Lapsi ei halua lähteä päiväkodista kotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "elina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"elina"

Vieras
Mitä pitäisi tehdä, ja kertooko tuo jostain että lapsella on huono olla kotona? 4v lapsi järjestää kamalan huudon joka kerta kun haen päiväkodista. sanoo että äiti en halua kotiin. haluan jäädä tänne. mene pois. Usein hän kuitenkin lopulta lähtee ilman suurempia temppuiluja mukaan mutta välillä alkaa kamala kohtaus. huutaa potkii rimpuilee riehuu että en halua kotiin

ihan kamalaa :( paljon mielummin ottaisin takaisin sen ajan kun lapsi jäi itkemään perään

Minulla 2,5-vuotias poika perhepäivähoidossa, melkolailla sama juttu että on suostutteleminen kotiin lähtiessä. Luulen kuitenkin että johtuu vain siitä kun viihtyy siellä niin hyvin, on kavereita :)

Ajattele asiaa lapsen kannalta, älä itsesi. Ilmeisesti lapsesi on viihtynyt, eikö totta? Eikö ole mukava että hänellä on hyvä olla?

Vanhemmuuden yksi isoimmista haasteista on "tehdä itsensä tarpeettomaksi".. Tuon ikäiselle alkaa jo kaverit merkitsemään jotain, tulevaisuudessa vielä enemmän...

No onko se ihan normaalia että ihan rimpuilee ja karjuu ja huutaa että ei halua lähteä. ei suostu pukemaan, mun pitää suunnilleen istua lapsen päällä ja väkisin pukea tai sitten kantaa sisävaatteissan autoon?! :( Ja ihan potkii minua ja karjuu. toki koitin siinä aluksi puhua lja suostutella mutta ei kuunnellut enää mitään nii turha siinä on päälle huutaa itellä vielä.. ihan hirveää. ja sekin on todella noloa kun lapsen isä ja minä emme ole siis yhdessä (emmekä ole koskaan ollutkaan, ei ole siis lapselle mikään uusi juttu olla erossa vanhemmista) niin lapsi huutaa aina ISIIIII minä halua n että isi hakee. minulla on isiä ikävä jne. tulee ihan hirveä olo että mitä nekin hoitajat ajattelee ettei lapsi halua olla äitinsä kanssa. isä toki näkee lasta paljon harvemmin niin tuo nyt on vielä helpommin itselle hyväksyä. mutta silti.:(((

poika ei halunnut lähteä,oli että "äääh,mitä sä nyt jo tulit..." ,meillä johtui mielestäni siitä kun aina tulin just kun oli päästy pihalle ja muutenkin aiemmin (15.30) kuin kavereiden vanhemmat.

Meillä oli ihan sama juttu, ja välillä on vieläkin (tyttö 5.5v). Ihan hirveitä itkupotkuraivareita ja huuto joka kaikuu kortteleiden päähän että EIIIIIIIIIIIIII ei kotiin. Pahimpina aikoina mulla oli tosi paha mieli mennä hakemaan lasta kun joka päivä sama huuto. Mietin tietysti, että kaikki ajattelevat kodin olevan paha paikka minne ei millään halua mennä. Mutta kai se oli se että hoidossa oli kivaa ja kaveritkin siellä...

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:
poika ei halunnut lähteä,oli että "äääh,mitä sä nyt jo tulit..." ,meillä johtui mielestäni siitä kun aina tulin just kun oli päästy pihalle ja muutenkin aiemmin (15.30) kuin kavereiden vanhemmat.

minäkin olen huomannut että hakemisen ajankohdalla on suuri merkitys. harmi vain kun kyse vuorohoidosta, hakemiset sattuu välillä huonoihin aikoihin.

[QUOTE="TaneliKaneli";24988268]Meillä oli ihan sama juttu, ja välillä on vieläkin (tyttö 5.5v). Ihan hirveitä itkupotkuraivareita ja huuto joka kaikuu kortteleiden päähän että EIIIIIIIIIIIIII ei kotiin. Pahimpina aikoina mulla oli tosi paha mieli mennä hakemaan lasta kun joka päivä sama huuto. Mietin tietysti, että kaikki ajattelevat kodin olevan paha paikka minne ei millään halua mennä. Mutta kai se oli se että hoidossa oli kivaa ja kaveritkin siellä...[/QUOTE]

Minulla kans tosi paha mieli tulee, ja hermostun helposti. Heti kun lapsen saanut autoon niin karjasen kyllä rumasti. Jotenki suututtaa itselläkin ja tekis mieli aina viedä lapsi kotona suoraan omaan huoneeseen leikkimään. en tiedä, miten tuohon täytyisi reagoida? siis onko hyötyä/väärin rangaista lasta tuollaisesta käytöksestä?

Eikö olisi fiksumpaa jokin seuraavista:
- kivat ulkovaattteet - pukemileikki tai huijaus
- autoon lapsen lempimusaa
- autoon ksylitolipurkka aina tai pastilli
- muuta yhteistä yhteenkuuluvuutta lisäävää mukavaa juttua ?
- varatkaa hakemiseen esim 5 minuuttia enemmän aikaa ?

Rangaistus ei tuossa tilanteessa taatusti auta mitenkään ?
Oletteko itse lasta hakiessa iloisia ja reippaita vai naama mutkalla valmiiksi ? kiirehdittekö ja hoputatteko lasta aina ?

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;24988289:
Minulla kans tosi paha mieli tulee, ja hermostun helposti. Heti kun lapsen saanut autoon niin karjasen kyllä rumasti. Jotenki suututtaa itselläkin ja tekis mieli aina viedä lapsi kotona suoraan omaan huoneeseen leikkimään. en tiedä, miten tuohon täytyisi reagoida? siis onko hyötyä/väärin rangaista lasta tuollaisesta käytöksestä?

Jospa sanot kuinka ikävää tuollainen on sulle. Kerro kuinkasurulliseksi tulet yms.

Milensäpahoittamisesta vielä - minusta on outoa että on niinkin paljon vanhempia, jotka oikeasti pahoittavat mielensä ja lakkaavat olemasta vanhempina lapsilleen - aikamoisen pienistä jutuista.
Aika selvää kai on - jos vanhempi loukkaantuu ja pahoittaa mielensä lapsen väsymyksestä (siis syitä kiukkuun hoidosta lähtiessä ), nälkään, kaverileikkihin tai kavereihin kiintymykseen yms ... että tokihan lapsi siihenkin vielä lisää reagoi ?

Oman kokemuksen mukaan lapselle on monikin asia sellainen että lähteminen ja edellisen homman keskeyttäminen on hankalaa ja aiheuttaa vastustusta - mutta sitten taas kun on päästy ulos/kauppaan/puistoon/hoitoon/kotiin/kahvilaan - kaikki onkin kivaa ...

Lapseni on 4 vuotta.
Eikä ole kertaakaan itkenyt hoitoon jäädessään, eikä sieltä lähtiessään . On vilkas, reipas ja puhelias tapaus muutoin.

Eikö olisi fiksumpaa jokin seuraavista:
- kivat ulkovaattteet - pukemileikki tai huijaus
- autoon lapsen lempimusaa
- autoon ksylitolipurkka aina tai pastilli
- muuta yhteistä yhteenkuuluvuutta lisäävää mukavaa juttua ?
- varatkaa hakemiseen esim 5 minuuttia enemmän aikaa ?

Rangaistus ei tuossa tilanteessa taatusti auta mitenkään ?
Oletteko itse lasta hakiessa iloisia ja reippaita vai naama mutkalla valmiiksi ? kiirehdittekö ja hoputatteko lasta aina ?

no ulkovaatteet on tarpeeksi kivat niitä en ala uusimaan huvikseen. lapsi ei vielä musiikista välitä mutta purkka/pastilli vois toimia, täytyy kokeilla. :) minulla ei muutenkaan koskaan poishaettaessa ole minnekkään kiire.

Mä vaan aina hermostun siitä hirveästä kohtauksesta ja sitten sanon rumasti autossa lapselle ja välillä myös perunut kylä/kauppareissun koska noin huonosti käyttäytyvän lapsen kanssa en mene mihinkään. Ja iloisesti hymyillen haen lapsen ja otan syliin jne mutta usein se huuto alkaa heti kun kuulee että iida äiti tuli hakemaan, niin kuuluu vaan että EIKÄÄ MENE POIS.
saatan kyllä puettaessa jne hoputtaa ja kiirehtiä koska lapsi on älytön haaveilija ja jää kaikkea tyhjänpäiväistä temppuilemaan puettaesa ym jos ei komenna.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;24988273:
minäkin olen huomannut että hakemisen ajankohdalla on suuri merkitys. harmi vain kun kyse vuorohoidosta, hakemiset sattuu välillä huonoihin aikoihin.

Meillä oli aina tuo sama huono aika. Kerran poikkeustilanteessa "sai" olla melkein 17 asti ja sit odotettiinkin tippa linssissä surkeena.

Hoitajiakin ärsyttää jos sinne jäädään hyssyttelemään, surkuttelemaan, paimentamaan ( vaikka lapselle ei mikään mene perille tai vaan kiukkuaa ) tässä tapauksessa kamat ja lapsi kainaloon ja ulos. Kaikki ovat helpottuneita ja voin sanoa, että montaa kertaa ei tarvitse tuota toistaa!

Hoitajiakin ärsyttää jos sinne jäädään hyssyttelemään, surkuttelemaan, paimentamaan ( vaikka lapselle ei mikään mene perille tai vaan kiukkuaa ) tässä tapauksessa kamat ja lapsi kainaloon ja ulos. Kaikki ovat helpottuneita ja voin sanoa, että montaa kertaa ei tarvitse tuota toistaa!

Joo en mä todellakaan jää sinne hyssyttelemään, en ole ollenkaan sen luontoinen että hyssyttelisin tuossa tilanteessa.Tai muutenkaan. päin vastoin meinaa hermot mennä liiankin pian..:/
Ja kuten kirjoitin niin sanon pari kertaa että nyt puet mutta jos se 4v heittäytyy veltoksi huutaa kirkuu ja vastustelee pukemista kaikin voimin niin edes minä en saa sitä kovin nopeasti ulos sieltä. Tuossa tilanteessa mä olen vain hiljaa ja puen väkisin ne välttämättömät.ehkä kesällä helpompi kantaa vaan ulos

mut no joo toivottavasti on ohimenevä vaihe..

Meilläkin on suurinpiirtein tuossa iässä samainen kiukku.

Aamulla kun veit tuli huutoa etten halua tarhaan. Sitten oli "huono äiti" fiilis koko päivän. Illalla kun hait pois tarhasta niin tuli huuto " en halua lähteä kotiin".... Jee!

Nyt tiedän että 16.30 jälkeen kannattaa hakea, siihen aikaan haetaan se paras kaverikin, sitä ennen tulen "liian aikaisin"

meidän 4-vuotias on kyllä sen verran jästipää, että tuo toistuu ainakinkerran viikossa. Mutta ei siinä muukaan auta...

[QUOTE="vieras";24988764]Meilläkin on suurinpiirtein tuossa iässä samainen kiukku.

Aamulla kun veit tuli huutoa etten halua tarhaan. Sitten oli "huono äiti" fiilis koko päivän. Illalla kun hait pois tarhasta niin tuli huuto " en halua lähteä kotiin".... Jee!

Nyt tiedän että 16.30 jälkeen kannattaa hakea, siihen aikaan haetaan se paras kaverikin, sitä ennen tulen "liian aikaisin"[/QUOTE]

Että ihan haet silloin kun paras kaverikin haetaan. Ei ihme että päiväkodissa ihmetellään lasten pitkiä hoitopäiviä.
Jos kaikki lapset haetaan klo 16.30 jälkeen voi kai sitten hoitajat alkaa tekemään pitkää päivää kun ei pääse kotiin kun pihalla kirmaa viel kello puoli viisi joka ryhmästä 20 lasta.

Kyllä se vaan niin on että vanhempien PITÄÄ pysyä hakemaan ja viemään lapsensa kotiin silloin kun ehtii ja pääsee töistä, eikä silloin kun se lapselle sopii.

meillä lapsi on 1v9kk. saa käsittämättömiä raivareita kun minä, eli äiti hakee. Joudun hakemaan pojan puoli kolmen aikaa jos olen ollut aamuvuorossa, leikit jää siis kesken. Jos olen iltavuorossa ja isä hakee, menee myöhempään eikä raivareita tule. Itseasiassa ei kovin raivoa isälleen muutenkaan. Alkaa olla vaan vähän raskasta kun poika pistää hanttiin niin pahasti etten saa häntä edes rattaisiin istumaan, ja jos annan itse kävellä heittäydytään maahan. huuto on jotain niin järkyttävää että ihmiset kaukaa kääntyy ja kummastelee. poika menee ikään kuin transsiin ja karjuu vaan ja riehuu. siinä menee oma päivä kieltämättä vähän pilalle vaikka poika kyllä tokenee. hävettää, itkettää ja suututtaa. Ja kun mitään ei voi tehdä, jos menen aamuvuoroon ja poika menee tarhaan puoli seitsemän on hänet haettava ajoissa päivällä, kesken leikkien..

Meilläkään ei ikinä ole hakuajat kohdillaan: joko tulen liian aikaisin tai liian myöhään.
Tulkintani tilanteista: joko lapsella on oikeasti kiva leikki kesken (kyllä muakin ärsyttäis jos joutuis ykskaks varoittamatta keskeyttämään jonkun kivan jutun) tai sitten hän vain purkaa väsymystään/kiukkuaan/yleistä ketutustaan ja hakee huomiota. Molemmissa tapauksissa yleensä auttaa kun antaa lapselle pari minuuttia aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Päiväkodissa töissä;24989572:
Että ihan haet silloin kun paras kaverikin haetaan. Ei ihme että päiväkodissa ihmetellään lasten pitkiä hoitopäiviä.
Jos kaikki lapset haetaan klo 16.30 jälkeen voi kai sitten hoitajat alkaa tekemään pitkää päivää kun ei pääse kotiin kun pihalla kirmaa viel kello puoli viisi joka ryhmästä 20 lasta.

Kyllä se vaan niin on että vanhempien PITÄÄ pysyä hakemaan ja viemään lapsensa kotiin silloin kun ehtii ja pääsee töistä, eikä silloin kun se lapselle sopii.

Peesi. Sitten voivotellaan isoja ryhmiä ja kun on niin vähän hoitajia lasta kohti jne. No se on, ku lapset on 10-11 tuntia hoidossa ja työntekijät vaan 7-8 tuntia töissä. Lapsihan ei näitä juttuja päätä!

ongelmia jkotiin lähdössä.

Pyydä hoitajaa pukemaan lapselle vaatteet päälle valmiiksi,siis kaikki ulkovaatteet ja jalkineet.
Hoitaja tietää milloin lapsi haetaan niin hoitaja on lapsen kanssa valmiina odottamassa.hakijaa.
Lapsi luovutetaan nopeasti äidin hoiviin, sanotaan heipat ja autoon. Autossa aletaan kyseleen lapsen kuulumisia lapselta itseltään. Äiti kommunikoi lapsen kanssa vasta autossa. Antaa aikaa lapselleen.

Hoitaja valmistelee lasta kotiin lähtöä varten. Hyvissä ajoin juttelee lähtö tilanteen. Äiti tulee,ottaa kädestä kiinni ja menette autoon.
Äidin pitää olla tiukka ja määrätietoinen,hallita se tilanne.