Lapsen rytmi kun toinen tekee vuorotyötä ja toinen päivätyötä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mieki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mieki

Vieras
No niin, antakaas kommentteja. Lapsi n. 2,5 v. Nukahtaa iltaisin 21.30-22.30, herää 7-8.30. Nukkuu n. kahden tunnin päikkärit. Iloinen, terve, kehittyy normaalisti jne. Puolisoni on kääkättänyt asiasta ja pitkään ja nyt kun on erotilanne, keskustelua käydään kiihkeästi. Päivätyötä tekevää rasittaa myöhäiset illat, vuorotyötä tekevää aikaiset aamut. Nyt heinäkuu lomaa vuorotyöläisellä ja lapsella. Päivätyötä tekevä haluaa lapsen 2-3 yötä viikossa, mikä tarkoittaa että tuo lapsen seuraavana aamuna seiskan pintaan mun luo. Miten tilanne pitäisi teidän mielestänne ratkaista lomalla ja myöhemmin????

Onko lapsi päiväkodissa tai muussa hoitopaikassa? Jos on, niin päivärytmi on järjestettävä sellaiseksi että lapsi herää mieluiten itsekseen ennen hoitoon lähtöä. Jatkuva herättely aamuisin ja väsyneenä lähteminen ei ole kenellekään kivaa.

On ollut päivähoidossa helmikuusta asti, mutta niitä aikaisia aamuherätyksiä on ollut harvemmin mun vuorotyöstä johtuen. Ja silloinkin kun on jouduttu herättää, on jaksanut pk:n henkilökunnan mukaan hyvin.

Minusta sinun kannattaisi pitää nyt lomallakin se rytmi, että lapsen on helppo olla isällään nuo 2-3 yötä viikossa. Eli laitat lapsen aikaisin nukkumaan niin että lapsi herää silloin 7 aikaan aamulla.

Tarkennukseksi, päivätyöläinen haluaisi että lapsi herätettäisiin joka aamu noin seiskalta, jotta nukahtaisi aiemmin. Vuorotyöläinen ei haluaisi herätä joka aamu seiskalta kun pitäisi jaksaa vielä illalla painaa duunia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No sanos "joo" jumalauta mikähän tässä tilanteessa mahtais sopia molemmille? Ja ongelmana ei ollut mitkään vapaat.

Niin, mun mielestä rytmittäminen on sen "ongelma" kenellä lapsi kulloinkin on. Mutta lapsen palauttamista ei pitäis sijoittaa kukonlaulun ajalle. Mä en yhtään ihmettele ettei eronneet tule keskenään toimeen useinkaan, kun joka asiasta pitää tehdä tällainen show.

Mullahan ei ongelmaa rytmin suhteen ole, kun se sopii mun rytmiin. Mutta toisella osapuolella on, kun häntä tosiaan jurppii nukuttaa lasta vielä kymmenen aikaan. Tähän asti mä olen usein arkena nukuttanut, ainakin jos ei ole ollut aikasita herätystä. Mutta kun mä en siis olisi valmis seuraavaa ties kuinka montaa vuotta herätä joka helevetin aamu seiskalta, jollei ole ihan pakko. Ja siis mun pitää todellakin jaksaa iltasin tehdä töitä. Mutta niinhän päivätyöntekijänkin pitää päivisin, ja on tietysti väsyneempi jos kymmenen aikaa nukuttaa vielä huonossa tapauksessa lasta. Blaah...

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Niin, mun mielestä rytmittäminen on sen "ongelma" kenellä lapsi kulloinkin on.

Minun mielestäni tuollainen suhtautuminen, että lapsen rytmi saa jäädä aina toisen ongelmaksi, on aika itsekeskeinen. Molempien vanhempien pitäisi kuitenkin toimia lapsen edun mukaan, ja lapsen etu on kuitenkin se, että hänellä olisi aina sama rytmi riippumatta siitä kummalla vanhemmalla lapsi on. Vanhemmat tekevät uhrauksia, ei lapsi.

mihin asti sun iltavuorot sitte kestää? Mä ite kyllä teen iltaakin vaikka herään useimmiten klo 7 tai ennen. Ja saathan sä kai joskus nukkua?
Samaa mieltä kuin jellonainen että aikuisten niitä uhrauksia pitää joskus tehdä. Lapselle se pk rytmi on varmaan paras jos sinne taas kohta menee.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Niin, mun mielestä rytmittäminen on sen "ongelma" kenellä lapsi kulloinkin on.

Minun mielestäni tuollainen suhtautuminen, että lapsen rytmi saa jäädä aina toisen ongelmaksi, on aika itsekeskeinen. Molempien vanhempien pitäisi kuitenkin toimia lapsen edun mukaan, ja lapsen etu on kuitenkin se, että hänellä olisi aina sama rytmi riippumatta siitä kummalla vanhemmalla lapsi on. Vanhemmat tekevät uhrauksia, ei lapsi.

Niin mut näille oma uni tuntuu olevan se tärkein.

Niin mutta kun ei ole mitään 7-17 pk-rytmiä! On tähän asti ollut kolmisen päivää viikossa pk:ssaja mennyt usein 9-10.30 välillä. Mun iltavuorot kestää myöhäsimmillään klo 22 asti. Saan joo nukkua joka toinen viikonloppu, ja silloin jos lapsi on exällä kaksi yötä peräkkäin, ja mulla ei satu olemaan aamua. Tämä kaikki on siis vielä tulevaisuutta, tilanne on sen verran vaiheessa vielä. Ja lapsen etua halutaan molemmat ajatella. Mutta lapsen etu on myös vanhemmat jotka jaksaa.

Toisen vanhemman luona. Mutta loman jälkeen lapsi siirtyy iltahoitopäiväkotiin. Tarkoitus on että toinen vanhempi hakee ainakun mulla on myöhäinen iltavuoro.

Ja onko se lapsi sitten yön siellä toisella vanhemmalla, vai haluatko lapsen välttämättä vielä kotiin?

On joo yötä toisen luona kun mulla iltavuoro. En tosiaan halua että häntä kujletetaan iltasella mihinkään. Mutta en kyllä haluaisi että häntä kuljetetaan lomalla aamuseiskaltakaan mun luo.

Ja jatkoa, ei sen takia etten itse jaksaisi herätä vaan että se on musta turhaa lapsen olla liikeellä niin aikaisin kun on kerta lomalla.

Ymmärrän hyvin, eikö sellaisina päivinä voisi ajatella että lapsi tulisi inhimilliseen aikaan jo edellisenä iltana? Mitä se isä sillä lapsella öisin tekee?

Yhteistyössä