Lapsi ennen avioliittoa

• Viestiketjun aloittaja Puun ja kuoren välis
  • Ensimmäinen viesti
Puun ja kuoren välis
Olen aina halunnut perheen, ihan tavallisen, aviomiehen ja lapsia. Olen auttanut monia ystäviäni häissään ja onnitellut vauvojen syntymistä sekä myös hoitanut ystävieni lapsia ajatellen, että vielä joskus tämä kaikki on vastaavasti omalla kohdalllani.

Ongelma on käsittämätön. Olen puhunut avioliitosta ja lapsista kohta vuosikymmenen avomiehelleni, joka on empinyt koko tämän ajan. Olen myös uhannut, että lähden, jos ei perhe kuulu suunnitelmiin. Nyt olen 36 v. ja mies on viimein käsittänyt, ettei ole mieltä eikä turvallista siirtää lapsentekoa. Siinä hän on antanut periksi, mutta avioliitto ei vieläkään ole ajankohtainen. Olen sanonut hänelle, että miksi emme voisi virallistaa suhdettamme, koska lapsi kuitenkin sitoo enemmän kuin mikään avioliittopaperi. Monet ehtivät vuosikymmenessä erota ja mennä naimisiin usemmin kuin kerran.

Tätä taustaa vasten kismittää se kritiikki, että ensisynnyttäjät ovat aina vain vanhempia ja että perhe tulisi perustaa nuorena. Ei muuta vikaa kuin että siihen tarvitaan myös MIES, joka miettii ja miettii vuosia. Onko muita jotka ovat antaneet periksi avioliiton solmimattomuuden sen vuoksi, ettei jäisi kokonaan lapsettomaksi? Olen ilmeisen tyhmä, että olen tähän suostunut ja tehnyt ja tekemässä vastoin haaveitani. Kerranhan täällä eletään, mutta tavallisen, normaaliksi katsottavan haaveeni toteutan ilmeisesti vasta seuraavassa elämässä. :ashamed:

No minkä ihmeen takia pitää mennä naimisiin?
Naimisiin naimisiin menon takiako? Älytöntä! Jos miehesi ei halua, älä "pakota" siihen tai pian olet yh ja eronnut.
Jos siltä tuntuu vaihda miestä sellaiseen joka haluaa naimisiin, ikä painaa pian vastaan.Ellei ole jo painanut...
Mutta älä pakota ketään avioon, se tietää vain ongelmia kaikille osapuolille.Jos miehesi on jo nyt tyytyväinen, miksi hän muuttaisi kuvioita ja vielä menemällä naimisiin, mitä lähes kaikki miehet kammoavat!

Puun ja kuoren välis
Miksi ihmiset menevät naimisiin, jos siinä ei ole mitään järkeä ja miksi koko avioliitto on keksitty, jos se on niin tyhmää? Siinäpä kysymykset. Maailma on mieletön, kuten tiedämme.

Kysymys ei ole kristillisyydestä, sillä olemme molemmat eronneet kirkosta. On totta, ettei ketään voi tietenkään pakottaa naimisiin, mutta toisaalta minuakaan ei pakottaa elämään avoliitossa lopun ikääni, jos en halua. Kerran olen ottanut etäisyyttä, mies tuli perässä ja lupasi avioliiton ja lapset. Muutimme takaisin yhteen. Tässä ollaan, mitään ei ole tapahtunut, vaikka aikaa on kulunut paljon. Mikäli lähden toisen kerran, on se myös viimeinen kerta. Valintoja on tehtävä, vaikka ne olisivat surullisia. Kerranhan kun täällä vaan eletään! :ashamed:

hep
Anna miehelles aikaraja, päivämäärän tullessa sovitte joko hääpäivän tai lähette eri teille. Luulis päättävän päivän, kun tajuaa et lähdet oikeasti ja kokonaan, jos todella merkitset hänelle jotain.

Kyllä mä ymmärrän, että haluat naimisiin, mulla itselläni on ollut nuoruudesta asti samanlaiset haaveet, jotka etenivät sillä "ainoalla oikealla kaavalla" eli seurustelu, yhdessä asuminen, kihlat, avioliitto, lapsi...

Kaikesta huolimatta, nyt olen viimeisilläni raskaana, miehen kanssa tulee vasta vuosi täyteen kesäkuussa, emmekä ole vielä edes kihloissa!
Ja olen onnellisempi kuin ikinä!! :heart:
Suurin kriisi tullessani raskaaksi (emme puhu vahingosta vaan tiedostetusta yllätyksestä) olikin juuri se, että osasin "antaa anteeksi" itselleni, ettei elämäni mennytkään sen kaavan mukaan, jota pidin kaikki vuodet itsestäänselvänä. Kun käsitin, etten tarvitse "koko pakettia kerralla", opin nauttimaan nykyisestä tilanteestani täysillä!

Eihän se lapsen tulo vaadi pohjalle avioliittoa, vaikka se arvokas asia toki onkin! Ja jos miehesi on valmis lapsen tekoon kanssasi, tuskin sinun tarvitsee pelätä hänellä olevan sitoutumiskammoa tms.? ;) Paljon vahvemminhan lapsi sitoo paria kuin avioliitto!

En tiedä oliko tästä nyt mitään apua... Ymmärrän sua tosi hyvin ja itsekin ihmettelisin, miksei mies jo tuossa tilanteessa ole valmis avioliittoonkin, mutta toisaalta jos ei ole, anna aikaa ja yritä nauttia yhteisistä arvokkaista ajoista ilman vihkimistä. :) Ei se avioliitto autuutta tuo...

Katti harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2006 klo 08:11 Miss Elvis kirjoitti:
Kaikesta huolimatta, nyt olen viimeisilläni raskaana, miehen kanssa tulee vasta vuosi täyteen kesäkuussa, emmekä ole vielä edes kihloissa!
Ja olen onnellisempi kuin ikinä!! :heart:
Suurin kriisi tullessani raskaaksi (emme puhu vahingosta vaan tiedostetusta yllätyksestä) olikin juuri se, että osasin "antaa anteeksi" itselleni, ettei elämäni mennytkään sen kaavan mukaan, jota pidin kaikki vuodet itsestäänselvänä. Kun käsitin, etten tarvitse "koko pakettia kerralla", opin nauttimaan nykyisestä tilanteestani täysillä!

Eihän se lapsen tulo vaadi pohjalle avioliittoa, vaikka se arvokas asia toki onkin! Ja jos miehesi on valmis lapsen tekoon kanssasi, tuskin sinun tarvitsee pelätä hänellä olevan sitoutumiskammoa tms.? ;) Paljon vahvemminhan lapsi sitoo paria kuin avioliitto!
Miss Elvis:
Täällä sama juttu, kesäkuun paikkeilla vuosi ollaan oltu yhdessä mieheni kanssa ja olen tällä hetkellä 27 viikolla raskaana. :D Niin se vaan on että kun (kliseisesti..) se oikea tulee kohdalle niin kaikki naksahtaa paikoilleen! Lapsi tuli meilleki "tietoisena yllätyksenä".. Naimisiin menosta ollaan kyllä puhuttu, ehkä sitten joskus tulevaisuudessa... Ei haluta mennä naimisiin "lapsen takia" vaan ihan naimisiinmenon takia. Ei meidän jokapäivänen elämä mihinkään muuttuis vaikka naimisissa, tai edes kihloissa, oltais, ihan yhtä paljon toisiamme rakastetaan! :heart:

Meillä nyt vuoden ikäinen päivänsäde, naimisissa ei olla eikä edes kihloissa. Yhdessä oltu 3 vuotta. Vaikka ei kieltäminen että naimisiin olisin halunnut, edes kihloihin. Mutta mies ei. Miehen mielestä avioliitto ei ole onnen tae. Ja tottahan se on. On hyvä olla näin, miksi muutosta. Toista lasta vain haaveillaan :).

mä en ymmärrä mitä tekemistä on avioliitolla ja lapsilla?? siis tarkotan etteihän se ole todellakaan este lasten hankkimiselle ettei ole avioliitossa! jos miehesi haluaa kuitenkin lapsen, niin miksi hänen pitäis haluta myös naimisiin. eikö se lapsen hankkiminen riitä, miksi pitää valita sekä avioliitto että lapsi/lapset. meillä 2 lasta ja avoliitossa ollaan, mulla ei minkäänlaista tarvetta avioliitolle. käytännössähän elämä on ihan samanlaista on sitte avo- tai avioliitossa. jos omalle kohdalle ajattelen, niin mua ahdistais jos toinen "vonkais" naimisiin enkä sit ainakaan haluis. toi tietenkin ymmärrettävää et kun ikää tulee, niin pitäs päättää haluuko lapsen vai ei. et siinä mies vois kyl alkaa tosissaan miettimään.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2006 klo 22:38 hep kirjoitti:
Anna miehelles aikaraja, päivämäärän tullessa sovitte joko hääpäivän tai lähette eri teille. Luulis päättävän päivän, kun tajuaa et lähdet oikeasti ja kokonaan, jos todella merkitset hänelle jotain.
Onkohan ihan järkevää tämäkään...kiristystä :eek:

Minä taas en ymmärrä sitä, miten monet täällä ovat vastanneet sinulle tyyliin " miksi ihmeessä haluat naimisiin? Voihan lapsia tehdä avoliittoonkin?".

Tottakai lapsia voi tehdä vaikka minkälaisiin olosuhteisiin, mutta itseäni arveluttaisi kyllä TODELLA paljon, jos mies ei suostuisi virallistamaan parisuhdetta. Itse on tuommoiseen suhteeseen tekisi lapsia.

Jos mies ei ole valmis sitoutumaan loppuiäksi, niin miksi tekisit lapsia hänen kanssaan?

Miss Elvis harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.05.2006 klo 15:37 Marina kirjoitti:
Jos mies ei ole valmis sitoutumaan loppuiäksi, niin miksi tekisit lapsia hänen kanssaan?
Eikö suostumus tehdä lapsia naisensa kanssa ole sitoutumista loppuiäksi??
Mun mielestä ainakin paljon vahvemmin kuin avioliittopaperi... :whistle: Joka on tietenkin parille enemmän kuin PAPERI, mutta oikeasti vain paperi...

koiraharrastaja
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.05.2006 klo 22:28 Miss Elvis harmaana kirjoitti:
\
Mun mielestä ainakin paljon vahvemmin kuin avioliittopaperi... :whistle: Joka on tietenkin parille enemmän kuin PAPERI, mutta oikeasti vain paperi...
:wave: Peesi...aviopuolisosta pääsee eroon, jos haluaa, lastensa isästä / äidistä ei koskaan!

\
\
Sitoutumista loppuiäksi lapseen kyllä, mutta ei siihen naiseen! Minä ainakin haluan, että mieheni on minun kanssani MINUN takiani eikä lasten!

Lähipiirini on kyllä todistanut sen, että avoliittoon tehdyt lapset eivät kyllä ole sitoneet miehiä parisuhteeseen kovinkaan vahvasti. Ja lähipiirini on myös osoittanut sen, että mies joka on HALUNNUT virallistaa suhteensa vaimoonsa, myös käyttäytyy sen mukaisesti - oli lapsia tai ei. Ja TIETENKIN löytyy myös poikkeuksia, mutta noin karkeasti yleistäen valitettavan usein se menee juuri noin päin...

Jos joku haluaa tehdä miehelle aviottomia lapsia, niin tehköön. Sehän on jokaisen oma päätös! Itse en kyllä siihen suohon suostuisi....

Ymmärrän täysin alkuperäistä.

Nykyinen mieheni halusi lapsia, mutta ei avioliittoa. Teimme sopimuksen, että koska minä haluan ensin naimisiin ja sitten vasta lapsia, niin tapahtukoon. Ja niin myös tapahtui. Tyttömme tosin sai alkunsa puolitoista kuukautta ennen kuin häämme koitti!

Elämässä on tehtävä valintoja niin naisten kuin miestenkin. "Vanhanaikaisuudessa" ei ole mitään pahaa. Ketään ei pysty onneksi väkisin naimaan. ;)

Toisaalta, jos ajatusmaailmat ovat tässä asiassa kovin erilaiset, kannaattaako edes virallistaa suhdetta?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2006 klo 12:44 Marina kirjoitti:
\
\
Sitoutumista loppuiäksi lapseen kyllä, mutta ei siihen naiseen! Minä ainakin haluan, että mieheni on minun kanssani MINUN takiani eikä lasten!

Lähipiirini on kyllä todistanut sen, että avoliittoon tehdyt lapset eivät kyllä ole sitoneet miehiä parisuhteeseen kovinkaan vahvasti. Ja lähipiirini on myös osoittanut sen, että mies joka on HALUNNUT virallistaa suhteensa vaimoonsa, myös käyttäytyy sen mukaisesti - oli lapsia tai ei. Ja TIETENKIN löytyy myös poikkeuksia, mutta noin karkeasti yleistäen valitettavan usein se menee juuri noin päin...

Jos joku haluaa tehdä miehelle aviottomia lapsia, niin tehköön. Sehän on jokaisen oma päätös! Itse en kyllä siihen suohon suostuisi....
Se taitaa kuitenkin olla niin, että se suhteeseen sitoutuminen ei ole kiinni siitä avioliittopaperista loppujen lopuksi. Jos sitoudut sydämessäsi ihmiseen, sitoudut, olit naimisissa tai et. Jos haluat pettää tai muulla tavoin loukata, teet sen silti, olit naimisissa tai et. Kokemuksia löytyy myös asian tästä puolesta. Se paperi ei ketään estä pettämästä... Ja sitä paitsi miten voit yleistää, että jos pari ei ole naimisissa, mutta heillä on lapsia, mies on sitoutunut suhteeseen VAIN LASTEN TAKIA, ei sen naisen???!!!

Kuten jo aiemmin sanoin, mä olen avioliiton kannalla ja arvostan sitä, mutta jos ap:n mies ei jostain syystä näe avioitumiselle syytä, musta on aika epäreilua tulkita hänet jotenkin "vähemmän sitoutuneeksi"...

Jos sä luotat miehesi rakkauteen ja suhteeseenne sitoutumiseen vasta avioliitossa, sääliksi käy. Saattaa olla, et menee / on mennyt monta vuotta epätietoisuudessa ja epävarmuudessa... :whistle: Kurja juttu.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2006 klo 13:52 Miss Elvis kirjoitti:
\
\
\

Se taitaa kuitenkin olla niin, että se suhteeseen sitoutuminen ei ole kiinni siitä avioliittopaperista loppujen lopuksi. Jos sitoudut sydämessäsi ihmiseen, sitoudut, olit naimisissa tai et. Jos haluat pettää tai muulla tavoin loukata, teet sen silti, olit naimisissa tai et. Kokemuksia löytyy myös asian tästä puolesta. Se paperi ei ketään estä pettämästä... Ja sitä paitsi miten voit yleistää, että jos pari ei ole naimisissa, mutta heillä on lapsia, mies on sitoutunut suhteeseen VAIN LASTEN TAKIA, ei sen naisen???!!!

Kuten jo aiemmin sanoin, mä olen avioliiton kannalla ja arvostan sitä, mutta jos ap:n mies ei jostain syystä näe avioitumiselle syytä, musta on aika epäreilua tulkita hänet jotenkin "vähemmän sitoutuneeksi"...

Jos sä luotat miehesi rakkauteen ja suhteeseenne sitoutumiseen vasta avioliitossa, sääliksi käy. Saattaa olla, et menee / on mennyt monta vuotta epätietoisuudessa ja epävarmuudessa... :whistle: Kurja juttu.
Päinvastoin! :) Miksi luulet tietäväsi jotain minun elämästäni parin nettikirjoituksen perusteella, joissa en ole edes kuvannut mitään OMASTA elämästäni? :whistle:

Mutta joo, jätän nyt tämän aiheen, enkä tästä tänne enää kirjoittele. Tsemppiä alkuperäiselle päätöksentekoon!

pomppujalka
Pidä vaan kiinni mielipiteistäsi. Jos koet, että avioliitto on sinun parisuhteellesi se oikea tie niin luulisi miehesikin sen hyväksyvän, jos sinua rakastaa. Monesti on vaan helpompaa jatkaa sitä vanhaa ja tuttua tapaa vuodesta toiseen! Muutokset ovat pelottaviakin! Jos toista ihmistä kunnioittaa ja arvostaa niin ottaa myös huomioon hänelle tärkeät asiat. Miksi aina pitäisi tehdä niin kuin vain toinen haluaa? :attn:

\
\
\

mä olen edelleen sitä mieltä, ettei avo/avioliitolla käytännössä ole mitään eroa! mikä tarve monilla naisilla on olla naimisissa ennen lapsia? kyllä mies on mahdollisesti ihan yhtä sitoutunut / ei sitoutunut perheeseensä oli avo- tai avioliitossa. ihan kuin osa naisista haluis naimisiin vain siksi et sit mies on lopun ikää "koukussa", vaikka samanlailla se ukko voi lähtee avioliitostakin :eek: ja kukaan ei ota huomioon et voi myös olla NAISEN valinta elää ilman virallista avioliittoa. meillä mies ehdotteli vuosia naimisiin menoa, nyt 10 v oltu yhdessä ja en ole nähnyt sitä tarpeellisena kun näinkin voi elää ihan samanlailla. samat ongelmat / hyvät asiat on suhteessa oli naimisissa tai ei. ei se avioliitto ole mikään onnellisuuden ja "yhdessä lopun elämää" tae, mikä taitaa olla osalla vähän harhaluulona. tosin ei mul todellakaan ole mitään sitä vastaan et ihmiset menee naimisiin, en vaan ymmärrä miks se joillekin on melkein pakkomielle.. :whistle: =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2006 klo 10:33 anski77 kirjoitti:
\
\
\

mä olen edelleen sitä mieltä, ettei avo/avioliitolla käytännössä ole mitään eroa! mikä tarve monilla naisilla on olla naimisissa ennen lapsia? kyllä mies on mahdollisesti ihan yhtä sitoutunut / ei sitoutunut perheeseensä oli avo- tai avioliitossa. ihan kuin osa naisista haluis naimisiin vain siksi et sit mies on lopun ikää "koukussa", vaikka samanlailla se ukko voi lähtee avioliitostakin :eek: ja kukaan ei ota huomioon et voi myös olla NAISEN valinta elää ilman virallista avioliittoa. meillä mies ehdotteli vuosia naimisiin menoa, nyt 10 v oltu yhdessä ja en ole nähnyt sitä tarpeellisena kun näinkin voi elää ihan samanlailla. samat ongelmat / hyvät asiat on suhteessa oli naimisissa tai ei. ei se avioliitto ole mikään onnellisuuden ja "yhdessä lopun elämää" tae, mikä taitaa olla osalla vähän harhaluulona. tosin ei mul todellakaan ole mitään sitä vastaan et ihmiset menee naimisiin, en vaan ymmärrä miks se joillekin on melkein pakkomielle.. :whistle: =)
Täysin samaa mieltä :wave: :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2006 klo 08:30 Marina kirjoitti:
Päinvastoin! :) Miksi luulet tietäväsi jotain minun elämästäni parin nettikirjoituksen perusteella, joissa en ole edes kuvannut mitään OMASTA elämästäni? :whistle:
Kuvittelin varmaan, että toimit omassa elämässäsi siten kuin puhut ja toisia neuvot, mut ilmeisesti puhut toista ja toimit toisin, mun moka! :)
Mäkin toivon, et ap keksii heille sopivan ratkaisun, oli se sitten kumpi vaan! :wave:

Yhteistyössä