Lapsi on 10 päivät hoidossa ja äiti kotona, pitäisikö kertoa jollekkin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="minna";24917008] omalla harjoittelujaksolla kysyin päiväkodin henk.kunnalta mitä ne on mieltä, moni vaan kohautteli olkapäitä ettei sille mitään voi vaikka tätä onki useasti, lapsen vika se ei ole ja lapselle pitää olo tehdä mahdollisimman hyväksi päikyssä.[/QUOTE]

Henkilökunta voi kyllä puhua asioista siltä kannalta mikä on lapsen parhaaksi, vaikka vanhemmat eivät sitä aina tajuaisikaan.

Mulle tulee lähinnä mieleen ett äidillä on nostelukielto tai jotain. Mikäs siinä sit muu auttaa kuin isän viedä työmatkallaan lapsi hoitoon,aika paha hoitaa kaks vuotiasta yksin jos mitään ei saa nostaa.

Minä jäin saikulle viikolla 24. Olin täysin kunnossa, mutta kyseessä oli riskiraskaus. Käytännössä raskauteni näkyi siinä, että olin paljon väsyneempi ja hitaampi kuin normaalisti. Oma lapseni jatkoi hoidossa 10 pv kuussa, vaikka olin kotona.

Selkeästi äidillä on ongemia olipa ne sitten mitä tahansa. Onhan hän sairauslomallakin, mikä kertoo, että jotain poikkeavaa on. En menisi puuttumaan tuohon mitenkään. Lapsen hoidossa olo voi olla paras ratkaisu tässä tilanteessa.

[QUOTE="vieras";24917349]Minä jäin saikulle viikolla 24. Olin täysin kunnossa, mutta kyseessä oli riskiraskaus. Käytännössä raskauteni näkyi siinä, että olin paljon väsyneempi ja hitaampi kuin normaalisti. Oma lapseni jatkoi hoidossa 10 pv kuussa, vaikka olin kotona.

Selkeästi äidillä on ongemia olipa ne sitten mitä tahansa. Onhan hän sairauslomallakin, mikä kertoo, että jotain poikkeavaa on. En menisi puuttumaan tuohon mitenkään. Lapsen hoidossa olo voi olla paras ratkaisu tässä tilanteessa.[/QUOTE]

Kymmenen päivää kuukaudessa on täysin eri asia kuin 10 tuntia päivässä. Kymmenen tunnin pituinen päivä ei ole paras ratkaisu edes silloin kun vanhempi on vähän sairas. Vain äärimmäisissä hätätapauksissa se on perusteltua, koska lapsi on noinkin pieni.

Huomaan, että tarvitaan asennemuutosta, jotta lasten elämä muuttuisi lapselle sopivammaksi.

Kunhan päiväkotien johtajat pikkuhiljaa alkavat uskaltaa sanoa sanasensa asioihin, päivien pituuksiin tullaan puuttumaan selkeämmin ja samalla tavalla eri puolilla. Nykyisin vain vahvat johtajat uskaltavat päättää niin, että kotona olevat voivat tuoda vain puolipäivähoitoon ym.

[QUOTE="hoitaja";24917412]Kunhan päiväkotien johtajat pikkuhiljaa alkavat uskaltaa sanoa sanasensa asioihin, päivien pituuksiin tullaan puuttumaan selkeämmin ja samalla tavalla eri puolilla. Nykyisin vain vahvat johtajat uskaltavat päättää niin, että kotona olevat voivat tuoda vain puolipäivähoitoon ym.[/QUOTE]

Tähän vielä selvityksenä sellaista, että päivähoidon asiantuntijoiden on tehtävä ratkaisut ammattilaisen näkökulmasta. Joten ylisuuriin ryhmiin ei voida ihan kevyin perustein ottaa liikaa lapsia joille puolipäivähoito on ihan riittävää ym. Ihmettelen edelleen sitä, että vanhemmille asioiden laidan selvittäminen näyttää olevan työn ja tuskan takana. Niin kuin tämäkin keskustelu osoittaa.

Jos esimerkiksi istukan kiinnittymisessä on jotain häikkää, niin silloin ollaan nostelukiellossa pitkään ja se on vaikeaa, jos on pieniä lapsia. Monta kertaa se voi jopa tarkoittaa oleilua osastolla. Miten pieni se esikko on?

minä en ymmärrä miksi näitä virikelapsille ei voi laittaa aikarajaa hoitopäiviin? Eli ihan niin kuin eskarilaisille joilla ei ole päivähoitoa eli esim. 8-12 tai 9-13. Riittää virikkeeksi varmasti aivan hyvin!!! Ihan järjetöntä tämä virikehoito nykyään, siis IHAN järjetöntä!!!

Ehkä äiti ei saa nostella mitään muutamaa kiloa painavampaa. Joku syy sille on, että hän on saikkua saanut.

Eikä se ole virikehoitoa, jos äiti on kotona sairaslomalla. Eikä saikku ole lapsenhoitovapaata, vaan merkki työkyvyttömyydestä jolle voi olla tosiaan mitä syitä tahansa. Eli sille, miksi lapsi on hoidossa 10 h päivässä, eikä vietä äitinsä kanssa lainkaan kahdenkeskeistä aikaa kotona, voi olla oikein hyvä syy.

[QUOTE="aloittaja";24916427]Tosin, eihän se kuulu muille kuten moni täälläkin sanoi.

Yllätyin vain tuosta pituudesta ja siitä, että hoitoon on sanonut että on edelleen töissä.[/QUOTE]

ja olet läheinen ystävä...mietit pitäisikö kertoa jollekin ja asia ei sulle kuulu...vaikuttaisi että lapsen hoidossa oloo on oikea syy...jos haluat jollekin kertoa niin ystävällesi...sano hänelle että olet huolissasi ja tarjoa apua...voisit ehkä itse ottaa lapsen joskus hoitoon?

Meillä nyt 1v 1kk esikoinen laitettiin pitkin hampain hoitoon mutta ei ollut vaihtoehtoja mun korkean RR:n ja istukan vuotoriskin takia alkusyksystä.

Nyt kun kuopus on jo syntynyt, niin aikaisintaan marraskuun lopulla päästäneen ensin kotilomalle, minkä jälkeen lopullinen kotiutus ellei tule takapakkeja (tilanne on pysynyt hyvänä kun huomioi syntymäraskausviikot ja mitat) ja esikoinen pidetään ainakin ensi kuun ajan päikkärissä kun miehellä on yövuoroja. Mä olen siis kotona ja toivun vielä sektiosta.

Ehkä äiti ei saa nostella mitään muutamaa kiloa painavampaa. Joku syy sille on, että hän on saikkua saanut.

Eikä se ole virikehoitoa, jos äiti on kotona sairaslomalla. Eikä saikku ole lapsenhoitovapaata, vaan merkki työkyvyttömyydestä jolle voi olla tosiaan mitä syitä tahansa. Eli sille, miksi lapsi on hoidossa 10 h päivässä, eikä vietä äitinsä kanssa lainkaan kahdenkeskeistä aikaa kotona, voi olla oikein hyvä syy.

Äiti on sairaanhoitaja ja sai saikun sen takia, että sanoi súpisteluista työaikana. Itse on sanonut, ettei ole mitään ja touhuaa siis ihan täysin normaalisti.

En ymmärrä mikä epäily tässä on koko ajan liittyen siihen onko minulla elämää jne..? Olemme ystäviä, soittelemme vaikkemme joka päivä näe. Juttelemme asioista paljonkin.

Tässä on nyt ainut ongelma minulla tuo, että hän ei ole hoidossa kertonut että on sairaslomalla, koska silloin lapsen hoitoaikaa vähennettäisiin. Kunnassamme on ohjeistus siihen jos vanhempi on kotona, eikä ole erityistarpeita. Se tarkoittaa, että lapsen hoitoaika olisi max 5h päivässä ja siksi ei halua kertoa olevansa kotona.

Mutta en tosiaan tätä ole enää miettinyt. Ajattelin vain, että 5 päivää viikossa 10h on aika rankkaa, saati sitten pienelle lapselle.

Yhteistyössä