Miten saan 1-vuotiaan nukkumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja kaipaillaan kovasti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuja kaipaillaan kovasti

Vieras
HEI!

Tähän asti lapsi on nukahtanut hienosti omaan sänkyynsä. On saanut iltamaidon ja olen hänet laittanut hereillä omaan sänkyyn. Ei ole tarvinnut vierellä paijata tai seistä vaan lapsi on nukahtanut sinne itse. Nyt kaikki on toisin.

Lapsi alkaa hysteerisen huudon heti kun hänet laittaa sänkyyn. Häntä täytyy paijata ja olla siinä vieressä ja aina kun luulen, että on nukahtanut ja yritän lähteä, hän nostaa pään ja alkaa itkeä. Tämä nukutussysteemi kestää kauan ja yöllä sama juttu. Aina, kun hän herää, alkaa hysteerinen itku ja ei rauhoitu nukkumaan ennen kuin otan viereen jos silloinkaan. Itse en pysty näin nukkumaan.

Miten tässä siis kävi näin?Lapsi ei syö tuttia ja imetän kerran aamuyöstä n klo 5.

Onko lapsi siis juuri tuon 1v, ja onko juuri oppinut kävelemään? tms.? Uudet asiat valvottavat. Samoin tuon ikäiset lapset (kuten omanikin) on herkässä iässä, heille tulee tavallaan uusi eroahdistus, joten kuulostaa mun mielestä ihan ikään liittyvältä hommalta. Oletko koittanut yöllä ottaa viereen, ja siirtää vaikka siitä takaisin sänkyyn jos perhepeti ei onnistu?

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Jos hän on kipeä`?

Juu tämä mahdollisuus myös... Joko esim. hampaat tai korvat voivat vaivata. Meillä on silloin ollut joskus tuollaista. :/

Ei pitäisi olla kipeäkään. Ei ole ainakaan uusia hampaita tulossa ja tuttu lääkärikin vilkaisi korvat.

Eroahdistusta se voi olla tai sitten se, että on oppinut kävelemään. Mutta voiko sille tehdä sitten jotakin?Kuten aikaisemmin kirjoitin, otan hänet yöllä viereeni sohvalle (sängyssä nukkuu jo siihen aikaan toinenkin lapsi meidän välissä). En kuitenkaan itse saa unenpäästä kiinni, kun pieni on vieressä. Kun yritän siitä siirtää sänkyyn, niin herää silloinkin melkein aina. Ainoastaan sen aamuyön tissittelyn jälkeen, onnistun usein siirtämään hänet omaan sänkyynsä.

Onko muita vinkkejä

No se kävelemään oppiminen voi vaikuttaa niin, että pieni lapsesi huomaa että ajautuu helposti äidistä eroon. Tavallaan hälle tulee uusi läheisyyden kaipuu.
Onko toinenkin lapsi siis pieni, tai siis onko ihan vauva? Meinaan että oisko sitten osa jotain huomionkipeyttäkin?
Mutta kokonaisuudessaan, mun mielestä kuulostaa suht normaalilta. Niin ne lapset vaan muuttuu, just kun ehdit johonkin tottua.

Minä olen yleensä tehnyt niin, että pinnasänky on meidän sängyssä kiinni ja mahdollisuuksien mukaan olen rauhoitellut nukkumaan sänkyyn, en viereen. Hetkeksi syliin, jos ei muuten rauhoitu, sitten takaisin omaan sänkyyn ja silittelyä, hyssyttelyä... Kunnes uni voittaa sekä lapsen että äidin. Ja kun pinnasänky on oman sängyn lähellä, voi lasta rauhoitella takaisin uneen, ennen kuin hän kunnolla herääkään uudestaan.

Yhteistyössä