Lapsi kävelee jatkuvasti varpaillaan!

  • Viestiketjun aloittaja harmaana
  • Ensimmäinen viesti
Kannattaa viedä lapsi lääkäriin joka kattoo onko kyseessä synnynnäinen vika. Oon nähny neurologisella osatolla lapsen joka käveli varpaillaan ja kun käski kävellä normaalisti se ei onnistunu..juokseminen on vaikeaa ja samoin ylösnousu kyykystä..että vie ihmeessä lääkäriin..varsinkin jos ei kävele yhtään normaalisti.
 
harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja pillipulla:
Kannattaa viedä lapsi lääkäriin joka kattoo onko kyseessä synnynnäinen vika. Oon nähny neurologisella osatolla lapsen joka käveli varpaillaan ja kun käski kävellä normaalisti se ei onnistunu..juokseminen on vaikeaa ja samoin ylösnousu kyykystä..että vie ihmeessä lääkäriin..varsinkin jos ei kävele yhtään normaalisti.
Luitko yhtään kirjoituksiani? ilmeisesti et. Kerroin, että lapsi osaa kävellä normaalisti, 11 kk ikäisestä n. 1v6kk ikäiseksi käveli normaalisti. Osaa kävellä normaalisti,mutta tykkää tipsutella. En usko, että on synnynnäinen vika, silloinhan ei osaisi kävellä normaalisti? Osaa juosta, potkia palloa ja kiipeillä, kyykkyyn meno ja ylösnousukin onnistuu vallan mainiosti.
 
vieras
Oliskohan vaan ohimenevä tapa.Mulla kaks lasta ja kumpikin ovat just tuossa íässä välillä kävelleet noin.Kummankin kävely on kyllä normaaliksi muuttunut ilman mitään toimenpiteitä.
 
hyvin yleistä lapsella, tuskin on mitään sen ihmeempää taustalla =)
meillä poika varvisti vahvasti aina kodin ulkopuolella hoidossa ja saatiin ohjeeksi vain hankkia tukevat sisäsandaalit jotka estää tuon varvistamisen.
ja niimpä tuo tapa jäi sitten pois. Nyt kohta poika 6v ja aina välillä vielä varvistelee, mutta ei mitenkään paljoo.
ei kannata siihen erikoisemmin kiinnittää huomioo. ainakin meille oli sellainen ohjeistus sekä neuvolasta että pk:sta.
 
meilläkin silloin tällöin varpaillaan kävelyä (poika 2v 8kk). meillä kävi kylässä varhaiskasvatuksen ammattilainen, joka kiinnitti asiaan huomiota ja sanoi, että lähes kaikilla lapsilla varpaillaan kävelemisen kausi tyypillisimmillään 2 ja 3 ikävuoden välissä. en siis huolehtisi, jos osaa liikkua muutenkin.
 
anna
voisiko akillesjänteessä olla jotain vikaa, esim. liian kireä? minulla oli lapsena toisen jalan akillesjänne liian kireä ja astuin siksi toisella jalalla koko ajan varpaillani. akillesjänteen löysytysleikkaus auttoi tähän.
en lukenut koko ketjua läpi, joten tämäkin on jo saatettu sanoa...
 
huli
Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
liittyy autismiin
Jaaha, nyt mun lapsella diagnosoitiin jo autismikin :D
mitä sä oikein kyselet täällä,jos et sä kestä kuulla,mihin kaikkeen se voi liittyä?! sulle varmaan ois maailmanloppu,jos sun lapsellasi todettais joku neurologinen sairaus.. ole sä siinä uskossa,että sun lapsellas on kaikki hyvin,vaikka varvastaa ja that`s it!
 
harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja huli:
Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
liittyy autismiin
Jaaha, nyt mun lapsella diagnosoitiin jo autismikin :D
mitä sä oikein kyselet täällä,jos et sä kestä kuulla,mihin kaikkeen se voi liittyä?! sulle varmaan ois maailmanloppu,jos sun lapsellasi todettais joku neurologinen sairaus.. ole sä siinä uskossa,että sun lapsellas on kaikki hyvin,vaikka varvastaa ja that`s it!
Ootpas inhottava!! Mitä sä tuut antamaan mulle jotain luonneanalyysiä? lähinnä etsin muita, joiden lapsilla/itsellään ollu varvasteluongelmia, mutta samantien tuli kaikista pahimmat vaihtoehdot varvastamiselle. Varmaan lapsen äitinä huomaisin, jos lapsellani olisi autismia tai muita vakavia ongelmia. VARVASTUS on ainoa "ongelma". Enkä tarvii itselleni mitään luonnediagnoosia, ainakaan sunlaisilta :)
 
huli
niin...ja sä et kestä niitä pahimpia vaihtoehtoja edes kuulla,vaan vähättelet niitä hymiöiden kera.Ja jos olet lukenut täältä erityislapset osiosta,niin yllättävän monelle äidille on tulleet ko.diagnoosit "ihan puskista",kun ne myöhemmällä iällä on todettu..
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja v:
liittyy autismiin
tai aspergeriin.Tämän tyylinen ongelma ei välttämättä aukene läheisille,koska lapsen kanssa on opittu elämään arkea ja oma lapsi vanhemmistaan osaa vaikka ja mitä.Mutta sitten kun ammattilaiset tutkii lapsen voi löytyä vaikka mitä ongelmaa,mitä ei uskoisi ikinä.
Harmillista vaan että jotkut vanhemmat pelkää erillaisuutta senkin varjolla että lapsi voisi saada apua.
 
harmaa
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
liittyy autismiin
tai aspergeriin.Tämän tyylinen ongelma ei välttämättä aukene läheisille,koska lapsen kanssa on opittu elämään arkea ja oma lapsi vanhemmistaan osaa vaikka ja mitä.Mutta sitten kun ammattilaiset tutkii lapsen voi löytyä vaikka mitä ongelmaa,mitä ei uskoisi ikinä.
Harmillista vaan että jotkut vanhemmat pelkää erillaisuutta senkin varjolla että lapsi voisi saada apua.
Jaaha. Jos mua tarkoitit, ni haukut ihan väärää ihmistä. Ihmeellistä, että tänki aiheen te saitte käännetyksi päälaelleen ja jotenkin mun syyksi. Niinku ton HULIn kirjoituksista saa käsityksen, etten rakastaisi lastani jos hänellä todettaisiin joku kehityshäiriö tms. Ihan sama, ite mä tunnen itseni ja lapseni paremmin ku tällaiset jotka muutaman kirjoituksen perusteella pystyy tekemään luonneanalyyseja.
 
asta
Alkuperäinen kirjoittaja huli:
niin...ja sä et kestä niitä pahimpia vaihtoehtoja edes kuulla,vaan vähättelet niitä hymiöiden kera.Ja jos olet lukenut täältä erityislapset osiosta,niin yllättävän monelle äidille on tulleet ko.diagnoosit "ihan puskista",kun ne myöhemmällä iällä on todettu..
peesi!
 
Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi kävelee, onko ollut paljon pomppukeinussa? Kävelytuolissa? Miksi lapset alkavat varvastamaan, mä syytän näitä kahta tuotetta ainakin osaksi joidenkin lasten kohdalla. Niitä tuotteita kun ei olisi hyvä käyttää kuin ehkä korkeintaan 10min kerralla, ja siis kerran päivässä. Tai näin me käytettiin ainakin pompukeinua.
Meillä ei oo ollu kumpaakaan.
eikä meillä mut silti poika pienenä käveli varpaillaan aika paljon :/
jossai vaiheessa se jäi pois :)
 
naurettava oot
Alkuperäinen kirjoittaja asta:
Alkuperäinen kirjoittaja huli:
niin...ja sä et kestä niitä pahimpia vaihtoehtoja edes kuulla,vaan vähättelet niitä hymiöiden kera.Ja jos olet lukenut täältä erityislapset osiosta,niin yllättävän monelle äidille on tulleet ko.diagnoosit "ihan puskista",kun ne myöhemmällä iällä on todettu..
peesi!
Mee helvettiin peesailemasta ittees HULI.
 
vieras
Meidän 4v tyttö ja 8v poika kävelevät tosi paljon varpailla. Olen kysynyt neuvolassa asiasta, mutta heidän mielestään ei mitään ongelmaa siinä.
Kysyin myös lapsiin erikoistuneelta fysioterapeutilta, kun nuorimmaista siellä käytin. Hän sanoi, että jotkut lapset vain kävelevät näin, ilman mitään syytä. Mutta jos liian pitkään jatkuu, niin voi tuoda ongelmia akillesjänteeseen. Sanoi myös, että usein sellaiset haaveilija tyypit kävelevät myös varpaillaan.
Jos tuo 8v ei pian lopettele hommaa, niin silloin pitää kontrolloida esim. akillesjänteet.

On kuulema myös olemassa jokin neurologinen sairaus, jossa tätä on. Mutta silloin lapsi olisi "jäänyt kiinni" neuvolan testeissä jo aikaisin. Ei esim olisi oppinut konttaamaan.

Ja meillä tuo 8v kävelee kengät jalassakin varpailla.

Mutta teillä lapsi on vielä niin pieni, että yleensä suosittelevat käyttämään kenkiä myös sisällä.
 
vieras
Minä kävelin lapsena paljon varpaillani, etenkin niin, että varpaat taivutettuna päkiän alle. Tosi hankala ja kivulias asento jaloille, mutta ilmeisesti silloin lapsena se ei haitannut. Ja ihan normaali aikuinen minusta tuli; sosiaalinen ja älyllisesti aivan normaali. Toki jos huolestuttaa, kannattaa mainita asiasta neuvolassa.
 

Yhteistyössä