Lapsi oli jätetty päiväkodissa ilman ruokaa

  • Viestiketjun aloittaja äiti kysyy
  • Ensimmäinen viesti
Vieras
No, oliko sille lapselle ollut ruoka tarjolla sillä omalla paikalla kuitenkin? Jos lapsi ei suostu syömään kun ei saa tahtoaan läpi, ei sille hoitajat voi mitään. Eihän ne nyt voi tuollaisissa periksikään antaa??

Jos mun lapseni toimisi yllämainitulla tavalla, saisi todellakin jättää syömättä. Oppii tod-näk kerrasta hyvinkin, että noissa jutuissa ei kiukuttelu toimi. Tulee vain nälkä. ;)
 
kyllä minun tyttö jättää joskus väliin ihan ite ruuan jos ei kelpaa tai saa jonkun hertsin siellä ei pakoteta mut ei tuo oo nälkään kuollu ja hoitajat sanoo aina jos on josttain syystä honosti uponnu sapuska. meillä joutuu kotona pois ruokapöydästä jos alkaa riehuun tai kiukuttelee karjuu jne. ja ei o kuollu nälkään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja we:
En kyllä hyväksyisi, että jätetään lapsi ilman ruokaa. Ja täällä selitellään ettei resurssit riitä ja plää plää. Minä maksan hoidosta, silloin minä myös saan vastinetta rahoille. Jos ei resurssit riitä, niin sehän ei tosiaan ole lasten syy, joten lapsia siitä ei rangaista.
Taitaa olla samanlaisia kaikki hoitajat, ihan millä tahansa alalla. Raivostuttaa maksaa veroja ja maksuja paskasta.
se, ettei resurssit riitä irrottaan yhtä hoitajaa yhtä lasta varten, ei todellakaan ole hoitajien vika.
 
Alkuperäinen kirjoittaja lh:
Alkuperäinen kirjoittaja mortem:
Ehkäpä päiväkodissa ei ole aikaa/resursseja alkaa palvelemaan jokaista kiukuttelijaa ja tuolla käytöksellä tahdottiin asettaa esimerkki: käyttäydyt huonosti, sinua myös kohdellaan huonosti. Välipala on lounaasta n. 2,5h jälkeen joten eipä ap:n muksu ainakaan nälkään kuollut.
Tuota noin...mistä aloittaisin. Yhdenkään päiväkodin toimintaperiaate ei ole se, että lasta kohdeltaisiin huonosti hänen käyttäytymisensä takia. Esimerkkinä tuo on myös hirveän huono ja antaa lapselle sellaisen käsityksen, että ei kannata koskaan kiukutella ja näyttää tunteitaan.

Kaikenlaiset tunteet sekä niiden ilmaiseminen on toivottavaa ja näihin pitää myös ammattitaitoisen henkilökunnan osata vastata. Siellä pitää osata ottaa lapsi yksilönä huomioon ja myös osattava toimia sen vaatimalla tavalla.
sä oot oikeassa, lisään kuitenkin että päiväkotien periaatteisiin ei kuulu myöskään huonon käytöksen palkitseminen, tai muutenkaan mikään erityiskohtelu kenellekään.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
No, oliko sille lapselle ollut ruoka tarjolla sillä omalla paikalla kuitenkin? Jos lapsi ei suostu syömään kun ei saa tahtoaan läpi, ei sille hoitajat voi mitään. Eihän ne nyt voi tuollaisissa periksikään antaa??

Jos mun lapseni toimisi yllämainitulla tavalla, saisi todellakin jättää syömättä. Oppii tod-näk kerrasta hyvinkin, että noissa jutuissa ei kiukuttelu toimi. Tulee vain nälkä. ;)
?
 
Koko ketjua lukematta, mun mielestä se on henkilökunnan ammattitaidottomuutta, jos pitää tollasia pakkokeinoja käyttää ellei muuten saa lasta tottelemaan. Tietty jos lapsi kieltäytyy syömästä niin eihän toisaalta pakottaakaan voi eikä saa. Mutta rangaistukseksi ei ilman ruokaa saisi jättää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ilokummitin:
Koko ketjua lukematta, mun mielestä se on henkilökunnan ammattitaidottomuutta, jos pitää tollasia pakkokeinoja käyttää ellei muuten saa lasta tottelemaan. Tietty jos lapsi kieltäytyy syömästä niin eihän toisaalta pakottaakaan voi eikä saa. Mutta rangaistukseksi ei ilman ruokaa saisi jättää.
kerrotko vielä ihan että mitä ne muut keinot voi tossa tilanteessa olla? Esimerkkinä vaikka täys 3-5v ryhmä, 3 hoitajaa ja maksimimäärä lapsia? Aikaa ruokailuun 30min, jonka jälkeen lapset päikkäreille, osaa nukuttamaan, osa lepämään, osa lukulevolle.

Millaisia keinoja tuossa on aikaa käyttää, kun tilanne on se, ettei sieltä voi hoitajatkaan poistua paikalta kun muut lapset heidän vastuulla myös?
 
juu
Aika monessa päiväkkodissa ne, jotka on kotona hemmoteltu ja joilla on mummot ja pappat paapomassa, ja kotona ja mummolassa tehdään aina mitä lapsi haluaa, ja ovat tottuneet sihen, että joka paikassa on show lapsen ympärillä, ja hänen tunteista kauhea haloo, saavat myös päiväkodissa koko ajan oman hoitajan ja huomion.

näin se vaan menee. eli lastenhoitajat on kasvaetettu tähän uuteen temperamentti-oppiin, jonka mukaan joillain vaan on tällainen temperamentti ja toisilla ei.

eli mitä paskempi tyyppi, sitä paremman hoidon saat ja sitä enemmän susta tykätään hoidossa koska monet hoitajat sanovat että tykkäävät haasteista. sama jatkuu sitten työpaikalla, paskat pomottajat ja kiusaajat ja toisia veitsillä suutuspäissän heittävät tyypit tekeävt mitä haluavat ja kiusaavat näitä hiljaisia ja kilttejä.

siksi monet kasvattavat tahallisesti lapsistaan ilkeitä ja määräileviä ja kovaäänisiä, ja kiukuttelevia, niin tulee pärjäämään.

näin se menee suomessa.kun on tämä keltinkangas-oppi.

sen vuoksi suomessa ei riitä esim. se 3 hoitajaa 20 lapselle, kun taas esim. belgiassa on ihan tavallista, että 20 lasta hoitaa yksi, tai opettaa. muuallahan lapset menevät kouluun jo 3v, ja jokainen tekee mitä opettaja käskee ja häntä kunnioitetaan.

ja kenelleäkään ei ole tätä temperamenttiä että pitäisi olla koko ajan keskipiste tai saada mitä halaua tai kiukuttelu alkaa.
 
k
En jaksa lukea ketjua totean vaan, että meillä jää kyllä kotonakin ilman ruokaa jos ei ruoka omalla paikalla maistu. Maistuu sitten seuraava ruoka paremmin.

Ja ohoh, meidän lapset eivät kiukuttele / ronkeloi kylässäkään vaan istuvat nätisti ja syövät ruokansa. Todellakaan en tykkää lapsista jotka venkuilevat ja ovat että yök en syö. Toiset taas antavat siinä tilanteessa eri ruokaa, meillä ei tod!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja k:
En jaksa lukea ketjua totean vaan, että meillä jää kyllä kotonakin ilman ruokaa jos ei ruoka omalla paikalla maistu. Maistuu sitten seuraava ruoka paremmin.

Ja ohoh, meidän lapset eivät kiukuttele / ronkeloi kylässäkään vaan istuvat nätisti ja syövät ruokansa. Todellakaan en tykkää lapsista jotka venkuilevat ja ovat että yök en syö. Toiset taas antavat siinä tilanteessa eri ruokaa, meillä ei tod!!!
aattele miten vanhanaikaista meillä on, lapsi kiittää ruuasta, poistuu pöydästä (vaikka olisi syönytkin nätisti) vasta sitten kun annan luvan, ja vie itse astiansa pois.
 
k
Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
Alkuperäinen kirjoittaja k:
En jaksa lukea ketjua totean vaan, että meillä jää kyllä kotonakin ilman ruokaa jos ei ruoka omalla paikalla maistu. Maistuu sitten seuraava ruoka paremmin.

Ja ohoh, meidän lapset eivät kiukuttele / ronkeloi kylässäkään vaan istuvat nätisti ja syövät ruokansa. Todellakaan en tykkää lapsista jotka venkuilevat ja ovat että yök en syö. Toiset taas antavat siinä tilanteessa eri ruokaa, meillä ei tod!!!
aattele miten vanhanaikaista meillä on, lapsi kiittää ruuasta, poistuu pöydästä (vaikka olisi syönytkin nätisti) vasta sitten kun annan luvan, ja vie itse astiansa pois.
no niin just, ajatteletko, että päiväkodissa on paikat määrätty ihan natsimaisuuden takia? Tietysti kotona voi tarpeen vaatiessa joustaa, mutta jos Nico-Jampesteri saa tänään syödä missä huvittaa ni mitä sitten, kun Marica-Mafleena huomenna haluaa samaa? Ei toimi päiväkodissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja k:
Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
Alkuperäinen kirjoittaja k:
En jaksa lukea ketjua totean vaan, että meillä jää kyllä kotonakin ilman ruokaa jos ei ruoka omalla paikalla maistu. Maistuu sitten seuraava ruoka paremmin.

Ja ohoh, meidän lapset eivät kiukuttele / ronkeloi kylässäkään vaan istuvat nätisti ja syövät ruokansa. Todellakaan en tykkää lapsista jotka venkuilevat ja ovat että yök en syö. Toiset taas antavat siinä tilanteessa eri ruokaa, meillä ei tod!!!
aattele miten vanhanaikaista meillä on, lapsi kiittää ruuasta, poistuu pöydästä (vaikka olisi syönytkin nätisti) vasta sitten kun annan luvan, ja vie itse astiansa pois.
no niin just, ajatteletko, että päiväkodissa on paikat määrätty ihan natsimaisuuden takia? Tietysti kotona voi tarpeen vaatiessa joustaa, mutta jos Nico-Jampesteri saa tänään syödä missä huvittaa ni mitä sitten, kun Marica-Mafleena huomenna haluaa samaa? Ei toimi päiväkodissa.
mä poistin sen loppuosan, koska se oli väärinymmärrettävissä, niinkuin säkin jo ymmärsit väärin.. :)

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
No, oliko sille lapselle ollut ruoka tarjolla sillä omalla paikalla kuitenkin? Jos lapsi ei suostu syömään kun ei saa tahtoaan läpi, ei sille hoitajat voi mitään. Eihän ne nyt voi tuollaisissa periksikään antaa??

Jos mun lapseni toimisi yllämainitulla tavalla, saisi todellakin jättää syömättä. Oppii tod-näk kerrasta hyvinkin, että noissa jutuissa ei kiukuttelu toimi. Tulee vain nälkä. ;)
Mäkin kysyn vielä ap:lta ja muilta joiden mielestä pk toimi väärin; MITEN niiden olisi pitänyt toimia teidän mielestänne??

Miten ihmeessä ne olisi suostutelleet syömään lapsen, joka oli sitkeästi päättänyt ettei syö jos ei saa istua henkilön x vieressä? Jos periksi antaminen ei pk:ssa (toisin kuin melkein kaikissa kodeissa, ilmeisesti) ole vaihtoehto? Pakkosyöttö? Koko ryhmän aikataulun muuttaminen? Lempiruoan hakeminen, vaikka Hesestä ettei Nicoliinalle jää nälkä+TRRRAumoja??

Tell me!
 
hm
eiköhän tässä asiassa olult palstalaisten yksimielisyys aika vahva.
eli päiväkoti toimi oikein. väärin olsii toiminut, jos kyseessä olisi ollut rangaistus ja lapsi ei olisi saanut syödä. sen sijaan kun lapsi ei halunnut syödä ei tapahtunut mitään virhettä. ei voi pakottaa syömään ketään.

ja tuosta tapauksesta, jossa välipala kiellettiin. voin ymmärtää että väsyneenä ja uupuneena 20 tapauksen kiukutteluja ja mielenilmauksia katsoneena, 20 lasat pukeneena useampaan otteeseen jne. voi vahingossa joskus ylireagoida ja kieltää esim. sen välipalan temppuilusta.

Ei silti minusta niin paha rikos että työntekijä olisi pitänyt erottaa. Vai miten tässä oli käynyt. ei välipala ole pakollinen ja monellekaan pulskalle suomilapselle tekisi vaan hyvää nähdä joskus nälkää. eikä mussuttaa heti jotai njos vähän on tulossa nälän tunne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
eiköhän tässä asiassa olult palstalaisten yksimielisyys aika vahva.
eli päiväkoti toimi oikein. väärin olsii toiminut, jos kyseessä olisi ollut rangaistus ja lapsi ei olisi saanut syödä. sen sijaan kun lapsi ei halunnut syödä ei tapahtunut mitään virhettä. ei voi pakottaa syömään ketään.

ja tuosta tapauksesta, jossa välipala kiellettiin. voin ymmärtää että väsyneenä ja uupuneena 20 tapauksen kiukutteluja ja mielenilmauksia katsoneena, 20 lasat pukeneena useampaan otteeseen jne. voi vahingossa joskus ylireagoida ja kieltää esim. sen välipalan temppuilusta.

Ei silti minusta niin paha rikos että työntekijä olisi pitänyt erottaa. Vai miten tässä oli käynyt. ei välipala ole pakollinen ja monellekaan pulskalle suomilapselle tekisi vaan hyvää nähdä joskus nälkää. eikä mussuttaa heti jotai njos vähän on tulossa nälän tunne.
luulempa, ettei ollu ainoa tapaus ko. työntekijällä kun erottamiseen johti. En lähtis puolusteleen, tuossa työssä on kuitenkin yks tärkeimmistä ominaisuuksista työntekijällä se, että tuon kaiken hulinankin keskellä pystyy toimimaan rauhallisesti, johdonmukaisesti, periaatteita ja sääntöjä noudattaen, ja perustelemaan omaa toimintaansa, tai muuttamaan sitä.
 
huh huh
Siis mun mielestä tuo on niin törkeä rangaistus, etten varmaan enää itse luottaisi lapseni hoitopaikkaan. En siis veisi enää sinne, en pystyisi olemaan töissä, jos tietäisin, ettei lapseni saa siellä ruokaa.
 
hm
Alkuperäinen kirjoittaja huh huh:
Siis mun mielestä tuo on niin törkeä rangaistus, etten varmaan enää itse luottaisi lapseni hoitopaikkaan. En siis veisi enää sinne, en pystyisi olemaan töissä, jos tietäisin, ettei lapseni saa siellä ruokaa.
siis kun ei ollut rangaistus vaa nlapsi ei halunnut syödä.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja huh huh:
Siis mun mielestä tuo on niin törkeä rangaistus, etten varmaan enää itse luottaisi lapseni hoitopaikkaan. En siis veisi enää sinne, en pystyisi olemaan töissä, jos tietäisin, ettei lapseni saa siellä ruokaa.
Älä huoli, kyllä sun NicoLiisusi saa ruokaa, kunhan muistaa edes esittää omaavansa käytöstavat sen aikaa, kun joutuu pk:ssa viettämään. Kodin ja mamman helmojen ulkopuolella karu totuus on ja kuuluukin kuitenkin olla se, että huono käytös = ei-niin-mieluinen lopputulos.

 
juu
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Aika monessa päiväkkodissa ne, jotka on kotona hemmoteltu ja joilla on mummot ja pappat paapomassa, ja kotona ja mummolassa tehdään aina mitä lapsi haluaa, ja ovat tottuneet sihen, että joka paikassa on show lapsen ympärillä, ja hänen tunteista kauhea haloo, saavat myös päiväkodissa koko ajan oman hoitajan ja huomion.

näin se vaan menee. eli lastenhoitajat on kasvaetettu tähän uuteen temperamentti-oppiin, jonka mukaan joillain vaan on tällainen temperamentti ja toisilla ei.

eli mitä paskempi tyyppi, sitä paremman hoidon saat ja sitä enemmän susta tykätään hoidossa koska monet hoitajat sanovat että tykkäävät haasteista. sama jatkuu sitten työpaikalla, paskat pomottajat ja kiusaajat ja toisia veitsillä suutuspäissän heittävät tyypit tekeävt mitä haluavat ja kiusaavat näitä hiljaisia ja kilttejä.

siksi monet kasvattavat tahallisesti lapsistaan ilkeitä ja määräileviä ja kovaäänisiä, ja kiukuttelevia, niin tulee pärjäämään.

näin se menee suomessa.kun on tämä keltinkangas-oppi.

sen vuoksi suomessa ei riitä esim. se 3 hoitajaa 20 lapselle, kun taas esim. belgiassa on ihan tavallista, että 20 lasta hoitaa yksi, tai opettaa. muuallahan lapset menevät kouluun jo 3v, ja jokainen tekee mitä opettaja käskee ja häntä kunnioitetaan.

ja kenelleäkään ei ole tätä temperamenttiä että pitäisi olla koko ajan keskipiste tai saada mitä halaua tai kiukuttelu alkaa.
Toisekseen, lastentarhanopettajat itse tietävät tämään, että hemmotelluimmat saavat parhaan ja henkilökohtaisen opetuksen ja hoidon. Siksi heillä on omat lapset aina täysin hemmotellut ja tekevät kaiken mitä lapset haluavat ja oikein kannustavat tähän kiukuttele kaupassa puoli päivää- kasvatukseen ja käytökseen. Koska tietävät, että jos päiväkodissa on hiljainen ja iltti, kukaan ei huomaa koko päiväkotiuran aikana.

sen sijaan nämä kiukuttelevat saavat sen erityishuomion. Siksi lastentarhanopettajat yleensä vaativat kaikkien huomoin lapselleen missä likkuvat, kylässä, mummolassa, kaupassa, joka paikassa kaikkien pitää kysellä, mistä tuli paha mieli ja ihailla kun lapsi karjuu ja tekee mitä haluaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja huh huh:
Siis mun mielestä tuo on niin törkeä rangaistus, etten varmaan enää itse luottaisi lapseni hoitopaikkaan. En siis veisi enää sinne, en pystyisi olemaan töissä, jos tietäisin, ettei lapseni saa siellä ruokaa.
Mulla vois olla sama juttu. Meidän päikkärissä on vähän erilainen meininki ja aattelisin, että tässä kyseisessä paikassa on hommat karanneet aika pahasti käsistä jos tällaseen pitäisi mennä. Tilanteet pitää pystyä hoitamaan niin, ettei tällasta kärjistymistä pääse tapahtumaan. Jos vaan luovitaan tilanteesta toiseen ja yritetään selvitä keinolla millä hyvänsä, niin kyllä se on lopun alkua. Kasvatettavanahan ne lapset siellä on, ei vaan säilössä kun joku karjalauma.
 
harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
No siis jos lapsi ei suostu istumaan kuin tietyssä paikassa, niin mun mielestä hän ei sitten syö. Hän istuu sinne minne kuuluukin, ja syö siellä. Jos ei siihen suostu, niin sehän on lapsen oma ongelma. Ei hänelle periksi voi antaa siksi, että jaksaa kiukutella.
peesi.
 
rock
Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
Alkuperäinen kirjoittaja k:
En jaksa lukea ketjua totean vaan, että meillä jää kyllä kotonakin ilman ruokaa jos ei ruoka omalla paikalla maistu. Maistuu sitten seuraava ruoka paremmin.

Ja ohoh, meidän lapset eivät kiukuttele / ronkeloi kylässäkään vaan istuvat nätisti ja syövät ruokansa. Todellakaan en tykkää lapsista jotka venkuilevat ja ovat että yök en syö. Toiset taas antavat siinä tilanteessa eri ruokaa, meillä ei tod!!!
aattele miten vanhanaikaista meillä on, lapsi kiittää ruuasta, poistuu pöydästä (vaikka olisi syönytkin nätisti) vasta sitten kun annan luvan, ja vie itse astiansa pois.
:). nykyajan meininki on sellasta että ei osata kiittää, sotketaan ja rällsätetään ja kiukutellaan... Ja sitten mamit syyttelee MUITA ihmisiä vaikka lapsessa se vika.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ilokummitin:
Alkuperäinen kirjoittaja huh huh:
Siis mun mielestä tuo on niin törkeä rangaistus, etten varmaan enää itse luottaisi lapseni hoitopaikkaan. En siis veisi enää sinne, en pystyisi olemaan töissä, jos tietäisin, ettei lapseni saa siellä ruokaa.
Mulla vois olla sama juttu. Meidän päikkärissä on vähän erilainen meininki ja aattelisin, että tässä kyseisessä paikassa on hommat karanneet aika pahasti käsistä jos tällaseen pitäisi mennä. Tilanteet pitää pystyä hoitamaan niin, ettei tällasta kärjistymistä pääse tapahtumaan. Jos vaan luovitaan tilanteesta toiseen ja yritetään selvitä keinolla millä hyvänsä, niin kyllä se on lopun alkua. Kasvatettavanahan ne lapset siellä on, ei vaan säilössä kun joku karjalauma.
ja kasvatusta oli nimenomaan se, että huonolla käytöksellä ei saa tahtoaan läpi. Hyvästä käytöksestä palkitaan, niissä puitteissa kuin pk:ssa on mahdollista.

Syyllä on seurauksensa, lapsi ei siitä traumoja saa vaikka oppii tuon jo pienestä pitäen.

 

Yhteistyössä