Lapsi kipeänä? Miten toimitaan kun toinen vanhemmista tekee vuorotyötä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kääk"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kääk"

Vieras
Eli miten toimitaan kun toinen vanhemmista tekee vuorotyötä ja toisen työaika on aina 8-16? Jos iltavuorossa oleva vanhempi jää kotiin niin kai hänellä on oikeus olla kotona koko vuoro?? Vai pitäisikö hänen mennä töihin kun päivätöistä palaava tulee kotiin? Käytännössä työaikaa jäisi 3 tuntia sille päivälle? Työpaikalta ei ole tätä vielä kysytty kun tilanne tuli aika äkkiä, mutta kiinnostaisi tietää miten yleensä tämmöisessä tilanteessa toimitaan. Ja tässä tilanteessa se päivätyötä tekevä on jo ollut kolme päivää kotona lapsen kanssa eli ei enää saa jäädä kotiin..

No sulle se pvä olis palkaton joten menisin sit ainaki sen 3h tekemään. Meillä mies yleensä pystyy lähtemään tuntia paria aikasemmin et kerkeen alusta saakka olla vuorossa jos sattuu olemaan joku 15-20 tai 16-20:30 tai 14-->.

Pitää myöskin ottaa huomioon et tartteeko sun poissaolevia ( ne alkutunnit) paikata jotenki vai miten..

Kumpikin saa olla sairaslomalla (eli saa palkan) eikä niitä tarvitse korvata mitenkään. Mietin vain että onko tämmöinen kesken vuoroon tuleminen edes kenelläkään käytössä? En ole aiemmin tästä kuullut enkä huomannut kenenkään niin tehneen vaikka itse olen aina tehnyt vuorotöitä.

Kumpikin saa olla sairaslomalla (eli saa palkan) eikä niitä tarvitse korvata mitenkään. Mietin vain että onko tämmöinen kesken vuoroon tuleminen edes kenelläkään käytössä? En ole aiemmin tästä kuullut enkä huomannut kenenkään niin tehneen vaikka itse olen aina tehnyt vuorotöitä.

mikä ala sulla on? mietin et toi et molemmat sais olla yhden lapsen kanssa melkein viikon saikulla palkallisesti on vaa teidän firmassa.. Onnekas!:D

Mä oon menny kesken vuoron eli tunnin pari myöhäs ja joku aamulainen on tehnyt sit pari tuntii pidemmän vuoron. Niin se on helpompaa ettei tarttee korvata koko vuoroo.

No mun työmaalla on niin, että iltavuuorolainen tulee töihin myöhemmin eli saa tältä parilta tunnilta sairauslomanajanpalkan mikäli on hommanut sairauslomatodistuksen siitä, että lapsi on kipeä. Ilman todistuta ei saa lapsen sairaudesta palkkaa. Voihan se joka tekee päivävuoroa läheä aikaisemminkin ja saa myös sen palkan mikäli on esittää työnantajalle sairauslomatodistuksen lapsesta.

[QUOTE="kääk";24756406]Ja tässä tilanteessa se päivätyötä tekevä on jo ollut kolme päivää kotona lapsen kanssa eli ei enää saa jäädä kotiin..[/QUOTE]

Siis ihanko oikeasti teillä saa molemmat vanhemmat olla 3 pv pois töistä lapsen sairauden vuoksi? Wau!

Meillä on vaan 3 pv/sairaus.

[QUOTE="Hmmm";24756893]Siis ihanko oikeasti teillä saa molemmat vanhemmat olla 3 pv pois töistä lapsen sairauden vuoksi? Wau!

Meillä on vaan 3 pv/sairaus.[/QUOTE]

En tiedä miten tämä oikeasti lasketaan, tässä tapauksessa kun oli se kotona olijakin kipeänä sekä lapsi että tarvittaessahan tuon voi laskea niin että lapsen takia ei ole vielä oltu poissa lainkaan. Mutta meillä kummankaan työnantaja ei vaadi todistuksia jos on kolme päivää poissa eikä kysele että onko toinen vanhemmista ollut jo kolmea päivää lapsen takia poissa..

Se mikä nyt itseäni ihmetytti enkä ole siitä aiemmin ollut tietoinen, että tosiaan kesken päivänkin voidaan vaihtaa hoitajaa eli iltavuorolainen menisi tekemään osan päivästä kun toinen kotiutuu. Ehkä tässäkin on työpaikkakohtaisia eroja ja pitää selvittää miten miehen työnantaja tähän suhtautuu.

Saatiin kuitenkin ongelma ratkaistua muutoin ja kumpikin pääsee tekemään vuoronsa normaalisti :)

Yhteistyössä