Lapsi päivähoidossa, itse kotona

  • Viestiketjun aloittaja "mirka"
  • Ensimmäinen viesti
Nooratar
Minun kaikki kolme lasta, josta kaksi on hypersosiaalisia tapauksia, viihtyvät /viihtyivät (esikoinen on jo koululainen) loistavasti päiväkodissa. Kukaan heistä ei kuitenkaan ole ikinä kysynyt, milloin pääsisi taas päiväkotiin ja jokainen on aina ollut innoissa arkivapaista.

Minä hoidan ainoastaan työni silloin, kun lapset ovat hoidossa. Kaupassa käynnin, opsikelun, siivoukset ja kaikki muut arkiaskareet hoidan joko lasteni kanssa tai sitten he ovat silloin isäänsä kanssa. Mielestäni se on ihan normaalia näin. Ei mun lapset ole ainakaan tietääkseni traumatiosoituneet siitä, että ovat nähneet äitinsä pesemässä vessaa tai imuroimassa :D
Joo no en tosiaan olettanutkaan että kenenkään lapset traumatisoituu siivouksesta.
On meidänkin lapsi nähnyt nämä järisyttävät tapahtumat. ;)

Pointtina oli että niinä päivinä KUN on hoidossa (siis osa-aikaisesti) mulla on mahdollisuus hoitaa noita asioita pois alta ja viettää rennosti aikaa lapsen kanssa. Muina päivinä ja viikonloppuina altistuu kyllä siivoustraumoille. ;)

Asiaan vaikuttaa varmasti sekin että meillä on vain yksi lapsi joten leikkikavereita ei löydy kotoa. Nykyään ei ole edes naapurin lapsia juoksentelemassa pitkin pihoja kun kaikki ovat päiväkodissa.

Siksi lapsi varmasti erityisesti tykkää päiväkodista ja siksi myös äidin seuralle on enemmän tarvetta leikeissä. Ja mikäs siinä, äitikin tykkää leikkimisestä. :)

Pointtina oli siis edelleen se että lapsi tykkää MYÖS päiväkodissa olosta, eli ei kärsi. (Siis meidän lapsi. Muista en tiedä.)
Ei ollut tarkoitus mitenkään esittää että normaali kotielämä olisi pahasta. :)
 
ei ei
[QUOTE="mirka";29769296]Keskustelu ajautui ennalta arvattuna subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen. Tämä ei kuitenkaan ollut tarkoitus, ja osa kommenteista on niin lapsellisella tavalla esitettyjä, että enpä vaivaudu niihin edes vastaamaan. Asia mihin kuitenkin toivoisin vielä mielipiteitä on seuraava: "KÄRSIIKÖ" mielestänne reilu 2-vuotias päivähoidosta, joka tapahtuu 2-3 krt/vko 5 tuntia kerrallaan? Todettakoon vielä, että hoitopaikka on pienen paikkakunnan pieni yksityinen päiväkoti, jossa poika tosiaan isoveljensä kanssa samassa ryhmässä. Kiitos vastauksistanne! :)[/QUOTE]

Kyllä kärsii, lasten paikka on kotona , ei päiväkodissa tai vieraan hoidossa varsinkin silloin kun vanhempi on kotona.
Ei ne lapset tyhmiä ole, tietävät tasan tarkkaan,että olet kotona ja he hoidossa. Voit vain miettiä,että miten lasten päässä jyllää kysymys MIKSI?

Lapset nyt sanoo miellyttääkseen vanhempia,etä kivaa mennä päviäkotiin kun huomaavat,että muuta mahdollistuutta ei edes anneta.
 
nähtyä
Joo, hyvähän se on jos ihmiset selittää asiat itselleen parhain päin. Jopa kaksi vuotiaan hoidossa olon. Ja lapset tottuvat kaikkeen, kun on pakko. Turha kenenkään silloin on mennä sanomaan mitään, kun eivät kuitenkaan usko. Onneksi ei ollut pakko lähettää omiaan päiväkotiin! Turha kenenkään silloin on mennä sanomaan
 
"Hömelö"
Ap, itse pyysit vaikka kärkkäitäkin kommentteja, mutta sitten niitä saatuasi toteatkin, että ne on lapsellisia etkä sen takia vaivaudu niihin edes vastaamaan.

Erittäin harva 2-vuotias normaalioloissa tarvitsee tai hyötyy mitenkään päiväkodista. Mutta taas se, onko päiväkodista haittaa lapselle, riippuu päiväkodista, hoitajista, hoitoajoista ja ennen kaikkee lapsesta itsestään. Sun lasta tuntematta tuskin kukaan voi sanoa, että onko päivähoidosta haittaa, mutta eiköhän sen huomaa lapsessa aika nopeesti jos näin olis. Jos hoitopaikka on hyvä, hoito osa-aikasta ja hoitoa oikeesti tarvitaan että pystyt kunnolla keskittyä työnhakuun, niin en näe asiassa ongelmaa. Jos lapsi ei viihdy, niin voinet ottaa hänet hoidosta pois ainakin niin kauan kun olet kotona? Mutta siivoamista ja uimista varten en missään tapauksessa laittais kaksvuotiasta päiväkotiin.
 
Ap:n ratkaisu on ihan ok, noin itsekin toimisin ihan jo lasteni eduksi. Parempi päästä noin pehmeällä laskulla tunnetusti hyvään päiväkotiin kuin yhtäkkiä täyspäiväisesti johonkin paikkaan missä hoidonlaadusta ei ole mitään tietoa ja sijaintikin ehkä sellainen että hoitopäivät saattavat matkojen takia nopeasti venyä sen 1-1,5h pidemmiksi.

Näen myös "vähän" eroa sillä laittaako 2v:n 15h/vko hoitoon siksi että on aktiivinen työnhakija vai nippanappa 1v:n täyspäiväisesti hoitoon ilman työllistymistarkoituksia vain jotta äiti saisi omaa aikaa. Ap:n esikoinen taisi olla 5v ja aloitti nyt päivähoidon samaan aikaan pikkusisaruksen kanssa, eli mitä kädettömään äitiyteen ja kotona viihtymättömyyteen tulee niin eiköhän ap ole jo muutaman vuoden kerennyt hoitaa niitä lapsia kotonaan.

Meillä kolmonen aloitti päivähoidon 2v8kk ikäisenä ja on ollut hoidossa noin 3 päivää viikossa, päivien pituus 5,5-6h. Mitä noihin lasten hylkäämisiin ja siihen ettei lapsi saa viettää aikaa kotona tulee niin tuo lapsi oli alle 2v ikäisenä hoidossa kaverillani 2-3 kertaa tuollaisia 1,5-2h pätkiä kun minulla oli joku isomman lapsen lääkäri tms meno mihin pienempää ei saanut ottaa mukaan. Lisäksi oli juuri 2v synttäreiden alla 5h pätkän miehen kaverilla että mies pääsi mukaan sektioon pikkusiskon syntyessä. Muuten on tämän 3v4kk ajan ollut kokonaan omien vanhempien kanssa, poislukien nuo päivähoitoajat. Ja päiväkodista tietty pidetään mahdollisimman pitkät lomatkin. Pikkusiskonsa, nyt 1v4kk ei ole vielä ollut hetkeäkään kenenkään muun kuin omien vanhempiensa hoidossa eli tuskin nuo nyt kuitenkaan ovat ihan maailman hyljätyimmät lapset...
 
Vieraas
Kyllä kärsii, lasten paikka on kotona , ei päiväkodissa tai vieraan hoidossa varsinkin silloin kun vanhempi on kotona.
Ei ne lapset tyhmiä ole, tietävät tasan tarkkaan,että olet kotona ja he hoidossa. Voit vain miettiä,että miten lasten päässä jyllää kysymys MIKSI?

Lapset nyt sanoo miellyttääkseen vanhempia,etä kivaa mennä päviäkotiin kun huomaavat,että muuta mahdollistuutta ei edes anneta.
No tämä musta olisi jo aika huolestuttavaa jos lapsi miellyttääkseen vanhempaa sanoo tahtovansa päiväkotiin vaikkei halua.

Jotain on silloin vialla. Kyllähän normaali vanhempi kysyy lapsen fiiliksiä jatkuvasti ja haluaa nimenomaan vastaukseksi sen miltä oikeasti tuntuu. Ja normi tilanteessa lapsen pitäisi se tietää.

Jos mun 3v. lapseni päässä jyllää kysymys MIKSI niin kyllä se ulos tulee!:D

Meillä on kyllä tosi hyvä hoitopaikka, aivan erinomainen ja todella työstään innostuneet hoitajat. Sillä on suuri merkitys päivähoidon mielekkyyden kannalta. En itsekään veisi lasta hoitopaikkaan jossa lapsi ei viihtyisi.
 
Eetteriin
Alkuperäinen kirjoittaja nähtyä;29769434:
Joo, hyvähän se on jos ihmiset selittää asiat itselleen parhain päin. Jopa kaksi vuotiaan hoidossa olon. Ja lapset tottuvat kaikkeen, kun on pakko. Turha kenenkään silloin on mennä sanomaan mitään, kun eivät kuitenkaan usko. Onneksi ei ollut pakko lähettää omiaan päiväkotiin! Turha kenenkään silloin on mennä sanomaan
No ei mun lapsen ei ainakaan ollut pakko.
Itse tahtoo. Kun kerran tykkää, niin opiskelen lapsen hoitopäivinä itselleni lisää ammattitaitoa ollessani työtön. Toisinkin ois voitu tehdä mutta tämä sopii meille.

Jotenkin tuntuu että sulla tässä on vaikeuksia uskoa että näinkin voi olla. Kaikki eivät ole niinkuin sinä, tai sinun lapsesi.

Eivätkä kaikki hoitopaikat ole samanlaisia.
 
Teatteridiiva
En tajua, miksi tehdä lapsia, jollei halua niitä hoitaa, vaikka voisi.
No en mä ainakaan tehnyt lapsia siks että haluun hoitaa niitä just tasan tarkkaan 24/7 koko 18 vuoden ajan.

Mä rakastan niitä hulluna, ja niiden kanssa on ihana olla (useimmiten) mutta kyllä mulla silti äitinäkin on elämässä muitakin osa-alueita. Ei ne siinä synnyttäessä automaattisesti lakanneet olemasta osa mun elämää.
 
"mirka"
Siis oikeesti! Tarkoittaako se jonkun mielestä, että lapsia ei halua hoitaa eikä hoida, jos ovat n. 10-15 tuntia viikossa jonkun muun osaavassa hoivassa!? :D Tämän lisäksi eivät siis käy harrastuksissa, vaan vietetään rauhallista kotiarkea. Joku suhteellisuudentaju tähän hommaan! :D
 
"mirka"
Tässä vielä numeroina jos jota kuta helpottaa hahmottamaan: viikossa on 168 tuntia. Vietän niistä lasteni kanssa 153-158. Onko joku oikeasti sitä mieltä, että en hoida lapsiani?

ap
 
[QUOTE="mirka";29770634]Tässä vielä numeroina jos jota kuta helpottaa hahmottamaan: viikossa on 168 tuntia. Vietän niistä lasteni kanssa 153-158. Onko joku oikeasti sitä mieltä, että en hoida lapsiani?

ap[/QUOTE]
Anna kateellisten huudella, hyvä ratkaisu tuo on ja ainahan tilanteet voi muuttua.
 
vieras....
Kyllä kärsii, lasten paikka on kotona , ei päiväkodissa tai vieraan hoidossa varsinkin silloin kun vanhempi on kotona.
Ei ne lapset tyhmiä ole, tietävät tasan tarkkaan,että olet kotona ja he hoidossa. Voit vain miettiä,että miten lasten päässä jyllää kysymys MIKSI?

Lapset nyt sanoo miellyttääkseen vanhempia,etä kivaa mennä päviäkotiin kun huomaavat,että muuta mahdollistuutta ei edes anneta.
Miten se lapsi kärsii päivähoidosta VARSINKIN, jos vanhempi on kotona? Mites se eroaa siitä, että vanhempi on töissä.

Ap olet tehnyt hyvän ratkaisun hoidon suhteen. Kuulostaa fiksulta ja lapsesi päivät ovat noin lyhyet. Niistä ei ole mitään haittaa eikä lapsesi niistä kärsi. Päinvastoin.
 
"huh"
Tietäisittepä vain mitä ne hymyileväiset pk tädit näistä liian nuorena virikehoitoon tuoduista lapsista ja etenkin heidän vanhemmistaan ajattelevat...

En ikikuuna päivänä veisi itse lastani hoitoo jos itse olisin kotona. AP, häpeä!!
 
"juup"
[QUOTE="mirka";29770634]Tässä vielä numeroina jos jota kuta helpottaa hahmottamaan: viikossa on 168 tuntia. Vietän niistä lasteni kanssa 153-158. Onko joku oikeasti sitä mieltä, että en hoida lapsiani?

ap[/QUOTE]


Olkoon tunnit mitä tahansa. Kyse on siitä, että sinä, ilmeisen uusavuton äiti et pysty hoitamaan jälkikasvuasi samalla kun HAET töitä!
Ihan turha selitellä lasten parhaita yms. Näissä tapauksissa haetaan vain sitä vanhemman parasta. Olet mielestäni itsekäs.
Tuhannet vanhemmat opiskelevat/käyvät töissä ja siitä huolimatta hoitavat lapsensa itse.
Kaksi vee on vielä todella pieni. Hänellä on useita vuosia pk uraa ja koulua edessä. Miksi hänen tulee siät harjoitella jo nyt kun vanhempi on kotosalla?
 
"Hanna"
[QUOTE="juup";29770842]Olkoon tunnit mitä tahansa. Kyse on siitä, että sinä, ilmeisen uusavuton äiti et pysty hoitamaan jälkikasvuasi samalla kun HAET töitä!
Ihan turha selitellä lasten parhaita yms. Näissä tapauksissa haetaan vain sitä vanhemman parasta. Olet mielestäni itsekäs.
Tuhannet vanhemmat opiskelevat/käyvät töissä ja siitä huolimatta hoitavat lapsensa itse.
Kaksi vee on vielä todella pieni. Hänellä on useita vuosia pk uraa ja koulua edessä. Miksi hänen tulee siät harjoitella jo nyt kun vanhempi on kotosalla?[/QUOTE]

Niin, ja tulee jopa ap:lle halvemmaksi ottaa se MLL hoitaja kerran kaksi kuussa jos työhaastatteluun sattuu pääsemään kuin pitää lapsi päiväkodissa.

Kalliiksi tulee yhteiskunnallekin lasten kavereiden hankkiminen. Viitaten ammattivalittajan kirjoituksiin ettei lapsella ole muuten kavereita.
 
JeEkAmA
Lapsi valmiiksi hoidossa jos vaikka sattusi saamaan töitä! :D sillä välin kun töitä odottelee voi kotona vaikka siivoilla tai käydä uintireissuilla. Onhan ne lapset juuri näissä hommissa tiellä. Ottaisit ensi kerralla lapsesi mukaan. Hänkin saattaisi nauttia uimisesta!
 
"mirka"
Kuule kyllä ne lapset sinne uimaan pääsee ihan niin paljon kuin haluavat. Minne muuten itse laitatte lapsenne kun pidätte kunnostanne huolta? Käytte salilla yms. Lapsiparkkiin ja vaihtuville mll-hoitajille? Vai kuulutteko niihin jotka lopettavat oman elämänsä lasten synnyttyä? Rupsahdatte täysin? Ja ei. Tuomitsetteko myös ne vanhemmat, jotka vievät lapsensa kerhoon? Tunteja pkssa kertyy viikossa siis 4 enemmän.

Ap
 
"mirka"
...ja ei. Lapseni "eivät ole hoidossa jotta voin siivota ja uida". Haen töitä, ja jos en niitä nykyisellä tutkinnolla löydä, aloitan opiskelun avoimessa yliopistossa, jonka jälkeen haen yliopistoon. Mutta kyllä, tällä hetkellä olen kotona ja lapset päivähoidossa 10-15h/vko, koska emme olisi näin kivasta paikasta saaneet paikkoja muuten.

Ap
 
"vvieras"
No mä voisin kysyä aloittajan mielipidettä siihen asiaan, kun mä käyn kokopäivätyössä, enkä ole kyennyt saamaan edes päivähoitopaikkaa 3v lapselleni tässä 8kk aikana tästä seudulta. Onko tämä oikein, kun päiväkodit on tupasen täynnä lapsia, joiden äidit oleskelevat kotona?
 
puuh
[QUOTE="mirka";29771004]...ja ei. Lapseni "eivät ole hoidossa jotta voin siivota ja uida". Haen töitä, ja jos en niitä nykyisellä tutkinnolla löydä, aloitan opiskelun avoimessa yliopistossa, jonka jälkeen haen yliopistoon. Mutta kyllä, tällä hetkellä olen kotona ja lapset päivähoidossa 10-15h/vko, koska emme olisi näin kivasta paikasta saaneet paikkoja muuten.

Ap[/QUOTE]

Aloittaja hyvä taidat olla kovin yksinkertainen.
Huomaatko kuinka selittelet selittelyiden perään?
Lukisit kirjoittajien kommentit ja lopettaisit tuon itsesi ja toimintasi puolustamisen!!
Olisit nyt jumaliste pitänyt sen muksun kotona siihen asti kunnes pääset sinne yliopistoon!! sinnekkään ei kuule ihan vaan mennä. montako vuotta ajattelit vain katsella mitä alat tekemään ja sillä välin hoidattaa lapsesi muilla??

Ja kyllä minäkin urheilen. en anna itseni rupsahtaa. Monesti lapset ovat mukana lenkillä ja usein kentän laidalla treenatessani ;)
 
viera.s
[QUOTE="mirka";29771004]...ja ei. Lapseni "eivät ole hoidossa jotta voin siivota ja uida". Haen töitä, ja jos en niitä nykyisellä tutkinnolla löydä, aloitan opiskelun avoimessa yliopistossa, jonka jälkeen haen yliopistoon. Mutta kyllä, tällä hetkellä olen kotona ja lapset päivähoidossa 10-15h/vko, koska emme olisi näin kivasta paikasta saaneet paikkoja muuten.

Ap[/QUOTE]

Eikö sulla pitäisi olla kova pääsykokeisiin pänttääminen käynnissä, jos aiot tänä vuonna pyrkiä yliopistoon opiskelemaan? Vai tarkoititko, että vasta ensi vuonne sinne haetkin vasta? Jos tuo jälkimmäinen on suunnitelma, niin silloin en oikein ymmärrä ratkaisuasi, kun niiden opintojen alkamiseen olisi kuitenkin melkein 1,5 vuotta aikaa. Avoimessa yliopistossa opiskelu taas on harrastus siinä missä uimassa käyminen, eikä mikään hyvä perustelu pienen lapsen päiväkotihoidolle.

Itse olisin siis laittanut vaan sen 5-vuotiaan osa-aikahoitoon, sen ikäiselle se on ihan hyväksi. 2-vuotias taas nukkuu päiväunet, joiden aikana hyvin työpaikat selaa ja jonkun hakemuksen kirjoittaa, varsinkin kun alkaa noista jutuista tuntua ettet kovin tosissasi töitä edes etsi.
 
"mmm"
Minä en tuollaista ymmärrä. Mikset vaan tunnusta, miten ihanaa on ihan rauhassa ilman niitä kersoja "laatia hakemuksia" (jonka tekemiseen menee hmm.. aika vähän aikaa, varsinkin kun tulee rutiini) ja vähän rentoutua? Ja en ole koskaan ymmärtänyt, miten voi ajatella, että se päiväkoti on hyväksi sille 2-vuotiaalle! Millä tavalla ihan oikeasti? Eihän siinä voi ajatella vanhempi muuta kun omaa napaa!
Ja en myöskään tajua tuota päiväkotiharjoittelua ensi vuoden varalle... Pitäsiköhän mun laittaa tuo meidän 1-vee jo harjoittelemaan päiväkotiin, kun varmaan jossain vaiheessa menen töihin niin osaa sitten siellä olla :D?

Mutta selittele selittele vaan itsellesi parempaa omatuntoa!

Lähes samanlainen tapaus on naapurissamme. Äiti sanoi, että "saa sitten tämän nuoremman lapsen kanssa hoitaa rauhassa asioita". Kysyn vaan mitä asioita sitä joka viikko monta tuntia hoidellaan?Luulisin, että netissä istutaan ja luetaan naistenlehtiä.
 

Yhteistyössä