Lapsi päivähoidossa, itse kotona

  • Viestiketjun aloittaja "mirka"
  • Ensimmäinen viesti
"mirka"
Pyytäisin teiltä mielipiteitä (kärkkäitäkin) seuraavaan asiaan:

Päätimme laittaa alkuvuodesta 2- ja 5-vuotta täyttäneet poikamme päivähoitoon muutama viikko sitten. Pojat käyvät hoidossa 3 kertaa viikossa 5 tuntia kerrallaan. Itse olen siis työnhakija, ja keskityn poikien hoitoajan työnhakuun ja taloustöihin, saatanpa joskus käväistä uimassakin.

Onko tämä hoitojärjestely mielestänne kuopustamme kohtaan väärin? Ovat isoveljen kanssa samassa ryhmässä.
 
"Veera"
No kaksivuotiaita on toki erilaisia, toiset on ihan kiinni äidissä, toiset tosi sosiaalisia.
Tietysti jos sulla ei ole mitään tukiverkkoja muuten että saisit työnhakua tehtyä niin tuo on varmasti hyvä ratkaisu.
 
"smirgeli"
En pidä pahana, koska hoitopäivät lyhyitä. Monethan laittavat jo yksivuotiaan koko työviikoksi ja 8-tuntisiksi päiviksi hoitoon. Kyllä lapsen käytöksestä näkee, jos hoito on huono ratkaisu, alkaa oireilla kotona tms.
 
"Äiti-77"
Valitettavasti en hyväksy!!! Mun mielestä koko subjektiivisen hoito oikeuden saisi kieltää!!! Siitä ne säästöt jo syntyisi, kun kotona olevat hoitais lapsensa ihan itse, KUN NE KERTA ON TEHNYTKIN NIIN PITÄÄ MYÖS JAKSAA HOITAA!!!!
 
"mirka"
Joku mainitsi tuosta oireilusta jos on huono ratkaisu. Itkuja päiväkotiin jäädessä ei juurikaan ole. Pois haettaessa ei haluaisi lähteä, mutta syliin toki haluaa. Onko jotain "tyypillisiä" oireita joita kannattaisi seurata? Nukumme perhepedissä, ja pojat ovat aina saaneet paljon läheisyyttä ja rakkautta. Tätä vielä ekstrapaljon nyt hoidon alettua.

ap
 
"mirka"
... vielä tuohon runsaasti huutomerkkejä sisältävään viestiin ;) Päädyimme tähän ratkaisuun, koska saimme "unelmapäiväkodistamme" kaksi paikkaa, ja näin toimiessamme lapset saavat rauhallisen alun hoitouralleen. Toinen vaihtoehto olisi hakea lähes kokoaikainen paikka vuoden lopusta ja aloittaa suoraan sillä.

Ap
 
"Roosa"
Kuulostaa ihann hyvältä ratkaisulta ja tekisin varmasti samalla tavalla jos joutuisin hakemaan töitä. Mitä iloa 2-vuotiaalle on siitä, että äiti selaa netistä työpaikkojaj ja kirjoittelee hakemuksia. Kivempi kait se on olla leikkimässä muiden lasten kanssa se aika. Vai pitäisikö ne työhakemukset kirjoittaa yöllä lasten nukkuessa? Tai päivällä kun muksut kränäävät vieressä saadakseen äidin huomion? Ja sitten kun tulee kutsua haastatteluun, niin mihinkäs lapset sitten laitetaan?
 
"Hiphei"
Sitä nettiä voi selata illallakin, työnhakuun menee 5.min päivässä ilman hakemusten laittoa.
Hakemuksessa (hyvässä) menee 30min.
Laiskuutta viedä lapset muiden hoidettavaksi!
2v on tosi pieni vielä.
Miks subjektiivista päivähoitoa ei poistettu?!
 
Miutsi
Kuulostaa ihan hyvältä. Muutenkaan minun mielestä muilla ei pitäis olla tuommoiseen ratkaisuun mitään naputtamista - varsinkaan kun toisen ihmisen resursseja/voimavaroja/kokonaistilannetta ei voi tietää, syy/tarve erilaisiin ratkaisuihin voi olla kovinkin perusteltu. Enemmän korvaan särähtää tuommoinen suoralta kädeltä toisten valintojen tuomitseminen ja niihin puuttuminen! Ap:n tilanteessakaan kun ei ollut edes kyse 1) kokopäivähoidosta 2) 5 pv/vko 3) pelkästä äidin lonkanvedosta hoidon aikana. Ja vaikka olisi ollut, niin mikäpä minä olisin sitäkään tuomitsemaan täysin ulkopuolisena, taustoja yms tietämättä.
 
En laittaisi alle 3-vuotiasta päiväkotiin, mutta inhimillisen kokoiseen perhepäivähoitajan ryhmään jollekin kivalle hoitotädille voisin viedä 2-vuotiaan. Mutta itse päätät mitä pidät tärkeimpänä ja voitko nauttia omasta ajastasi sitten kun lapset siellä päivänsä viettävät.
 
[QUOTE="Hiphei";29767856]Sitä nettiä voi selata illallakin, työnhakuun menee 5.min päivässä ilman hakemusten laittoa.
Hakemuksessa (hyvässä) menee 30min.
Laiskuutta viedä lapset muiden hoidettavaksi!
2v on tosi pieni vielä.
Miks subjektiivista päivähoitoa ei poistettu?![/QUOTE]

Mitäs sitten, kun se kutsu, tai hyvässä lykyssä useampi useampaan paikkaan, haastatteluun tulee?

Mihin se nuorimmainen niiksi ajoiksi laitetaan, jos sillä ei mitään hoitopaikkaa ole?

Joissain paikoissa myös työnsaannin kannalta oleellinen kysymys on, voiko aloittaa työn lähestulkoon heti.
Ei voi, koska työllistymisen takia paikan saa kahdessa viikossa, ja senkin voi sitten saada vaikka toiselta laidalta kuntaa, mikä taas matkoineen saattaa pidentää lasten hoitopäiviä huomattavasti.

Nythän lapsilla on sentään pehmeä lasku jos/kun vanhempi työllistyy, niin päiväkoti on jo tuttu juttu.
 
"Vieras."
Välillä tulee olo et miten äidit voivat olla noin kykemättömiä hoitaan lapsiaan.
Pitäisi varmaan jo synnytyssairaalasta viedä suoraan päiväkotiin jotta kehittyy ja mamma saa omaa aikaa.
Mitenkäs -40 ja -50 luvulla hoidettiin lapset ja työ?
 
[QUOTE="Vieras.";29768280]Välillä tulee olo et miten äidit voivat olla noin kykemättömiä hoitaan lapsiaan.
Pitäisi varmaan jo synnytyssairaalasta viedä suoraan päiväkotiin jotta kehittyy ja mamma saa omaa aikaa.
Mitenkäs -40 ja -50 luvulla hoidettiin lapset ja työ?[/QUOTE]

40- ja 50-luvulla ei ollut mitenkään yleinen käytäntö että äiti kävi töissä. Jos syystä tai toisesta näin oli, lapset vietiin mummolasn/naapuriin/jollekin hoitajalle.
 
"pomppu"
Mun mielestäni tuo on ihan ok ratkaisu. Oletan, että oikeasti olet töitä hakemassa ja töihin haluamassa, joten lapset ehtivät ennen sitä jo tottua päiväkotimaailmaan ja siinä vaiheessa, kun saat töitä niin on lapsillekin pehmeämpi lasku uuteen rytmiin.
Toinen juttu on se, että jos lapset eivät olisi nyt hoidossa ja saisit töitä, niin kunnalta saa päiväkotipaikan 2 viikossa, mutta siihen paikkaan ei juuri voi itse vaikuttaa eli pahimmassa tapauksessa joutuisitte sitten viemään molemmat eri päiväkoteihin.

En pidä yleisesti tavasta, että lapsia viedään päiväkotiin ihan huvikseen, mutta ei se aina ole niin mustavalkoista. Eri asia olisi, jos mitään tarkoitusta töihin ei ole mennä vaan lapset viedään hoitoon vaan laiskuuttaan ettei tarvitse koko päivää itse niiden kanssa olla.
 
Wieruus
Hyvä päätös! Meillä on myös ollut nyt reilun vuoden nuorimmainen hoidossa vaikka itse olen ollut kotona. Viihtyy hyvin ja ennen kaikkea puhe on selkeytynyt, mitä hoidolla haettiinkin. Saa pienryhmässä henkilökohtaista ohjausta ja "opetusta" puheterapian lisäksi.
 
"mirka"
Pikkasen pistää naurattamaan jitkut kommentit :) "kykenemätön hoitamaan lapsia", "jotta mamma saa omaa aikaa". Pidän itseäni erittäin hyvänä äitinä, ja koenkin pienemmän viemisestä hoitoon jatkuvaa huonoa omatuntoa, ja voin jopa fyysisesti huonosti. Mietin jatkuvasti, että jos töitä ei rupea löytymään, niin otan pojan takaisin kotiin heti alkuunsa. Mitäköhän päiväkodissa tästä tykättäisiin...
 
kyllä
[QUOTE="mirka";29768374]Pikkasen pistää naurattamaan jitkut kommentit :) "kykenemätön hoitamaan lapsia", "jotta mamma saa omaa aikaa". Pidän itseäni erittäin hyvänä äitinä, ja koenkin pienemmän viemisestä hoitoon jatkuvaa huonoa omatuntoa, ja voin jopa fyysisesti huonosti. Mietin jatkuvasti, että jos töitä ei rupea löytymään, niin otan pojan takaisin kotiin heti alkuunsa. Mitäköhän päiväkodissa tästä tykättäisiin...[/QUOTE]

Varmasti tykätään. Tuskin mikään pk kannustaa pienten lasten virikehoitoa.
 
"mirka"
Itse haluaisin viedä pojan 2krt viikossa, mutta päiväkodissa ovat sitä mieltä että 3 on parempi, jotta pysyy touhussa mukana. 2krt/vko 5 tuntia kerrallaan tuntuisi mielestäni paremmalta, koska olisi aika suoraan verrattuna kerhoon. Tästä kannattaisi varmaan vielä keskustella.

ap
 
"Veera"
[QUOTE="mirka";29768396]Itse haluaisin viedä pojan 2krt viikossa, mutta päiväkodissa ovat sitä mieltä että 3 on parempi, jotta pysyy touhussa mukana. 2krt/vko 5 tuntia kerrallaan tuntuisi mielestäni paremmalta, koska olisi aika suoraan verrattuna kerhoon. Tästä kannattaisi varmaan vielä keskustella.

ap[/QUOTE]


Ehkä kannattaisi pitää 2v vain 2 päivää viikossa niin saat yhden päivän ssitten olla pelkästään sen pienemmän kanssa.
 
"Hiphei"
Mitäs sitten, kun se kutsu, tai hyvässä lykyssä useampi useampaan paikkaan, haastatteluun tulee?

Mihin se nuorimmainen niiksi ajoiksi laitetaan, jos sillä ei mitään hoitopaikkaa ole?

Joissain paikoissa myös työnsaannin kannalta oleellinen kysymys on, voiko aloittaa työn lähestulkoon heti.
Ei voi, koska työllistymisen takia paikan saa kahdessa viikossa, ja senkin voi sitten saada vaikka toiselta laidalta kuntaa, mikä taas matkoineen saattaa pidentää lasten hoitopäiviä huomattavasti.

Nythän lapsilla on sentään pehmeä lasku jos/kun vanhempi työllistyy, niin päiväkoti on jo tuttu juttu.
Niitä kutsujahan satelee :D Tällä työllisyys tilanteella varsinkin.
Okei, jos niitä tulee niin eiköhän jokainen pysty pyytämään apua joltakin.
Harva työ jota olen hakenut/päässyt alkaa heti.
Nämä tekosyyt on aika jossittelua.
Ja tämähän on vain mun mielipide kun sitä kysyttiin :)
 

Yhteistyössä