Miksi se lapsi pitää raahata päiväkotiin aamuvarhaisella silloin, kun sisarus on toisen vanhemman kanssa kotona sairaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hoitaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No mä ainakin ymmärrän tuo aika hyvin ainakin silloin, kun perheessä on sairastettu jo vaikka pidempään ja vanhempi lapsi on jo parantunut taudistaan ja tarvitsee jo vähän seuraa ja toimintaa. Silloin kotona oleva lapsi saa levätä rauhassa ja ehkä myös yöllä valvomaan joutunut vanhempi. Jos kotona taas riehuu terve lapsi, jonka kanssa ei pääse ulkoilemaan, niin arvaahan sen mitä se päivä tulee olemaan. Kaikkia lapsia ei voi myöskään päästää yksin ulkoilemaan eikä se DVD:n tai tietsikan kanssa oleminen montaa tuntia ole kovin hyväksi.

Meillä päiväkodissa taas on ihan ok, että lapsi tulee hoitoon, niin suhdeluvut näyttää paremmilta, kunhan lapsi tulee terveenä, eikä perheessä ole vatsatautia, joka leviää helposti perheenjäsenten kautta.

En tiedä ymmärränkö minä paremmin näitä perheitä, kun on itsellä kaksi vilkasta poikaa, joista nuorempi on ollut pienenä maitoallergikko ja yöt on ollu yhtä h...tiä ja mies sairastanut masennusta samaan aikaan. Noiden vuosien jälkeen ymmärrän vallan hyvin perheitä ja äitejä varsinkin, jotka tuovat lapset päiväkotiin virikehoitoon saadakseen olla kahdestaan vauvan kanssa ja olla välillä rauhassa, _jos ja (kun) vauva nukkuu.

Samoin on silloin kun perheessä sairastetaan, se ei ole mitään lomaa vanhemmalle välttämättä, vaan valvomista, koko ajan saatavilla olemista, pyykkäämistä, ruuan laittoa, lääkärissä ja apteekissa ravaamista jne... Jos siitä on yksi lapsi poissa hoidossa, niin onko liikaa vaadittu? Onhan sen terveen lapsen kivempi olla päiväkodissa, kuin istua lääkärin odotushuoneessa ja apteekissa, kun eighän sitä voi yksin kotiinkaan jättää. Voisiko tuossa olla ap:lle tarpeeksi perusteluja sille miksi terve lapsi tuodaan hoitoon?

Mä en kanssa ymmärrä. Pääseehän se isompi lapsi viimeistäänillalla ulos, kun toinen vanhempi tulee kotiin. Olen työskennellyt lastenhoitajana ja vaikka hoitomuksu oli super energinen (ja kärsi tarkkaavaisuushäiriöstä) ei sisäpäivät pikkusisaruksen sairastaessa olleet miteenkään kauheita. Plus, että jos sisarus nukkuu päikkäreitä pystyi niiden aikaan usein ulkoilemaan (esim. pihalla itkuhälyttimen turvin tai pienen nukkuessa vaunuissa).

[QUOTE="jaajaajaa";29102052]:D
Onneksi tää on provo, nauratti silti. Niin, miksi yrittääkään päästä missään helpommalla kun kaiken voi tehdä myös vaikeimman kautta? Kärsitään kärsitään, kirkkaamman kruunun saamme!

Voi morjens. Mitä kiksejä tästäkin voi äitinä saada? Yksi on kipeänä ja kaksi muuta päivähoitokelpoisia, miksi ihmeessä niiden kahdenkin pitäisi jäädä kotiin? :O Mulle ei kyllä muutenkaan ole nämä äiteinväliset marttyyrikisat koskaan kolahtaneet, joten passaan tämänkin.[/QUOTE]

Niimpä...suomalaisiakin ollaan, niin mikään ei saa olla helppoa. Kykitään sisällä ja masennutaan ja tapetaan omat lapset, että varmasti välittyy ulkomaille kuva masentuneesta, vaikeasta ja kylmästä suomesta, jossa tulee pärjätä yksin, apua ei saa hakea ja missään ei saa päästä helpolla.

Siis tuon takia ne taudit leviää kun sairaan lapsen sisarukset kantaa pöpöt päiväkoteihin eikä voi sairaan lapsen kanssa kärsiä myös niitä pöpöjä pois kotona! Kyllä, laiskuutta ja puhdasta välinpitämättömyyttä muita hoidossa olevia lapsia kohtaan! Enkä raahaa kuumeista lasta autoon viedäkseni taudin kantajat päiväkotiin. Siinä ne kotona menee samalla. Kun äiti tai isä on kotona, on oltava lastenkin. Mullakin kotona enempi lapsia kuin teillä useimmalla, ja te ette välitä vaikka toisin omat pöpöiset lapseni samaan päiväkotiin?!

Äitejä ja isiä jotka haluuvat päästä helpolla ja monilla kaikenlisäks vielä just sen 2-3 lasta. Rankkaa.... Jote kute ymmärtäis tuon joltain suurperheen äidiltä mutta että noin pieniltä perheiltä. Huoh.

Siis tuon takia ne taudit leviää kun sairaan lapsen sisarukset kantaa pöpöt päiväkoteihin eikä voi sairaan lapsen kanssa kärsiä myös niitä pöpöjä pois kotona! Kyllä, laiskuutta ja puhdasta välinpitämättömyyttä muita hoidossa olevia lapsia kohtaan! Enkä raahaa kuumeista lasta autoon viedäkseni taudin kantajat päiväkotiin. Siinä ne kotona menee samalla. Kun äiti tai isä on kotona, on oltava lastenkin. Mullakin kotona enempi lapsia kuin teillä useimmalla, ja te ette välitä vaikka toisin omat pöpöiset lapseni samaan päiväkotiin?!

Meillä ei lapset ole muutamaa poikkeusta lukuunottamatta koskaan sairastaneet samaa tautia peräkkäin tai yhtäaikaa.
Eli kauanko tämän terveen lapsen pitäisi olla kotona, koska on ns.taudinkantaja?.
Eli jos on yksi sairas ja yksi täysin terve lapsi niin pitääkö tämän terveen lapsen todella jäädä paitsi kaikesta kivasta, koska on "taudinkantaja".
Entäpä kauppareissut? ulkoilu? siellähän se "taudinkantaja" myös levittää pöpöjä kaikille vastaantulijoille.
Itseasiassa lapset voi kantaa koko ajan jotakin tautia, minäkin voin kantaa jotakin virusta sairastamatta itse.. olisikohan kaikkien syytä varalta pysyä kotona.

Kuten moni muukin on sanonut, niin vatsatauti on poikkeus. Tosin meillä ei edes se vatsatauti ole tarttunut kumpaankin lapseen koskaan.

Mutta entäs sitten kun on vain yksi lapsi, joka on käynyt vierailulla perheessä jossa on ollut joku tauti liikkellä, pitääkö hänen jäädä kotiin koska on "taudinkantaja"?.

[QUOTE="joo";29101707]Joskus siksi että se toinen saa oikeesti levätä[/QUOTE]

Tää on ihan totta. Tosin edellisessä työpaikassa oli sääntö että hoitoaika 9-15 mikäli sisarus sairaana. Vaihdellen toivat tai eivät. Ymmärrän että jos sisko on kovassa kuumetaudissa eikä yhtään jaksa meteliä tms ja tarvii rauhaa ni se villi veikka tuodaan 6h hoitoon. Ei ne aina tuoneet ja osa piti aina molemmat kotona jos toinen sairastui.

Meidän esikoinen, jolla on adhd, tulee todellakin hulluksi, jos pitää olla päivä kotona sisällä. DVD:tä lapsi ei voi katsoa kuin tunnin maksimmissaan, konsolipelejä ei pelata oikeastaan ollenkaan ilman että seuraa riehumista. Leikkiä tuo lapsi ei itsekseen oikein osaa, tarvitsee joko kaverin tai aikuisen apua leikin ylläpitämiseen. Parempi siis olla siellä tarhassa edes jokunen tunti, vaikka olisinkin kotona nuoremman kanssa. (yleensä kyllä mummon hoitaa sairaan, että tätä ei tartte edes miettiä. Sairas menee mummon luo ja muut töihin/kouluun/hoitoon)

Älkää tehkö lapsia jos ette jaksa olla niiden kanssa. Eipä kyllä tulisi mieleenkään viedä toista hoitoon jos toinen sairaana. Tai ylipäätään kumpaakaan silloin kun itse on sairaana. Vilkkaita ovat molemmat mutta mitä sitten? Ainahan terve voi mennä välillä ulos leikkimään tai sit ihan yksin leikkiä, ei lapsia tarvitse kokoajan viihdyttää.

:D

Mä ainakin todellakin veisin, jos itse olen kipeänä. Kyllä tässä kotiäitivuosina saan ihan tarpeeksi sairaana hoitaa lapsia. Sitten kun on pk-mahdollisuus, niin ihan tasan tarkkaan saa mies viedä lapset sinne, jos itse olen flunssakuumeessa sairaslomalla. Se tauti vie mut nimittäin aina petiin ja syvälle. Mut eihän kotiäideillä mitään saikkuja ole :/ Hyvä palstakotiäiti varmaan sairastaakin jotenkin eri tavalla kuin minä. Pyyhkii välillä nenänpieltään kukkaiskuviolliseen kestonenäliinaan ja aivastaakin kauniimmin <3

"Ainahan terve voi mennä välillä ulos leikkimään" :D
Niin, kaikillahan on toki tilanne tietenkin se, että lapset ovat jo sen ikäisiä, että voi päästää yksin pihalle. Asuinseutukin kaikilla mahdollistaa nämä yksin ulkoilut :) Mustaa ja valkoista, ei mitään harmaan sävyjä, koska meillä näin.

Mä kuvittelen,että ehkä se toinen saa kyydin kätevästi päiväkotiin siltä töihin menevältä vanhemmalta! Tuskinpa kukaan varta vasten laittaa herätyskelloa soimaan aamuksi sen takia, että saa toisen lapsen mahd.aikasin päiväkotiin..

Mä kuvittelen,että ehkä se toinen saa kyydin kätevästi päiväkotiin siltä töihin menevältä vanhemmalta! Tuskinpa kukaan varta vasten laittaa herätyskelloa soimaan aamuksi sen takia, että saa toisen lapsen mahd.aikasin päiväkotiin..

Hups! En lukenut ketjua, joten en ymmärtänyt koko juttua... Enkä kyllä vieläkään! Onko siis ongelma se, että se toinen viedään päiväkotiin, vaiko SE, että se viedään sinne AAMUvarhaisella? 2 eri asiaa...

Alkuperäinen kirjoittaja eiymmärrä;29101743:
Täällä ainakin päiväkodilta esitetään pyyntö että jos joku lapsista sairastaa niin sisaruksetkin jäisivät kotiin. Tartuntariskin vuoksi. Tätä pyyntöä olen noudattanut ja noudatan vastakin, ihan jo senkin takia että miksi lähtisin kuskaamaan sairasta lasta samalla kun vien toisen tarhaan? Ei kotiinkaan voi jättää...

Missä tämänlaisia pyyntöjä esitetään?
Kai minä vanhempana tiedän paremmin milloin tarvitsen lapselleni hoitoa?
Kaikki ei ole aina mustavalkoista ja aina ei tiedetä kaikkia syitä tekojen takana. Edelleen uskon,e ttä suurin osa vanhemmista on välittäviä ja ajattelevia ja vastuullisia aikuisia jotka ajattelevat kokonaisuutta parhaansa mukaan. Oman perheen näkökulmasta. Se mikä on ok meille ei välttämättä sovi naapurille. Tai toisin päin.

Missä tämänlaisia pyyntöjä esitetään?
Kai minä vanhempana tiedän paremmin milloin tarvitsen lapselleni hoitoa?
Kaikki ei ole aina mustavalkoista ja aina ei tiedetä kaikkia syitä tekojen takana. Edelleen uskon,e ttä suurin osa vanhemmista on välittäviä ja ajattelevia ja vastuullisia aikuisia jotka ajattelevat kokonaisuutta parhaansa mukaan. Oman perheen näkökulmasta. Se mikä on ok meille ei välttämättä sovi naapurille. Tai toisin päin.

Meillä on ainakin päikyn ilmoitustaululla toive, että esim. rajussa vatsataudissa olevan lapsen sisarukset pysyisivät kotona. Mitä väärää siinä on? Selvästikään kaikki vanhemmat eivät käytä järkeään näissä tapauksissa. Jostain perusflunssasta jo parantuneen sisaruksen voisin itsekin viedä hoitoon, vaikka toiset kotona vielä sairastaisivatkin.

Onkohan meitin kohdalla luultu tuollaista..toisinaan kun meillä on joku lapsista kipeä, tulee isovanhempi hoitamaan ja me vanhemmat mennään töihin, jotenka muut lapset on menneet hoitoon.
Ei silloin viedä tietystikään kun jompikumpi vanhemmista on kotona.

Joskus on kiva tarjota lapselle kahdenkeskinen päivä äidin kanssa, koska lapsi nauttii siitä aidosti. Lisäksi meidän päiväkoti oli niin kiva mukavine hoitajineen, että lapset menivät sinne aina mielellään. Päiväkodin johtaja oli myös mukava ja ymmärsi niin vanhempia kuin lapsiakin. Kerrankin oltiin lapsen palaverisssa päiväkodilla, niin johtaja sanoi, että menkää vaan nyt käymään kaupassa kahden ja tulkaa hakemaan lapset vasta kaupassa käynnin jälkeen. Päiväkodissa osattiin ajatella kaikkien parasta, myös lasten.

Ehkä kotiin jäävän vanhemman on mahdollisuus hoitaa yhden sairastavan lapsen kanssa kotoa käsin samalla työasioita niin ettei niitä tarvitse muiden töiden päälle vielä töihin palatessa tehdä. Onnistuu ehkä yhden sairastavan lapsen kanssa, muttei välttämättä sairastavan+terveen.

Ne lapset nykyään on, minä, minä, minä minä ja minun tarpeeni?
Siksi se sisarus pitää sinne päiväkotiin raahata että itse pääsisi helpommalla!
Vapaata kun on vähänkin niin se käytetää itseen ei perheelle!

Siksi, että lapsen sairastaessakin teen kotona tietokoneella ja puhelimen äärellä töitä ainakin 4-5 tuntia päivässä. Usein jatkan vielä illalla kun mies on tullut kotiin. Jos en tee töitä, niin teen ne sitten ylitöinä seuraavina päivinä. Kumpi sitten on perheen kannalta parempi vaihtoehto, arvon raati?

Meillä lapsen sairastuessa hoitoapuun tulee miehen iäkäs täti joka asuu melko naapurissa ja hänelle on mieluisampaa hoitaa yhtä lasta kerrallaan. Jos esim mahataudista kyse niin silloin kaikki kolme jäävät kotiin isomman tartuntariskin takia ja jään itse hoitamaan lapsia.

Yhteistyössä