Suhtautuminen siihen että lapsi haluaa viereen nukkumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja villiseepra
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

villiseepra

Vieras
Otatteko vai ette?

Jos otan lapsen nukkumaan väliin, nukkuuko aina sit välissä? Kuinka nopeasti kierre alkaa? Onko kokemusta?

Kaverini 5 ja 4 vuotiaat siirtyvät vielä joka yö vanhempien sänkyyn ja mies nukkuu sohvalla. Sitä en kyllä meille haluaisi. Itse otan lapseni 1,2v. viereen joskus kun on oikein levoton, mutta pyrin siirtämän hänet takaisn pinnikseen kun on rauhoittunut,

Mites muilla?

Meillä se oli sellainen kausi. Alkoi joskus 2-v tietämillä, että tuli keskellä yötä ja halusi viereen nukkumaan. Aluksi rauhoiteltiin vieressä ja vietiin sitten omaan sänkyyn, mutta jossain vaiheessa annettiin jäädä siihen nukkumaankin. Nyt tyttö on 2 v 6 kk ja tää alkaa olla jo ohi mennyttä elämää. Harvoin tulee enää yöllä monkumaan meidän sänkyyn pääsyä ja ihan kiltisti menee takaisin omaan sänkyyn kun sanotaan, että siellä on enemmän tilaa. Tais olla joku painajais- tai mörköpelko-vaihe vaan kun halusi viereen. Eli ei ainakaan meillä tullut tavaksi eikä ongelmaksi.

Meillä poika nukkuu joskus meidän keskellä. Turun Sanomissa oli kerran joku tutkimus, että lapsen nukkuminen vanhempien vieressä/keskellä on vaan hyväksi, eikä lapselle saisi ikinä sanoa ei, jos haluaa väliin. Neuvolassa mulle sanottiin, että laspi nukkuu sikeää unto yössä n.5-6 tuntia ja on ok ottaa lapsi viereen nukkumaan esim. aamuyöstä, jos lapsi sitä pyytää.

Meidän pikkuinen ei osaa nukkua välissä kun on niin tottunut nukkumaan omassa sängyssä. Yritimme joskus mennä porukalla päiväunille isoon sänkyyn, mutta hän luuli että on leikkimis- pomppimis- ja pusuttelutuokio. Omaan sänkyynsä sitten nukahti heti. Välillä olis ihan kiva jos tulis viereen... :heart:

Meillä on nyt 7v,4v ja 1v5kk.lapset.Nukuin kahden vanhemman lapsen kans kimppa sängyssä n.3,5v.vanhin lapsemme oli 2v8kk.kun keskimmäinen syntyi ja koska mieheni nukkui yläkerrassa usein(hän on yökkö,joka kirjoittelee)nukutin pojat iltasadun kera viereeni.Siitä oli sit'helppo yöllä lohdutella ja antaa maitoa.Sitten ostimme pojille kerros-sängyn ja he ovat nukkuneet siinä.Tietty välillä näkevät painajaisia,mut lohduttelemme ja viemme omaan sänkyynsä.Tyttöni nukahtaa viereeni,josta siirrän hänet pinnas.mut otan usein yöllä viereemme kun hän herää. :heart:

Tyllerö tulee noin kerran yössä väliin mutta pyrin pitämään itseni hetken hereillä että voin kantaa lapsen omaan sänkyyn kun nukahtaa!Ei aina onnistu se hereillä pysyminen tai sitten lapsi herää kun nostaa.. :/

Meillä on neiti nukkunut vieressäni jo vuoden. Totesin tämän olevan meille paras ratkaisu. Pari unikoulua oli jo käyty läpi ja sitä ennen olin valvonut useita kuukausia kun rauhoittelin lasta pinnasänkyyn läpi yön. Ja aina heräsi jos siirsin virestäni takaisin omaan sänkyyn. Tämä sopii meille, mies nukkuu työ/vierashuoneessa hyvin yönsä kun ei voi nukkua potkivan lapsen vieressä =) :heart: Nyt nukumme kaikki hyvin :heart: =)

Meillä eka lapsi ei nukkunut koskaan vieressä, koska pelkäsin juuri sitä et jämähtää sinne vuosikausiksi. Yölläkin vain syötin ja laitoin takaisin pinnasänkyyn. Tyttö on nyt 4v ja nukkuu pääsääntöisesti omassa sängyssään, saa tulla viereen jos näkee esim. painajaisia.

Toisen lapsen kans en jaksanu olla yhtä tarkka ja kieltämättä nyt vuoden vanhanakin vielä haluaa nukkua mun vieressä. Yöt aloitetaan aina omasta sängystä ja niin kauan kuin mahdollista yritän pitää pojan siellä, mut useimmiten oman laiskuuden ja väsymyksen takia otan pojan aika pian viereeni, koska sillä tavalla saan itse nukuttua enemmän.

Meillä on alusta saakka jokaisen lapsen kohdalla ollut periaate ja päätös, ettei viereen oteta paitsi joskus aamulla ja sairaana (onneksi harvoin). Esikoinen 5v on nyt viime aikoina halunnut usein viereen, mutta emme ole lipsuneet. Minä en itse osaa nukkua, jos on kolmas pyörä sängyssä, joten ei kiitos perhepedille. Esikoinen päätti viime yönä nukkua sohvalla... :/ Pienemmät sisarukset on 3v ja kohta 2v.

Me ollaan nukuttu perhepedissä aivan alusta saakka. Viivi-Lotta on nyt puolitoistavuotias ja nukkuu vieläkin välillä meidän vieressä (esim. viime yönä). Itse oon kokenut perhepedin hyväksi vaihtoehdoksi, mutta jos nyt tulee pikkukakkonen, en ehkä häntä perhepetiin opeta. Haluan kokea miltä tuntuu se, että vauva nukkuu aina omassa sängyssään.

Meillä ainakin Viivi-Lotta suostui omaan sänkyyn, kun hommasimme hänelle pinnasängyn tilalle jatkettavan lastensängyn. On jopa iltoja, jolloin ottaisin Viivi-Lotan meidän viereen, mutta tyttö ei suostu vaan haluaa omaan sänkyyn.

Kyllä ne lapset jossain vaiheessa haluavat itse itsenäistyä ja mennä sinne omaan sänkyyn nukkumaan. Ei sitä kannata pelätä, että jos ottaa kerran viereen, niin lapsi nukkuu sitten vieressä koko ikänsä.

Mä en kyllä mielelläni ota viereen. Olen niin herkkäuninen ja meiän 4v. on tosi kova pyörimään yöllä. Milloin on sen jalat suussa ja pää mun pään päällä :/ Pienempi nukkuu pinnasängyssä ja levottomina öinä (onneksi niitä harvemmin nykyään) nukun käytännössä katsoen poika kainalossa, käsi pinniksen välistä sen päällä, mut viereen en ota. En luota siihen, että herään jos mönkii lattialle

Yhteistyössä