheitä joilla ei ole autoa vaikka olisi rahaakin osta sellainen. on vaan ekologisempaa kun ei oile autoa. pyörälläkin pääsee =)

Allekirjoitan aloituksen pointin. Kuten joku muukin, myös minä esitin vanhemmilleni etten halua niitä leviksiä tms. Minäkään en halunnut turhaan pahoittaa heidän mieltään. 14-vuotiaana tajusin, että voi itsekin rahansa tienata ja hankin töitä. Niillä rahoilla sitten ostettiin ne ensimmäiset levikset, reebokit ja maastopyörän. :) Ei aivan verrattavissa kulttuuriin tai harrastuksiin, mutta olipa vain muistelemisen arvoista. :D

Olen myös samaa mieltä, monessakin mielessä. Kyllä mä työssäni usein mietin, miten epäreilu maailma on: joku nyt vaan sattuu syntymään vähävaraiseen perheeseen, jossa aikuisilla kenties arjenhallintaongelmia, eikä rahaa mihinkään ns. ylimääräiseen. Toinen syntyy varakkaaseen ydinperheeseen, jossa asiat hoidetaan asiallisesti vimpan päälle lapsille on vara etsiä heidän taitojaan vastaavia harrastuksia/mielihyväntuottajia jne. Molemmissa toki lapsia rakastetaan!

Etenkin kun on kyse erityislapsista, tällä on valtava merkitys loppuelämän kannalta. Ensin mainitun syrjäytymisriski on moninkertainen verrattuna toisena mainittuun.

[QUOTE="Tomi";28838475]
Sama äiti otti myös esiin pointin: matkailu ja kulttuuri. Matkailu ja kulttuuri on todella avartavaa, sivistävää ja siitä saa kokemuksia. Valitettavasti lähiuimarannalta ei saa samaa kokemusta, mitä kesäteatterista, museosta, Tukholmasta, Prahan linnasta tai autoreissulta ympäri Suomea.

Lukion opettajana huomaan aika nopeasti, jos joku nuori ei ole kokenut matkustelua/kulttuuria yhtä paljon, kuin ikätoverinsa ja se näkyy tyhmyytenä monessa asiassa, vaikka nuori itsessään olisikin motivoitunut ja mukava tyyppi.[/QUOTE]

Suuresta osasta ap:n ajatuksista samaa mieltä.

Tässä lainatussa tekstistä kuitenkin vähän eri mieltä. Voisikohan olla niin, että kyse ei ole matkailusta tai matkustelun puutteesta? Voisiko tuo mainitsemasi "tyhmyys" olla vain perhetaustasta kiinni? Luulen, että ymmärrän mitä haet tuolla ajatuksella takaa. Voisiko kuitenkin olla, että aktiiviset kriittiseen ajatteluun lastaan kannustavat vanhemmat myös matkustelavat lapsensa kanssa paljon? Eli kyse ei ole matkailusta vaan vanhempien asenteesta ja valmiuksista keskustella jälkikasvunsa kanssa? Vähän sama asia kuin se, että korkeakoulun käyminen periytyy eli korkeasti koulutettujen vanhempien lapset käyvät todennäköisemmin yliopiston kuin vähemmän koulutettujen.

[QUOTE="Tiina";28838486]Totta puhut. Fakta on se, että lapsen/nuoren TEKEE MIELI niitä juttuja, mitkä ovat in ja mitä muilla ovat ja kokevat itsensä alempi arvoiseksi, mikäli niitä ei saa. [/QUOTE]

Siis katsokaa nyt herranjumala millaisessa maailmassa me elämme :O
Eikö kenellekään muulle tosiaan tule mieleen, että tässä on jotain tosi pahasti pielessä?

Kuuluuko ihmisen todellakin saada kaikki, mitä TEKEE MIELI?
Miksi tavaroiden määrä ja merkki on tekijä, joka määrittelee ihmisen arvon?
Miksi edellisten seurauksena ei keskustella siitä, miten lapset pitäisi kasvattaa jotta he eivät syrjisi toisiaan lippalakkien perusteella vaan todetaan vain että lippalakki on välttämätön ettei syrjitä?
Minkä takia meillä ei ole kehittäviä harrastuksia, jotka eivät maksa 400€/lukukausi?

Anteeksi nyt vaan, mutta ihan hirveä aloitus. Minun mielestäni pitäisi nimenomaan mennä siihen suuntaan, että opetetaan lapset siihen, että kaikkea (eikä läheskään kaikkea) nyt vaan ei voi saada! Suuremman palveluksen vanhemmat sillä tekisivät, saataisiin kenties hieman pitkäjänteisempiä aikuisiakin kasvatettua.
Ja voi hyvänen aika, lukion opettaja päästää näpikseltään, että ne lapset ovat tyhmempiä, jotka eivät matkustele. Kaikki kulttuuri ei vaadi rahallista panostusta. Ja jostain Espanjan aurinkorannoilta tuskin sitä henkistä pääomaa hirveästi karttuu (tuskinpa vaan kovin korkeakulttuurisia kohteita suurimmalla osalla lapsiperheistä kohteet ovat!). Jessus sentään....

no tuota vaikka me olemme pineituloisia sasten harrastuksista ei ole luovuttu. Saavat käydä judossa ja siihen kuuuluvilla leireilä ja kilpailuissa , oman tahdoin mukaan.
kun tuota vanhinta ei ole kiinnostanut enää vuosiin judo ja hän on kiinnostunut seurakunnan jutuista niin sen olen hänelle suonut. On nyt ollu isoskoulutuksessa ja nuorten leireillä ym. Minä maksan myös 19.vuotiaan tytären judon, minusta se on niin tärkeä että milellni teen sen häne puolesta. Meillä on koton tietokoneet , nyt vaikka kotona on enää kaksi poikaa, omans asaivat nuo kotoa muttanee t mukaansa. Lapsilla on älypuhelimet ja vaatteitakin löytyy. Edellenkin väitän että pienituloisen lapsi sa usien enmmän kuin sen "rikkaan" jolle kaikki on ostettu osamakulla tai velaki. lapsi ei tarvitse omakotitaloa tai omaa huonetta( tosin meidn pojilla on omat huoneet) lapsi ei trvitse uusint alumia vain siksi että se on kallis. ja tiesän peheitä joilla ei ole autoa vaikka olisi rahaakin osta sellainen. on vaan ekologisempaa kun ei oile autoa. pyörälläkin pääsee =)

Jos olette pienituloisia, niin se ei selvästi vaikuta lapsiin! Pystytte kaiken antamaan, harrastuksia ja puhelimet, omat huoneet ym. Eipä ole väliks onko rahaa kun roskaa vai ei - ellei sitten vanhemmille ole väliks.

[QUOTE="tintta";28838572]Allekirjoitan aloituksen pointin. Kuten joku muukin, myös minä esitin vanhemmilleni etten halua niitä leviksiä tms. Minäkään en halunnut turhaan pahoittaa heidän mieltään. 14-vuotiaana tajusin, että voi itsekin rahansa tienata ja hankin töitä. Niillä rahoilla sitten ostettiin ne ensimmäiset levikset, reebokit ja maastopyörän. :) Ei aivan verrattavissa kulttuuriin tai harrastuksiin, mutta olipa vain muistelemisen arvoista. :D[/QUOTE]

Itse taas olin varakkaasta perheestä ja omaksuinkin asenteen, että kaikki "massakuteet on perseestä" enkä missään tapauksessa halunnut käyttää mitään leviksiä tms. Lahjaksi saadut merkkitalvihanskat jäivät ikuisesti käyttämättä ja käytin varmaan jotain virttyneitä tumppuja. Siihen aikaan vielä mikään kirppistely ei ollut muotia, mutta jo muutaman vuoden kuluttua oli, kun oli trendikästä olla "persoonallinen" ja "erilainen". Muotivirtaukset vaihtelevat ja myös eri kaveripiireissä arvostetaan eri asioita. Omassani ei juuri noista merkkivaatteista koskaan intoiltu (vaikka melkein kaikilla olisi ollut niihin varaa).

Siis katsokaa nyt herranjumala millaisessa maailmassa me elämme :O
Eikö kenellekään muulle tosiaan tule mieleen, että tässä on jotain tosi pahasti pielessä?

Kuuluuko ihmisen todellakin saada kaikki, mitä TEKEE MIELI?
Miksi tavaroiden määrä ja merkki on tekijä, joka määrittelee ihmisen arvon?
Miksi edellisten seurauksena ei keskustella siitä, miten lapset pitäisi kasvattaa jotta he eivät syrjisi toisiaan lippalakkien perusteella vaan todetaan vain että lippalakki on välttämätön ettei syrjitä?
Minkä takia meillä ei ole kehittäviä harrastuksia, jotka eivät maksa 400€/lukukausi?

Tavaraa tärkeämpää lapsellekin on elämykset. Ja toisia elämyksiä saa vain rahalla. Tutkimustenkin mukaan raha tuo onnea ja erityisesti rahalla hankitut elämykset, ei niinkään materia. Kun elämme maailmassa, jossa voi matkustella, käydä ulkona syömässä, harrastaa, käydä teatterissa jne. on täysin normaalia, että ihminen haluaa näitä asioita tehdä ja on pettynyt, jos ei pysty niitä tekemään.

Tämä kaikki on surullista, kyllä. Myös minä allekirjoitan tuon mitä muutama muu kirjoitti edellä, että minäkin köyhän perheen lapsena aloin ajan myötä esittää, että EN HALUA tiettyjä asioita. Oikeasti kyse oli siitä, että yritin tällä tavoin selittää kavereilleni, miksi minulla ei ollut samaa kuin heillä, ja yritin keventää vanhempieni taakkaa, ja vähentää omaa suruani siitä että tiesin etten voinut saada samaa kuin muut.

Esimerkkinä, kun aikoinani lähdin opiskelemaan, samalla luokalla oli eräs tyttö, joka oli kanssani samalla luokalla jo ala-asteella, ja olimme silloin joten kuten "kavereita" Tämä tyttö sitten opiskeluaikana sanoi minulle, ettei enää halunnut tulla meille leikkimään aikoinaan, koska meillä ei voinut esim. piirtää, kun minulla oli aivan kuivuneita ja huonoja tusseja :( Se satutti todella paljon vaikka olimmekin jo lähemmäs aikuisia kun kuulin tuon.

Mie oon eri mieltä tuosta matkailukohdasta. Yhtään kukaan ei tarvitse ulkomaanmatkoja tiettyihin kohteisiin kasvaakseen kunnolliseksi aikuiseksi. Se,että ei koskaan pääse mihinkään on aivan eri asia kuin se,että täytyy päästä ulkomaille tietyn verran.

Samoin se ettei ole tietynmerkkistä lippistä/polkupyörää/sukkia kertoo siitä että vain niitä arvostavan arvomaailma on perseellään. Okei, lapsi tarvitsee lippiksen, polkupyörän ja sukat, mutta on aivan sama lukeeko niissä DC, Jopo ja Polarn o pyret vaiko Anttila, Biltema ja Lindex. Kiusaamista ei lopeta se että on "oikeanmerkkiset ja oikeanväriset" varusteet. Kiusaaminen on kiusaajan aloittama asia, ja takuulla kun kiusattu hankkisi ne juuri sillä hetkellä "oikeat" tavarat keksittäis jokin muu mitä pitäisi olla. Ongelmaa täytyisi alkaa ratkoa siis aivan toisesta suunnasta.

Olen myös samaa mieltä, monessakin mielessä. Kyllä mä työssäni usein mietin, miten epäreilu maailma on: joku nyt vaan sattuu syntymään vähävaraiseen perheeseen, jossa aikuisilla kenties arjenhallintaongelmia, eikä rahaa mihinkään ns. ylimääräiseen. Toinen syntyy varakkaaseen ydinperheeseen, jossa asiat hoidetaan asiallisesti vimpan päälle lapsille on vara etsiä heidän taitojaan vastaavia harrastuksia/mielihyväntuottajia jne. Molemmissa toki lapsia rakastetaan!

Etenkin kun on kyse erityislapsista, tällä on valtava merkitys loppuelämän kannalta. Ensin mainitun syrjäytymisriski on moninkertainen verrattuna toisena mainittuun.

Uskon että arjenhallintaongelmat, mielenterveys - ja päihdeongelmat ovat HIEMAN isompi ongelma kun pienituloisuus!

Yhteistyössä