Lapsi suoraan eskariin kotihoidosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Galluppia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

Galluppia

Vieras
Eräs tuttu on sitä mieltä, että on suorastaan vastuutonta pistää lapsi suoraan kotihoidosta eskariin, koska lapsella on tosi hankalaa oppia toimimaan ryhmässä ja opetella samaan aikaan eskarilaiseksi. Mitä mieltä te olette, onko joku toiminut näin ja miten on sujunut?

Itse olen sitä mieltä, että lapsen olisi hyvä tottua olemaan ryhmässä, mutta ei kai se mikään maailmanloppu sentään ole, jos meneekin suoraan sinne eskariin tai ekalle.

Esikoiseni meni kotihoidosta eskariin. (Hänellä tosin oli kokemusta ryhmässä olemisesta srk.n kerhon kautta. ) Hänen eskariryhmässään oli monta kotoa eskariin tullutta lasta ja eskariope sanoi ryhmän olevan hyvin tasapainoinen, eikä nähnyt sitä, että niin moni tuli ns. suoraan kotoa huonona asiana.

Meillä on mennyt kolme lasta suoraan kotihoidosta koulun eskariin (käytiin toki sitä ennen srk:n kerhossa ja äiti-lapsipiirissä). Ei ollut mitään ongelmia. Kaikki ovat olleet sosiaalisia, löytäneet kavereita ja toimineet hyvin ryhmässä.

No, eikös se esikoulu ole juuri sitä varten, että oppii ryhmässä toimimisen yms. ennen koulua. Eli siis suoraan kotihoidosta kouluun vois olla huono, mut eskaria varten ei tarvii mitenkään valmentautua, vaan eskari on sitä valmentautumista.

eskari on juurikin sitä varten että harjoitellan toimimista ryhmässä ja jokapäivisistä toimista selviytymistä (kengännauhat, maidon kaataminen ym) ja samalla keskittymistä ohjattuihin hetkiin ja harjoitellaan ottamaan toiset huomioon.

Mun mielestä on vähän hassua ellei eskariin menevä ole koskaan ollut muka missään ryhmässä aiemmin. Useimmat kuitenkin ovat käyneet kerhoissa, avoimessa pk:ssa tai muuten olleet muitten lasten kanssa tekemisissä jossa ovat ehtineet hieman oppia sosiaalisia taitoja.

Meidän tyttö menee ensi syksynä eskariin suoraan kotihoidosta, seurakunnan kerhoa on käynyt 3-vuotiaasta. En usko että ainakaan tuo ryhmässä oleminen tuottaa ongelmia, kun kerhossa,harrastuksessa, puistossa pärjää loistavasti. Saa kavereita, ja tulee hyvin toimeen erilaisten lasten kanssa, osaa jonottaa, jakaa, odottaa vuoroaan.. Itse olen myös aikanani suoraana kotihoidosta eskariin mennyt, ja ei ollut mitään ongelmia. Ei ne kotihoidossa olleet lapset missään neljänseinän sisällä kasva vailla kontakteja.

Meillä meni poika suoraan kotoa eskariin ja pärjää kuulemma erittäin hyvin,ottaa kaikki huomioon,kuuntelee opettajaa ja toisia lapsia,on erittäin suosittu muiden lasten keskuudessa.Jaksaa keskittyä ja on innokas oppija,eli ei todellakaan voi sanoa että koti hoidossa ollut ei pärjäisi koulumaailmassa :) Moni minullekkin sanonut että pitäisi viedä hoitoon että pärjää eskarissa ;)

riippuu varmaan lapsesta, meillà melkein kaikki aloittavat 3 vuotiaana tarhassa, jos kouluun tàten menee 3 vuotta muita myòhemmin, eli 6 vuotiaana ensimmàisen kerran ryhmàtoimintaan, luulen ettà voi olla hankalaa.

Kaksi lasta meillä mennyt suoraan eskariin, ei ole mitään ongelmia. Päinvastoin lapset ei ole vieläkään kyllästyneet tuollaiseen kouluelämään, niin kuin moni heidän kavereistaan, jotka ovat olleet tarhassa jo pienestä pitäen. Hymy huulilla lähtevät kouluun ja opettajien mukaan pärjäävät loistavasti.

Meillä on lapsista kaksi menny eskariin suoraan kotihoidosta ja ihan ilman ongelmia on sujunut. Itseasias tuo kakkonen ainut luokasta jonka perään ei tartte soitella kotiin että on sitä ja tätä tumpeloinut päivän aikana.

Meillä on kaksi siirtynyt siten, että ovat olleet puistotädin hoidossa ja käyneet kerhossa ja muissa harrastuksissa. Poika pääsi hyvin ryhmään mukaan, tytöllä oli hankalampaa, kun siellä oli vanhoja kaveripareja. Henkilökunta kyllä yritti hämmentää pakkaa, mutta ei sieltä mitään hyvää kaveria löytynyt.

Eskarin pääasiallinen toimi on kyllä sosiaalisten taitojen, ryhmässä toimimisen, ohjeiden seuraamisen ja oman vuoron opettelua enemmän kuin koulujuttujen (lukeminen jne) opettelua. Ainakin näin ovat kokeneet eskarin pitäjät meitä vanhempia valistaneet.

Minusta on hyvä, että lapsi kävisi jossain kerhossa tai harrastuksessa tai muualla missä on muitakin lapsia ilman vanhempia ennen eskarin aloittamista. Jos ei ole missään ikinä ollut ilman vanhempia, niin silloin voi olla joillakin vaikeaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Esikoiseni meni kotihoidosta eskariin. (Hänellä tosin oli kokemusta ryhmässä olemisesta srk.n kerhon kautta. ) Hänen eskariryhmässään oli monta kotoa eskariin tullutta lasta ja eskariope sanoi ryhmän olevan hyvin tasapainoinen, eikä nähnyt sitä, että niin moni tuli ns. suoraan kotoa huonona asiana.

Näin meilläkin! =)
Hyvin on eskarissa mennyt!

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
riippuu varmaan lapsesta, meillà melkein kaikki aloittavat 3 vuotiaana tarhassa, jos kouluun tàten menee 3 vuotta muita myòhemmin, eli 6 vuotiaana ensimmàisen kerran ryhmàtoimintaan, luulen ettà voi olla hankalaa.

Ei se kaikille ole hankalaa =)

Yhteistyössä