lapsi päiväkotiin ja huolestuttaa

  • Viestiketjun aloittaja turhaanko
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vai lasten ehdoilla...:
Buahhaahhaahaahhaa!!
suomalaisessa tarhassako?
koittakaa nyt jo ymmärtää, että se on virikkeetön lasten säilyttämö, jossa mitään yksilöllisyyttä ei saa olla. mitä hiljaisempi lapsi, sitä parempi.
tasapäistämistä ja pakottamista yhteen muottiin liian pienellä henkilökunnalla.
Teillä on selvästikin huono pk. Meillä on hyvä, ihan vastakohta tuolle mitä kuvailit.
 
Alkuperäinen kirjoittaja turhaanko :
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Kyllä se vaippa laitetaan niin kauan kuin tarve vaatii eli osaa tehdä asiansa pottaan.
Kun LTO ilmoitti, että sitten laitetaan vaippa, vastasin takaisin napakasti että ei laiteta.
Eikä laiteta.
Jos tästä tulee pk:ssa kynnyskysymys, ilmotan että lapselle etsitään kaupungista sellainen päiväkoti, että siellä ollaan valmiita opastamaan ja ohjaamaan lapsi potalle ja pytylle tarpeilleen. Ilman pelkoa, ahdistusta, pakkoa.

(toivon että tekisi sitten kotona kakkansa!)

Kerropa minulle, onko sen kakan vaihtaminen ja kakkapyllyn puhdistaminen vaipasta jotenkin parempi tai siistimpi juttu kuin sen vaihtaminen ja putsaaminen housuista?
Haisee vähemmän, kädet ei likaannu niin paljon? Kerro, miten nostat lavuaarin reunalla pyllypyykille isokokoisen 3 vuotiaan?

Minä riisun housut varovasti, pudotan kakan pyttyyn ja käsken pyllistää ja pesen pyllyn kostealla paperilla, ja pyyhin. Ja sitten pesen käteni.

Vaatepyykin kun hoidan minä kuitenkin, pk.ssa laittavat vain pyykit pussiin.
meillä päin laitetaan lapsi istumaan pytylle ja pestään pikkusuihkulla.
 
minusta se, että annetaan lupa kakkia housuun, ei millään lailla kyllä opeta lasta kuivaksi ja huolehtimaan omasta hygieniastaan.

Tää oli mulle ihan uutta että joku tekee näin, sen tiesin että osa antaa sen vaipan johon kakka tulee, mutta että housuun? Ei osaa edes sanoa mitään.
 
Mieti
Se lapsi ei ole yksinkertaisesti valmis vaipattomuuteen jos sitä paskaa ei osaa muualle kuin housuun tehdä, ihan sama vaikka pissaakin pottaan/pöntölle.

Se sinun lapsi ei voi olla se poikkeus, joka saa housihinsa tarpeensa tehdä kuin mikäkin elukka. Jos on niin vaikeaa olla pakottamatta lasta häpäisemään itsensä paskomalla housuun muiden nähden niin älä laita hoitoon, helppoa.

Ja jos se syöminen ei sillä sinun mielestäsi kauhalla suju, lapsi saa varmasti uuden tai joku auttaa.

Kun asennoidut siihen että lapsesi ei todellakaan ole miossään erityisasemassa on kaikilla olo ja hoidon aloitus helpompaa.

Elämä on.
 
realisti
Aiotteko tosissaan suojella lapsianne koko loppuelämänne? Ikävä kyllä tässä maailmassa ei NicoPetterit ja Jessicat pysty elämään äidin kanssa 50v. asti tai sitten on jotain vielä pahemmin vialla. Kouluun mennään muiden mukaan 7v. (paitsi tietty jos jatkatte syrjäytymiskehitystä vielä kotiopetuksellakin;-) ja ei siellä mietitä sitten enää ollaanko missä kehitysvaiheessa vaan mennään siinä missä muutkin. Tai normit menee, ja NicoPetterit notkuu kiusattuina open jaloissa. Get real, tässä maailmassa teidänkin lapset elää ja liiallisella suojelulla teette hirvittävän karhunpalveluksen!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Miksi lapsen olisi parempi kakata housuun kuin vaippaan..? Mikä paha siinä vaipassa on, jos sitä tarvitaan? Tuskin lapsi sinne pissaa, jos sen kerran osaa jo tehdä potallakin.
Siksi, että hän tekee sinne sitten myös pissan. Eli hän taantuu taidossa, jonka on oppinut.
Siksi, että hän olisi parhaillaan koko päivän vaipoissa, ja ehkä tekisi sen kakan vasta illalla kotona.
Siksi, että hän lopettaisi kakkaamisen, panttaisi sitä, koska siitä on nyt tehty numero.


Potalle oppiminen oli "hidasta" kun ei suostunut istumaan potalle, ja kun siihen suostui, oppi kuivasi kahdessa päivässä.

Aikaisemmin kun oli juuri potalle oppinut, näin ihan selvästi, että on kakkahätä, kävi potalla pissahätään vedoten, mutta nousi heti ylös, ja tätä monta kertaa peräkkäin pitkin päivää - laitoin vaipan. panttaisi yhä kakkaa, mutta teki pissan.

Käytin housuvaippaa kokopäiväisesti, teki sinne pissatkin, ei enää käynyt potalla.

Panttasi kakkaa, eli teki vain joka toinen tai joka kolmas pv, koska siihen pottaan olisi pitänyt tehdä. Tämä siis ihan kotioloissa, enkä edes kovasti painostanut, asiasta vain puhuttiin kun selkeästi oli kakkahätä, mutta ei enää tiennyt miten sen kanssa toimia, kun ei vaippaa ollut...
 
Mun mielestä se, ettei anneta lapsen paskoa housuunsa päiväkodissa tai muuallakaan, ei kyllä ole mitään tasapäistämistä, samaan muottiin tunkemista tai lapsen yksilöllisyyden rajoittamista.

Joku raja hei...jos lapsen on pakko saada kakata housuun, niin miten olisi kotihoito?

Ja jos vaippa on nolo, niin ajatelkaas miten noloa 3 v lapselle on, kun hän kakkaa housuunsa, muut lapset sen huomaa, ja ihmettelevät asiaa, nauravat sille koska pitävät sitä hassuna, yököttelevät ääneen hajua - eivät suinkaan ilkeyttään tai siksi että olisivat huonosti kasvatettuja kamalia kiusaajia, vaan siksi että lapsilla on tapana havainnoida ympäristöään ja huomata erilaisia asioita.

 
tytönjapoikienmamma
Lapsi, joka ei osaa kakata muualle, kuin vaippaan tarvitsee tietenkin vaipan!! Varsinkin päiväkodissa, ei kai siellä nyt HOUSUUN kakata. Lusikat on itä on päiväkodissa ja kaikki ovat varmaan oppineet niillä syömään.

Tosiasia on , ettei päiväkoti tietenkään vastaa kotihoitoa, vaan lapsi joutuu erinäisten haasteiden eteen
 
eräs
Oletko todella sitä mieltä, että vaippa on nolompi, kuin housuun kakkaaminen? Tottakai lapselle laitetaan vaippa, jos ei osaa potalle/pöntölle kakkaa tehdä, vaan menee piiloon kakkaamaan. Tuota nukkumisasiaa en ymmärtänyt ollenkaan. Kuinka asia olisi pitänyt esittää? Jos olette ensimmäistä kertaa tutustumassa päiväkodissa, niin käytännöistä kerrotaan ensin ja sitten keskustellaan siitä, kuinka juuri tämän lapsen kohdalla toimitaan. Ei hoitaja suinkaan tarkoittanut, että sinun lapsesi ei saisi nukkua päiväunia! Yleensä ongelma on päiväkodissa vanhempien kanssa päinvastainen. (siis että lapsi selkeästi unet tarvitsee, mutta vanhemmat kieltää ne.) Lapsesi oppii kyllä syömään sillä lusikalla ja siten, että osaa ottaa sopivan kokoisen annoksen lusikkaan! Tarvittaessa häntä autetaan. Kuinka lapsi tottuu uusiin makuihin, jos niitä ei opeta hänelle? Lapsi on luonnostaan epäluuloinen uutta ruoka-ainetta kohtaan.
 
ootko kokeillu jotain houkutinta, palkintoa että innostuis tekemään sen kakan potalle? kyttäätkö vieressä kun lapsi menee potalle?

Suosittelen oman kokemuksen perusteella tarroja, ja sitä, että annat lapsen istua rauhassa, suljetun oven takana.
 
Hippoliina
Alkuperäinen kirjoittaja no anteeksi mutta:
Eihän vaippaan kakkaava lapsi ole kirjaimellisesti kuiva. Vähän vääränlaista hehkutusta asiasta, joka on vain puoliksi hallussa.

Housuvaippa on aiheellinen ja kätevä tuossa vaiheessa.
Mä ymmärrän ap:ta hyvin. Mä olen nyt opettanut lapsiani kuivaksi ja vaikka vahinkoja sattuu, ei tasan tarkkaan lapsille vaippoja laiteta. Itse olen tarkka että lapsilta otetaan päiväunien jälkeenkin heti vaippa pois, koska jos se hetkeäkin pidempään on, lapset pissaavat vaippaan, eivätkä "viitsi" mennä potalle.
 
noo
kyllä lapselle on kaikkein nolointa kakata housuun. Varmasti naurettais. Musta tuo on sitä paitsi myös hygieniakysymys. Entäs kun maha on vähän löysemmällä ja sitä itteensä on joka paikassa. Ei ne housut sitä sisällä pidä, yäk!
 
Suoraan sanon, etten minäkään antais hoitolasten kakata housuun :/ Että ehkä teidän pitäisi kotona jo opetella se kakka tekemään pönttöön tai pottaan, niin ei tarvitse sitten pk:ssa sitä taitoa enää harjoitella.
 
no anteeksi mutta
Lapsi on toistaiseksi siis vasta kehittymisvaiheessa potta-asioissa, ei kuiva, koska kakat tulevat pelkästään vaippaan. Ja olen kuullut, että monta kertaa hoidon aloittaminen aiheuttaa taantumusta, joten hän voi ilman vaippaa olla kuin märkä rätti päiväkodin ulkoiluaikoina jos siellä ei päästä vaihtamaan läpimärkiä housuja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Miksi lapsen olisi parempi kakata housuun kuin vaippaan..? Mikä paha siinä vaipassa on, jos sitä tarvitaan? Tuskin lapsi sinne pissaa, jos sen kerran osaa jo tehdä potallakin.
Siksi, että hän tekee sinne sitten myös pissan. Eli hän taantuu taidossa, jonka on oppinut.
Siksi, että hän olisi parhaillaan koko päivän vaipoissa, ja ehkä tekisi sen kakan vasta illalla kotona.
Siksi, että hän lopettaisi kakkaamisen, panttaisi sitä, koska siitä on nyt tehty numero.


Potalle oppiminen oli "hidasta" kun ei suostunut istumaan potalle, ja kun siihen suostui, oppi kuivasi kahdessa päivässä.

Aikaisemmin kun oli juuri potalle oppinut, näin ihan selvästi, että on kakkahätä, kävi potalla pissahätään vedoten, mutta nousi heti ylös, ja tätä monta kertaa peräkkäin pitkin päivää - laitoin vaipan. panttaisi yhä kakkaa, mutta teki pissan.

Käytin housuvaippaa kokopäiväisesti, teki sinne pissatkin, ei enää käynyt potalla.

Panttasi kakkaa, eli teki vain joka toinen tai joka kolmas pv, koska siihen pottaan olisi pitänyt tehdä. Tämä siis ihan kotioloissa, enkä edes kovasti painostanut, asiasta vain puhuttiin kun selkeästi oli kakkahätä, mutta ei enää tiennyt miten sen kanssa toimia, kun ei vaippaa ollut...
sä oot kyllä tehny tuosta numeron, vaikka itse sanot toisin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hippoliina:
Alkuperäinen kirjoittaja no anteeksi mutta:
Eihän vaippaan kakkaava lapsi ole kirjaimellisesti kuiva. Vähän vääränlaista hehkutusta asiasta, joka on vain puoliksi hallussa.

Housuvaippa on aiheellinen ja kätevä tuossa vaiheessa.
Mä ymmärrän ap:ta hyvin. Mä olen nyt opettanut lapsiani kuivaksi ja vaikka vahinkoja sattuu, ei tasan tarkkaan lapsille vaippoja laiteta. Itse olen tarkka että lapsilta otetaan päiväunien jälkeenkin heti vaippa pois, koska jos se hetkeäkin pidempään on, lapset pissaavat vaippaan, eivätkä "viitsi" mennä potalle.
Minusta vahinko on eri asia kuin säännöllinen housuunkakkaaminen.
 
tytönjapoikienmamma
Alkuperäinen kirjoittaja noo:
kyllä lapselle on kaikkein nolointa kakata housuun. Varmasti naurettais. Musta tuo on sitä paitsi myös hygieniakysymys. Entäs kun maha on vähän löysemmällä ja sitä itteensä on joka paikassa. Ei ne housut sitä sisällä pidä, yäk!
Aivan näin.

 
Tää paskominen nyt nousi näköjään kynnysykysymykseksi, mutta voihan tietysti olla että lapsi oppii tässä puolen vuoden aikana tekemään sen kakan pottaan tai pönttöön. Meillä ei muuten taapero suostu kakkaamaan pottaan, vaan pitää ehdottomasti päästä tekemään kikkareet pöntölle.
 
Ja by the way, pk:ssahan lapset oppii eri taitoja muiden motivoimana. Näkee että toisetkin käy potalla tai pytyllä kakalla, niin uskaltautuu ehkä itsekin menemään.

Ehkä ressaat turhaa.

Meillä kun jätettiin vaippa pois, sanoin hoitotädille että saat laittaa sen takaisin jos siltä näyttää. Hoitotäti viettää kuitenkin sen 8h päivästä mun lapsen kanssa, ja sillä on sitä työtä siellä niin paljon muutenkin, etten totta vie oleta että se ehtii pesemään pissoja ja kakkoja lattioilta, tai vaihtamaan mun lapselle housuja jatkuvasti.

kaikki on meillä mennyt hyvin, ja yhteisymmärryksessä.
 

Yhteistyössä