Lapsi kävelee jatkuvasti varpaillaan!

  • Viestiketjun aloittaja harmaana
  • Ensimmäinen viesti
harmaana
2 vuotias tyttö on nyt puolisen vuotta kävellyt enimmäkseen varpaillaan. Kävelee hetken normaalisti, kun käskee, mutta sitten taas alkaa ballerina-kävely. Vakavaa?
 
Kannattaa viedä lääkäriin. Mun 12v veli kävelee jatkuvasti noin, todella kammattovan näköistä isolta pojalta. On joskus saanut erikoiskenkiä mitä pitäis käyttää kotonakin sisällä, mutta ei ole auttanut.
 
vieras
Miksi kävelee, onko ollut paljon pomppukeinussa? Kävelytuolissa? Miksi lapset alkavat varvastamaan, mä syytän näitä kahta tuotetta ainakin osaksi joidenkin lasten kohdalla. Niitä tuotteita kun ei olisi hyvä käyttää kuin ehkä korkeintaan 10min kerralla, ja siis kerran päivässä. Tai näin me käytettiin ainakin pompukeinua.
 
harmaana
Mistä tollanen ballerina-kävely johtuu? Tyttö oppi kävelemään 11kk ikäisenä ja osaa kävellä normaalisti, mutta ilmeisesti haluaa kävellä varpaillaan. Pohjelihakset on ainakin mahtavat :D
 
harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi kävelee, onko ollut paljon pomppukeinussa? Kävelytuolissa? Miksi lapset alkavat varvastamaan, mä syytän näitä kahta tuotetta ainakin osaksi joidenkin lasten kohdalla. Niitä tuotteita kun ei olisi hyvä käyttää kuin ehkä korkeintaan 10min kerralla, ja siis kerran päivässä. Tai näin me käytettiin ainakin pompukeinua.
Meillä ei oo ollu kumpaakaan.
 
vieras
Olen kuullut sen liittyvän ylivilkkauteen. Oma lapseni (4v) on ajoittain ylivilkas, riippuu vähän miten on nukkunut ja syönyt, ja kävelee silloin paljon varpaillaan.
 
Eikös tuota kautta tule isompia ongelmia akillesjänteisiin? Siis että eivät veny kunnolla vaan ikäänkuin kutistuvat jos lapsi ei kävele kanta-askelilla. Meillä jo 6kk neuvolassa tarkistettiin, että lapsi astuu koko jalalla.
 
harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen kuullut sen liittyvän ylivilkkauteen. Oma lapseni (4v) on ajoittain ylivilkas, riippuu vähän miten on nukkunut ja syönyt, ja kävelee silloin paljon varpaillaan.
Aaaa. No jopas, meillä neiti on todella vilkas. Jatkuvasti liikkeellä. Jos tää ballerina-meininki jatkuu vielä, ni pakko mun on ottaa lääkäriin yhteyttä.
 
Minä itse oon ollu lapsena varpaillakävelijä, tipsuttelija. Ei ollut kotona hyppykiikkua eikä kävelytuolia. Ohjeeksi annettiin pitää kenkiä mahdollisimman paljon mutta ei siitä apua ollut, aina tykkäsin juosta tipsutellen. Ihan normaalit jalat tuli kuitenkin :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen kuullut sen liittyvän ylivilkkauteen. Oma lapseni (4v) on ajoittain ylivilkas, riippuu vähän miten on nukkunut ja syönyt, ja kävelee silloin paljon varpaillaan.
Mistä tämmöstä tietoa? En ole koskaan kuullut, ois mielenkiintoista lukea :)

 
Jj
Meillä 5 vuotias kävelee jatkuvasti varpaillaan. Mitään muuta ohjetta ei ole tullut kuin, että aina pitää muistuttaa laittaa kantapäät maahan. Mutta ei siitäkään ole ollut apua, sitä ei jaksa koko ajan hokea. Ja kyseessä erittäin rauhallinen lapsi.
 
vieras
Meillä myös tyttö käveli jakuvasti varpaillaan n. 2-vuotiaana. Päiväkodista sanoivat, että kannattaa käyttää sisälläkin kovapohjaisia kenkiä, jotta oppisi kävelemään normaalisti. Päiväkotiin vietiin sisäkengät ja nyt kävelee kunnolla. Kuulemma neuvolassa puuttuvat asiaan ja myöhemmin voi tulla ongelmia (en tiedä mitä) ko. asian kanssa, tuossa vaiheessa oli helppo korjata niillä kengillä. Kotona emme pitäneet kenkiä sisällä, vaan huomautimme tytölle jos käveli varpaillaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen kuullut sen liittyvän ylivilkkauteen. Oma lapseni (4v) on ajoittain ylivilkas, riippuu vähän miten on nukkunut ja syönyt, ja kävelee silloin paljon varpaillaan.
Mistä tämmöstä tietoa? En ole koskaan kuullut, ois mielenkiintoista lukea :)
En tosiaan muista mistä tämän luin. Neuvolassa täti kysyi käveleekö lapsemme paljon varpaillaan, kun siellä käveli, muttei selittänyt sen enempää. Meidän muksulla tämä tosiaan on ihan ajoittaista.
 
harmaana
No joo, googlesta tuli jotain cp-vammasta ja muista vakavista neurologisista ongelmista... höh. Sen nyt ainakin tiiän, että meidän tytöllä ei mitään cp-vammaa ole.
Käveli siis ihan normaalisti 11kk ikäisestä n. 1v6 kk ikäiseksi asti. Sitten aloitti ballerina-kävelyn silloin tällöin. Ja osaa kävellä ihan normaalisti, mutta ilmeisesti on hauskaa kävellä varpasilleen. Mäki oon kuulemma tipsutellu kakarana. Ja nyt osaan kävellä normaalistikin :D Mitenköhän ne tutkii tota varvastelua? Joku lääkärikäynti vai?
 
piipero
Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
No joo, googlesta tuli jotain cp-vammasta ja muista vakavista neurologisista ongelmista... höh. Sen nyt ainakin tiiän, että meidän tytöllä ei mitään cp-vammaa ole.
Käveli siis ihan normaalisti 11kk ikäisestä n. 1v6 kk ikäiseksi asti. Sitten aloitti ballerina-kävelyn silloin tällöin. Ja osaa kävellä ihan normaalisti, mutta ilmeisesti on hauskaa kävellä varpasilleen. Mäki oon kuulemma tipsutellu kakarana. Ja nyt osaan kävellä normaalistikin :D Mitenköhän ne tutkii tota varvastelua? Joku lääkärikäynti vai?
kuule,oma lapseni oli tutkimuksissa toisen asian takia neurologisella osastolla ja siellä moneen kertaan kysyttiin,varvastaako hän.Tutkimusten alkaessa hän oli vajaa 3vuotias.Kyseessä voi olla esim.lievä älyllinen kehitysvammaisuus,joka ei kyllä näy ulospäin...cp-vamman kyllä huomaa.
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja piipero:
Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
No joo, googlesta tuli jotain cp-vammasta ja muista vakavista neurologisista ongelmista... höh. Sen nyt ainakin tiiän, että meidän tytöllä ei mitään cp-vammaa ole.
Käveli siis ihan normaalisti 11kk ikäisestä n. 1v6 kk ikäiseksi asti. Sitten aloitti ballerina-kävelyn silloin tällöin. Ja osaa kävellä ihan normaalisti, mutta ilmeisesti on hauskaa kävellä varpasilleen. Mäki oon kuulemma tipsutellu kakarana. Ja nyt osaan kävellä normaalistikin :D Mitenköhän ne tutkii tota varvastelua? Joku lääkärikäynti vai?
kuule,oma lapseni oli tutkimuksissa toisen asian takia neurologisella osastolla ja siellä moneen kertaan kysyttiin,varvastaako hän.Tutkimusten alkaessa hän oli vajaa 3vuotias.Kyseessä voi olla esim.lievä älyllinen kehitysvammaisuus,joka ei kyllä näy ulospäin...cp-vamman kyllä huomaa.
on paljon muitakin syitä käydä neurologisella,kuin kehitysvammat.Ja ne muutkin syyt voivat tehdä varvastamista.
Toinen syy varvastamiseen on liian kireä jänne,joilloin astuminen tuntuu mukavamalta kun varvistaa.Jotkut kykenee kävelee silti normaalistikkin,mutta se ei tunnu mukavalta.
 
harmaa
Alkuperäinen kirjoittaja piipero:
Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
No joo, googlesta tuli jotain cp-vammasta ja muista vakavista neurologisista ongelmista... höh. Sen nyt ainakin tiiän, että meidän tytöllä ei mitään cp-vammaa ole.
Käveli siis ihan normaalisti 11kk ikäisestä n. 1v6 kk ikäiseksi asti. Sitten aloitti ballerina-kävelyn silloin tällöin. Ja osaa kävellä ihan normaalisti, mutta ilmeisesti on hauskaa kävellä varpasilleen. Mäki oon kuulemma tipsutellu kakarana. Ja nyt osaan kävellä normaalistikin :D Mitenköhän ne tutkii tota varvastelua? Joku lääkärikäynti vai?
kuule,oma lapseni oli tutkimuksissa toisen asian takia neurologisella osastolla ja siellä moneen kertaan kysyttiin,varvastaako hän.Tutkimusten alkaessa hän oli vajaa 3vuotias.Kyseessä voi olla esim.lievä älyllinen kehitysvammaisuus,joka ei kyllä näy ulospäin...cp-vamman kyllä huomaa.
Miten lievä älyllinen kehitysvammaisuus näkyy tän ikäisillä (2 vee)?? Meillä tyttö kehittyny ihan normaalisti, puhuu 3 ja 4 sanaisia lauseita ja ymmärtää puheen.
 
sigge
ota yhteys neuvolaan,jos sua huolettaa.Itse erityislasten kanssa työskennelleenä voin kertoa,että varvastusta esiintyy juuri erityislapsilla,mutta toki voi olla ohimenevä vaihe ihan tavallisellaki lapsella.Lievä älyllinen kehitysvammaisuus ei kyllä näy 2vuotiaalla vielä,vasta myöhemmässä vaiheessa ilmenee kehitysviivästyminä.
 
evve
Jos se kävelee vielä 6v joutuu fysioterapiaan, muuten ei kannata huolestua. Mäkin olen ollut varvistaja 8v asti. Tosin siihen aikaan kävin kaiken maailman päätutkimukset läpi, vammaseks puhuivat. Ja mitään ei löytynyt. Lapseni fysioterapeutin kanssa puhuin että yleensä toi häviää kouluun mennessä. Vieläkin kävelen kotona paljainjaloin varpailla :D
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja evve:
Jos se kävelee vielä 6v joutuu fysioterapiaan, muuten ei kannata huolestua. Mäkin olen ollut varvistaja 8v asti. Tosin siihen aikaan kävin kaiken maailman päätutkimukset läpi, vammaseks puhuivat. Ja mitään ei löytynyt. Lapseni fysioterapeutin kanssa puhuin että yleensä toi häviää kouluun mennessä. Vieläkin kävelen kotona paljainjaloin varpailla :D
kyl mä hoitaisin asian ennenmin kuin 6 veenä.Nykyisin kun saa terapioita hyvissä ajoin eikä tartte kouluikään ootella.
 

Yhteistyössä