Lapsi 1v9kk haluaa joka yö viereen nukkumaan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *ap*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

*ap*

Vieras
Kai tää joku vaihe taas on, samoin oli keväällä.. Turhauttaa nyt silti. Onko muilla samaa?
Eli jossain vaiheessa yötä alkaa valtaisa itku eikä lopu muulla kuin ottamalla viereen nukkumaan. Kun nostan lapsen syliin, itku loppuu kuin seinään. Jos yritän laittaa takas omaan sänkyynsä, itku alkaa heti.

Mulle tossa yksi saarnasi, että ei pidä ottaa viereen, lapsi oppii ja tosta tulee tapa yms yms.
No mitäs hittoa pitäs tehdä? Huudattaa toista koko yö ja pitää kaikki talossa asuvat hereillä? Plääh..

Haittaako tuo sitten jotain? Meillä lapsi nukkui pääosin koko yöt vieressä vajaa 3-vuotiaaksi ja se toki rajoitti muita puuhailuja sängyssä. Mutta nykyään kun lapsi nukkuu alkuyöt kuitenkin omassa sängyssään ja huoneessaan, ei yhtään haittaa jos aamuyöllä kapuaa viereen. Ei aina sitä tee, mutta aika usein kuitenkin. Siihen ei yleensä edes herää, aamulla vaan löytää lapsen vierestä.

Kaikkein helpoimmalla pääsisit, kun nukuttaisit lapsen tavalliseen lastensänkyyn ja antaisit tulla viereen kun tulee. Tosin ehkä alle 2-vuotias on vielä niin pieni, ettei osaa tulla itse viereen kuten 3-4-vuotias. Mutta meillä tämä nykyinen systeemi siis on aivan mukava, ei häiritse sen enempää yöunia kuin seksielämää, joten ei haittaa vaikka olisikin tapa. Eiköhän jossain vaiheessa lapsi viereen kömpimiset lopeta kuitenkin ihan omasta tahdostaan.

nukkuuko lapsi omassa huoneessa vai teidän kanssa?

Meillä lapset saa tulla viereen jos kokevat tarpeelliseksi. 4v on nyt viimesen oari kk tullut hoka yö viereen. hää on niin rauhallinen nukkuja että tuo ei omaa unta häiritse enkä useinkaan ees herää siihen että tulee. pienempi kolmevuotias taas tulee vain harvoin, mut hää on sen verran pyöriväuben tapaus että kukaan muu ei tunnu mahtuvan samaan sänkyyn tuon yhen mukulan kanssa. mä käännyn tyynyn kanssa sängyn jalkopäähän nukkumaan jos tulee liian ahdasta, lähinnä jos molemmat tulee viereen.. Tai joakus jos tarpeeksi ärsyttää niin meen sohvalle ja jätän lapset ja miehen taistelemaan keskenään.

Meillä tulee vielä tuo pian 4v viereen. Nukahtaa usein meidän petille, kun luen sille jotain ja nostan sen siitä omaan petiin. Sitten jos herää yöllä pisalle tai muuten vaan, kömpii viereen.
Sanoin yhtenä aamuna, kun tuli viereen pötköttämään, että "oletpas sinä mukavan lämmin ja mukava kaveri kainalossa", niin tämä tokaisi siihen: " No, miksi sinä sitten nostit mut yöllä omaan petiin?" :)

Mutta kyllä nuo omaan petiin oppivat jokainen joskus. Tietysti jos kauheasti haittaa omia yöunia, kannattaa asialle jotain tehdä. Minua ei niin ole haitannut tuo viereen tuleminen. Jossakin vaiheessa varmaan tulee ikävä, kun pieni tuhisija ei enää viereen kapua ja tunge itseään ihan liki kainaloon. Aika aikaansa kutakin.

Auttaisko jos siirtäsitte omaan huoneeseen nukkumaan? Monesti on pienten lasten uniongelmat helpottaneet ihan sillä. Meidän 1v 5kk ikäinen tyttö siirrettiin omaan huoneeseen 6kk ikäisenä eikä sen jälkeen ole herännyt öisin kuin ihan satunnaisesti. Itse ainakin olen niin herkkäuninen etten nukkuisi silmäystäkään jos lapsi nukkuisi vieressä eli ei tulisi meillä kysymykseenkään että nukuttaisiin kaikki samassa sängyssä...

Yhteistyössä