K
Kummallista
Vieras
Lapsi on ollut päiväkodin pienryhmässä koska isossa porukassa arkailee ja ujostelee eikä oikein osaa mennä vapaaseen leikkiin mukaan jos on iso porukka leikkimässä vaan jää sivummalle. Sitten taas tilanteet joissa ptisi tehdä jotain tiettyä asiaa paikoillaan niin lapsi lähtee mukaan toisten pelleilyihin todella helposti eli keskittyminen on olematonta jos ympärillä on iso porukka mistä tulee paljon ärsykkeitä. Lapsi siis leikkii ja toimii kuulemma sujuvasti 4-6 lapsen ryhmässä, pihapiirissä riittää kavereita eikä ymmärtämisessä tai taidollisella tasolla ole ikäisiään jäljessä. Välillä tarvitsee pitkiin ohjeisiin kertausta kun ei välttämättä hahmota pitkää ohjetta kokonaan tai osaa esim suullisesta laskutehtävästä ei osaa poimia oikeita asioita/ lukuja jos tehtävänanto sisältä paljon epäoleellista tietoa, tämä kuulemma niin lievää, että todennäköisesti korjaantuu harjoittelemalla ikätasolle.
Viime viikolla oli palaveri lapsen asioista (psykologi, varhaiskasvatuksen edustaja, päiväkodin erityislastentarhanopettaja, neuvolan lääkäri jne) ja sieltä tuli suositus, että lapsi menee lähieskariin 3 tukikertoimella eli tukikerroin pysyy samana kuin tähänkin asti mutta ryhmäkoko kasvaa 12 lapsesta 21 ( tosin tuo lapsen tukikerroin taitaa laskea ryhmän kokoa 19 lapseen). Nyt kun aikuisia (erityislastentarhanopettaja, lastentarhanopettaja, hoitaja, kaksi avustajaa) on ollut 5 on eskarissa vain 2 aikuista.
Millä ihmeellä lapsi pärjää ja osaa toimia noin isossa ryhmässä. Jakavat kuulemma eskarissa ryhmää puoliksi usein kun siinä on lastentarhanopettajan lisäksi toinen aikuinen mutta silti. Tähän asti paikalla on ollut isoimmillaan 12 lasta (tämäkin harvoin) ja kaikki tekeminen on toteutettu 2-6 lapsen ryhmässä. Syy tähän lienee vain se, että eskaria ei järjestetä pienryhmässä vaan ainoastaan päiväkodissa ja peruskoulussa on pienryhmiä mutta esiopetuksessa ei. Tulee aika pirun pitkä vuosi lapselle koittaa toimia ja olla noin isossa ryhmässä. Samoin meille vanhemmille pitkä aika kuunnella vuosi lapsen haukkumista lastentarhanopettajan suunnalta kun lapsi ei osaa eikä mikään suju. 3-4 vuotiaana lapsi oli tavallisessa päiväkotiryhmässä ja se oli aivan kamalaa, joka iltapäivä sain haukkuryöpyn niskaani kuinka lapseni ei osaa sitä, tätä ja tota tai kuinka mikään ei ollut sujunut. Kotona, kylässä ja muissa ympäristöissä sujui ja lapsi osasi mutta isossa ryhmässä jäi seurailemaan muita ja lähti mukaan pelleilyyn.
Onko jollain vastaavasta tilanteesta kokemusta? Miten tämä voi olla edes mahdollista, että ykskaks pitäisi pärjätä vuosi isossa ryhmässä kun sitten taas on luvassa paluu takaisin pienryhmään. Onhan tämä lapselle siltäkin kannalta tyhmää, että menee vuodeksi tavalliseen kouluun ja sitten siirtyy erityiskouluun jossa on starttiluokka ja pienryhmät. Eskarissa on päiväkodista muutama tuttu hyvä kaveri sekä pihapiiristä todennäköisesti muutama kaveri mikä on lapselle iso asia. Nämä saavat jäädä kouluun jossa eskari on jatkamaan ekalle luokalle mutta lapsemme siirretään todennäköisesti toiseen kouluun. Ei varmasti tunnu lapsesta kivalle kun ne kaverit ovat niin tärkeitä.
Taisi tulla vähän sekava vuodatus mutta miten voi olla mahdollista, että esiopetusta ei järjestetä ollenkaan pienryhmissä?
Viime viikolla oli palaveri lapsen asioista (psykologi, varhaiskasvatuksen edustaja, päiväkodin erityislastentarhanopettaja, neuvolan lääkäri jne) ja sieltä tuli suositus, että lapsi menee lähieskariin 3 tukikertoimella eli tukikerroin pysyy samana kuin tähänkin asti mutta ryhmäkoko kasvaa 12 lapsesta 21 ( tosin tuo lapsen tukikerroin taitaa laskea ryhmän kokoa 19 lapseen). Nyt kun aikuisia (erityislastentarhanopettaja, lastentarhanopettaja, hoitaja, kaksi avustajaa) on ollut 5 on eskarissa vain 2 aikuista.
Millä ihmeellä lapsi pärjää ja osaa toimia noin isossa ryhmässä. Jakavat kuulemma eskarissa ryhmää puoliksi usein kun siinä on lastentarhanopettajan lisäksi toinen aikuinen mutta silti. Tähän asti paikalla on ollut isoimmillaan 12 lasta (tämäkin harvoin) ja kaikki tekeminen on toteutettu 2-6 lapsen ryhmässä. Syy tähän lienee vain se, että eskaria ei järjestetä pienryhmässä vaan ainoastaan päiväkodissa ja peruskoulussa on pienryhmiä mutta esiopetuksessa ei. Tulee aika pirun pitkä vuosi lapselle koittaa toimia ja olla noin isossa ryhmässä. Samoin meille vanhemmille pitkä aika kuunnella vuosi lapsen haukkumista lastentarhanopettajan suunnalta kun lapsi ei osaa eikä mikään suju. 3-4 vuotiaana lapsi oli tavallisessa päiväkotiryhmässä ja se oli aivan kamalaa, joka iltapäivä sain haukkuryöpyn niskaani kuinka lapseni ei osaa sitä, tätä ja tota tai kuinka mikään ei ollut sujunut. Kotona, kylässä ja muissa ympäristöissä sujui ja lapsi osasi mutta isossa ryhmässä jäi seurailemaan muita ja lähti mukaan pelleilyyn.
Onko jollain vastaavasta tilanteesta kokemusta? Miten tämä voi olla edes mahdollista, että ykskaks pitäisi pärjätä vuosi isossa ryhmässä kun sitten taas on luvassa paluu takaisin pienryhmään. Onhan tämä lapselle siltäkin kannalta tyhmää, että menee vuodeksi tavalliseen kouluun ja sitten siirtyy erityiskouluun jossa on starttiluokka ja pienryhmät. Eskarissa on päiväkodista muutama tuttu hyvä kaveri sekä pihapiiristä todennäköisesti muutama kaveri mikä on lapselle iso asia. Nämä saavat jäädä kouluun jossa eskari on jatkamaan ekalle luokalle mutta lapsemme siirretään todennäköisesti toiseen kouluun. Ei varmasti tunnu lapsesta kivalle kun ne kaverit ovat niin tärkeitä.
Taisi tulla vähän sekava vuodatus mutta miten voi olla mahdollista, että esiopetusta ei järjestetä ollenkaan pienryhmissä?