Lapsi päivähoidossa, itse kotona

  • Viestiketjun aloittaja "mirka"
  • Ensimmäinen viesti
viera s
[QUOTE="Äiti-77";29767692]Valitettavasti en hyväksy!!! Mun mielestä koko subjektiivisen hoito oikeuden saisi kieltää!!! Siitä ne säästöt jo syntyisi, kun kotona olevat hoitais lapsensa ihan itse, KUN NE KERTA ON TEHNYTKIN NIIN PITÄÄ MYÖS JAKSAA HOITAA!!!![/QUOTE]

Entä jos ei vaan jaksa?
 
-
[QUOTE="Vieras.";29768280]Välillä tulee olo et miten äidit voivat olla noin kykemättömiä hoitaan lapsiaan.
Pitäisi varmaan jo synnytyssairaalasta viedä suoraan päiväkotiin jotta kehittyy ja mamma saa omaa aikaa.
Mitenkäs -40 ja -50 luvulla hoidettiin lapset ja työ?[/QUOTE]

Mikäli äiti oli töissä, loppui äitiysloma viiteen viikkoon, jonka jälkeen lapsi laitettiin hoitoon. 70- luvulla vauvat vietiin äidiltä pois heti sairaalassa synnytyksen jälkeen ja tuotiin äidille vain syötettäväksi.
 
-
[QUOTE="juup";29770842]Olkoon tunnit mitä tahansa. Kyse on siitä, että sinä, ilmeisen uusavuton äiti et pysty hoitamaan jälkikasvuasi samalla kun HAET töitä!
Ihan turha selitellä lasten parhaita yms. Näissä tapauksissa haetaan vain sitä vanhemman parasta. Olet mielestäni itsekäs.
Tuhannet vanhemmat opiskelevat/käyvät töissä ja siitä huolimatta hoitavat lapsensa itse.
Kaksi vee on vielä todella pieni. Hänellä on useita vuosia pk uraa ja koulua edessä. Miksi hänen tulee siät harjoitella jo nyt kun vanhempi on kotosalla?[/QUOTE]

Järkyttävää lukea näitä juttuja, joissa äidit ovat kovin kärkkäinä tuomitsemaan toisiaan. Asenteesi on kertakaikkisen huvittava. Mielestäsi äiti ei hoida lapsiaan, kun ne on 15 tuntia viikossa päiväkodissa. Näkisitkö asian samoin, jos lapset olisivat mummolassa 15 tuntia viikossa?

Olet huono äiti, jos käyt töissä. Olet huono äiti, jäsentä käy töissä. Olet huono äiti, jos kiinnität huomiota ulkonäköösi. Olet huono äiti, jos et kiinnitä huomiota ulkonäköösi. Olet huono äiti, jos sinulla ei ole omia harrastuksia ja olet huono äiti, jos harrastat... Lista on loputon.
Ei millään pahalla, mutta osa naisista näyttää olevan todella susia toisilleen. Hiukan armoa.
Mun nähdäkseni ap on tehnyt hyvän ja vastuullisen ratkaisun ajatellen lastensa parasta pitkällä aikavälillä. Hän hakee töitä ja toivoo työllistyvänsä piakkoin. Lapsilla on hyvä ja luotettava hoitopaikka valmiina.
 
3mamma
[QUOTE="mirka";29770993]Kuule kyllä ne lapset sinne uimaan pääsee ihan niin paljon kuin haluavat. Minne muuten itse laitatte lapsenne kun pidätte kunnostanne huolta? Käytte salilla yms. Lapsiparkkiin ja vaihtuville mll-hoitajille? Vai kuulutteko niihin jotka lopettavat oman elämänsä lasten synnyttyä? Rupsahdatte täysin? Ja ei. Tuomitsetteko myös ne vanhemmat, jotka vievät lapsensa kerhoon? Tunteja pkssa kertyy viikossa siis 4 enemmän.

Ap[/QUOTE]

Oletko nyt ihan tosissasi, että yhteiskunnan kustannuksella pitää hoitaa sun lapsesi sillä aikaa kun sinä hoidat kuntoasi?

Kyllä sitä kuntoa voi hoitaa muutenkin. Esim. kun isä on kotona, niin voi itse lähteä lenkille, salille tms. Tai jos on yksinhuoltaja, eikä pääse mihinkään lähtemään, niin kuntopyörä tai vastaava olohuoneen nurkkaan.

Ja kerhoon vieminen on eri asia, kerhot on tarkoitettukin niille lapsille, jotka ovat kotihoidossa. Päivähoidon tarkoitus on hieman eri.

Perustele sinä valintojasi vaan, mutta kyllä mielestäni olet laiska ja mukavuudenhaluinen uusavuton.
 
"Hömelö"
Mua raivostuttaa ihmiset, jotka laittaa etenkin pienen lapsensa päiväkotiin että itse saa rauhassa harrastaa ja lepäillä kotona. Mutta siitä en ole samaa mieltä monen muun kirjoittajan kanssa, että työnhaku onnistuu joka tapauksessa puolessa tunnissa illalla ennen nukkumaanmenoa. Toki tapoja on monia enkä mä oikeesti usko että kukaan ihan kuukausitolkulla hakee päivittäin 6-8 tunnin ajan töitä niin intensiivisesti, ettei siinä pysty lapsia hoitamaan. Mutta kokemusta lähipiirissä on siitä, kun yks kaks joutuu ennalta arvaamattomasti työttömäks ja miten vimmatusti sitä työtä sitten alkaa ettiä. Ei siihen puoli tuntia päivässä riittäny mitenkään, vaan se vastas täysin vähintäänkin puolipäivätyötä. Firmoihin on aika onnetonta soitella iltasin ja naamaansa saa käydä näyttämässä jatkuvasti ties missä. Vähän toinen juttu jos haluais vaan vaihtaa työpaikkaa johonki kivempaan ja sillon, tällön illalla kattoo avoimet työpaikat netistä.
 
"mirka"
Kiitos näistä viimeisimmistä kommenteista. Ehdin jo ajatella tulleeni hulluksi, kun olen niin monen kanssa täysin eri mieltä.

Me myös maksamme päivähoidosta täyden kokopäiväisen hinnan, joten naputtaminen toisten verorahojen tuhlaamisesta on turhaa. Toisekseen, TOIVON työllistyväni osa-aikaisena mahdollisimman pian. Jos näin tapahtuu, niin lapsillani on tuttu ja turvallinen hoitopaikka. Minun tehtäväni ei ole ajatella kaikkien Suomen lasten ja veronmaksajien parasta, vaan yritän rämpiä tätä elämää läpi aivan kuten kaikki muutkin.

Vielä sille joka sanoit olleesi kokoaikaisesti töissä 8 kk ajan ja et ole saanut lapsellesi hoitopaikkaa: olet ilmeisesti kieltäytynyt siis aika monesta tarjotusta paikasta?

Sille, joka sanoit avoimen yliopiston olevan harrastelua. Tarkista faktasi, se on myös väylä päästä sisään varsinaiseen yliopistoon.

ap
 
"mirka"
Vielä Hömelölle: en tiedä viittaatko yleiseen keskusteluun vai minun tuohon alkuperäiseen kirjoitukseeni. Mutta en myöskään usko, että kukaan 6-8 tuntia päivässä 5pv/vko niitä hakemuksia tekee. Mutta itse saan helposti siihen menemään sen 10 tuntia viikossa, jonka pojat ovat hoidossa. Jos joskus jää tunti ylimääräistä aikaa työnhaun jälkeen, niin saatan käväistä lenkillä/uimassa/salilla. Hakemuksia kirjoitan siis runsaasti, koska tällä hetkellä ennen kesää ei juurikaan avoimia työpaikkoja ilmoiteta. Haen siis töitä avoimilla hakemuksilla. Paikkoja mihin hakemuksen voi siis lähettää on loputtomiin.

Mutta kuten aikaisempi kirjoittaja tuossa jo totesi, nainen on naiselle susi. Toinen äiti toiselle ilmeisesti vielä jotain paljon pahempaa. Omasta puolestani keskustelu loppuu siis tähän. Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille ja hyvää kevättä!

Mirka -ap
 
"Lissu"
Sanon vielä uudelleen minkä sanoin jo ekalla sivulla, eli mielestäni ap on ihan hyvä ratkaisu ja nimenomaan lasten kannalta. Täällä on porukka niin laput silmillä ettei mieti ollenkaan asiaa lapsen kannalta kun kyseessä on subjektiivinen päivähoito-oikeus, vaan se on automaattisesti väärin (ilmeisesti koska äiti saattaisi saada myös mahdollisuuden rentoutua). Mutta sinun tarkoituksesi on työllistyä, joten lapset joutuvat hoidon aloittamaan joka tapauksessa. Parempihan se on aloittaa lyhyellä päivällä ja kolmena päivänä viikossa, kun kertarysäyksellä 8 h/päivä 5 päivänä viikossa.

Itse olin kotona kunnes esikoinen oli 5 v ja lapsi oli onnesta soikeana kun pääsi päiväkotiin, kun oli niin paljon kavereita, askaretelua jne. (Ja kävi kyllä 3 päivänä viikossa kerhossa ja muissakin harrastuksissa, ettei tarvitse siihen puuttua.) 3 v:llä kesti ehkä kuukauden verran sopeutua mutta sen jälkeen ei ole ollut ongelmia.
 
viera.s
[QUOTE="mirka";29773311]
Me myös maksamme päivähoidosta täyden kokopäiväisen hinnan, joten naputtaminen toisten verorahojen tuhlaamisesta on turhaa. Toisekseen, TOIVON työllistyväni osa-aikaisena mahdollisimman pian. Jos näin tapahtuu, niin lapsillani on tuttu ja turvallinen hoitopaikka. Minun tehtäväni ei ole ajatella kaikkien Suomen lasten ja veronmaksajien parasta, vaan yritän rämpiä tätä elämää läpi aivan kuten kaikki muutkin.

Vielä sille joka sanoit olleesi kokoaikaisesti töissä 8 kk ajan ja et ole saanut lapsellesi hoitopaikkaa: olet ilmeisesti kieltäytynyt siis aika monesta tarjotusta paikasta?

Sille, joka sanoit avoimen yliopiston olevan harrastelua. Tarkista faktasi, se on myös väylä päästä sisään varsinaiseen yliopistoon.

ap[/QUOTE]

Kai tiedät, että se korkeimman maksuluokan mukainen maksukin kattaa vain murto-osan päivähoidon kustannuksista?

Ja tuo avoimessa yliopistossa opiskelu, joo tiedän kyllä että joissain tapauksissa sitä kautta on mahdollista päästä yliopistoon, mutta se on poikkeuksellista. Ja joka tapauksessa opiskelu avoimissa on harrastuspohjaista ja sivutoimista. Et saa siihen opintotukea, etkä kyllä toisaalta myöskään työttömyyskorvausta jos kovin aktiivisesti opiskelet. Onko sinulla muka mahdollisuutta elää täysin tuloitta niin pitkään, että saat kasaan riittävän määrän opintoja yliopistoon pääsemiseksi?
 
Miutsi
^^ Viera.s... Heh 1) avoimen yliopiston kautta yliopistoon sisään pääseminen ei ole kyllä poikkeuksellista vaan tärkeimpiä motiiveja avoimessa opiskeluun.. 2) työttömyyskorvausfaktasikin ovat ihan pusikossa.. Avoimessa opiskelu voi myös olla työllistymissuunnitelmaan kirjattu tehtäväksi; korvausta maksetaan ja tehtävänä työllistymisen edistämiseksi (jos vaikka nykyisellä tutkinnolla työllistyminen näyttää heikolta) on nimenomaan esim. opiskella avoimessa ja pyrkiä sitten sisään yliopistoon. Siellähän valmiiksi suoritetut opinnot sitten yleensä lyhentävät opiskeluaikaa.. Mutta kovin merkittävästi ne opinnot eivät kyllä etene päiväunien aikaan vaan yliopisto-opinnot vaativat kyllä hieman enemmän työtä, keskittymistä, aikaa, vaivaa... Joo-o, kyllä äideille neuvojia riittää.. Nimenomaan sen kertomaan, miten totaalisen väärin sitä äidin tehtäväänsä hoitaa.. Aivan eri tavoin kuin Minä!
 
"vieraana"
[QUOTE="mirka";29773311]Kiitos näistä viimeisimmistä kommenteista. Ehdin jo ajatella tulleeni hulluksi, kun olen niin monen kanssa täysin eri mieltä.

Me myös maksamme päivähoidosta täyden kokopäiväisen hinnan, joten naputtaminen toisten verorahojen tuhlaamisesta on turhaa. Toisekseen, TOIVON työllistyväni osa-aikaisena mahdollisimman pian. Jos näin tapahtuu, niin lapsillani on tuttu ja turvallinen hoitopaikka. Minun tehtäväni ei ole ajatella kaikkien Suomen lasten ja veronmaksajien parasta, vaan yritän rämpiä tätä elämää läpi aivan kuten kaikki muutkin.

Vielä sille joka sanoit olleesi kokoaikaisesti töissä 8 kk ajan ja et ole saanut lapsellesi hoitopaikkaa: olet ilmeisesti kieltäytynyt siis aika monesta tarjotusta paikasta?

Sille, joka sanoit avoimen yliopiston olevan harrastelua. Tarkista faktasi, se on myös väylä päästä sisään varsinaiseen yliopistoon.

ap[/QUOTE]

Täysi hinta päivähoidosta on ainakin Vantaalla toteutuneiden kustannuste mukaan yli 900euroa per lapsi. Näkyy päivähoitolaskusta. Maksat kuitenkin hoitopaikasta korkeintaan 254e/kk/lapsi. Eli et voi väittää että maksat "täyden hinnan" hoidosta vaan veronmaksajien rahoista rahoitetaan iso siivu sinunkin lapsesi hoidosta.

Mun puolesta ihan vapaasti voit viedä lapsen virikepaikalle jos maksat tuon 900e/kk hoidosta.

Muussa tapauksessa hoitopaikat on tarkoitettu niille jotka ovat töissä tai opiskelevat. Avoimen väylän kautta voit tehdä yliopisto-opintoja mihin vuorokauden aikaan tahansa, noin pääsääntöisesti joten päivähoitopaikka ei tämän takia ole tarpeellinen.
 
"vieraana"
http://m.taloussanomat.fi/?page=showSingleNews&newsID=20107035&c=mobile&rss=mob

Tässä linkki joka kertoo että päivähoidon todelliset kustannukset per lapsi ovat Espoossa 1 176 euroa kuukaudessa ja Vantaalla 889 euroa eli noin 100 euroa keskimääräistä vähemmän Vantaalla kuin muualla Suomessa.

Keskimäärin päivähoitopaikka maksaa siis noin 1000e/kk per lapsi josta perhe maksaa itse korkeintaan 254 euroa.

Tämän jos virikepaikkalaiset ymmärtäisivät niin loppuisi se natina siitä että maksetaan täysi hinta. Työssäkäyvät jotka maksavat palkkatuloistaan veroja ovat ne jotka oikeasti nuo puuttuvat 750 euroa per lapsi kuukaudessa maksavat.

Ja ennekuin joku sanoo että työttömyyskorvauksesta ja äitiyspäivärahastakin maksetaan veroa, niin voi hetken miettiä mistä nuo rahat on kerätty ja miten systeemi toimii.
 
"Jenis"
Me maksetaan vielä pari kymppiä ton maksimin päälle (yksityinen päiväkoti). Mutta joo, kallista on ja valtio tuota aika lailla subventoi. Mun mielestä virikelapsilta vois periä isommankin summan, kun varsinaista hoidontarvetta ei ole.

Herää silti kysymys, miksi päivähoito on laadullisesti (kuulemma, palstan mukaan) niin surkeaa, vaikka päikky saa yli 1000€/lapsi joka kuukausi? Mihin ne rahat oikein menee? Ei hlökunnan palkkoihin ainakaan.
 
vieraana.
[QUOTE="Jenis";29786903]Me maksetaan vielä pari kymppiä ton maksimin päälle (yksityinen päiväkoti). Mutta joo, kallista on ja valtio tuota aika lailla subventoi. Mun mielestä virikelapsilta vois periä isommankin summan, kun varsinaista hoidontarvetta ei ole.

Herää silti kysymys, miksi päivähoito on laadullisesti (kuulemma, palstan mukaan) niin surkeaa, vaikka päikky saa yli 1000€/lapsi joka kuukausi? Mihin ne rahat oikein menee? Ei hlökunnan palkkoihin ainakaan.[/QUOTE]

Saa???

Siis tuo summa koostuu tilakustannuksista, henkilökunnan palkkakulut on paljon korkeammat kuin summa mikä heille maksetaan, ruoka ja sen valmistaminen ja toimittaminen, lumityöt, siivous, kunnossapito, hallintohenkilökunta.

Ei se nyt kovin ihmeellistä ole että päivähoito maksaa.
 
"Jenis"
Saa???

Siis tuo summa koostuu tilakustannuksista, henkilökunnan palkkakulut on paljon korkeammat kuin summa mikä heille maksetaan, ruoka ja sen valmistaminen ja toimittaminen, lumityöt, siivous, kunnossapito, hallintohenkilökunta.

Ei se nyt kovin ihmeellistä ole että päivähoito maksaa.
Tiedän kyllä mitä kaikkea firman pyörittämiseen kuuluu, kiitos vaan - mutta esim. 24 lapsen ryhmä "tuottaa" vähintään 24 000 euroa per kuukausi. Meidän päikyssä on 3 ryhmää -> 72 000 euroa per kuukausi. Melkein tuntuis, että tuolla nyt jotkut perunat jo keittää ja lumetkin luo...
 
nojoo
[QUOTE="mirka";29770993]Kuule kyllä ne lapset sinne uimaan pääsee ihan niin paljon kuin haluavat. Minne muuten itse laitatte lapsenne kun pidätte kunnostanne huolta? Käytte salilla yms. Lapsiparkkiin ja vaihtuville mll-hoitajille? Vai kuulutteko niihin jotka lopettavat oman elämänsä lasten synnyttyä? Rupsahdatte täysin? Ja ei. Tuomitsetteko myös ne vanhemmat, jotka vievät lapsensa kerhoon? Tunteja pkssa kertyy viikossa siis 4 enemmän.

Ap[/QUOTE]

Salilla käyn niinä aamuina, kun mies vie lapset hoitoon. Eli olen salilla (työpaikan) viimeistään klo 6.30, jolloin kerkeen varsin hyvin tekee treenit ja olen jo kuitenkin kasilta töissä. Lenkillä käyn viikonloppuisin, kun mies on kotona tai vaikka lasten kanssa uimassa. Välillä otan muksut (1-3kpl) lenkille mukaan (polkevat). Hyvin onnistuu.

Avoimessa opiskelen perheen aikataulun mukaisesti iltaisin/viikonloppuisin. Tehtäviä teen monesti vasta sen jälkeen kun lapset on saatu ysiltä nukkumaan. Luen työmatkoilla ;)

Kerhoon viemistä en tuomitse. Tarkoitus on ihan eri ja oman kokemuksen mukaan lapsi saa siitä kerhosta huomattavasti enemmän irti kun tosta osa-aikaisesti pk-hoidosta. Päiväkoti ei ole tehty osapäivästä hoitoa varten ja mielestäni se ei silloin ole myöskään paras vaihtoehto.
 
"vieras."
[QUOTE="Jenis";29786966]Tiedän kyllä mitä kaikkea firman pyörittämiseen kuuluu, kiitos vaan - mutta esim. 24 lapsen ryhmä "tuottaa" vähintään 24 000 euroa per kuukausi. Meidän päikyssä on 3 ryhmää -> 72 000 euroa per kuukausi. Melkein tuntuis, että tuolla nyt jotkut perunat jo keittää ja lumetkin luo...[/QUOTE]

Ei tuota vaan kuluttaa. Ne rakennuksetkin on pitänyt rakentaa, ja sekin on maksanut. Sähkö maksaa, vesi maksaa kaikki maksaa. Ei ne tilat todellakaan ole ilmaiset.
 
"vieras."
[QUOTE="Jenis";29786966]Tiedän kyllä mitä kaikkea firman pyörittämiseen kuuluu, kiitos vaan - mutta esim. 24 lapsen ryhmä "tuottaa" vähintään 24 000 euroa per kuukausi. Meidän päikyssä on 3 ryhmää -> 72 000 euroa per kuukausi. Melkein tuntuis, että tuolla nyt jotkut perunat jo keittää ja lumetkin luo...[/QUOTE]

Lasketaan vaikka pelkästään henkilökunnan palkat. 3 ryhmää, jokaisessa 3 työntekjää. Arvioidaan että palkka on noin 2400e/kk bruttona. Työntekijästä menee erilaisia sosiaalikuluja yms niin että bruttopalkka pitää kertoa 1,7 että päästään suunnilleen siihen mitä on todelliset kulut.

Eli 9 henkilöä x 2400 x 1,7 = 36 720e/kk pelkät palkkakulut. Ei vielä mitään muuta. Tuohon pitäisi oikeasti laske vähän lisää lomarahoista, sairasloman ajaksi palkatuista sijaisista. Vieläkö ihmettelet että homma maksaa?
 
"Jenis"
[QUOTE="vieras.";29787349]Lasketaan vaikka pelkästään henkilökunnan palkat. 3 ryhmää, jokaisessa 3 työntekjää. Arvioidaan että palkka on noin 2400e/kk bruttona. Työntekijästä menee erilaisia sosiaalikuluja yms niin että bruttopalkka pitää kertoa 1,7 että päästään suunnilleen siihen mitä on todelliset kulut.

Eli 9 henkilöä x 2400 x 1,7 = 36 720e/kk pelkät palkkakulut. Ei vielä mitään muuta. Tuohon pitäisi oikeasti laske vähän lisää lomarahoista, sairasloman ajaksi palkatuista sijaisista. Vieläkö ihmettelet että homma maksaa?[/QUOTE]

Mähän en ihmetellyt että homma maksaa, vaan että sillä rahalla saa (palstan mukaan) niin paskaa laatua ;) Palstan mukaan myöskään sijaisia ei palkata, siistijöitä ei ole ja ruoka on pelkkää veteen keitettyä kaurapuuroa.
 

Yhteistyössä